Historisch Archief 1877-1940
f;
'L '"
Het nieuwe bouwwerk
Film
- Leksf mat
van architect A.
OVER bouwen in het algemeen
en het nieuwe bouwen in het
bijzonder kan men uitvoerige
theorieën opstellen. Men kan in
wijsgeerig-getinte beschouwingen de gren
zen en karakteristiek van bouwen uit
eenzetten. Verschillende katholieke ar
chitecten hebben zich daar vooral veel
mede bezig gehouden, en verworven
op die wijze zekerheden voor zich zelf,
die het uitgangspunt en tevens een
nieuwe begrenzing voor hun arbeid
werden.
Het is een privilege van den kunste
naar om deze beschouwingen met n
daad te ontzenuwen: het scheppen
van een kunststuk waarbij alle theorie
wordt gelogenstraft en alle schoon
opgestelde bespiegelingen en voor
spellingen als een kaartenhuis inén
storten.
Zoo is door deze christen-bouw
meesters, die het wijze woord (voor
hen zelfs gebod") oordeelt niet
opdat gij niet geoordeeld worde" al te
vaak vergeten, het nieuwe bouwen
rustig geclassificeerd bij het materialis
me en is dit onwaardig en onmachtig
verklaard om een kunstwerk te schep
pen, terwijl het bouwen van een
religieus bouwwerk uit den aard der
zaak voor de aanhangers van het
nieuwe bouwen een onmogelijkheid
moest zijn.
Moest zijn, volgens deze wijze, hoog
geleerde heeren, doch jammer voor
hen bouwt architect A. Elzas een
synagoge aan de Lekstraat, die de
Opperrabijn L. H. Sarlouis van dit
bedehuis doet verklaren: Voorname
eenvoud, imponeerend door
strakke lijnen, die de gedach
ten richten naar omhoog. Inr
drukwekkende ruimte, waar
velen plaats kunnen vinden
om in stille zelfinkeer, door
geen vreemde indrukken af
geleid, zich te richten tot den
Schepper van het Al, die naar
eigen maatstaf richt over Zijn
kinderen, allen, die op aarde
ademen."
Nu is dit geen
gelegenheidscompliment, door welwillend
heid in de pen gegeven, het ?
is een ervaring, de ervaring
van een ieder die onbevooroor
deeld een godsdienstoefening
in dit kerkgebouw bij
woont.
Deze zelfde ervaring werd
ik rijker toen ik de
inwijdingsplechtigheid van deze syna
goge bijwoonde, en hoewel
de religieuze handelingen voor
mij vreemd waren, beleefde
ik daar een eenheid tusschen
eeredienst en gebouw, die alle
kritiek doet verstommen en '
slechts een indruk achterlaat:
Elzas is er in geslaagd een
kerkgebouw te doen verrijzen
dat inderdaad den eeredienst
gewijd is. Dat hij dit bereikte
met de middelen en in d
vormenspraak van het nieuwe
bouwen is iets dat ons niet
verwondert, doch mogelijk
onze katholieke collega's te
denken geeft.
En indien zij daarbij beden
ken dat de Schepper van het
Al, naar eigen maatstaf richt
over Zijn kinderen, allen, die
op aarde ademen, dan zouden
zij misschien ook moeten ko
men tot een herclasseering
van het nieuwe bouwen, niet
voor ons, maar om huns- zelfs
wille.
H. Merkelbach.arch.
HET is geenszins onze bedoeling
om deze synagoge te verlagen
tot een bouwkundig experiment,
waaraan men de begrenzingen van
de bouwkunst in het algemeen en
het nieuwe bouwen in het bijzonder
zou moeten vaststellen.
De indruk die de
inwijdingsplechtigheid op mij maakte, was echter zoo
overtuigend, dat deze opmerkingen mij
eerst van het hart moesten.
Den architect A. Elzas werd opdracht
gegeven voor' den bouw van deze
synagoge, nadat onder negen archi
tecten een prijsvraag was uitgeschre
ven, en het ontwerp van Elzas door
de jury voor uitvoering werd aanbe
volen. Het getuigt van een karakter
volle houding van de jury, waarin
o.a. de architecten Friedhoff, Greiner
en van der Steur zitting hadden, dat
zij dit ontwerp bekroonde.
Zij hebben het aangedurfd een
project voor de uitvoering voor te
dragen dat door haar uiterlijken ver
schijningsvorm niet direct tot den
leek spreekt. Het vertrouwen, dat zij
in den ontwerper meenden te moeten
stellen, is echter geenszins beschaamd
en in zekeren zin is de voltooiing van
dit werk ook de kroon op den arbeid,
die zij in het belang der architectuur
verricht hebben.
HET is altijd een groote voldoening
te mogen constateeren dat een
prijsvraag geslaagd is. Want het
systeem van bouwkundige prijsvragen
is, zooals Elzas in zijn toelichting
terecht opmerkt, een van de zeer
schoone mogelijkheden in het archi
tectenberoep. De architect kan hierbij
in de stilte van zijn werkkamer, ver
van het rumoer, dat om iedere op
dracht is, in rust en overgave aan zijn
plan arbeiden, waarvan het programma
voor hem ligt.
En dat Elzas niet alleen met volle
overgave aan de voorbereiding heeft
gewerkt, maar ook aan de uitvoering
zijn volle aandacht heeft gewijd, be
wijst het thans gereed gekomen bouw
werk.
Een van de belangrijkste eischen
van het programma was, dat de Syna
goge een rechthoekigen vorm zou
krijgen.
Deze Synagoge is dan ook als een
zelfstandig en als het voornaamste
bouwelement op den hoek over de
volle diepte van het terrein gebouwd.
De buitenzijde is geheel bekleed met
een lichtkleurige Fransche kalksteen.
Naar mijn gevoel is het interieur tot
een gaver conceptie gegroeid dan met
het exterieur, het geval is.
In de Synagoge zelve is met een
bewuste soberheid gestreefd, het accent
daar te leggen, waar het ingevolge
de ritueele handeling behoort te zijn.
Hechal, de plaats waar de wetsrollen
geborgen worden, is uitgevoerd als
een nis geheel bekleed met licht ge
kleurd marmer. De Bima, welke
centraal gelegen moet zijn, is geheel
in blank eikenhout uitgevoerd.
voor Het
goed verzorgde
interieur
tapijten
N.V. KON. VER. TAPUTFABRIEKEN
?'DAM, A'OAM. DEVENTfR, MOORDRECHT
TOONZALEN TE AMSTERDAM:
SINGEL 404
De vrouwengalerij wordt gedragen
voor kolommen, die de concentratie
op het Hechal en de Bima nog
verhoogen.
Op den beganen grond vinden 438
mannen een plaats terwijl op de
galerij plaats is voor 250 vrouwen.
Het was een prachtig gezicht de
synagoge geheel gevuld te zien met
de in het zwart gekleede mannen, het
hoofd gedekt met hoogen hoed. De
tegenstelling tot volkomen blanke
muren en kolommen, legt juist daar
het accent, waar het liggen moet,
n.l. op de Gemeente die bijeen is om
met haar God te verkeeren, het aan
gezicht en de aandacht gericht op de
gewijde plaatsen. Men moet een dienst
bijgewoond hebben om dit te beleven
en te beseffen dat woorden van den
Opperrabijn meer zijn dan een
gelegenheidscompliment aan het adres van
den architect.
H
ET gebouw herbergt verder nog
een jeugdsynagoge, vergaderzalen,
een dienstwoning en dienst
ruimte als garderobe enz.
Deze ruimte zijn naast de
eigenlijke Synagoge onderge
bracht en ook architectonisch
daarvan gescheiden. In de
geheele behandeling, mate
riaalkeuze enz. is de tegen
stelling tusschen het meer
profane gedeelte en de Syna
goge volgehouden, opdat het
bouwen steeds zijn beste ui
ting vindt en culmineert in
de Synagoge zelve.
De ingetogenheid en de
beheersching waarmede dit ge
heele werk is tot
standgebracht verraadt de
meesterhand van een veel belovend
jong architect.
Dat de prijsvraag het mid
del was om dezen architect
zijn beste krachten te doen
wijden aan een interessante
opgave, en dat het resultaat
een zoo goed bouwwerk was,
stemt tot vreugde.
Wij willen gaarne de jury,
het kerkbestuur en last but
not least den architect van
harte gelukwenschen met het
feit dat aan de Lekstraat een
Synagoge is verrezen die een
belangrijke schakel zal blijken
in de ontwikkeling der
hedendaagsche architectuur l
Interieur van den niéuwe
Synagoge aan de Lekstraat.
architect A. Elzas
D, C. VAN DER POEL
EEN viertal documentaires van land en geschie
denis van België, naar een draaiboek en onder
regie van Henri Storck met John Fernhout
aan de camera, geven een verrassend beeld van wat
de documentaire film bij intelligente samenwerking
van begrip en artisticiteit kan geven aan inzicht en
schoonheid.
De verbinding van de beide laatste begrippen
geeft de grote waarde aan van het werk van Storck
en Fernhout, een waarde die wij zelden in deze
mate en in deze volmaking aantreffen. Veelal blijft
het bij n van beide: de beelden zijn vaak mooi
en soms zeer ,,filmisch" maar geven geen
enkel inzicht, of het esthetisch resultaat, en daar
mede ook het esthetisch genot van den beschouwer,
zijn aan de feitelijke gegevens opgeofferd.
Storck en Fernhout hebben bij hun samenwerking
een bijna volkomen harmonie tussen inzicht en
schoonheid weten te bereiken.
Belangrijk is bij al dit werk de wijze, waarop
van het door Fernhout zeer fraai opgenomen
détail uit een samenhang en levend geheel ontstaat.
Langs Zomerwegen" voert door het
Ardennenland met zijn prachtige vergezichten, bossen en
riviertjes. Beelden uit het Belgische Verleden"
geven in twee delen een kijkje op de religieuze en
burgerlijke geschiedenis met zijn prachtige
bouw.kunst, tot in het heden voortlevende religieuse ge
bruiken en tradities en de ontwikkeling der steden
met hun handwerkers- en koopmansstand.
Onmiddellijk hiermede in verband staat feitelijk
het filmpje De Beiaarden", dat ons een inzicht
geeft in het klokkenspel, de prachtige beiaarden
welke Belgiëbezit en de mannen, die ook heden
nog de stemmen van het brons doen leven.
De kwaliteit en de propagandistische waarde van
dit werk zijn beschamend voor wie nog altijd in
gebreke bleven van deze mogelijkheden ook voor
Nederland gebruik te maken.
Storck en Fernhout hebben met dit werk een
viertal ,,shorts" geleverd (een filmpje van het
strandleven staat technisch niet bij de genoemden
ten achter, maar is naast deze als onderwerp
minder boeiend) welke dit over het algemeen nog
zwakke deel van het bioscoopprogramma zeer zullen
verrijken.
Particuliere Censuur
HET Officieele Orgaan van den Ned. Bios
coopbond" van i Dec. antwoordt op de op
merkingen en vragen in ons nr. van 26 Nov.
Dat er in besloten kring films worden vertoond,
die niet ter keuring zijn aangeboden of niet zijn
toegelaten, interesseert de Bond op zich zelf ge
nomen niet. Wij kunnen er zelfs inkomen, dat
dergelijke vertoningen om artistieke redenen aan
zeer bepaalde groepen van geïnteresseerden of
deskundigen niet worden onthouden."
De Bond meent echter, dat sommige besloten
voorstellingen niet als zodanig mogen worden aan
gemerkt: Wanneer het publiek niet kan worden
bereikt via openbare vertoningen, doordat de te
vertonen films niet zijn toegelaten, wijl zij door de
officiële keuringsinstantie in strijd werden geacht
met de goede zeden of de openbare orde, of doordat
de betreffende importeur haar zelfs niet ter keuring
heeft aangeboden, hetzij om financiële of zakelijke,
hetzij om principiële of politieke redenen, en de
betreffende films geregeld zogenaamd besloten
worden vertoond via een of meer verenigingen, dan
is er in onze oogen geen sprake meer van een be
sloten voorstelling, ongeacht welke juridische waar
dering ook."
De door ons gewraakte circulaire van de Ned.
Bioscoopbond richt zich dus tegen voorstellingen,
welke volgens deze instelling feitelijk zij het dan
Radio-stethoscoop
Het vrije woord
IN de bonte rij
omroepvereenigingen, die den beschikbaren
zendtijd deelen, schaart zich een
kleine organisatie, die nu eens niet
meebedelt in het koor, dat vooral
tegen het eind van het jaar zijn
roepstem om steun uitzet. Maar
tegelijkertijd vervult zij het
getrouwst de primaire functie van
den radio-omroep: de cultureele
ontwikkeling van het volk. Daar
door is zij eenig in het gezelschap
van dienstknechten in den
aether", die zich in de malste
bochten wringen om bij Koning
Luisteraar in het gevlei te komen.
Die loffelijke uitzondering is be
lichaamd in de. R.V.U., de
RadioVolksuniversiteit Holland.
Ondanks de zuiverheid van haar
activiteit is ook zij niet ontkomen
aan een conflict met den Cerberus,
die onze radiozenders bewaakt: de
Radio-Omroep Controle-Commis
sie, kortweg Rococo genaamd.
Zelfs de R.V.U. heeft haar verbod
van uitzending te pakken; de
Rococo heeft haar niet willen toe
staan een tweetal lezingen uit te
zenden, die dr. E van Raalte voor
haar microfoon zou houden. In
verband hiermede heeft dn M.
van Blankenstein het beter ge
vonden de twee voordrachten, die
deze serie Waar het om gaat. Het
internationale politieke tafereel"
zouden completeeren, af te zeggen.
De thans ter beschikking staan
de inhoud van de eerste lezing
toont aan, dat de bezwaren van de
Rococo gericht moeten zijn ge
weest tegen dien inhoud zelve
en niet tegen den vorm, die vol
strekt niet commentariseerend of
interpretatief is. In deze voor
dracht heeft dr. van Raalte niet
anders gedaan dan feiten met elkan
der in verband brengen en daar
door hun samenhang en uitwer
king verklaren; feiten, die nie
mand kan loochenen, omdat zij
officieel zijn vastgesteld. En daar
om is ook met dit verbod niet
anders gedaan dan de waarheid
den mond snoeren, omdat die
waarheid aan bepaalde belangen
niet welgevallig zou kunnen zijn
en voorstanders dier belangen tot
verstoring zou kunnen brengen.
Het volgende citaat kan dit over
tuigend bewijzen:
Zoowel de Volkenbond als
internationale conferenties bui
ten de Geneefsche wereld hebben
ten opzichte van drie groote
mogendheden moeten vaststellen,
dat deze elk op haar beurt situa
ties in het leven geroepen hebben
en daden begaan, in strijd met
wat rechtens veroorloofd was.
Uit dien hoofde vond dan ook
onomwonden afkeuring over de
gedragingen van dit drietal
plaats. Aldus geschiedde ten op
zichte van Duitschland bijvoor
beeld na en wegens de in Maart
1936 begane schending van de
verdragen van Locarno; aldus
geschiedde met betrekking tot
Italië, dat niet de inpalming van
N.V. KUNSTHANDEL P. DE BOER
HEERENGRACHT 474 AMSTERDAM
17 December?10 Januari
KERSTTENTOONSTELLING IN DE ROTTERDAMSCHE KUNSTKRING
WITTE DE WITHSTRAAT ROTTERDAM
Abessyniëde rechtsorde schond;
aldus is ook geschied met Japan,
eerst toen het in 1932 ten koste
van China den zoogenaamd
zelfstandigen staat
Mandsjoekwo deed verrijzen, en nu weer,
sinds het opnieuw en in strijd met
allerlei verdragsplichten met be
hulp van de wapenen in het
Chinéesche Rijk doende is.
Het is natuurlijk meer dan
louter toeval, dat dit trio het
verbond vormt, hetwelk tegen
het communisme gericht heet te
zijn. Doch de drie hier genoemde
landen hebben nog meer gemeen.
Ten eerste, dat zij zich beklagen
over en daarom ijverig tegen de
bij en na de vredesverdragen van
1919 te hunnen opzichte getroffen
regelingen. Hun verzet daarte
gen vloeit voort uit de opvatting,
dat zij in een positie verkeeren
van berooiden, van niet-bezitters
of in verdrukking gebrachten; in
tegenstelling tot staten als Enge
land en Frankrijk, die dan in hun
oogen de gelukkige bezitters zijn.
Een andere, niet minder opval
lende gemeenschappelijke trek
tusschen de leden van het zoo
even vermelde trio is, dat zij
niets willen weten van den Vol
kenbond. Japan en Duitschland
maken er heelemaal geen deel
meer van uit en Italiëhoudt zich,
sedert Genèvehet optreden tegen
Abessyniëveroordeelde,verre van
elke activiteit binnen den Bond."
Beter dan wat ook toont dit ci
taat aan, dat hier slechts
feiten werden vastgesteld;
beter dan wat ook bewijst
dit verbod der Rococo, dat
zij met het aldus verdruk
ken van de waarheid niet
't algemeen, maar slechts
een beperkt belang dient.
G. K. KROP
De Belgische bc/oord/er Stof Nees (Uit de film: De Beiaarden)
ook niet wettelijk ontduiking betekenen en de
Bond meent dat zijn verantwoordelijkheid en ,,goede
trouw" dit vereist.
Het antwoord is onduidelijk en dus onbevredigend,
vooral omdat de Bond bij voorbaat verklaart niet te
zullen antwoorden op 'nvraag uit welke hoek de klachten
over ontoelaatbare" besloten voorstellingen kwamen.
Wij kennen twee organisaties, die geregeld be
sloten voorstellingen organiseren de Nieuwe Film
liga" en de Vereniging van Vrienden van de
Sowjet-Unie". In beide gevallen betreft het besloten
voorstellingen voor een bepaalde kring, waarbij inder
daad ook volgens de bedoeling van de wet de
keuringsnormen voor openbare vertoning niet
behoeven te worden toegepast.
Wil de Nederlandsche Bioscoopbond ten opzichte
van dergelijke voorstellingen op zijn eigen houtje
de wet aanvullen? Eventueel uit politieke over
wegingen? Of en dit zou zeer bedenkelijk
zijn zit achter de circulaire van de Bond een
geheime order of wens van Hogerhand"?
Zolang de Bond hier geen klare wijn schenkt,
blijft het scherpste verzet tegen een dergelijke par
ticuliere inmenging in onze wettelijke vrijheden ge
boden. Tot correctie van de wet achten wij de Neder
landsche Bioscoopbond nog altijd onbevoegd.
D. C. VAN DER POEL
Kunsttentoonstellingen van deze week
Amsterdam
Kunsthandel De ronde Brug", Reguliers
gracht 74. Tentoonstelling van schilderijen en
teekeningen door Jan Sluijters (tot en met 20
December).
Kunsthandel Frans Buffa en Zonen.
Kalverstraat 39. Tentoonstelling van werken van Frits
Klein (tot9 Januari).
Kunstzaal van Lier, Rokin 126. Tentoonstelling
van plastieken van den Zwitserschen beeldhouwer
Hermann , Halier en werken van de Italiaansche
schilderes Margherita Toppi (tot 16 December). Ten
toonstelling van schilderijen en teekeningen van
Karin en Ernst Leyden (van 18 Dec. tot 6 Jan.)
Kunstzaal Santee Landweer, Keizersgracht
463. Tentoonstelling van schilderijen en aquarellen
door Antoon Kruysen en G. Gallibert (tot 24
December).
Fa. J. S. Fetter en Co., Weteringschans 79.
Eeretentoonstelling van nagelaten werken van
L. W. R. Wenckebach (tot en met 24 December).
Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 3. Ten
toonstelling van werken van Kees van Dongen
(van 18 December tot 9 Januari).
Kunsthandel Aalderink, Spiegelgracht 15. Ten
toonstelling van Schilderijen en teekeningen van
H. IJkelenstam en plastieken van Hans Reicher
(tot 31 December).
Rotterdam
Kunsthandel P. de Boer, Heerengracht 474,
Amsterdam. Kersttentoonstelling m den
Rotterdamschen Kunstkring in de Witte de Withstraat,
Rotterdam (van 17 December?10 Januari).
l
MC. 12 OE GROENE No.3158
PAG. 13 DE GROENE No.3158
.. w..,