Historisch Archief 1877-1940
^
^^
BU1TEH
?WDWE
»x»*./O.-*
I.^.V
i»
D 11 T J- TH. v. WIJNGAARDEN & Co., Tel. 28357, Hessenweg 238 - Waterweg 35.
?^ ?"? ?"* ? «? ? Rlinte Lindhulsjtl ondtr architectuur («bouwd m. centr. v«rw. w. «n k. str. wtttr.
Ingebouwd b»d. Koopsom f ftOOO f 11000. Hyp. beschlkbur. Ontbltdlnf iondtr verplichting.
/?"^/'Xf'TCP PC df Wanneer U zich denkt te vestigen aan den onvolprezen Veluw*
VHta/2» l CrVDCCIX Zuidioom. of aan den Rijn, komt dan naar OOSTERBEEK.
buiten en toch direct bij Arnhem Het Gemeentelijk Grondbedrijf he-ft schitterend gpleg?n bouw
terreinen voor U nabij het gemeentelijk pork Hemelsehe berg.
7VHECLSUM: In het Wilhelminapprk bij KI. Zwitserland", Inlichtingen Uur. ». Bemetntewerkin.
Vacantie in EIGEN land
HEERLEN HOTEL GERMANIA ?.? Sft
nommeerde keuken. Pension vanaf f 4.«. Centrum v
'. Modern comfort. Gange
Iste rang.
Cerevan Zuid Limburg.
R H EN EN Ouwehand's Dierenpark
MSTEL GARAGE
Wij gareeren, wasschen, smeren, halen en brengen uw auto
I'rlj-x.cn vanaf f 15.- per miiaiiil
Ome 30-jarige ervaring is een waarborg voor goede service
NIEUW
SEXUEELE
VRAAGSTUK
i VERLOOFDEH»
i GEHUWDEN
U ZWANGERSCHAP
l L BEVALLING
NIEUW
ZOO JUIST VERSCHENEN:
3 BOEKEN VOOR f 1.10
Deze boeken zijn onmisbaar voor iedereen;
alle mogelijke vraagstukken worden duidelijk
behandeld en zijn voor ieder begrijpelijk ge
schreven. Prijs per exemplaar
SLECHTS ! 0.50
Prijs per 3 exemplaren
COMPLEET £1.10
DE GOEDKOOPSTE UITGAVEN
WELKE OP DIT GEBIED OOIT IN
DEN HANDEL ZIJN GEBRACHT!
UITC ..DF KROON"
Ook verkrijgbaar gebonden in fraaien
linnen stempelband a ?0.70 per stuk
of ? 1.50 per 3 complete exemplaren.
*> HET SEXUEELE VRAAGTUK
Buitengewoon leerrijk voor iedere volwassene l
3> HET BOEK VOOR VERLOOFDEN EN GEHUWDEN
Speciaal voor hen, die getrouwd zijn of hiertoe wenschen te be
sluiten. Een raadgever voor het leven l
3) HET BOEK VAN ZWANGERSCHAP EN BEVALLING
Gelieve te zenden onder rembours:
?) l STEL VAN 3 COMPL. EX. ingenaaid
? 1.10 plus 30 ets. rembourskosten. is ? 1.40.
*) l STEL VAN 3 COMPL. EX. gebonden in linnen
stempelband, ? 1.50 plus 30 ets. is ? 1.80.
Naam: : ;.... ?.
Straat: ._?:.
Stad: ......
*) Doorhalen wat niet verlangd wordt.
Deze coupon duidelijk invullen en in gesloten couvert (met 5-cts. post
zegel frankeeren) zenden aan:
UITGEVERIJ DE KROON", van Oldenbarneveltstraat 77,
Postbus 633, ROTTERDAM.
Rembourskosten kan men vermijden door vooruitbetaling!
Zend postwissel ad ? 1.10 voor 3 ingenaaide exempl.
t, 1.50 3 gebonden
TOEZENDING VOLGT DAN FRANCO HUIS zonder verdere
kosten! Vooruitbetaling kan ook geschieden door overschrijving of
storting op onze postrek. 92420. Bij vooruitbetaling bovenstaande
bestelcoupon NIET inzenden.
N.V.VERZEKERING-MAATSCHAPPU
..MERCURIUS"
OPGERICHT A? 1894
VERZEKERINGEN
OP ALLERLEI GEBIED
HOOFDKANTOOR !
AMSTERDAM.(., KEIZERSGRACHT 570
N.V. INSULAIRE HYPOTHEEKBANK
Verkrijgbaar: 8-jarige
HEERENBRACHT 244 37, % PANDBRIEVEN a 1OO %,
AMSTERDAM C. groot f 1OOO
N.V. DE HOLLANDSCHE
VOORSCHOTBANK
KRUISWEG 70 HAARLEM
Oe Bank verstrekt voorschotten mei
een minimum va n/1000.-op billijk e en
wat de terugbetaling betreft gunstige
voorwaarden onder borgtocht of
zaKelijke zekerheid. Een prospectus wordt
op aanvraag gaarne toegezonden»
Internationale
Correspondentiecliib
D«m»f «n H«*r>n di« m«( elkaar In
correipond.nti» w.nichen l» tr»d«n,
om welk* r«d«n d.n ook. kunn«n lid
worden, Grctii inlichtingen m.l
bijvo.ging v.r> porto m*n BurMu
.Succour", Poilbu* 285, D«« H»«q
± 1.500.0OO
gezinnen
kochten thans reeds de Amerikaansche
editie van Margaret Mitchell's
Gejaagd door de wind"
Deze prachtuitgave is thans in een
sublieme Nederlandsche vorm van
Anton Pieck verkrijgbaar en verschenen
in de kroonserie.
'n magnifiek geschenk l
Losse nummers van De Groene: 20 et.
Ouder dan 3 maandend 60 et. Toezending
uitsluitend na ontvangst van het bedrag.
PER EZ
PERZISCH E^TAPYTEN
AMSTERDAM SINGEL 480 bij Koningsplein
ROTTERDAM - 's-GRAVENHAGE - UTRECHT
VAN RUN S
KMOSTÏRD
Aan onze
Indische abonné's
Onzen abonné's . in
Indiëverzoeken wij
in hun eigen belang
zeer dringend, het
abonnementsgeld
voor 1938 reeds nu
over te maken. Dit
in verband met de
zér hooge
incassokosten.
Znnjulst verschenen en verkrijg
baar in i e il e r en boekhandel:
ANTOON COOLEN
LENTEBLOESEM
ing. fl.75
geb. f2.50
Korre vertellingen stelten dikwijl» hoofere
elichcn »»n het kunnen van hun maker dan
lanfademige romans. Het kon niet anders,
of Anioon Coolen. de verteller bi| uitne
mendheid, móest zich.ook hier een meester
toonen. Hij vertint feen «eniïtioneele in
triges, hij doet een (reep in het chte leven
van eenvoudige mentch«n en het kleine voor
val, het simpel gebeuren, welks humor, tra
giek of pathos anderen voorbij zouden zien.
wordt onder zijn handen tot een schilde
rijtje. Een Brabantsen binnenhuisje, waarvan
.men de geuren proeft.eenontroerend-sereen
portret van een jonge moeder, die bijna bing
is van haar eigen geluk : een wijd, verlaten,
melancholisch PeeMandtchap. De donkere
toon van een vertelling als ..Bart Verroke's
vreemde dood", welke zélf gelijkt op de
stem van den herfstwind in 'n oude
boerenschouw, die er zoo hoorbaar in beschreven
wordt; het fijn en liefdevol begrip,
waar. mee ons in ..De uiterste dat" de angst en
de opluchting wordt geschilderd van den
ouden boer, die, banggemaakt door een
i.ge'etterden" kennis, vreesde dat op lijn
gouden bruiloftsdag de wereld we,! eens kon
vergaan; de levensechte, haast tragiiche
humor van een schets aan- de De Bruids
paren" het verraadt alles de visie van
den ras-kunttenaar
N.V. HET NEDERLANDSCHE
BOEKHUIS TE TILBURG
DE GROENE AMSTERDAMh .R
Redactie: Mr. R. H. DIJKSTRA, Mr. M. KANN,
Mr. N. J. C. M. KAPPEYNE VAN DE COPPELLO,
TH. MOUSSAULT en Mr. W. VERKADE
ONAFHANKELIJK
WEEKBLAD VOOR
NEDERLAND
Red. en adm.: Keizersgracht 355
Tel. 37964 - Postgiro 72880 - G
De abonnementsprijs bedraagt
sterdam C.
jiro G 1000
per jaar
OPGERICHT IN 1877
Abonnementen kunnen met elk nummer ingaan, doch alleen tegen het einde van een jaargang worden opgezegd
DECEMBER 1937
vwi
vavi
OM DE TOEKOMST VAN DE H. B. S.
HET laatste paskwil op onderwijsgebied, het
nieuwe'leerplan voor de H.B.S., dat en pas
sant de literair-economische burgerschool
net genoeg verknoeid heeft, om ook van die school
het rest je,,aardigheid" af te nemen, is nu intussen
alweer een historisch feit geworden waaromtrent
wij enige ervaring bezitten.
Wat is bevoegd? Men heeft het
wiskunde-onderwijs op de B-H.B.S. meer in overeenstemming wil
len brengen met hetgeen dit vak aan logische vor
ming zou kunnen opleveren, zonder onderzocht te
hebben óf, hoe en wanneer een kind toegankelijk is
voor die leerstof. Men heeft inzicht" willen bevor
deren, oppervlakkige schijnwijsheid willen weren.
Wat is gebeurd ? Ervaren en bezadigd oordelende
docenten spreken van een verzwaring van het pro
gramma. Doch daarover aanstonds. Vervolgens zit
ondanks velerlei ontkenning een verzwaring
der eindexamen-eisen in de lucht. En ten derde is
dit B-program voorgeschreven voor de eerste drie
leerjaren der A-H.B.S. Hetgeen voor de meeste
leerlingen dier school katastrofaal mag heten.
Dr. J. A. Vor der Hake riep in een artikel onlangs
uit ,,wie zijn toch de adviseurs van den minister,
die dergelijke projecten maken? Een vraag die
onbeantwoord blijft; de sluier der anonymiteit dekt
de makers degelijk en zorgvuldig." Wat bedoelt die
hartekreet? Meent de schrijver wellicht dat dergelijke
paedagogisch-didaktische en schoolorganisatorische
bedenkelijkheden ons bespaard zouden blijven, in
dien een minister man-en-paard zou moeten noe
men ? Men zou kunnen menen, dat deze veronder- :
stelling achter de zojuist geciteerde uitroep school.
Onbegrijpelijk echter zwenkt het betoog> waar
de heer Vor der Hake voortgaat: Aan hun
bekwaamheid zal niemand twijfelen".... gijzelf
ook niet schrijver? ,,aan hun deskundigheid
waarschijnlijk ook niet" bedoelt ge wellicht:
hun rechtschapenheid, goede bedoelingen, enz.
enz. enz.? Maar gerechte twijfel mag er zijn
ten opzichte van hun practische blik, hun begrip
van wat op een school eigenlijk nog kan en
wat niet meer kan": en.
waren de adviseurs
niet bekwaam" en deskundig" ?,?.... wat
nog te vergen en wat niet meer te vergen i$....; de
vraag mag gesteld worden of zij wel met beide
voeten op de grond staan" en dat terwijl ze te
Als GRIEP dreigt
\
e Amsterdamsehe
Chinine Fabriek
blijft Irouw er zich aan
' wijden
het griepgevaar in
Nederland
krachtdadig te
bestreden.
Haar praeparaat heer
_ Aflu.in.
En tweemaal daags twee pillen
behoeden U voor 't griepgevaar
en al zijn nare gr.llenl '
AFLUKIN
VOOtXOMT VfMOUOHflO. GllfF. INFIUINZA
««?» MOKHMS rwii ???* «VONOS rwu
KINOItIN NAAI UMfUO MIMOII
tAAoruio uw AH*.
V«**«MO*A«* IU «111 trOTHltltl
IN atooitUM nut MJ tuit se e».p"
Dr. M. J. LANGEVELD
voren bekwaam en deskundig genoemd zijn ,,....
of eigen vakkennis, geleerdheid en leeftijd ze niet
te ver hebben afgebracht van het kind en wat des
kinds is".
Maar wie denkt er nu ook, dat in
onderwijsaangelegenheden de belangen des kinds
praevaleren boven budget-kwesties, particuliere opinies,
vakspëcialisme, administratieve en organisatorische
nijverheid? Maar meneer Vor der Hake ! Of.. . . zou
het soms toch waar wezen, dat het onderwijs een
onderdeel is van de opvoeding? Wel te verstaan:
van de opvoeding.
Er is in ons land reden aan de juistheid van die
laatste veronderstelling te twijfelen en ik vermoed,
dat de schrijver van het1 artikel minder vrij was van
die twijfel dan hij lust had uit te spreken, toen hij
de anonieme bekwaamheden en deskundigheden
op zo diplomatieke wijze etaleerde. Hij verkoos
een anonieme twijfel" boven een openlijke; het
geen de betwijfelden hem wel eens kwalijk zouden
kunnen nemen. Men moet niet anoniem twijfelen,
men moet in het geheel niet twijfelen, men moet
prijzen hetgeen de heren wijzen.
Het is bovendien totaal onbelangrijk wie die.
adviseurs zijn. Zij komen in geen enkel opzicht te
kort en hoeven de humane bezorgdheid van nie
mand onzer gaande te maken. Het is weldadig van
dankbaarheid te kunnen getuigen, die weldaad zul
len we onszelf ditmaal besparen.
IN de vakpers bestaat geen volledige eensgezind
heid over de mate van verzwaring van het pro
gram. Het is ook slechts de helft van het belang der
zaak. De andere helft de onmathematisch groot
ste" is die van het paedagogisch belang. Want dat
is het belang van de toekomstige Nederlandse
mensheid.
Hoe staat het met de behartiging van dat belang ?
Is de paedagogische en sociale verantwoordelijk
heid van hen, die bij het onderwijs betrokken zijn,
slechts beperkt tot de zorg voor een soort numerus
clausus ter universiteit? De numerus clausus der
bezitters van het gevenei eerde einddiploma ? Want
nietwaar, men moet een school hebben, die de
onbruikbaren" er uit selecteert".
Daar is die hatelijke geleerden-hovaardij, die ons
onderwijs, een stuk volksbestaan en mensengeluk
vergiftigt; de school is geen instituut, dat zijn be
staansrecht ontleent aan gezin en maatschappij,
maar een autonome macht. De autonome macht
van een primitief en daardoor des te benepener
intellectualisme, gesteund door de noodzaak van
zonder 'zo'n papiertje nemen ze je niet, resp. kom
je er niet." Want zelfs die practische zakenlieden,
die zo op de school en haar diploma's smalen, eisen
van sollicitanten zoveel papier als maar te krijgen is.
In die autonoom geworden wereld is hetgeen
paedagogische verantwoordelijkheid" genoemd
zou kunnen worden vaak niet meer dan weime
nende, ongereflecteerde, ongevormde en onge
schoolde huis-tuin-en-keuken theorie, die daar
alleen de geprivilegeerde naam draagt van de
practijk". Ik zei vaak", het komt dus ook voor
dat het anders is, soms is het meer, soms nog aan
merkelijk minder. En het schijnt wel, dat men uit
die sfeer van het ,',mindere'' nog graag zijn'repre
sentatieve figuren kiest. Moesten we niet uit de
openbare les van een universitair docent vernemen,
dat de paedagogische taak niet bij den leraar thuis
hoort, maar bij den dominee, dat de spreker het
onderwijzen geleerd had van den sergeant-majoor
instructeur bij een bataljon grenadiers en dat dat
eigenlijk de wijsheid was, die hij a.s. leraren te
brengen had? Geeft niet de rector van een der
grootste gymnasia des lands aan een propagandist
voor een algemeen cultureel belang, die zegge n
half uur per week voor dat belang zou wensen
ingeruimd te zien, ten antwoord, dat ,,ons onderwijs
hier zo voortreffelijk is, dat we geen half uur missen
kunnen?" Het kan zijn dat de propagandist slechte
waar bood, het kan zijn dat het bewuste gymnasium
model was in zijn soort (maar dan toch altijd: in
zijn soort), maar het anwoord is vernietigend.
Waarom weert de directeur van een andere, grote
school met kracht iedere aanraking tussen ouders
en leraren? Waarom worden bij belangrijke, diep
ingrijpende maatregelen op onderwijsgebied, bij
voorkeur de paedagogische hoogleraren onzer uni
versiteiten gepasseerd? Is het niet zacht gezegd:
merkwaardig, dat een hoogleraar in de wiskunde
als belangrijkste verbetering in de voorbereiding
van den leraar op zijn taak, slechts n voorstel
wist te doen: nl. nog een paar uur college mér in
de wiskunde?
HET is zo mooi genoeg; laten we niet meer
staaltjes geven van de bekwaamheid en des
kundigheid, van het paedagogisch verantwoordelijk
heidsbesef, dat bij verscheidene personen en instan
ties" telkens weer te constateren valt. Instan
ties". ... wat zijn dat veelal anders dan geconsoli
deerde publieke opinies, gekruid met particuliere
wanbegrippen, niet zelden mank gaande aan het
euvel ener te grote inadaeqatie tussen bevoegdheid
en oordeelkundigheid? Ook dit veelal" zou met
de nodige voorbeelden te illustreren zijn.
Door die instanties en personen wordt ons het
uitzicht versperd op de vele goed-willenden, wordt
ons het vooruitzicht benomen op verbeteringen van
enige importantie. Men kan er nauwelijks over ver
wonderd zijn, dat ons onderwijs-apparaat meer en
meer buiten de sympathie en morele steun van de
natie komt te staan, dat ouders zich laten meeslepen
in ongefundeerde experimenten. Eer mag men zich
verwonderen over het feit, dat elk wel gefundeerd
experiment, elk grondig onderzoek, elke poging
tot iets van dien aard ten naaste bij onmogelijk is
geworden. Dat de vakpers" zich meermalen op
uiterst twijfelachtige gronden dgl. aangelegenheden
van het lijf schudt, zich vriendelijk met kluitjes in
het riet laat verzeilen, naast zich neerlegt of iets van
dien aard. Laat men echter in dit laatste geval met
enige zachtheid oordelen: binnen de onderwijs- '
wereld heerst bij zeer brede groepen een weinig
geringere verwarring of onkunde of beide tegelijk
ten aanzien van nagenoeg alle paedagogische en
daaruit voortvloeiende kwesties, als daarbuiten.
Grotendeels valt dit buiten de direkte verantwoor
ding van de leerkrachten, zeker buiten die der
oudere. Indien men slechts niet het communis error
facit jus naleeft," is dat aanvaardbaar. Voor het
overige dienen de jongeren, tezamen met doel
bewuste ouderen, de schouders onder het juk te
zetten. Zij moeten zich voorbereiden op een hoogst
impopulaire taak. Wie daartegen niet bestand is, sta
terzijde. Voor de overigen staat, als eeuwen her, het
paard van Troje open. Zullen de Trojanen het bin
nen halen ? Zullen de Grieken het binnen brengen ?
Of.... zal het paard overbodig blijken?
VOOR ELKE BEURS 'M
BROCHES
l
20 STUKS
PAG. 2 DE GROENE No.3158
PAG. 3 DE GROENE Ne. 3158
.V.