Historisch Archief 1877-1940
diplomeerde ingenieurs van wie zestien uit Delft,
een aantal van de M.T.S. Ja, dit is dus een lichaam
met een heel grooten kop, met veel hersens.
Wat ik hier doe ? Tallooze besprekingen, achter de
menschen aanjagen, acquisitie, klanten bezoeken,
zorgen dat 't werk niet te duur wordt, trachten
contact te houden met de regeering en dus vooral
veel confereeren. Hierbij is 't een wonderlijk be
drijf, met een enorm risico. Je bouwt altijd iets
net buiten de grenzen van de ervaring. Natuurlijk
verwacht je ook altijd, dat het voldoen zal, al
sta je steeds weer voor de mogelijkheid van ver
rassingen: niet snel genoeg stijgen, niet hard ge
noeg loopen, en over alles heen hangt het risico
van vliegongevallen. Een klein mankement kan in
de luchtvaart groote gevolgen hebben en de buiten
wereld kijkt alleen naar het gevolg en acht niet
op de soms onbeteekenende oorzaak.
Bouwt u, vooral tegenwoordig, veel oorlogs
vliegtuigen?" Op het oogenblik uitsluitend mili
taire typen" U elimineert het begrip oorlog
eruit weg?" Ik heet oorlog. Maar in een bedrijf
als het onze kan je je met deze gedachten niet voort
durend bezig houden; moet je bewapening, als een
blijkbaar nog onmisbaar element, aanvaarden. Bo
vendien kan ik de wereld niet hervormen.
De militaire vliegtuigen moeten altijd beproefd
worden tot de grenzen van hun sterkte, met het
hieraan verbonden risico. Dit risico, dat zijn stempel
drukt op ons heele bedrijf, deelt bijvoorbeeld de
scheepsbouw niet met ons. Bij de proef vaart van
een schip bestaat die redelijkerwijs gesproken niet.
Bovendien moeten we altijd bouwen op heel korten
termijn. En 't is hollen of stilstaan, dat je soms niet
weet waar je opeens de menschen vandaan moet
halen en er dan weer te veel hebt. Maar regelmaat
in onzen arbeid is nu eenmaal niet mogelijk. Óók al
omdat Defensie, onze voornaamste klant, niet regel
matig bestellen kan, gebonden als zij is aan de
behandeling van haar begrootingen. Zoo krijg je
aldoor pieken en inzinkingen, al wordt er dan opge
vuld door het buitenland.
Maar 't is een verschrikkelijke gedetailleerde in
dustrie, waarvoor allerhande vaklieden bezig zijn.
Voor elk vliegtuig duizend details. Veel tijd gaat
heen met het opmaken en lezen van rapporten en
verslagen. En dan worden lang niet alle projecten,
waarom gevraagd wordt, inderdaad ook uitgevoerd
voor de K.L.M, en voor anderen.
Fantasten in de techniek van den vliegtuigbouw ?
We kunnen ze niet gebruiken, 't Is een volkomen
reëel vak, hoewel met een element van onzekerheid.
Bovendien worden van ieder volgend vliegtuig, dat
we op stapel zetten, grootere prestaties verlangd.
Nee, 't is alles door en door uitgerekend. En
hierom haat ik die overdreven romantiek" van de
luchtvaart. In de pers die bespottelijke verheerlij
king. Een juffrouw, die zes maal naar Berlijn heen
en weer koffie geserveerd heeft, en er dan een boek
óver schrijft 't Is een zakelijk druk leven,
jakkerig en er wordt door onze leidende menschen met
enorme toewijding intens hard gewerkt.
Och ja, we hebben hier een sportvliegtuig be
schikbaar op de fabriek. En een enkelen keer vlieg
ik nog wel, soms ook bij feestelijke gelegenheden
voor het openen van een nieuw veld, of zoo. Maar
ik heb weinig tijd. En mijn groote liefde is het
zeilen. Altijd geweest. Al vind ik vliegen wel aardig.
Maar vroeger was 't toch aardiger. Toen het de
bekoring van het nieuwe had. In dien kleinen kring
met zijn groote camerader ie. Maar veel ouderen
zijn weg, enkelen gevallen. Aan die sportvliegerij
heb ik enthousiast mee gedaan. Al was toen de
groote tijd van de echte pioniers al lang voorbij.
Het zal wel, dat de populariteit onder het publiek
vermindert nu het oorlogsdoel zoo sterk naar voren
komt. Maar de aviatiek is altijd voor een groot deel
gedragen door de militaire bestemming. Zooals ik
al zei: ik kan mij met deze overwegingen niet te veel
bezig houden.
Nee., een oorlog is mijns inziens niet in het belang
van een Nederlandsche vliegtuigenfabriek. Maar wel
geeft natuurlijk moderniseering van de weermacht
werk aan den winkel. Alleen, van deze industrie
is de groote oorlogswaarde zoo erg duidelijk. Toch
is de oorlogswaarde van elk handelsschip allicht
nog grooter. En van een broodbakkerij, bijvoor
beeld, al ziet het publiek natuurlijk nog niet in
iedere fabriek, waar brood wordt gebakken, een
militair bedrijf. Maar bij ons zie je 't direct.
OF ik een tijd verwacht, dat het sportvliegen
even algemeen wordt als het automobielrijden?
Hiervoor is de sportvliegerij voorloopig nog veel
te duur. En omdat 't te duur is, zijn er niet genoeg
vliegers. Een vicieuse cirkel, 't Kan alleen goed
koop worden, als ze bij een paar duizend tegelijk
gemaakt worden, de toestellen. En nu zijn er niet
genoeg vliegers, die er het geld voor hebben.
Maar al is 't te duur, toch neemt 't vliegen toe.
Ook onder militairen invloed. Het Fokkerfonds
leidt een reserve aan vliegers op. Het Nationaal
Verdedigingsfonds werkt met een overeenkomstig
doel.
Zeker, wij bouwen ookVoor de oorlogsvloot van
andere landen. En ik zie hier geen bezwaar in.
Dat je dus de kans loopt met je zelf gemaakte
vliegtuigen te worden aangevallen ? Maar de
meeste landen, waaraan wij leveren, zullen wel niet
licht aan den kant van onze mogelijke tegenstanders
komen. Denemarken, bijvoorbeeld, Finland, som
mige Balkan-staten. En bezorgen wij ze hun niet,
dat gebeurt dat ergens anders. Bovendien, zoo lang
ze hier in aanbouw zijn, en we komen in oorlog,
dan legt onze Staat er allicht beslag op, en dus bouw
je dan een stille reserve. Zooals in Engeland gebeurd
is bij het uitbreken van den oorlog met de schepen
voor Chili en met bijvoorbeeld de Statendam, toen
het grootste schip voor onze koopvaardij.
Inderdaad hebben we drukker werk dan vroeger,
en we krijgen 't nóg drukker. Door den noodzakelijken
opbouw van de Nederlandsche militaire luchtvaart,
en, naar ik hoop, eveneens ook voor de burger
luchtvaart.
Nee, voor de vloot van de K.L.M, bouwen we
tegenwoordig niet. Wel zijn we de importeurs van
de Douglas-vliegtuigen, waarvan Fokker het
verkooprecht, ook van de licenties, heeft voor Europa,
behalve Rusland. De K.L.M, staat namelijk op het
standpunt, dat zij op een bepaald oogenblik voor
een beschikbaar bedrag prompt wil koopen wat
haar past. Met het oog op den tijd, die voor ontwik
keling en bouwen noodig is, is fabricatie in Neder
land, zoolang deze tactiek wordt gevolgd, niet moge
lijk.
Bij de ontwikkeling van de luchtvaart is snelheid
chompaqne kruq
wel een heel groote factor, vanwege de tijdsbesparing,
die in het handelsverkeer immers haar reden van
bestaan is. Of snelheid, voor de maatschappijen,
synoniem is met economie, moeten zij zelf uit
maken. Maar ik zie in de verkeersvliegvaart voor
passagiers en mail een zeer groote toekomst. Na de
Zeppelins, die al met tachtig passagiers over de
oceanen gingen, zullen zich ook zeker regelmatige
oceaanvluchten met vliegtuigen ontwikkelen.
Voorloopig blijkt in ons land nog niet bij ieder
een daadwerkelijke overtuiging van het bij den
vliegtuigbouw betrokken nationale belang. Helaas
gingen vele regeerings-opdrachten voor koloniën en
marine naar het buitenland, evenals die van de K.L.M.
Een iets minder opportunistische politiek zou mis
schien tot het inzicht kunnen leiden, dat naast een
nationale ver keersmaatschappij, een vaderlandsche
industrie behoort te bestaan. Vooral ons leger be
grijpt reeds nu, dat je, als je iets bijzonders wilt
hebben, bij de eigen industrie het best de gelegen
heid vindt. Zoo staat 't ook met het veel
besproken vraagstuk van het bouwen van geheel
metalen vliegtuigen. Wij zijn hiertoe stellig vol
komen in staat. Maar het is alleen economisch
uitvoerbaar, als we voldoende opdrachten krijgen.
En die gingen tot nu toe, helaas van staatswege,
naar elders."
Om nu aan dit ,,verhoor" dan toch een einde te
maken, stond de heer Van Tijen op en leidde mij
rond door de fabriek.
't Is overwegend heel minutieus handwerk,
gespecialiseerd vakwerk, zooals u ziet", merkte hij
terloops op. En wat een gecompliceerde montage,
niet waar? Maar de helft van den kostprijs gaat dan
ook aan loon. Vliegtuigbouw is een belangrijke
werkverschaffing. 't Is de oogenschijnlijk teere,
eindeloos verwikkelde constructie van een instru
ment, waarbij een uurwerk nog maar een heel
simpel mechaniek is. En je denkt soms: zóó fragile,
om mee te vechten. Van de motoren wordt, voor
het geringe gewicht, een onzinnige praestatie ver
langd. Dit kleine militaire n-mans toestel voor
Finland moet 450 K.M. in het uur jagen. Broos ziet
het er uit, maar sterk is het daarom wel. De tijd, dat
men dacht dat alleen iets dat zwaar is, sterk kan
zijn, is voorbij."
Vermoedt u niet", vroeg ik nog,,,dat over vijftig
jaar de menschen er om zullen lachen, als zij een
vliegtuig uit onzen tijd terugzien ? Dat zij dan zullen
zeggen: Met deze onbeholpen toestellen van zóó
primitieve hoofdvormen, die, zoodra de voortbeweging
stop stond, moesten dalen, omdat zij niet dreven in
het element van de lucht, dat zij bevoeren en enkel
hierin werden opgehouden door de snelle beweging,
daar hebben ze vroeger nu mee gevlogen?"
Inderdaad", erkende mijn deskundigen leids
man, ,,zijn de hoofdbeginselen uit den oertijd van
de vliegerij onveranderd gebleven. Alleen zijn zij
geraffineerder geworden. Maar of er waarlijk een
volkomen nieuw principe zal worden gevonden, dat
het element van de onzekerheid er aan ontneemt
ik weeft niet "
RÉCOLTE 1937
HET zijn niet de communisten,
die Frankrijk regeeren, die het
land doen trillen en de aandacht
vragen van ieder lid van elk huisgezin.
Het zijn niet de kapitalisten, die
Frankrijk beheerschen met hun
Banque de France of welke andere bank
het ook zijn moge, met hun goudstaven,
ponden, dollars, guldens en als het
moet ook nog francs.
Het zijn niet de Sociétés Anonymes,
Coóperationes of hoe ze ook heeten
mogen. .
Het is niet het Legioen d'Honeur
en al zijn graden, noch de Académie
of andere kleinere Académies, neen
Frankrijk wordt alleen geregeerd door
een heel klein druif je.
Druif jes, die aangroeien tot trossen,
trossen tot vignes, et ,,ces vignes"tot
mesvignes", een propriété,eenchateau.
Propriétés tot Communes en zoo
verder tot een heel groot deel van
Frankrijk, maar altijd weer onder te
verdeelen in communes en propri
tés en vignes, om ten slotte te geraken
tot den opbouwer, den vormer van dit
alles, Ie raisin,die Merlot of Sauvignon of
Chasselas heet of andere namen heeft.
Daaraan denkt een groot gedeelte
van Frankrijk's nijvere landbouwende
bevolking en daaraan alleen; daar
staan ze mede op en gaan ze rusten;
de oogst in het vooruitzicht, la Récolte
en of het nu Madame la Baronne is,
die vignes rondom haar chateau heeft,
waaraan zooveel historie is verbonden;
of de eenvoudige Pierre die er
trotsch op is de mooiste Barsac uit den
omtrek te maken, want j e ziet direct dat
hij zijn land verzorgt met liefde en zijn
wijn met trots laat proeven of
Joseph de baas, wien het aan het hart
gaat dat zijn most niet evenveel graden
weegt als bij zijn buurman of de ad
vocaat in ruste, die zelfbewust laat
zien, welke zorgen hij aan zijn orgaan
heeft besteed, alles, alles draait om de
druif, de kleine wijndruif.
Hoera, als de druif rijp wordt ge
plukt, vol jus, zoet en zonder ziekte,
dan beteekent het qualiteit, quantiteit,
fierheid en ten slotte minder zorgen;
er kan betaald worden, huur, rente,
maar ook een nieuw pak, en la Baronne
koopt een nieuwe wagen. ,
Maar jammer als het niet zoo is,
dan waart er een drama over Frankrijk
en vele huisgezinnen.
Als het oogsttijd is in Medoc of
Gr aves, Pommerol of St.-Emilion, dan
kan Parijs praten zooveel het wil, dan
kan de franc gaan zooals hij gaat;
dan hindert dat alles niets, want er is
een druif die aller belangstelling vraagt;
een heel klein druif je, dat Frankrijk
regeert. G.
Bekijkt het wereldgebeuren
door een bril van Schrnidt
Rr,Uin7? AMSTERDAM
Een boek uit boeken
Tentoonstelling Exllbris en
eelegenheidsgraflek (Do Bijenkorf,
A'dam).
HET boek uit de boeken van
iemands bibliotheek, behoort
daar onverbrekelijk bij; een er
uit leenen en behouden is diefstal aan
de universaliteit van de boekerij en de
individualiteit van den bezitter. Het
merkteeken, dat het boek tot iemands
eigendom stempelt, moet de univer
saliteit der bibliotheek en de individuali
teit van den eigenaar tot uitdrukking
brengen. Een tentoonstelling exlibris is
een verzameling individualiteiten. Zoe
kende, verachtende, spottende of strijd
bare karakters komt ge er tegen. De
verzameling Ir. Eug. Strens, geëxpo
seerd in den Amsterdamschen Bijen
korf, geef t honderden individualiteiten,
honderde prentjes van graveurs en
' houtsnijders, teekenaars.
Vormgeving en geestelijke inhoud
van deze miniaturen moei; eiken
boekenbezitter lief zijn. F.
??Ji'
Engeland wint slechts n slag.
De bulldog geeft slechts n beet:
den laat sten.
DE toenemende toepassing van centrale
verwarming brengt het open haardvuur
terug. Voor de gezelligheid en om het voor
deel van ongelijkmatig verdeelde warmte.
Maar een haard, hetzij van houtblokken, hetzij
van bonken steenkool, is dood zonder hond er voor.
Nu ik het schrijf, vraag ik mij af waarom, maar
ik zie bij een vuur graag ruige honden. Doen de
gladharigen aan den zomer denken ? Maar de
langharigen dan? Enfin, voor mij moet een Schotsche
terriër, een Airedale, een Dandie of een Sealy met
hun oogen, waar ik aan moet toegeven, een griffon,
een deerhound of een lersche wolfshond of welke
andere ruwharige snuiter ook voor het vuur liggen
óf.... een Engelsche bulldog. De laatste als eenige
gladhaar. Omdat hij en een open haard allebei op
en top Engelsch zijn? Misschien ook dat. Maar
zeker het meest om zijn soezen.
Een bulldog wil altijd wakker blijven en hij
moet altijd slapen. Elke bulldog moet een eigen
mensch hebben, dat staat in het bulldoggenboek
verordonneerd. Is die mensch er, dan wil hij wakker
zijn om van hem te genieten. Is hij er niet, dan wil
hij wakker zijn om zijn komst dadelijk op te merken.
Komt de slaap, waarmee de bulldog zooveel wor
stelt, door zijn poging altijd wakker te zijn of is
hij een veelslaper?
Geen bulldog, wien ik het gevraagd heb, of hij
heeft mij lang en nadenkend aangekeken, daarna
het breede, zware hoofd, veel been in ruim vel
verstoken, behoedzaam naar mijn gezicht gebracht
en na zorgvuldig het plekje daarvoor te hebben
uitgekozen, mij een klein, wél. berekend l ik j e
gegeven. Is dit een verklaring, dan begrijp ik haaf
niet.
LUCTOR et Emergo. Zie zoo'n heerlijke, innige,
goëie lieverd urenlang worstelen met den slaap.
Wat een weerstand ! Een knikkebollende ouwe heer
in het spoor legt het uren eerder af. Duizendmaal
gaan de oogen toe en zakt het hoofd, duizendmaal
is hij meteen weer wakker en zoekt zijn mensch.
Eindelijk slaapt hij in.
De bulldog heeft drie geluiden: snorken, zuchten
en een korte, schorre kef.
De eerste twee voor het haardvuur. Ja, een kachel
gaat ook wel. Maar ik bid u, neem nooit centrale
verwarming zonder haard, wanneer in uw hart
een bulldog woont. Hij is Engelsch. Centrale ver
warming is Amerikaansch, daar past een
Bostonterriër of een Cheefox bij.
Behalve menschen werken ook sommige honden
op iemands zenuwen. De bulldog doet het ook, maar
in kalmeerende bet eekenis. Behalve, wanneer hij
op straat strijdlustig is. Overigens heerlijke kerel op
de wandeling, geen renner en altijd hevig bezig.
Valsch is John Buli's hond allerminst. Toen ik
door een herdershond vreeselijk in het gelaat was
gebeten niet de schuld van den hond en
daardoor angstig wanneer de mond van een hond
bij den mijne kwam, heb ik met de bulldogs van
een vriend mijn angst afgeleerd.
Bulldogs loopen zér in uitdrukking en bouw
uiteen. Zoo'n rij als op de Winner in Den Haag
onlangs, doet zelfs oud-gediendeh vragen hoe
Crabtree, de kenner, die hen keurde, hen zou
plaatsen. Maar toch zal men den bulldog niet met
een ander ras verwarren, zelfs niet met den boxer.
Hoe komt hij zooals hij is ? Dat hoofd. Het raadsel
van den doggenschedel bij dieren uit jakhals en
wolf, althans uit hondachtige roofdieren gefokt,
wordt het best verklaard door Bolk's
retardatietheorie.
DE bulldog is óf in Engeland uit den mastiff
gefokt óf reeds uit Spanje gekomen. Zijn werk
was den stier in den gevoeligen neus te grijpen,
indien de machtige graseter moeilijkheden gaf.
Hieruit ontstond een vermaak, het bullebijten.
In Engeland mocht zelfs geen stier worden geslacht
vóór het walgelijke bullbaiting" had plaats
gevonden; soms op meer dan n plaats in de stad
of in het dorp. Ook hield men stieren allén voor
deze pret.
De herkauwer werd aan een ketting gelegd en
soms plaatste men om de honden te sparen, houten
beschermers op zijn horens. Men liet dan eenige
doggen, allen tegelijk of kort na elkaar op hem los.
Voorzichtige stieren dolven een kuil en brachten
den neus daarin in veiligheid. Soms brak er een los
en verkeerde het genot der toeschouwers in angst.
De vereischten voor den hond waren onver
schrokkenheid en wat het lichaam betrof kaken, die
konden grijpen en vasthouden, breed front om
groote kans te hebben goed neer te komen na
mislukten sprong en tevens voor het nevenberoep
van vechthond, om in de honden-arena (dogpit)
stevig te staan. Verder zoo weinig mogelijk gewicht
en sterkgespierde achterbeenen en rug om ook
zonder aanloop hoog genoeg te kunnen springen
om den neus te grijpen.
Om aan den rampspoedigen stier te blijven
hangen moet de hond kunnen blijven ademhalen.
Daarom fokte men de aan het eind omhoog
krullende onderkaak (turn up), de korte boven
kaak (onderbijten, undershot) en den
achteruitwijkenden neus (lay back). De oogen moeten laag
en ver uit elkaar liggen; kijkt de hond naar voren,
dan mogen zij geen wit toonen.
Van boven gezien moet het lichaam peervormig
zijn, met de breedte vóór. In den overdreven tijd
was de buil achter slap, wat thans hersteld is. De
ruime, losse huid vormt op het hoofd plooien. De
korte staart begint breed en versmalt dadelijk.
Hij gaat even waterpas en dan omlaag.
DE bulldog is voor breed en lang. De forsche
romp hangt tusschen de beide zwaargebotte
voorbeenen. De hielen der achterbeenen naderen
elkaar iets en de voeten wijzen wat naar buiten.
Doch van zwakte mag geen sprake wezen.
Het haar is kort, dicht en zacht en van allerlei
kleur, maar zwart en zwart met roodbruin sluiten
evenals een geheel vleeschkleurige (dudley) neus
van bekroning uit. De butterfly nose, die eenig
zwart toont, stelt slechts achter.
Het gewenschte gewicht bedraagt 221/, kilo.
Er heeft een dwergbulldog bestaan. Hij wordt
sedert jaren niet meer gefokt. Ongeveer 7 kilo was
zijn beste gewicht.
Afdeelingen uit zijn werktijd, toen hij arena-hond,
bullebijter en beschermer van uitgaand chic Londen
was, toonen den bulldog hooger, den romp niet
tusschen, maar op de voorbeenen, met langen
staart en bewegelijker. De tentoonstellingen over
dreven zijn eigenaardigheden, maar desondanks is
hij ons aller lieveling, het symbool van Engeland
waarom men admiraal Jellicoe er een als
scheepshpnd aanbood en een der merkwaardigste rassen
der kynologie gebleven.
Vraagt men mij waartoe het ras thans nog zoo'n
ruime borstkas en zoo'n breed hoofd noodig heeft,
wel de goede Bobby, die hél lang geleden bulldog
bij mijn vriend is geweest, heeft het mij uitgelegd.
De bulldog houdt niet allén van zijn mensch,
maar ook van ieder mensch, dier en meubel, die
tot het huisgezin van zijn mensch behooren. Daar
toe is veel ruimte van hart noodig. En in zijn groot
hoofd prent hij elke gewoonte, klein of groot,
van zijn mensch met dag en uur in en van alles
wat hem ook maar eenigszins aanbelangt. Hart en
hoofd, hoe ruim zij ook zijn, hebben het soms dan
ook zwaar te verantwoorden en dit veroorzaakt
zijn zuchten.
P. M. C. TOBPOEL
WERELDCONCERTEN
PAG. 16 DE GROENE No. 3152
MUZIEK heet een internationale taal, omdat
zij een vermogen van uitdrukking bezit,
dat over de onverstaanbaarheid van oneigen
woorden heenreikt. Belangstelling voor de muziek
van vreemde volken verleent dikwijls een begrip
voor hun volkseigen, dat inzicht verschaft in het
onbegrepene van andere rassen. En evenzeer legt
een wereldverbreide melodie, of zij het slotkoor
van Beethoven's Negende, de Internationale of een
om den aardbol razende slagdeun mocht zijn, een
band van wereldbroederschap, die mogelijk eenmaal
nog wel eens zijn heilzamen invloed zal doen gelden.
De radio-omroep kan hier natuurlijk als machtig
hulpmiddel het zijne toe bijdragen. Nagenoeg ieder
typisch wereldcentrum heeft zijn zenders en ont
vangers en kan dus een ander verstaan of zich doen
verstaan. De beperkingen, die zelfs in dit opzicht
nog gesteld werden, zijn overbrugd door de mogelijk
heden der ultrakortegolf-emissie en -ontvangst, al
heft voorshands de techniek deze nog niet geheel
op, hetgeen een rechtstreeksch contact tusschen
zenders en ontvangers op iederen afstand nog in
den weg staat.
Daardoor zijn pogingen om muziek ook in de
sferen onze tolk te doen zijn zoo betrekkelijk
zeldzaam; ja, zij hebben geleid tot de ontdek
king van een soort sferenmuziek", die met haar
loeiende n zuchtende storingsgolven de overbren
ging dikwijls allerhinderlijkst komt vervormen. Om
die reden is eenigen tijd geleden een
ultrakortegolfmuziekuitzending uit Indiëontijdig afgebroken.
Bij reportages e.d. werkt deze ,,sferenmuziek"
minder storend.
Hier zal men wel de reden moeten zoeken, waar
om uitzendingen van wereldconcerten in den geest
der langzamerhand algemeéner bekende
Europeesche concerten nog immer schaarsch blijven. Anders
viel hier veelvuldiger te genieten van uitvoeringen
der vermaarde orkesten van New York,
Philadelphia, Washington, San Francisco, Boston, Chicago,
Cleveland, Detroit, Los Angeles, e.a., al dragen
PAG. 17 DE GROENE Ne.< 3152
deze concerten dan tot de kennis van het
Amerikaansche volk al heel weinig bij. Daarvoor zou de volks
muziek moeten dienen, maar de landen, die deze
bezitten, zooals China, Japan, Zuid-Amerika,
emitteeren voornamelijk de gestroomlijnde programma's
van jazz-en ,,populaire" muziek.
DAT men het na de eerste mislukking met
Indiëniet heeft opgegeven, pleit voor de vast
houdendheid van de Union Internationale de
Radiodiffusion, die de werelduitzendingen verzorgt en
die voor dit Indisch concert de N.I.R.O.M, in den
arm nam. Of deze vasthoudendheid haar belooning
heeft gevonden in het resultaat van Zondag jl.,
moet betwijfeld worden. Ook ditmaal was de ont
vangst, hoewel beter dan den vorigen keer, nog
allerminst bevredigend en de A.V.R.O., die in ver
band met de slechte ontvangst den luisteraars
destijds het laatste deel bespaarde, liet thans maar
het eerste deel achterwege, dat door het verlaat
einde der uitvoering uit het Concertgebouw op
grarnofoonplaten was vastgelegd.
Dit resultaat is des te meer jammer, omdat het
hier zooals gezegd een concert gold, dat typeerend
was voor het land van herkomst, en ook omdat de
storingen het timbre der vreemde instrumenten
aantastten en vervormden. Voor toelichting in alle
talen der landen, die deze uitzending beluisterden,
ontbrak natuurlijk de tijd, maar deze toelichting
vond men in de programma's, zoodat een
voorstudietje mogelijk was. Aan de hand van die toelichting
viel de sfeer te benaderen van deze ons uiteraard
in haar wezen toch vreemd blijvende muziek en
van het land, waar zij haar bakermat en beoefening
vindt. Jammer dus te meer, dat de beperkingen der
ultrakortegolf-ontvangst, voor bezitters van toe
stellen met uitrusting voor deze ontvangst natuurlijk
geen geheim, maar voor ons, minder bedeelden, een
.nieuwe herinnering aan haar onvolmaaktheid, ook
dit wereldconcert niet onaangetast lieten.
G. K. KROP
\
PAU fe ut- GROEN* No. JI5I