De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1937 27 november pagina 7

27 november 1937 – pagina 7

Dit is een ingescande tekst.

Gaine of gèiie? K i: D A CT I O X E L L K I» It l D M HI K 11X HO Al M M 1U1 l II K L LI B K RTI N I SM K Dr. II. M. van Gelder I3:i'eoicni' van den Gei:nee-n{rlijken 'Dienst van Aunster. en S N eter.schüppcn te s GravenliagtHET kan soms wonderlijk loopen met de opvatting omtrent ,,het Geoorloofde"; de argelooze toeschouwer ontdekt daarbij tegenstellingen, waarvan hij voorheen niet had gedroomd. Hij ziet een stofwolk van moeilijkheden opgejaagd rondom de opvoering van een stuk, dat ernstige problemen op literair verantwoorde wijze ten tooneele brengt, terwijl anderzijds de meest povere Schmiere-kunst met dubbelzinnige aardigheden lustig succes heeft; hij ziet dat wijze rechters zich druk moeten maken over de vraag of reeds tientallen jaren geleden verschenen wetenschappelijke werken wel toelaatbaar" zijn, maar krijgt in zijn dagblad uitvoerige verhalen over het beschavingswerk in China of in Noord-Spanje, liefst met afbeeldingen. IN dat eigenaardig complex van tegenstellingen past de volgende ervaring. Wanneer ik in verband met een tentoonstelling of een aankoop een afbeelding van een of ander kunstwerk aan de pers ter publicatie aanbied, wordt door haar uit overmaat van pruderie het menschelijk naakt daarbij geweerd. Het schijnt, zooal niet een strikt verbod, dan toch wel een door een onderlinge afspraak gegeven consigne te zijn: geen naakt". Wil men bepaald voorbeeld, dan noem ik het geval van den aankoop van het prachtige beeld van Aristide Maillol, ,,Ile de France", dat alle critici bij hun bespre kingen van de bij ons gehouden tentoonstelling van Fransche Kunst als het meest indrukwekkende moment der expositie en als het meest kuische naakt, hadden beschreven. Een afbeelding daarvan?" Neen, liever niet," zeiden de meeste kunstcritici, dat mag toch niet in de krant." IK beklaag mij daarover niet; de redacties en directies moeten dat zelf uitmaken, en als zij meenen, dat zij hun lezers zullen ont stemmen of prikkelen, dan zal ik mij niet met hun zaken bemoeien. Maar ik doe n vraag: waarom mag ik dan wei in bijna elk blad aantreffen hoogst onsmakelijke, slechte en in elk geval naar mijn gevoel bijna tot het uiterste sensueele afbeeldingen, waarvan ik uit de vele als voorbeeld kies Gaine-Roussel met het weeëbijschrift over huid-massage, waarvan een gewoon mensch bijna misselijk wordt? Intusschen: ik misgun Roussel zijn reclame niet,~noch den dag bladendirecties de opbrengst harer advertentiepagina's, maar is het eigenlijk niet wat hypocriet: gêne te hebben voor Maillol's naakt, maar wat te verdienen aan de gaine van mijnheer Roussel? Gane, <*z/t Bij iedere beweging die U maakt, bij ie* d ere schrede die U zet, oefent de Gaine van J. Roussel op het lichaam, een zachte maar stevige wrijving uit. Zoodoende ontstaat, tijdens het dragen van de Gaine, een voortdurende natuurlijke massage, die een opmerkelijk slank makende uitwer king heeft. Deze verslankende hulp is op wetenschappelijke wijze toegepast door de spanningen van de Gaine te laten variëeren en speciaal daar te laten op treden waar het lichaam deze correctie behoeft. Op deze wijze is de Gaine Roussel niet alleen een elegante creatie, bestemd om steun te geven en te vér slanken, maar zij schept tevens jeugd. en gratie. Ceinfurei, 35 cm. hoog, vanaf f 12.50; Gaina (met bustehouder) vanaf f 22,50; Bustehouder, vanaf f 9.-. Vrèagt gratis brochure Nr. 7 166. Bd Houtsmenn DEN HAAG, NOORDEINDE 50 Lat op het hultnummer en den naam J. Roussel. A'dam: Leidschestraat \4. R'dam : Coolsing»! 57 C. Hieronder: een reproductie van ,.lle de France" van Aristide Maillol, welke afbeel ding de dagbladen niet kunnen reproducecren Linksonder: eender talrijke advertenties, als in de dagbladen wél kunnen verschijnen.. t l Schilderkunst RIBOT Klimt bij Hulli» Ir A m M t r rd u m HET is iets, dat telkens treft; wij bezien het werk van een gestorven schilder met andere oogen, dan van hem, die nog naast ons leeft. Een eigenaardig wijken naar een verderen afstand treedt op; dingen, die ons konden hinderen van den levende worden, van minderwaarde; de eigen schappen groepeeren zich op vaster basis, kwali teiten, die het verdienen, krijgen dieper klank en grooter beteekenis; de eindsom wordt opgemaakt, zonder daarom absoluut bindend te zijn; de moge lijke verrassingen zijn grootendeels uitgesloten; kritiek wordt erkennen, leven staat niet meer op tegen ander leven, maar verheugt zich over dat wat dat ander leven bracht. Wij zien verscholen gelijkenissen, die blijvend zullen blijken; wij weten van andere dingen, dat zij als drijvende wolken trokken over onwrikbaarheden. Wat zien wij. bij Ribot? Wij weten, dat hij een kundig schilder was, een man vol vastheden. Wij weten, dat hij bezat wat we ook bij hem: Spaansch verwantschapbezit zullen noemen: zware schaduw en als con trast felle lichten; dat hij in de groepeering van licht en van het donker een uiting vond voor zijn phantasie. Wij zien naast zijn figuren zijn realis tische stillevens, kundig, vol kennis, met een per soonlijk métier; wij worden verrast en blijven ver wonderd over zekere stoutmoedigheden van psychologischen aard, die eens anders mogelijke monotoniteit verminderen, een niet steeds bezielde regel maat verkleinen. Zóó, ten minste, vinden wij hem hier. PLASSCHAERT Kunstnijverheid .Nieuwe Jxunstvoorw-erpen Tentoonstelling Kunstnijverheid, Gispen, Amsterdam HET woord kunstnijverheid" heeft voor velen een verdachte betekenis gekregen. Schuld hieraan zijn de slap-idealistische en halfgekende werkjes, die onder deze vlag de wereld rondzeilen. Naar het goede werkstuk, be staat steeds grooter verlangen. Gispen heeft in de Sint Nicolaasweek een tentoon stelling gebracht van al dergelijke voorwerpen die tot opluistering van de woning kunnen dienen. Mevr. R. Gispen-v. d. Griend bereikt in haar tapijten een stijl die uit de vreugde van het prach tige materiaal gegroeid is. Het werk getuigt van vindingrijkheid en afwisseling in de techniek. Het ornament wordt uit een klein rythme op gebouwd, hetgeen voor een vloerkleed het enig juiste is. Een grote compositie verliest haar betekenis, zodra er in de woning een deel van bedekt wordt. Het best geslaagd lijkt ons een naturel tapijt met kleine verticale en horizontale streepjes. Het minst geslaagd is een bloemenmotief, van niet erg over tuigende liefheid. Chris Lanooy doet zijn edel ambacht van potten bakker geen geweld aan. Hij maakt werk dat traditioneel is in de goede zin van het woord. Frans Zwollo beheerst de metaal- en edelsteen? techniek wel, maar zijn werk mist de charme van het antieke, en het correcte van het Cartier" bijou. Het metaalwerk van led Stigter heeft een element ,,kunstnijverheid" in onaangename betekenis, be halve een lepeltje, dat verraadt dat haar talent zich in de richting van het gebruiksvoorwerp ontwikkelt. Verder is op deze tentoonstelling goed verzorgd leerwerk, boekbanden, enkele kleine plastische emailles, en letterschrift te bewonderen. HE m SALOMONSON Film tete D. C. VAN DER POEL UIT een mededeling in het officieele orgaan van de Nederlandse Bioscoopbond nemen wij de belangrijkste passages onveranderd over: ,,Herhaaldelijk zijn den laatsten tijd bij het hoofdbestuur klachten binnengekomen over ver tooningen van niet-gekeurde of niet-toegelaten films, welke door bepaalde vereenigingen hier en daar in besloten kring in bioscopen worden ge geven. In verband hiermede acht het hoofdbestuur zich verplicht een ernstige waarschuwing tot de leden te richten" ....,,dat de wet loyaal behoort te worden nageleefd. Het mag daarom niet meer voorkomen, dat vertooningen van niet gekeurde of niet toege laten films door vereenigingen in besloten kring in bioscopen van leden van den Nederlandschen bioscoopbond worden gegeven. Deze vertoonin,gen zijn naar het oordeel van het hoofdbestuur in strijd met het algemeen belang en de waardig heid van het Nederlandsche film- en bioscoop bedrijf." Tussen deze beide passages formuleert de Neder landse Bioscoopbond zijn bezwaar tegen de Centrale Filmkeuring, die zijns inziens een systeem volgt, dat niet in overeenstemming is met de vereiste objectiviteit. ,,Dat alles neemt echter niet weg, dat de wet loyaal behoort te worden nageleefd." De wet nu, vereist nadrukkelijk een toelaatbaarheidsverklaring van de Centrale Filmkeuring voor openbare vertoning. Vertoning in besloten kring van films, welke niet zijn gekeurd of welke niet voor openbare vertoning zijn toegelaten, is volgens de wet volkomen vrij. Niet volgens een handige interpre tatie, een door de mazen van de wet heenglippen, maar ook door den voorzitter van de Centrale Film keuring herhaaldelijk met zovele woorden vast gesteld, o.a. nog in het interview met de Nieuwe Rotterdamsche Courant (6-5-'37) naar aanleiding van het tienjarig bestaan van de Centrale Keuring: Daarom is het zo goed, dat filmcensuur, in de eigenlijke zin des woords, hier te lande niet bestaat. In besloten kring mag iedere film, zonder gekeurd te zijn en vrijwel zonder enige beper king, vertoond worden". De waarschuwing van de Nederlandse Bioscoop bond aan zijn leden betekent dus precies het om gekeerde van een ,,loyale naleving van de wet". Wij vragen in dit verband: Van wie zijn ,,de laatste tijd herhaaldelijk bij het hoofdbestuur klachten binnengekomen" ?, Waarom mag het daarom niet meer voorkomen, dat vertoningen van niet gekeurde of niet toegelaten films door verenigingen in besloten kring in bio scopen van leden van de Nederlandsche Bioscoop bond worden gegeven?" . Waarom zijn naar het oordeel van het hoofd bestuur deze vertoningen in strijd met het algemeen belang en de waardigheid van het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf?" De Nederlandsche Bioscoopbond is een organi satie ter beharting van de bedrijfsbelangen van zijn leden en het maakt altijd een beetje huiverig als een dergelijke organisatie (waarvan wij het nut geenszins bestrijden) met onduidelijke ideëele mo tieven en het algemeen belang" aankomt. Wij vragen ons dan ook af ten behoeve van welke be drijfsbelangen de wet in het vervolg niet loyaal moet worden nageleefd. Het bondsbureau meende naar aanleiding van een vraag om nadere motiveering te kunnen volstaan met een verwijzing naar het bovenge noemde artikel in het orgaan van de Nederlandse Bioscoopbond. De kwestie is echter van voldoende belang, om de vragen hier te herhalen. Wij blijven nieuwsgierig naar het antwoord. J eestprogramma van de U F A Heropening Hem l»rand t-theater met ..Faiiny F.ssler" DE Ufa opent het vernieuwde Rembrandttheater met een film, die voor deze feestelijke gelegenheid wel bij uitstek geschikt is. Als het doek open gaat (ook in de bioscoop gaat het doek open) worden wij geboeid door een ballet blanc", dat later blijkt plaats te vinden op een tuinfeest bij Vorst Metternich te Weenen in het midden van de vorige eeuw. Weenen, balletten en vorsten omstreeks 1830 1850 betekenen charme en romantiek. Voor de charme zorgt Lilian Harvey als de grote danseres Fanny Essler, omringd door haar balletgroep of haar bewonderaars. Voor de romantiek zorgen het historisch milieu, de Hertog van Reichsstadt en een liefdesgeschiedenis van Fanny Essler met deze laatste in een overigens bewust niet-historisch verhaal- Ook de balletten mogen wij niet op historischchoreografische juistheid keuren. Maar zij geven stellig aan het geheel een feestelijk karakter al is het verhaal niet zonder droefheid dat zeer wel bij de opening van een nieuw theater past. Lilian Harvey is een reeds lang geliefde ster, die wij hier iets bezadigder en ernstiger terugzien, wat haar voor vele bewonderaars een nieuwe charme zal kunnen verlenen. Bezetting, regie en fotografie staan op het goede peil. dat wij tegenwoordig meestal gewend zijn. D. C. VAN DER P. Kunsttentoonstellingen van deze week Kunsthandel De Brug", Prinsengracht 969. Tentoonstelling der schilderijen en teekeningen door Herbert Fiedler (tot 30 November a.s.). Kunsthandel Frans Buffa & Zonen, Kalverstraat 39. Expositie van werken door den schilder Théodule Ribot (tot 7 December a.s.). Kunstzaal van Lier, Rokin 126. Tentoon stelling van plastieken van den Zwitserschen beeld houwer Hermann Haller en werken van de Italiaansche schilderes Margherita Toppi (tot 16 Decem ber). Tentoonstelling van grafische werken dof Maria Burchardt Brick (tot 2 December a.s.). Kunstzaal Santee Landweer, Keizersgracht 463. Tentoonstelling van schilderijen en aquarellen door Martha Franco van Buuren (tot 3 December a.s.), benevens expositie van werken door J. C. Hooykaas (tot 3 December a.s.). Fa. E. J. van Wisselingh, Rokin 78. Expositie van nieuwe werken door Toon Kelder (tot en met 4 December a.s.). Gispen, Leidschestraat 27. Tentoonstelling van kunstnijverheid. Werken van Chris Lanooy, Frans Zwollo en R. Gispen-v. d. Griend, aardewerk, metaalwerk, tapijten en stoffen (tot 5 December). Stedelijk museum, Paulus Potterstraat 3. Expositie van hedendaagsche Balische schilder- en beeldhouwkunst (tot 5 Dec. a.s.) benevens najaars tentoonstelling van de vereeniging St. Lucas" (tot en met 12 December a.s.). \l PAG. 13 DE GROENE No. 3156 Een der mooie ballet-scènes uit de UFA-film Fanny Essler, waarmee /iet Rembrandt'Theater zijn deuren heropent PAG. 12 DE GROENE No. 3156

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl