Historisch Archief 1877-1940
(l')
KUSSEN VLIEGEN KAAK IIE KOOKIIPOOL
'i v
r
Het jaar 1937 in de geschiedenis
van het Poolonderzoek
D
E eigenaardigheid van onze behandeling
van het Noordpoolvraagstuk bestaat daarin,
dat wij dit gebied niet alleen bezoeken,
maar er ons ook vestigen." Aldus prof. Schmidt, de
veelzijdige Sowjetgeleerde, die aan het hoofd staat
van het hoofdbestuur van de Noordelijke Zeeweg,
een administratie, die het gehele arctische gebied
van Sowjet-Siberiëen de wateren daar benoorden,
tot aan de Noordpool toe, bestrijkt.
Wij kennen," had hij al eens bij een vroegere
gelegenheid gezegd, zeer geringe betekenis toe aan
het behalen van Poolrecords en zien de zin van
onze werkzaamheid in het dienstbaar maken ook
van het hooge Noorden aan de belangen van ons
land en van de gehele mensheid."
De verovering van de Noordpool is voor de Russen
onderdeel van een veel verder strekkend programma
voor de oeconomische, sociale en culturele ont
sluiting van het héle Noorden van de Sowjetunie.
Zij heeft echter niet minder betekenis voor de
oeconomie van de gehele Sowjetunie, voor de
wereld daarbuiten zelfs. Nademaal het weer in het
Noorden gemaakt wordt", betekent een nauw
keurige kennis van de seizoenen en de dagelijkse
weerschommelingen in het Noordpoolgebied een
onschatbare bijdrage tot de verbetering der weer
voorspellingen, met name van die over langere
perioden. Dat is vooral voor de landbouwstaten een
eminent belang.
Een ander belang geldt de scheepvaart op de
grote Poolzeewegen. Een paar jaar geleden zou
een dergelijke bewering nog erg overdreven hebben
kunnen klinken. Maar wie thans een kaart voor
ogen krijgt, waarop het scheepvaartverkeer, langs
Siberië's Noordkust uitgestippeld staat, wie leest,
hoeveel tienduizenden ton goederen in een jaar
tijds worden aan- en afgevoerd, (in het afgelopen
jaar 275.000), moet inzien^ dat ook dit een kwestie
van de eerste grootte geworden is.
Mr. Joh. Huyts
En indien dan toch geregelde waarnemingen van
het magnetisme in het Noordpoolgebied voor alles
'van wetenschappelijke waarde lijken, dan zijn ook
zij onmisbaar voor de practijk van het leven, dat
zich over de Noordpool een luchtweg baant van
het hart van de Sowjetunie naar de groote steden
van de Verenigde Staten.
Zo, in grote lijnen, het perspectief, dat de Russen
in hun uitgebreid Noordpoolonderzoek zien, hetwelk
tevens rcemrijke bladzijden van hun
luchtvaartgeschiedenis vult.
DE Russen kunnen er prat op gaan, dat zij de
eersten geweest zijn, die het vliegtuig in dienst
van het Poolonderzoek gesteld hebben. Dat was
in 1904, toen Nagoerskij naar sporen van de ver
dwenen expedities Roesanow en Broesilow zocht.
Tien jaar later, reeds onder het Sowjetbewind, was
het Tsjoechnowskij, die grote vliegtochten boven
Nova Zembla maakte voor hydrografische waar
nemingen en ijsverkenning, dezelfde Tsjoechnowskij,
die zich nu weer met vier vliegtuigen in het Pool
gebied bevindt, om ook in de Poolnacht het zoeken
naar het verdwenen vliegtuig Van Lewanewskij
voort te zetten.
/??NVERIGENS zouden de Russen in de
luchtV..X aanval op de Noordpool zelf anderen voor
laten gaan (Amundsen, Ellsworth, Nobile, Byrd,
de Graf Zeppelin) en hun krachten voorlopig
concentreren op de verkenning van de noordelijke
kustgebieden in hun volle uitgestrektheid. Eerst in
1935 krijgt Lewanewskij verlof om te trachten van
Moskou uit over de Noordpool naar San Francisco
te vliegen.
De mislukking van deze onderneming (Lewa
newskij keerde reeds terug, toen hij zich nog boven
Europees Rusland bevond), leidde tot het besluit de
voorwaarden voor het vliegen in het Poolgebied,
ook in wintertijd, verder te onder
zoeken, voor men tot een herhaling
overging.
Toen deze, in het begin van dit
jaar, volgde, bleek zij intussen voor
bereid op een schaal, die de stoutste
verwachtingen overtrof, zodat de
Russen er in n jaar tijds niet alleen
in konden slagen zich aan de
Noordpool te vestigen", ook al is het
kamp, dat zij daar opgeslagen heb
ben, nu ook al weer ettelijke graden
naar het zuiden afgedreven, maar
ook tot tweemaal toe de overtocht
van Moskou via de Pool naar het
Amerikaanse continent te volbren
gen. En ditmaal was deze voor
bereiding in zulk een stilte geschied,
dat men bijv. pas hoorde van het feit,
dat op 5 Mei Golowin op een ver
kenningstocht boven de Noordpool
gevlogen had, toen een paar weken
later het kamp van Papanin goed
en wel was ingericht.
IN de nacht van 21 op 22 Mei werd
de wereld verrast door het be
richt, dat de vlieger Wodopjanow
met zijn grote, viermotorige SSSR
no. 170 in de buurt van de Noord
pool gedaald was. Behalve de beman
ning bevonden zich prof. Schmidt en
de leden van de overwinterings
expeditie, Papanin, Krenkel,
Sjirsjow en Fedorpw aan boord. In enkele
dagen tijds voegden zich daar nog
drie andere vliegtuigen bij, bestuurd
door Molokow, Aleksejew en
Mazoeroek.
Zo vlot verliep dit gedeelte van de
Prof. Otto J. Schmidt, de So^jetge/cerde,
die aan het hoofd staat van het hoofd
bestuur van de Noordelijke zeeweg en
die thans op een schots overwintert.
expeditie, die haar uitgangspunt had op
Rudolfseiland, in de Frans Jozefsarchipel, dat de buitenwereld
het in een ommezien de gewoonste zaak ter wereld
leek te zullen vinden, dat zware vliegtuigen zich naar
een willekeurige plek in de buurt van de Noordpool
begaven, daar hun lading aan mensen en materiaal
van boord zetten en kort daarop weer huistoe
keerden, alsof zich dit alles niet afspeelde in een
gebied, dat tot enkele dagen te voren voor een van
de minst toegankelijke gegolden had. Er zouden
enige maanden moeten verlopen, voor het vergeefse
zoeken naar Lewanewskij vergeefs omdat de
weersomstandigheden maanden aaneen het zoe
ken zelf onmogelijk maakten de mensheid op
nieuw inscherpte, dat de natuur haar nog altijd
grenzen stelt, al zijn zij dan ook weer aanzienlijk
verruimd.
Voorlopig echter zou zij de ene overwinning op de
Noordpool na de andere te bejubelen krijgen. Nauwe
lijks was het kamp aan de Noordpool ingericht, nau
welijks waren de vliegtuigen, die dat mogelijk ge
maakt hadden, naar hun uitgangspunt teruggekeerd,
of, wederom als een verrassing, kwam het bericht, dat
de vliegers Tsjkalow, Bajdpekow en Beljakow van
Moskou opgestegen waren om over de Noordpool naar
de Verenigde Staten, als het kon naar San Francisco
te vliegen. Dit laatste gelukte niet. Op enkele mijlen
van Portland, bij Vancouver, in de Staat Washing
ton, moesten zij dalen, maar desondanks hadden
zij met hun eenmotorige vliegtuig een zeldzame
praestatie geleverd: in 63 uur en 17 min. hadden
zij over een grotendeels ondoorvorst traject een
afstand van 8700 K.M. afgelegd.
WELDRA bleken zij de wegbereiders te zijn
geweest voor een ander Russisch vliegertrio,
Gromow, Joemasjew en Danilin, dat, profiterend
van de lessen, welke uit de ervaring van hun voor
gangers te putten geweest waren, over hetzelfde
traject in korter tijd een nog aanzienlijk groter af
stand wist af te leggen: 10.860 KM. in 62 uur.
Het had maar weinig gescheeld, of de vliegers waren
in Mexico terecht gekomen. Het
wereldafstandsrecord, dat tevoren op naam stond van déFranse
vliegers Codos en Rossi, was maar even met
1750 K.M. verbeterd.
Het verslag, dat Gromow van zijn tocht gegeven
heeft, was betrekkelijk nuchter. Van de start, zeide
hij, dat het de moeilijkste was, welke hij ooit gehad
had, maar overigens werd over cyclonen en blind
vliegen met een gelijkmoedigheid gesproken, alsof
daar niet hele drama's van de lucht achter verborgen
waren.
Des te welsprekender was het logboek van
Bajdoekow, een van de leden van de bemanning
van het eerste vliegtuig. Ijsafzetting en cyclonen,
ziedaar de gevaren, waaraan zij voortdurend waren .
blootgesteld. Niemand kan begrijpen," schrijft hij
daar, ,,wat Wij, vliegers, op een dergelijk ogenblik
gevoelen. Het is om te huilen van schaamte en tot
bang wordens toe verschrikkelijk, te denken dat je
vliegtuig daar in een ijsklomp verandert en je
willoos overgeleverd bent aan de blinde krachten
van de natuur." Het vliegtuig bevindt zich boven
de archipel benoorden Canada. Vooruit, voorzover
het oog zag, lagen grote eilanden. De zetëngten
waren geheel met ijs bedekt, dat schitterde in ver
schillende kleuren. Het was of een gekleurd mozaïek
gelegd was en slechts de afmetingen ervan gingen
alles te buiten, dat de bouwkunst van de mens zot
kunnen maken. Het zou goed zijn nu een gedich'
te kunnen schrijven, maar drie uur lang hard
nekkige strijd met de laatste cycloon van hè'
Poolgebied stemden helemaal niet tot overwegingen
met de schoonheid. Daar houdt een mens zich pa.^
mee bezig, als het gevaar voorbij is, tevoren gaat
hij helemaal op in de strijd, trachtende de natuui
te slim af te zijn."
In hun volle grimmigheid hebben de gevaren van
het Poolgebied zich echter opnieuw gemanifesteerd.
toen in het begin van Augustus Lewanewskij, in
gezelschap van de vliegers Kastanajew en
Lewtsjenko, gelegenheid kreeg zijn in 1935 mislukte
poging over te doen. Een onschuldig klinkend grapje
van Tsjkalow werd plots een bitse paradox. Toen
deze, vlak voor zijn tocht over de Pool, door Stalin
PAG. 12 DE GROENE No. 3159
"il
?*"
*<* ,
?**«*?
l? 'm**-,.
ontvangen werd, uitte deze een bedenking, dat
Tsjkalow met een vliegtuig met slechts n motor
vliegen zou (gelijk Gromow trouwens ook). Och
wat", antwoordde 'Tsjkalow: ,,én motor, dat is
honderd procent risico, en vier motoren vierhonderd
procent." Het vliegtuig, waarmee Lewanewskij zijn
tocht ondernam, had vier motoren. Hij ondernam
zijn tocht niet, om de prastaties van zijn voor
gangers te verbeteren. Hij wilde aantoonen, dat het
vliegtuig ook voor het vrachtverkeer over het Pool
gebied te gebruiken was, zoals immers ook de
vorige tritsen niet alleen op een sportieve daad
uit waren geweest, maar zich de voorbereiders
hadden gevoeld voor een geregeld luchtvaartverkeer
langs de korste weg, die Europa met Noord-Amerika
verbindt. Maar helaas, Lewanewskij, die zich
voorgesteld had te Fairbanks, op Alaska, een eerste
landingsplaats te zoeken, heeft het zover niet ge
bracht. We hebben vernomen, dat hij de Noordpool
is gepasseerd, dat verderop een motor onklaa,r ge
worden is, zodat het vliegtuig niet in staat was zijn
tocht op de voorgenomen hoogte voort te zetten en
toen niets meer. Dagenlang hebben alle radio
stations in de buurt (!) de aether afgeluisterd, maar
het Poolgebied heeft zijn geheim niet prijs gegeven.
De vliegers hadden voor geruime tijd leeftocht aan
boord. De partij caviaar, welke zij als eerste over
de Noordpool vervoerde vracht te New York hadden
hopen aan te brengen, kon hun het leven nog vele
weken verlengen. Alles in de tenslotte niet hopeloze
verwachting, dat zij veilig wisten te dalen.
NAAR NOORD- OF ZUIDPOOL
ORGANISEEREN WIJ GEEN REIZEN. WEL ECHTER NAAR
NOORD-AFRIKA
WAAR HET BEHAGEÜJKER EN COMFORTABELER IS
ARRANGEMENTSREIZEN VANAF EN TOT ROOSENDAAL
ALGIERS, 12 dagen F. 200
MAROKKO, 15 dagen F. 200
TUNIS, 19 dagen F. 240
Profiteert van den goed koop en Franschen frank en
vraagt toezending van de geïllustr. brochure Circuits
Nord-Africains, der Cie. Gle. Transatlantique,
bevattende tal van aantr. reiscombinaties bij, de
GENERAAL AGENTEN, AGEICE FRANCAISE DE VOYiGES, DEN HAAG,
LANGE HOUTSriAAT SA EN VOORNAAMsTE REISBUREAUX
PAG. 13 DE GROENE No. 3159
ZIJN zij veilig gedaald? Niemand weet het en
alle pogingen, die gedaan zijn (en nog gedaan
worden) om zich van hun lot te vergewissen, zijn
door de omstandigheden verijdeld. Van Amerikaanse
kant hebben Mattern en Sir Hubert Wilkins zich
ter hulpverlening opgemaakt. De Sowjetregering
zond de vier vliegtuigen uit, die tevoren het drijvende
kamp van Papanin op de plaats van bestemming
hadden gebracht. Maar als het weer het vliegen niet
algeheel onmogelijk maakte, belemmerde het het
uitzicht zozeer, dat van een behoorlijke verkenning
toch nog geen sprake kon zijn. Thans zijn deze
vliegtuigen, die weer onder aanvoering van
Wodopjanow stonden, afgelost door een eskader
onder Tsjoechnowskij.
Maar zou er nog wel iemand zijn, die gelooft, dat
zij hun kameraden in leven zullen aantreffen?
Wellicht is dit een dier drama's geworden, waarvan
het geheim eerst jaren later ontsluierd wordt.
En intussen nadert nu ook het kamp van
Papanin een gevaarlijke zone. Allengs heeft de drift
het op het spoor van Nansen's Fram gebracht, die
veertig jaar geleden van oostelijke richting eveneens
naar Spitsbergen gedreven is. Het is er nu nog ver
scheidene graden vandaan, maar elke dag brengt
het enkele mijlen nader en nader tot de verschrik
kingen van het pakijs aan de kust. Reeds onlangs
moesten de moedige overwinteraars in een van hun
regelmatig doorkomende rapporten gewagen van
scheuren in het ijs, die hen gedwongen hadden
voortdurend op te letten of hun voorraadschuren
niet van hun hoofdtent af gesneden werden. Mochten
de overwinteraars in deze buurt moeilijkheden krij
gen, dan zou het ook niet zo gemakkelijk zijn om hun
hier per vliegtuig hulp te brengen. Desondanks zijn de
expeditieleden, die zich de gevaren van hun positie
natuurlijk zeer wel bewust zijn, goedsmoeds. Zij
melden, na zes maanden op hun drijvende schots
doorgebracht te hebben, dat de tijd omvliegt en zij, als
de vliegers hen komen afhalen, zullen moeten vragen
geduld te hebben, tot de experimenten voltooid zijn.
Zo is de grootse aanval op de Noorpoolveste, met
zulk een vaart en overrompelend succes dit jaar
ondernomen, niet zonder reeds waarschijnlijk en
nog dreigend verlies van mensenlevens afgelopen.
Maar aan de schoonheid van de verrichtingen doet
dat niet af. Het jaar 1937 zal in de geschiedenis
van het Noordpoolonderzoek een der
gedenkwaardigsten blijven.
Het v/iegkomp op de drijvende ijsschots aa,\ oe
EaiiniHiiiiiiiiiiiiitiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiniiiiniinMiitHinntiiMtiiiiHniittiiiiiiii.
1 THULE
Wat wisten de ouden van de Poolstreken ?
M
HET leven in de Oudheid concentreer de zich ?
vrijwel uitsluitend om de Middellandsche l
Zee en daarbuiten richtte het zich veeleer g
naar het verre Oosten dan naar het barre Noorden, f
al was er eenzeker handelsverkeer op Engeland en
langs den ,,bar n steenweg" naar de Oostzee
landen. Er is slechts n reiziger, die zich ver
benoorden Schotland heeft gewaagd en daarover
heeft bericht. Dit was Pythias uit Massilia, die
tusschen 320 en jjo voor Christus, ondanks de
strenge bewaking van de Straat van Gibraltar, al s
eenige Griek naar het Noorden is kunnen komen.
Helaas is van zijn geschriften niets bewaard en
kennen wij er slechts uit, wat.door latere aardrijks
kundigen, als Plinius, uit zijn werk is geciteerd.
,,Het uiterste van alle landen is Thule, waar
men op den tijd van den zonnestilstand, als de
zon door het teeken van de kreeft gaat, zooals
wij zeiden, geen nachten zijn; daaren-"
tegen is slechts kort dag in den winter....
Een dag vaiens van Thule ligt de gestolde zee
die door enkelen de Kronoszee genoemd
wordt" (Plinius naturalis historia IV, 104)
Strabo, die op kleinzielige gronden critisch
gestemd is jegens Pythias, bericht over hem o. a.
het volgende :
,,Bovendien vertelt hij ook nog de verhalen
van Thule en de aldaar liggende streken, waar
geen afzonderlijk land noch water noch lucht
bestond, maar een mengsel ervan, op een
zeelong gelijkend en waarbij (volgens zijn zeggen}
aarde en zee en alles in de lucht sou zweven, en
dat zou als het ware de band van het heelal
zijn, die men niet kon betreden noch bevaren"
Wat op de long leek zou hij met zijn eigen
oogen gezien hebben, het overige had hij van
hoor en zeggen."
(Strabo, Geogr.cap 104, Lib. IV, i)
De geleerden hebben er lang over gestreden, of met
Thule de Shetland-eilanden, dan wel Noorwegen
bedoeld is. In den laatsten tijd is men tot de
Noorsche theorie het meest geneigd. Dr. P. A.
\
j