Historisch Archief 1877-1940
'(
Schilderkunst
Film
sec
VAN DONGEN TE AMSTERDAM
Albert Plasschaert
'.S \
ZELFS als je te Parijs woont, zelfs als je
Parijzenaar geworden bent, kom je wel
eens in Amsterdam; zelfs als je een Parijsche
mondaine schilder geworden bent en in de wereld
die lastige reputatie moet ophouden, verzeil je
nu en dan als per ongeluk? in Holland, misschien
niet alleen om je vroeger werk te laten zien dat velen
daar niet meer kennen, maar toch vooral, al wil je
het zelf niet weten, om van je heele werk te
vertoonen, die dingen, waarvan je vermoedt en hard
nekkig vermoedt, dat ze toch, en zeker, goed zijn;
dat de figuren een volume gekregen hebben, waar
mee zij zich zelf in en door en voor de wereld uit
drukken; dat ze jouw kleur, jouw leven hebben,
dat ze afzonderlijk zijn en dat ze portretten zijn.
Want het is wel entraineerend koel en hoogmoedig
te doen, maar er is achter deze fa$ade toch meer
noodig om stand te houden in al het gewring, telkens
van korten duur, dat een mondain moment heet.
Je weet wel, dat Holland Parijs niet is en dat de
menschen er, als wezens, te dicht op makaar leven,
veel te dicht er is geen ruimte genoeg voor de
zwierige geesten, zooals jij er een geworden bent uit
DeMshav:: ? i af Delfshaven, het is er vervelend,
hekromnei,. - - jenwijs als oude-vrijsters zijn, het is
ze!t<; ".?:?,. .' ; suf nu en dan en
dondersch-altijd*en ' -eren je te stil en te onbenullig, een
beetje te onupgewonden, als ze daar eenmaal aan
toe zijn, ze zijn naief en ook wel wat fletsch en
hun geestigheid een hun diepzinnigheid geeft een
kruik jenever, kinderlijk een kruik jenever en dat
staat den volgenden dag in de krant!, maar de
Franschen zijn nog meer kinderlijk als ze vroolijk zijn
geworden, alleen luchtiger en met minder dierbare
emphase en ze schrijven die aanbiddelijke
Franschen, ook wel vreemde dingen in hun kranten, ja,
dat is allemaal waar, maar zelf ben je toch ook niet
bloedeigen aan het Fransche, en wat je voor talent
heb is toch eens, in alles, Hollandsch geweest en je
bent nu waereldschilder maar langs een anderen
weg dan de innige Vermeer en de woelende
Rembrandt die gebleven zijn en ook Hollandsch
bleven als verschijningen. Ze hadden het rustiger
natuurlijk dan in Parijs, maar het is toch in zoo'n
stad, waar alles is, vermoeiend bovenmate; je moet
altijd, als je bent of wil zijn als van Dongen in een
stad waar de geest overvloedig is, je overvloedig
maar fel-beweeglijk, altijd in het touw zijn en altijd
vooraan in de aandacht der anderen en ook te
veel in die der snobs. Je moet altijd een hond de
staart afsnijden, en dat hoort eigentlijk niet eens tot
je vak; het is er buiten ! En dan J£ eigen
meedoogenlooze vak. Portretschilder, als je een schilder bent,
wat een besogne ! Je zit in je atelier, daar moeten
ze beginnen, de dames en heeren, die komen al om
na te denken hoe ongewoon het er is en misschien
hoe duur 't zal zijn en ze komen binnen met de
gezichten en je moet ze schilderen, je bent hun
portrettist, hun prooi en hun bluf. Je moet iets
vreemds van ze maken, anders vallen ze niet op en
daarvoor komen ze, en ze hebben niet allen veel
tijd; je moet een arabesk van ze maken, die hun
ijdelheid omcirkelt en je eigen talent kan ver
knoeien. Maar je bent wel een mondaine schilder,
maar je zit ook in Parijs, je hebt er geen last van
dominees, die je een naakt misgunnen en er zijn
ook leelijkerds in Parijs, leelijk aan den buitenkant,
Kunsttentoonstellingen van deze week
Amsterdom
Kunsthandel Frans Buffa en Zonen,
Kalverstraat 39. Tentoonstelling van werken van Frits
Klein (tot 9 Januari).
Kunstzaal van Lier, Rokin 126. Tentoonstel
ling van schilderijen en teekeningen van Karin en
Ernst Leyden (tot 6 Jan.).
Fa. J. S. Fetter & Co., Weteringschans 79.
Eeretentoonstelling van nagelaten werken van
L. W. R. Wenckebach (tot i Januari a.s.).
Stedelijk Museum, Paulus Potterstraat 3. Ten
toonstelling van werken van Kees van Dongen.
Kunsthandel Aalderink, Spiegelgracht 15. Ten
toonstelling van Schilderijen en teekeningen van
H. IJkelenstam en plastieken van Hans Reicher
(tot 31 December).
' Rotterdam
Kunsthandel P. de Boer, Heerengracht 474,
Amsterdam. Kersttentoonstelling in den
Rotterdamschen Kunstkring in de Witte de Withstraat,
Rotterdam (tot 10 Januari).
PAG. 10 DE GROENE No. 3160
maar die iets verwonderlijks hebben, al zijn ze ook
in de mode nu en dan; al hebben ze schijnbaar
ongewone, maar feitelijk banale ondeugden. En met
al deze noodzakelijke nietsnutters zit je opgeschept
en met de enkele goeden en daartusschen moetje
een reuzen zwaai zwaaien anders zien ze je niet
in de ronde draaien en dan heb je de roem nog van
een vrouwenschilder te zijn en maker van die
kostbare aangename, soms verderfelijke
vrouwmenschjes, die met de mode varieeren van wezen
en soms de mode vooruit moeten zijn en onzen droom
van een strakke ijle spanning moeten verbeelden en
jij moet ze schilderen niet in hun eeuwige
wezentlijkheid als verschijnsel en je moet ze toch tot een won
der soms maken, omdat we nu eenmaal van alles
een wonder verwachten, een schijnbaar edel, on
vruchtbaar wonder.... dat alle je kleur en je
arabesk tot een wonder wel eens kan maken. En
dat voor een jongen, een uit Delfshaven. Het is
ijlberoemd zijn en ijl zitten in een te versierden kooi...
En wat schilder je dan als het nu eenmaal
mode is ? Wat lukt er, als het eenmaal moet lukken
en je onderwijl weet ik ben een Parijzenaar en toch
daardoor een zware Hollander, zelden ragfijn en
scherp-zeker als mijn aangenomen vaderland
Frankrijk, waar het goed is te wonen en moeilijk
den aard te overtreffen. En wat schilderen we dan?
Soms geven we een lichaam volumen en we schil
deren Ratpoport, alles behalve fraai maar levend
in zijn slordigheid, toch menschelijk. We schilderen
de princes voor alles, de dichteres en Anatole France
die zijn fijnheid een vastheid wou geven aan het
eind van zijn leven andere opgaven dan die van
het begin van ons leven, toen wij 't volk teekenden
en schilderen en anders dan de pointillés van ons
begin, stadsgezichten en we schilderen, vrouwen
bijna zonder lichamelijken inhoud, fraaie kapstok
ken van zeer fraaie kleedij, we schilderden negers,
beesten, soort honden. We waren een mondaine
schilder, die soms zijn talent tegenover zichzelf had
te verdedigen; soms dat verdedigden in een ironie,
die niets zoetsappigs had; dat was gezondheid bij
ons.. .. Natuurlijk werkten we, in Parijs werkt
iedereen zelfs aan de fraaiste ijdeltuiterijen, met
bittere ernst. Zoo zijn we voortgegaan en gaan we
door, wel eens met teederheid. Het is een besogne
schilderen, die niet van gisteren is, en waar we tot
aan overmorgen zullen doorgaan, doorgaan....
Het werk is gekozen en moet worden gedaan, we
zullen het doen.... al geeft het ons wel eens een
leeg gevoel....
Het rreuwe houwen
Jief
o-vet
EEN BRIEF MN DE GROENE
wet
IN Holland terug, tussen mijn werk door, zou ik
graag rustiger schrijven, maar de aard van mijn
tegenwoordig filmwerk jaagt mij al weer op.. De
opeenvolging van de gebeurtenissen in de verschil-j
lende landen is sneller en brutaler dan enkele jarer
geleden men wacht niet op de camera.
Bij het maken van mijn volgende film in China]
zal ik weer een soort ,,logboek" bijhouden (goedel
voornemens), zoals ik ook bij de Borinage" deed.
In Spanje deed ik dat helaas niet het had mij»
kunnen helpen bij dit artikel. Immers, bij de docu
mentaire film is het noodzakelijk, dat de camera*
zich als het ware in de op te nemen gebeurtenissen
en acties in-schakelt. Als wij, Hemingway,
Fernhout en ik, voor onze film De Spaansche Aarde"
enkele malen in de eerste frontlijn met de regerings- i
troepen meegingen mee met de aanval werd !
de camera deel van de actie. Zij gaat mee naar
voren als een noodzakelijk en duchtig wapen, naast'
een mitrailleur, naast een seinerspatrouille. Je
voelt dan, dat je filmwerk even belangrijk is als de
terreinschets van de verkenners in de eerste linie
De duizenden vierkante meters wit doek duiken ,
voor je op, duizenden mensen wachten in de donkere i
zalen ook op onze terreinschets. !?
Het publiek zond ons naar hier. Wij zijn verant-f
woordelijk hier is geen plaats voor eigen regie,
hier regisseert het leven en de dood, hier regisseeren
de strijders zelf en wij zijn blij als wij na dagen hard .
werken voor vol aangezien worden: medestrijders. *
Het beschamend gevoel verdwijnt van films te ma
ken op kosten van hun moed, hun heroïsch vechten.
Het filmapparaat krijgt als het ware een trekker
en een loop. ^
DUS de terreinschets: Het publiek heeft ons uit
gezonden, muloenen moeten de terreinschets '
zien, hoe en waar de vijand ligt, hoe onze eigen
positie is. Men wil zien hoe deze schets klopt met
de eigen werkelijkheid, als men morgen niet meer
in de bioscoopzaal zit. De vijand zft in Spanje en de
vijand zit, in alle hemdkleuren, in de verschillende
landen.
Dit bepaalde onze positie in Spanje. Hier staan
aan de kant van de regering de schrijvers, die na
de vorige wereldoorlog (de tegenwoordige is feitelijk
al begonnen) niet alleen terreinschetsen maakten,
maar de belangrijkste werken schreven over die j
oorlog, die zij haatten: Ernest Hemingway met i
,,Farewell to arms" en Ludwig Renn met Krieg".
Ik herinner mij hoe Fernhout en ik met hen en.
tJiaadftuis
T~\E eerste resultaten van de
i J prijsvraag voor het nieuwe
^?* Amsterdamsche Raadhuis
zijn deze week bekend gemaakt.
Dit resultaat is in vele opzichten
verheugend, en alle organen die
voor hei uitschrijven van deze prijs
vraag geijverd hebben (waartoe
zeker De Groene behoort; wij her
inneren slechts aan de gehouden
enquête onder vooraanstaande ar
chitecten) zien hun moeite beloond.
Een van de voornaamste argumen
tegen het uitschrijven van een
openbare prijsvraag was de moge
lijkheid van een mislukking, door
dat de jury niet tot een, allen
bevredigenden uitspraak zou kunnen
komen.
Dat deze eerste etappe geslaagd
is en ook zonder de plannen te
kennen, kunnen we dit
constateeren (de namen der ontwer
pers der bekroonde inzendingen
zeggen voldoende) '?, stemt hoopvol
voor de toekomst. De jury is thans
in gelegenheid het programma te
herzien, de ingezonden 245 ont
werpen zijn hiertoe de rijke stof.
wenschen de jury toe
dat zij bij deze belangrijke
zijde van haar taak even succesvol
mogen zijn als haar eersten uit
spraak.
Want dit is juist het belangrijke
voordeel voor deze procedure.
De architecten die inzonden,
deden bij voorbaat, echter uit
sluitend ten behoeve van de jury,
afstand van hun
auteursrechtenDe jury heeft dus het recht, ja
tegenover de inzenders zelfs den
plicht, om na te gaan, of de niet
bekroonde ontwerpen ideeën bevat
ten, die in het nieuwe programma,
dat aan de vier uit te noodigen ar
chitecten-combinaties wordt ver
strekt, verwerkt moeten worden
opdat de arbeid van alle inzenders
bevruchtend werkt voor de thans te
houden besloten tweede prijsvraag.
Tot deze besloten prijsvraag
worden thans uitgenoodigd de in
zenders van de volgende vier
plannen:
Motto 13659. Ir. H. T. Zwiers,
Haarlem.
Motto Meron. Marius Duintjer
en Auke Komter, Amsterdam.
Motto Anangkè. I. F. Staal en
Arthur Staal, Amsterdam.
Motto Belfort. J. F. Berghoef,
Aalsmeer, Ir. J. J. M. Vegter,
Leeuwarden.
Het jury-rapport is uit den aard
der zaak nog niet gepubliceerd,
terwijl evenmin bekend is hoe men
de nog beschikbare premies denkt
te besteden. ' ? |
Dit zijn echter voor het oogenblik\
nog geen zaken van direct belang,
het voornaamste 'is, dat deze eerste
etappe positief resultaat heeft opge
leverd.
Voor de ontwikkeling van de>
Nederlandsche architectuur is dez>\
uitspraak van het grootste
belangHet feit, dat twee van de ' »1
ontwerpen van architecten van heb
nieuwe bouwen zijn, n.l. de
arc/ntecten Duintjer en Komter; ent|
A. Staal die te samen mét zijn
vader J. F. Staal een plan maakte,
is een mooi succes voor het nieuwe -.
bouwen in het algemeen n voor de'*
ontwerpers in het bijzonder. \
We willen allen van harte
gelukwenschen, de jury inbegrepen,
want we zijn op den goeden weg
om het raadhuis te doen groeien tok
een bouwwerk dat representaties
zal zijn voor de hedendaagsche*
Nederlandsche architectuur, en alle
architecten hebben daarbij naar hun
vermogen medegewerkt!
B. MERKELBACH!
arch
'/t
enige aanvoerders van het republikeinse leger aan
de rand van de vallei van Guadalajara stonden, na
de slag waarin voor het eerst de Italiaanse bataljons
verslagen werden. (Barbusse, de schrijver van ,,Le
feu" zou bij ons gestaan hebben, als hij niet te
vroeg gestorven was, hij die ons onvermoeid waar
schuwde voor de oorlogszucht van de fascistische
landen).
De wereldveldslag is weer begonnen, en toch, en
met volle inzet van leven en werk staan Hemingway
en Renn er in aan de kant van de jonge Spaanse
republiek. Na rijp beraad en in de volheid van hun
werk en leven. (Hoort dit allemaal thuis in een
film-logboek?).
WIJ filmden niet alleen aan het front. Ook in
de steden en in de dorpen.
De eerste doode die wij zagen was op de tweede
dag, na een inslag van een granaat op de hoek voor
ons hotel te Madrid. Het is n van de bijproducten
van de totale oorlog, zoals de fascisten die voeren,
een oorlog tegen het volk, inplaats van een oorlog
tussen legers. Het volk wapent zich tegen de fascis
tische aanval in een volksleger en als de fascistische
aanval daarop stuit, beuken zij in wilde wraak op
de burgerbevolking.Wij filmden dat. Het is belangrijk
dat te filmen. De mensen in- en achter de gevechts
linie, hun hou.ding, hun daden, hun gezichten.
Men can notact bef ore the camera in the presence
of death" zegt Hemingway ergens in de film en hij
eindigt The men who never fought bef ore, who
were not trained in arms, who only wanted work
and food, fight on". Voor elk van ons kan dat reali
teit zijn in de toekomst. Elk van ons moet het Spaan
se volk helpen in zijn strijd daarvoor is ook de
film.
KOMENDE geslachten zullen veel te vragen heb
ben aan ons, aan onafhankelijke filmmakers
in alle landen: waar waren jullie in 1937, in 1938
geen laatste oordeel over ons, maar een eerste,
het eerste van een nieuw geslacht, dat geen oorlog
kent.
ALS ik deze brief nu nog eens snel doorlees voor
ik hem post op weg naar New York
(Southampton) is het wel wat onbehouwen, niet uitgewerkt.
De kranten bestrijken van mijn soort werk meestal
alleen het direct actuele, of de anecdote. Soms is het
goed ook eens iets anders over dit werk te schrijven,
al is het maar vluchtig.
BOULE VARD-FILM
Quelleclröle de gossc'%
De Uitkijk, Amsterdam
LEO Joannon maakte naar een
scénario van Yves Mirande
een komische film met veel
temperament". Ondanks Albert
Préjean en Danielle Darrieux, be
kenden uit meer dan n goede
Franse film, is dit geen film ge
worden van de klasse welke de
Franse productie tegenwoordig mede
op de. eerste plaats stelt. Het blijf t
wat bij het tooneel me ,,boulevard"
zou worden aangeduid, lichte kost,
die als dékwaliteit in zijn soort
goed is, amusement zonder preten
tie insluit.
Waar het boulevardtoneel al
thans in de Franse zin hier ont
breekt, kan een film als deze Drdle
de gosse" daarvoor enigermate com
pensatie geven; in elk geval, voor
de liefhebbers van het genre, een
genoegelijke avond.
Een voorafgaande reportage"
van Alexander Alexander: Les
mains de Paris", welke ons de
handen van verschillende bekende
Parijse kunstenaars in hun werk
toont, zou belangrijk kunnen zijn,
als deze inderdaad zijn film-vorm
had gevonden. Bij Alexander -is
het hele geval helaas in de franje
van tekst en bijwerk" ondergegaan.
D. C. v. d. P.
DE SPAANSCHE AARDE
Uit: joris lvens'
Spoonsche Aarde'
D
E Spaanse aarde is droog en hard en de
gezichten van de mannen die deze aarde be
werken zijn hard en droog van de zon."
Met deze woorden leidt Ernest Hemingway de
film in, welke Joris Ivens in samenwerking met
deze Amerikaanse schrijver (tekst en commentaar)
en John Fernhout aan de camera maakte van de
strijd van het democratische Spanje tegen de fascis
tische rebellen en hun buitenlandse helpers. De
eerste beelden tonen ons het Spaanse land en het
Spaanse volk. De mannen werkend op het land, dat.
nu een half feodaal en daarbij nog van deze aarde
vervreemd grootgrondbezit geen beletsel meer vormt
'voor irrigatie, voedsel zal leveren voor allen en voor
de verdedigers van Madrid. Want het volk weet dat
het van de verdediging en overwinning van de
Spaanse democratie zal afhangen, of dit land in de
toekomst vruchten zal dragen voor hen die het
bewerken of voor enkele bezitters, die verweg in de
stad, of misschien zelfs in het buitenland, leven.
Zo is het slootje voor de irrigatie evenzeer een ele
ment van de strijd en van de verdediging als de
loopgraaf en zo zijn het graan en
de tomaten en de wijn even belang
rijk als de wapens en de ammunitie.
Het land en de verdediging van
het land zijn ook de twee elemen
ten, waaruit deze film is opgebouwd.
De verdediging concentreert zich
op deze film op twee punten: de
weg Valencia-Madrid, welke voor
de voedselvoorziening van over
wegend belang is, en. de hoofdstad
als welhaast het sterkste symbool
van het ,,no pasaran". Daar tussen
staat ook in het rythme van
de film de vereniging van de
krachten van het
republikeins-democratische Spanje en het is merk
waardig hoe in dit deel de meeting
met de voormannen van het nieuwe
Spanje, waarvan de meesten direct
uit het volk zijn voortgekomen,
is geworden tot n van de dra
matische hoogtepunten van de film.
La Passionaria spreekt en haar stem
bereikt door de luidspreker van het
leger tot op twee K.M. afstand de
vijandelijke loopgraven.
Ten slotte toont de film ons een
aanval op de brug in de weg Valencia-Madrid,
waarbij Ivens en Fernhout met de camera als het
ware direct aan de actie deelnemen. Een actie,
welke voor de toeschouwer weinig uiterlijke sen
satie biedt, maar door Himengway sober-dramatisch
is vertolkt als:
de langzame, uiterlijk on-dramatische beweging
voorwaarts, verspreid in colonnes van zes, waar
bij ieder weet, dat hij alleen met vijf anderen is
en vóór hen het grote onbekende. Dit is het ogen
blik, waartoe al het overige in de oorlog slechts
voorbereiding is. Het ogenblik, waarop mannen
voorwaarts trekken, de dood tegemoet, om door
hun aanwezigheid te bewijzen, ,,deze grond is
van ons". Van zes mannen bleven er vijf, dan
vier, drie. Maar deze drie hielden stand en be
hielden het terrein, samen met alle anderen
vieren, drieën en tweeën".
De weg> is vrij.
Het water stroomt door de voor om het land te be
vruchten en voedsel te geven voor de verdediging.
WIE van deze film sensatie van het slagveld of
felle propaganda verwacht, komt bedrogen
uit. Ivens heeft echter mér gegeven.
In de eerste plaats niet slechts de uiterlijke ver
schijnselen en verschrikkingen van de strijd,
maar ook iets van de achtergrond en ondergrond
van het uiterlijke gebeuren. Zoo zien wij hier
telkens elementen van het streven naar wat Ivens
noemt de dramatische documentaire", d.w.z.
documentair inzoverre als de film de werkelijkheid
en niets dan de werkelijkheid weergeeft, dramatisch
inzoverre mér dan de toevallige werkelijkheid wordt
gegeven. M.a.w.: de losse beelden van de werkelijk
heid dramatisch samengevat tot een geheel, dat in
zijn samenhang een scherper beeld van deze werke
lijkheid geeft en er dieper in doordringt.
De ,,Spaanse Aarde" mag zeker niet worden ge
zien als een oplossing van deze opgave. In verband
met de gegeven beperkingen eerder als een voor
zich zelf sprekende poging in deze richting, welke
overigens voor Ivens niet nieuw is.
Met de film welke hij nu, wederom in nauwe sa
menwerking met Fernhout en later ook met He
mingway en wederom in opdracht van de Ameri
kaanse Contemporary Historians Inc." in China
gaat maken hoopt hij een stap verder in deze richting
te kunnen doen.
D. C. VAN DER POEL
|
:
:
:
r
:
j
:
i
:
:
N.V, KUNSTHANDEL P. DE BOER
HEERENGRACHT 474 AMSTERDAM
17 December?10 Januari
KERSTTENTOONSTELLING IN DE ROTTÊRDAMSCHE KUNSTKRING
WITTE DE WITHSTRAAT ROTTERDAM
j
:
:
2
?
Scène uit Que//e drêle de gosse"
(Uitkijk, Amsterdam)
PAG. II DE GROENE No. 3160
. f \
J l