Historisch Archief 1877-1940
( ")
r.
i
Leitz' Leica
De'pionierderKleinbeeldcamera's
is ook décamera voor U!
De liefste wensch van ieder amateur,
die graag het beste wil hebben.
Prosp. gratis bij eiken goeden fotohandelaar.
of bij den Hoofdvertegenw. voor Nederland :
N.V. ODIN - 69 v. Oldenbarneveltstr. - NIJMEGEN
\
\
JAN STEEN De Kippenboer
Nieuwe aanwinsten van de N.V. Kunst
handel P. DE BOER, tentoongesteld in de
ROTTERDAMSCHE KUNSTKRING,
ROTTERDAM
\
\
\
Het vliegtuig op de ijsschots; de een/ge verbindingsmogelijkheid met de be
woonde wereld; het behoud der manschappen hangt af ven dit toestel
Per o {?& (j f u i g.n a ar d*
M
'ICHAIL Wodopjanof, piloot-gezagvoerder bij de Noordpool?
+ v+ expeditie 1937, heeft in zijn boek De droom van een vlieger" vóór
zijn vertrek een fantasie gepubliceerd van den tocht die hem wachtte:
Hij schildert daarin, hoe een expeditie van een steunpunt uit op Frans
Jozefsland, dat onder commando staat van professor Belajkin, met twee
gioepen vliegtuigen de Noordpool tracht te bereiken. De eene groep
moet een noodlanding maken. De andere, bestaande uit een groote MG-2"
en een kleine ,,Valk'', die er boven op bevestigd is, en met een bemanning
van zes koppen onder leiding van Besfamilny, landt aanvankelijk
gelukkig op de Pool. Dan volgen echter de hieronder afgedrukte
letgevallen.
DliN I5c» Mei begon du storm. En de
door dezen storm opgejaagde sneeuw
stortte zich uit over ménschen en
vliegtuigen en drong door enkele
onzichtbare spleten de verlaten passagiershut
binnen. Ieder oogenblik werd de wind
sterker, l K' vleugels der vliegnuichines
begonnen xachtjes te trillen. Toen .werd,
in de Volledige duisternis, liet huilen en
gieren van den sneeuwstorm overstemd
door een zeer nabij, en onheilspellend
kraken. Dit was het begin van een gevaar;
dat in de Pool het allermeest te duchten
is: ijsstuwing. De tegen elkaar
aanl)otst-nde ijsmuren braken de ijsschots,
waar de vliegtuigen op .stonden, iu
tweeën.
Besfamilny had de kabinc van de
.,('».:" niet verlaten. Voortdurend zond
hij berichten aan den expeditieleider over
den stand van zaken. Maar plotseling
werd hun onrustig gesprek afgebroken.
Een hevige schok had het vliegtuig doen
wankelen, de beide mannen die over het
radiozeudtoestel gebogen zaten, werden
opzij geslingerd. Gedreven door het
instinct tot zelfbehoud, sprongen Bes
familny en Slabogroedof uit het toestel
naar buiteu. Tevergeefs schreeuwde de
doodelijk verschrikte stem uit Frans
Jozefsland zijn angstige vragen in de
microfoon: zwijgen was het eenige ant
woord dat hij kreeg. Pas veel later hoorde
Besfamilny, dat Belajkin daarginds op
dit oogenblik grijs was geworden.
Toen de piloot vast ijs onder zijn
voeten veelde, herkreeg hij spoedig zijn
zelfbeheeraching. Scherp speurde hij nu
nair den onduidelijkcn omtrek van het
'vliegtuig, dat door wolken van sneeuw
werd overstelpt. Als een aangeschoten
vogel was het.naar rechts omgevallen en
leunde met het uiteinde van den rechter
vleugel op de ijsblokken. Het rechter
onderstel was diep in de zoo juist ont
stane spleet gezonken. Oogenblikkelijk
begreep de groepsleider het groote gevaar,
waarin zijn vliegtuig zoo plotseling
geraakt was. Met een stem, die zelfs den
sneeuwstorm moest overstemmen, riep
hij: ,,Vlug, vlug, alles op het ijs uitladen''.
Allen storten zich naar binnen, om het
bevel van den commandant uit te voeren.
Door de wagenwijd geopende deur van
de kabinc vlogen tenten, levensmiddelen.
kleederen, benzineblikken en vaten olie
op hut ijs. Op dit oogenblik dacht niemand
aan zich zelf. leder trachtte zoo snel
mogelijk, alles, wat voor het leven aan
de Pool onontbeerlijk is, uit het ver
zakkende vliegtuig te krijgen.
Schewtschenke leidde dit werk. Bes
familny, die wilde, weten hoe groot hun
ongeluk was, baande zich nu een weg
om het vliegtuig heen, en kroop over di
vleugels naar den overkant van de spleet .*
Het toestel leunde met het uiteinde van
den vleugel op het ijs, maar stond vast
op zijn plaats. Nadat hij den toestand
opgenomen had, verbood Besfamilny aan
Slabogroedof, het zendtoestel te
demonteerea, want zoolang het ijs niet bewoog,
was het vliegtuig toch niet ernstig ? in
gevaar. Dit gevaar lag elders: wanneer
PAG. IA DE GROENE Ne. 315?
spleet zich weel zou ->luiteii, en het
?enter sledeonderstel zou afpersen '.
', 'aarom besloot de groepsaatu oerder,
.en poging te doen nm het toestel weer
}) te halen.
HliT was het werk van een oogenblik,
om de krukken onder den vleugel op
stellen. Maar ook toen de krukken al
??o hoog mogelijk waren gedraaid, was
>ch het sleeijzer slechts een paar centi
meter naar boven gekomen en nog een
'eter onder den rand van de spleet. De
? 'engel moest toen door ijsblokken gestut
irden, de krukken losgedraaid en weer
?veu op andere ijstbkken in werking
>rden gesteld. Langzaam, centimeter
i centimeter, Vorderde het werk, werd
t toestel omhoog gewerkt door de
enschen, die hun moeheid vergaten,
ruijl de sneeuwstorm hen bijna
oinver?ierp. Maar ieder had begrepen, dat de
Iding van hun eigen leven afhing van
:' van het toestel. En dit vertien-"
udigde hun krachten.
Eerst tegen n uur des nachts' kregen
; het ijzer boven den rand van de spleet.
Mt toestel stond weer recht 'op'én
jstuk. aan den anderen kant
onder'??.unt door een berg ijsblokken onder den
>'Ugel. 'Het andere .«lijstuk hing boven
spleet.
Ondertussehen hield de ' storm aan.
windsterkte was wat verminderd.
aaar de storm joeg nog voortdurend
.roote sneeuwhoopen op. Het grootste
vaar was echter voorbij, de persing
.n het ijs was opgehouden. 'Nadat
Besuiilny het vliegtuig zoo stevig als muar
.- mogelijk vertuld had, zuiid hij
Slabogroedof de kajuit in. om de ver
binding te beproeven. De marconist. had
veel tijd en handigheid noodig. voordat
hij de toestellen, die van hun plaats
yeschoven waren, weer in orde had. Kerst
na een paar uur gelukte het hem contact
niet de radiopost van het- naaste steun
punt te krijgen. Hierna gaf Belajkin de
door den commandant opgestelde gerust
stellende codeteekens doof.
DE storm was blijkbaar uitgewoed en
ging langzamerhand liggen. Het
werd ook helderder. De half-bevroren
rnenschen stonden nog steeds op hun
post. Besfamilny deed de ronde, sprak
ieder bemoedigend toe en zond . Kan.iu,
die vooral van de koude had geleden,
naar binnen en nam zijn plaats in. De
bedenkelijke situatie van het vliegtuig
verontrustte hem zeer. Zelfs al zou het
gelukken, om het vliegtuig te draaien en
weer op zijn ijzers te zetten, hoe zouden
zij dan kunnen opstijgen?
's Avonds hield de storm geheel op.
De zon bescheen echter een treurig beeld :
zoover het oog reikte strekte zich een
hobbelige, niet ijsblokken bezaaide vlakte
uit. En in allen knaagde nu dezelfde'
gedachte: Van zulk een vliegveld kan
men niet opstijgen." Maar het was nu
geen tijd om te treuren en dat was Bes
familny's gewoonte ook niet; en hij wist
dat werkeloosheid en verwarring de
eenheid van deze sterke maar doodmoede
meuschen snel zou kunnen vernielen.
Daarom zei hij rustig: ,,Kop' op, kame
raden ! Wie wil op zoek gaan naar een
nieuw vliegveld.'" Dadelijk meldden zich
achtereenvolgens Slabogroedof,
Sjcvtsjenko en Baycr. Besfamilny's oogen
straalden. ,,Dat is het werk" zei hij
vroolijk en drukte hen de hand. Ik was
al bang dat jullie verzuurd waren. Kom,
kameraden, neem alles mee, wat jullie
voor de reis noodig hebben en ga op weg.
Goed succes! Maar de anderen moeten
naar bed, en wel dadelijk".
Weldra lag het vliegtuig daar eenzaam:
DB GROENE No. 3159
ASTOIMA
De prettigste gelegenheid om 's middags
te lunchen is de origineele SNACK-BAR
Reserveert tijdig Uw tafel C C
voor het Kerstdiner a *? -J+
IN ONZE FEESTZALEN
Jegerof, Bachmetjvf en Kunin gingen de
kabine binnen en Besfamilny vuor/aji de
onderzoekers van het noodiye. Allen
namen een lichte slaapzak van eidenlmis
en pakten die met eenige fnurapje en een
paar vuurpijlen indenrugzik. Bovendien
voorzagen allen zich van een licht
\Viiu hfster-j-eu eer en een draagbaar
ontvang-toestel, waarmee /ij «p de
signalen van het zendtoe-tel der , ,Ci-j'
gemakkelijk hun tnaix-hroute kouden
bepalen.
Dat betefkent d>- do.,d Wij "hebben
maar i'-'n ni'.^dnkheid: <!?-?
leven-middelen tot \i|! maand te lekken en
hier te blijven \\x-rkrn. Mi?'.hit-n dat
'?ndfrtu->..ht n in'd»- buurt een '_:e-<?!:)kt>
plaat- "lit-taat \\aar wij l:unrit-n
.;;.?A ij
Hoe
gingen voorbij.
EEN da>; en een nauit
De uitgeruste men>chen \\aren
weer aan hun nieuwe situatie y
geraakt, de sneeuw was van het vlieutmi;
verwijderd. de dingen, die op het drama
tische moment uit de kabinc waren
geworpen, \\erden weer ingepakt.
Baehmetjef, de bioloog, had zijn instrumenten
?iin de >pleet opgesteld. En .»lecht> <le "p
iisblokken handende . 'i-j'1 herinnerde
.utll het gebeurde.
>jet>jeilko i-n dr andere t\vce -Aaivi:
tfrugyekoinen. Van verre v, ar» liun
leedaan te zien. dat /ij geen verlo--endt-
ma!'l trachten. Maar Besfamilny >_:af den ni"ed
niet np. I >uor yeen gebaar verried hij
d<"iirust. <lie l'.em kwelde Lan^i
telefoneerde hij met Belajkin. Toen steeu lm
uit de kabine en liep nadenkend heen
en weer. De inecanicietis trachtten
d<motoren te untdoen ^?an de
.binnen^edron^on en \'astnevrnien -nee u w .
l''i"fosur Bachmetjef had /ijn t;ehcele -.'iii
v: van lUstiurileiU
dei.-d /ijn
'ALM..Ik beurijp het' riep Bayel maar
ben het hei'leinaal ni'-t ni'-t hem n n». (Jat
verloren /ijn \Vat l-ctf-k'-nt dat ?
zull'.-n '\n ru-tu kunn'.-t. "?.?:kvr.
.il- \\l] 'Actell dat ' -II- ''\'-r '-e!!
ma.ind een /i.-kvr*.-:i ? 'iidei -uu,; \\a..ht
?A at aK ?.?<?!: n;eu'Ae -t' Tir. '?!:-
'.'li'Vernielt ?
,.Wat /"U dat"- ant'.\< - -rddv
metjef rui^tiu
..??n<lertu^^?el een iand
U-I.Iaaten zullen de \ li'-^tuui-Ti
.!:e:i /ui'.en
halen
-teek.
dan 1
"?!??'!?]
. n-
1?rMj- '
?.;? bi
i.'ij de
'.'.,!?? ,
Natuilllllk laten t*.
l-.n ir.Oi ;:t dit t ?. i
:.e-bb<-n \\ ij t' ??. '.\ /
j'i-'.rk r.iati-ri.ia' %?
?\ '??; ' Ia, tl \ " 'i '.::? '
;- lï.ix «.-r -;?:'? .1:^ '.
in. i '.Keiid e:i ,:?: :i: /??'
n }?:?? ?:?.??? : d.J '-.'.
Ie handen ;:i I..-TI - '
i.».-1;! .???'.
k :iie:i
t :n d».-: ;
ii:kkeii
\vvt- :.
?: f:
De
eli
'I', /l
H
ll] eil
\ergeten,
naar mstruinent
nemingen.
Xoo verliepen , een paar uur. TUIT.
Besfamilny overtuigd v\as, dat hij «et-::.
uitweg uit de Mtuatie kon vinden, beva!
hij allen in de kabine samen te komen.
Toen allen gezeten waren, zeide hij:
. AVij moeten on> beraden. De expeditie
leider heeft ons gevraagd zelf een upli.issitK
te zoeken. Hoe kan hij ons nok helpen.
.ds wij hier niet eens een vliegtuig kunnen
ontvangen?" Na lang zwijgen vrueu
Bachmetjef eindelijk: ,.Voor hoelang zijn
wij eigenlijk van levensmiddelen
\\mrzien ? "
,,\"oor drie maanden".
,,Dat is prachtig" vervolgde de pro
fessor ., .Wanneer het ons
dan niet gegeven is, hier
weg te komen, dan kun
nen wij hier toch drie
maanden lang een weten
schappelijke prestatie
leveren, waarvoor de
wereld ons nog jaren
dankbaar zal zijn. Wij
hoeven slechts dagelijks
de resultaten van onze
waarnemingen nuarCalm
Bey te seinen. Belajkin
heeft genoeg weten
schappelijke krachten
ter beschikking, om dit
materiaal te bewerken".
,, Pardon, professor"
viel Besfamilny hem m
de rede, ..wij zijn
heelemaal niet van plan, on»
in dit ijs te laten inmet
selen. Waarnemingen
zijn goed en wel, maar
wij moeten wat beden
ken waardoor wij zelf
de resultaten daarvan
óp deze aarde kunnen
verwerken."
\Vat wilt u dan?
Een | marsch over het
ijs? Daar ben ik niet
voor. Wat hebben wij er
aan? Zonder honden, en
alleen al met levensmid
delen zwaar bepakt, zul
len wij niet ver komen.
niet dr i
/ij 11.
Be-:aiU'.hiy ^^a^ :.:<
?ver de iu>ti^e M- ?? T J
Hij betreurde
I't-e'.ld.eze gevaarlijke -tr;
Maar de ??? ^en van
W
Nu
de
zim C' 'inmandant. /.
beteekeiviid en uinu
..Dat klipt allt-r.iaa'.
met o\er W; j /uilen m
de ^mstandiuheJen dat ei
moeten ^ ij niet al.voren
eell:. pfobeereli \'an 'l'.ier
De mannen \ervielen
T'le:
:ir;:-t:_».'
k V.'k; t e
'?? Tt .
\V:; j
;]
t ;..?
b-
i, tl t Ma-1 .
.t-; enk'
dadelijk
.tketeiid
.r warer.
??:< /:H'
-'^iet: Maar
te -tergen, nv
ui'-i; te \'ile.:en
in aeein- Xo
een pi>uin!,' k'iniu'u gelukken
MET
InlIchUngcn «n Proipcelumn batr«H«nd« Gocdkoopa Ratourt
«Qor de Vlliiingich* RouU (dagdltnst) bq d« S.M. ZEELAND,
Vllulngen, «n h«r« Hoofdagintan W? H.MULLER & Co.tv.
voor d« Ho*k RouU (nichtdi.ntt) bl) d« Fa. HUDIG & PATERS.
Rotterdam «n Hoak Voor BEIDE Routes bij da Reiiburaaua
V r
**»^i ^»IMT»M