Historisch Archief 1877-1940
Elk boek is mooier
mR urn!
Een leeslamp
beslist over
paar oogen,
TTET boek kan pas mooi zijn, als U prettig
d.w.z. bij voldoende licht, leest. En nog
belangrijker: oogen lijden schade bij onvol
doende licht. En de kosten voor een goede,
prettige verlichting zijn uiterst gering.
Tusschen goede verlichting en oogenbederf is
een verschil van nauwelijks l a 2 cent per
avond aan electrischeu stroom.
Vraagl ons het gratis boekje
VAN HET WONDERE ZIEN"!
'/ Bevat ueel wetenswaar
digheden op het gebied
an practische verlichting.
99
BI - ARL.ITA
LAÜttPEtf
N.V. PHILIPS' GLOEItAMPENFABRIÊKEN ? EINDHOVEN
99
MUMAl
S CHRT^VERS
LEZERS
ADVERTEERDERS
vindt men bij elk klad, Doek alleen tij ket keste klad vindt men de keste.
DE GROENE is ket klad met de keste sckrijvefs, lezers en adverteerders.
PAG. N M GROENE N* 3IB
PAG, ia DE GROENE Ne. JI5I
VAN HET
M. J. Brusse
3. E. van Tijen
Lid van de directie der Nederlandsche Vliegtuigenfabriek Fokker
DE heer Van Tijen is, ja, ronduit gezegd, een
lastig model voor een portret schets. Van
nature schijnt hij toch al wat terug
getrokken, 't geen vanzelf nu juist geen gunstige
eigenschap is bij het poseeren. Maar bovendien had
hij blijkbaar niet den minsten zin in de operatie,
waaraan ik hem wilde onderwerpen. En zijn vriende
lijke gezindheid jegens den schrijversman had dan
ook alle moeite, om niet stug en stekelig te worden.
Zooals hij daar achter zijn uitgestrekte bureau
zat, scheen hij een verschanste stelling in te
nemen, het voorhoofd bedenkelijk gerimpeld, als
't Ware geblindeerd, en dat je er vooral niet binnen
kon kijken, om ieder innerlijk contact af te
sluiten.
Zoo was dat eigenlijk nog wel amusant, dat
iemand als hij, mét een toch belangrijke positie in
een belangrijke fabriek, en altijd slagvaardig, daar in
zijn directie-kamer, die voor honderden menschen
iets is als 't allerheilige van hun voorzienigheid .....
zich nu onbehagelijk voelde, 'n beetje schichtig
zelfs, tegenover de wijde openbaarheid, en moei
lijk zijn tegenzin kon verzetten om uit die ver
sterkte positie in 't hart van dat omvangrijke bedrijf
zich buiten te wagen in de publieke aandacht.
En hoe hij aanvankelijk al maar koppig tegen
stribbelde, en mij met mijn vragen aan zich liet
trekken, zonder iets van zichzelf los te laten.
Tot 't hem eindelijk blijkbaar te lang duurde.
Want zijn agenda stond voor alweer alle dagen
van de week volgekrabbeld met afspraken. Ook
hadden medewerkers al enkele malen geklopt en
het hoofd voorzichtig om de deur gestoken, en
telefonades had hij zakelijk-kort afgewezen. Die
onzekerheid van wat dit nu worden zou, deze
in de jakkerige vaart van al maar afdoen volkomen
ongebruikelijke en dus onvertrouwde conferentie",
dat moest nu dus maar uit zijn.
Ik wil wél zeggen, dat als u niet u was, dat
ik u dan hiervoor heelemaal niet had ontvangen....
Maar ik heb nu eenmaal van u gelezen en daarom
wilde ik u ook wel eens ontmoeten.... Hoewel u bij
mij eigenlijk absoluut verkeerd bent. Meneer Fokker
is hier de man. Van hem zijn de ideeën, hij inspireert
de projecten voor nieuwe vliegtuigen, hij diri
geert 't alles uit de verte, bereidt de transacties
voor, knoopt over de wereld nieuwe relaties aan.
En alleen omdat hij zóó veel maanden van 't jaar
in Amerika is en door Europa reist, heeft de heer
Fokker mij gevraagd hier te komen zitten in de
dagelijksche leiding. Maar als 't gaat om een
,, kopstuk" in de luchtvaart, dan moet u bij mij niet
zijn maar bij Plesman en Fokker. Want als die
er niet waren geweest, dan bestond er nu ook geen
K.L.M. Een ander had de verkeersvliegerij hier
immers nooit zoo ver gebracht, en dan bouwden
wij nu vermoedelijk in ons land ook geen, nauwe
lijks, vliegtuigen.
EN wat wilt u nu eigenlijk met mij?
Dat u niet zoo ongemakkelijk naar mij
kijkt en eens even luistert naar de dood-simpele
dingen, die ik u wilde vragen. O, zonder eenigen
ophef of bombarie, want dat vind ik zelf alleen
maar poenig in ons vak. Zoo maar heel gewoon
menschelijk ....
jawel, jawel, maar u moet begrijpen, dat
ons bedrijf een heel Wonderlijk bedrijf is, met allerlei
hachelijke kanten. Wij zijn een tamelijk groote
fabriek met heelemaal vier klanten. Komt niet
vaak voor, niet Waar? En dat zijn het leger, de
marine, de K.L.M, en koloniën. ... Met zoowat aan
vulling voor het buitenland. Wel, de zaken, die wij
met deze lichamen doen, verdragen niet altijd om
er aanstonds ruchtbaarheid aan te geven. En dan:
wanneer ik nu met een... portretkrabber' in
De Groene ga staan, en er mocht zich toevallig
eens een tegenslag voordoen, dan vermoed ik, dat
de klanten zullen zeggen: laat hij liever zijn aan
dacht bij zijn zaken houden".
N. V. ARNHEMSCHE HYPOTHEEKBANK
Verkrijgbaar
3'/2 /0 pand brieven IQO1/* %
HYP. KAPITAAL BESCHIKBAAR TEBEN "MATIGE RENTE
D«
Mr. S. J. VAN UJST Mr. J. P. VCRSTCCVIN
J. £. van Tijen.
Ja, natuurlijk.... Maar meneer Van Tijen,
toen u een jongen van een jaar of twaalf, dertien
was, hebt u toen al iets kunnen voorzien, hebt
u toen al zoo'n beetje aangestuurd op wat er nu
van u geworden is?
Op dien leeftijd was ik wel heel enthousiast
voor de vliegerij, die toen begon, met Blériot,
Wright, Wijnmalen, de eerste Europeesche rond
vlucht. In Utrecht had ik Olieslagers zien vliegen.
En mijn liefste illusie was toen om aviateur te
worden.
De romantiek van het gevaar, is die hereditair
in uw familie?
O nee, heelemaal niet; allemaal kooplui en
fabrikanten."
Dit ging voorloopig nog alles in den toon van:
moet't nog lang zoo duren?
Maar het enorme verlangen om te vliegen, en
dat modelletjes maken was op zoo ongeveer mijn
zestiende jaar bot uit."
Toen de heer Van Tijen dit zeer lakoniek gezegd
had, scheen hij voor 't eerst hier nog wel genoegen
in te .hebben. In 't vermoeden, waarschijnlijk, dat
ik 't heel anders romantischer vooral, had ver
wacht.
Later, toen zijn antwoorden wat opener werden,
begreep ik waarom hij dit zoo nuchter ,,kwijt ge
raakt" was. Hij heeft, in de zakelijke en soms
meedoogenlooze dagelijksche practijk van zijn vak, zoo'n
hekel aart dat gedweep van 't publiek met de
vliegerij, aan al die lyrische ontboezemingen en de
heldenvereering, eenvoudig door dat wat in de
lucht zweeft nu eenmaal sterk spreekt tot de ver
beelding van de menschen.
Maar alsof er in andere vakken niet ook dik
wijls moed wordt getoond? 't Is alles zoo redeloos,
zoo zonder begrip voor de juiste verhoudingen,
zooals ze dit tegenwoordig allemaal na elkaar ver
heerlijken en opschroeven in de pers.... Enfin,
wilde nog veel van mij weten?
Dus de vliegbevlieging was uit....
Ja, want toen wilde ik gaan varen. Inder
daad: op de Zeevaartschool in Amsterdam.
Mijn diploma derde-stuurman. Ja, maar daarna
werd ik afgekeurd voor mijn ogen. Toen was het uit.
Ik wil er nu maar geen biografie van maken,
omdat dit vragen van en toen? en toen?" zoo ver
velend wordt.
Gelukkig! Want hier was ik al bang voor.
Nee. Zoo over den verderen gang. Wilt u dit
nu niet uit u zelf kort vertellen?
In den handel. Eerst naar Britsch Indië, later
in Amsterdam; export, import, textiel. Of dit dan
tóch een romantische neiging geweest was om te
zwerven over de aarde? Heelemaal niet romantisch.
En een neiging om te zwerven heb ik evenmin.
Integendeel. Ik heb veel te vél moeten zwalken.
Later kwam ik als export-manager bij Van Houten,
PAG. 15 DïGROENE N». SI»
in de cacao. En hiervoor heb ik ontzettend gereisd.
De wereld rond. Vrijwel heel Europa, Britsch
Indië, Malakka, China, Japan, Nederlandsch Indi
veel te veel en te gehaast. Ik heb van reizen
dan ook grondig genoeg. Ja, en eenmaal ben ik
toen voor mijn firma gevlogen naar Indië. Nee,
die tocht is al zóó vaak uitgesponnen.'t Was zuiver
uit aardigheid. Ik had toen een sportvliegtuigje in
aanbouw.... wel, en dit heb ik er toen voor ge
bruikt. Maar het gebruik van sportvliegtuigen heeft
overigens geen enkelen zin voor zakenreizen. Je
bent veel te afhankelijk van het weer, van mist
bijvoorbeeld, en staat daardoor bloot aan enorme
oponthouden.
Och, vanzelf. Ik vloog op mijn reizen veel met
de K.L.M. En om 't dan een beetje te kunnen be
kijken, ook 't risico, had ik leeren vliegen.... Hierna
ben ik uitgestuurd om de Zeppelins te bestudeeren.
Door een syndicaat van de Nederland" en den
Lloyd" met enkele particulieren, die in het ge
bruik van luchtschepen een mogelijkheid zagen."
Maar had u, als zakenman, daar dan verstand
van ?" Nee. Maar mijn lastgevers ook niet. Alleen
wist ik iets van luchtvaart, van navigatie en ik
had mijn commercieele ervaringen.. Dus ging ik
naar Friedrichshafen. Dr. Eckener was heel ruim,
en hij nam mij als lid van de bemanning mee aan
boord. Ik ben in anderhalf jaar vier en twintig
maal over den Oceaan gevaren. Ja, het syndicaat
bestaat nog. Maar er rezen moeilijkheden, vooral
omdat de Duitsche regeering niet erg genegen
schijnt lucht schepen aan het buitenland te laten
leveren....
Toen heb ik het aanbod van den heer Fokker
aangenomen om hier onder-directeur te worden
van de Vliegtuigenfabriek. Hij zelf houdt zich in
't buitenland op de hoogte van de internationale
techniek 7 hij hoort en ziet veel, en de groote
lijnen van constructie en organisatie trekken hem
meer aan dan de dagelijksche zaken. Nee, er
bestaat geen fabriek van Fokker-vliegtuigen meer
in Amerika. Die is later door General Motors over
genomen. Wel heeft hij er nauwe betrekkingen in
de vliegtuig- en andere industrieën.
HIER bouwen we dus. Ook voor het buitenland.
Daarnaast verkoopen we vooral veel licenties,
die commercieel heel mooie kansen bieden. En
hierbij soms enkele vliegtuigen als voorbeeld. Onze
productie is niet zoo enorm groot. Er werken zeven
honderd vijftig man. Ook aan toestellen voor
landen, die wel vliegverkeer en militaire luchtvaart,
maar geen eigen constructie hebben. Zooals bijvoor
beeld Finland en Denemarken. In het geheel hebben
we nu 27 licentie-contracten afgesloten met zestien
landen. Ontwerpen, constructie-methoden. Wat er
hiervoor over de grenzen gaat, zijn in feite niets
anders dan kisten teekeningen zonder eigenlijke
reëele waarde. Maar toch zijn dit belangrijke trans
acties. Want in werkelijkheid zijn het geestelijke
goederen, voorbeelden van Nederlands technische
praestaties. Daarom is ook onze technische staf
vrij uitgebreid voor den omvang van de fabriek
Honderd acht man technisch personeel, 26
geDE PERU
'DE REEKS
DERACTUEELE
VRAAGSTUKKEN
ONDER REDACTIE VAN
l. RONA
Wat steekt er achter de crisis in België?
DR. M. VAN BLANKENSTEIN
ANTWOORDT MET
WOELIG BELGI
IN DE PERISCOOP
GEC. ?1.50 ALOM IN OEN BOEKHANDEL