Historisch Archief 1877-1940
vooii
KLEMAN-BERGHUYS
SPUI l ? AMSTERDAM ? TEL. 42211-42186
BRON EII l»II IJ WA ES
F* F. SINEMUS
20 Leidschestraat 22
AMSTERDAM C.
GEKL OVERHEMDEN
NAAR MAAT
VAN Fl. 8. AF
PRIMA COUPE EN AFWERKING
EIGEN ATELIER
voor liet
goed ver zorgde
interieur
tapijten
N.V. KON. VER. TAPIJTFABRIEKEN
R'OAM, A'DAM, DEVENTER, MOORDRECHT
TOONZALEN TE AMSTERDAM:
SINGEL 464
Losse nummers van De Groene: 20 et.
Onder dan 3 maanden: 60 et. Toezending
uitsluitend na ontvangst van het bedrag.
CHOCOLADE
BLOEMEN
nimmer
geëvenaard
ORCHIDEEËN
(zeer pittig)
VIOOLTJES (pittig)
MARGRIETEN (lacht)
CHRYSANTEN (melk)
BINGEPS
Voor lke smaak een bloem!
DEROLFILM
MET DE BESTE RESULTATEN
Vrouwen en vrouwenleven
STUDIO-ENGEL
DE script-girl is een zeer merk
waardige vrouw in de studio.
Ze behoeft heelemaal niet be
gaafd, mooi of elegant te zijn. Ze mag
zich kleeden zooals ze wil. Ze kan een
bril dragen, en of ze blond, bruin, ge
permanent of stijl haar heeft, interes
seert niemand. Het is zelfs
verkieseKjker wanneer ze niet te veel opvalt,
anders werkt ze te afleidend.
Zij zit aan haar tafeltje en schrijft.
Zij schrijft over woorden, handelingen
en gebaren, over liefdesscènes en
wanhoopstranen, zonder dat dit iets
met een roman te maken heeft. Het
is het nuchtere dagboek van de pro
ductie, dat door haar wordt bijge
houden. Nauwkeurig noteert zij alles:
ze weet precies hoeveel meters er
gedraaid zijn, en wie bij de echtelijke
ruzie het voorlaatste woord gehad
heeft! Wanneer de jeune premier, die
een blauw-witgespikkelde das draagt,
en een cigaret régie franjaise" rookt,
enkele weken later, als dezelfde scène
nogmaals herhaald wordt, zorgeloos
met een zwierige lavalière en een dure
Havanna opkomt, dan is het haar
wakend oog, dat dit vergrijp bemerkt,
en met een stem, die geen tegenspraak
duldt, verzoekt ze hem, dit n, twee,
drie, te veranderen ! Zoo behandelt
ze een Maurice Chevalier, een Jean
Gabin. Glim- noch grijnslach deert
haar.
IK heb zoo'n script-girl in een studio
cntmoet. Ze had niet veel lust,
over haar werk te vertellen. Ze was
moe. En niet zonder reden. Script-girl
te zijn, is n.l. n van de moeilijkste
en ingewikkeldste vrouwelijke be
roepen !
,,Ik werk van 's ochtends twaalf tot
's avonds acht", zegt ze, en heb een
half uur lunchtijd".
Maar 's morgens kunt u toch uit
slapen t"
Was dat maar waar", antwoordt
ze. Dan moet ik dikwijls komen, om
de n of andere moeilijkheid op te
lossen, die 's avonds op het
laatste moment verrezen is".
Hoeveel films draait u on
geveer per jaar?"
Drie of vier. Het is niet
zoo gemakkelijk om contrac
ten te vinden, en dan moet
ik ook weer genoeg tijd heb
ben, om uit te rusten. Ik houd van
filmen en nu ben ik er tenminste
dagelijks bij. Bovendien, ik zou niet
weten, met welk beroep ik zooveel
zou kunnen verdienen !"
Ik kijk die script-girl eens goed aan.
Ouder dan drie en twintig is ze zeker
niet. Een kleine, energieke Franjaise,
die over eenige jaren stellig een vrien
delijke, goede huisvrouw en moeder
zal zijn.
Ze noemen mij hier de studio
engel", zegt ze met een zichtbaren
triomf, want ik zorg voor iedereen
en ze weten, dat ik tijdens mijn con
tract niet aan mijn eigen persoonlijke
leven denk !"
Het is toch niet heelemaal opof
fering?" vraag ik dan, licht cynisch.
Neen", bekent de engel, de hoofd
zaak is natuurlijk een goed bestaan te
vinden. Wat te kunnen sparen. Mijn
salaris varieert n.l. tusschen zeshon
derd en duizend francs per week.
Natuurlijk zijn er ook, die het voor
minder doen". Maar dat zijn dan
ook geen studio-engelen", val ik in.
Zegt u mij nog even, als het nu eens
niet meer gaat met die wisselvallige
contracten, wat doet u dan?" Wel,
dan kan ik met mijn ervaring ge
makkelijk ergens particulier secreta
resse worden, en intusschen zal ik
toch weer blijven solliciteeren naar
een baantje als script-girl! Want mijn
hart heeft niet genoeg aan vier wanden
behangen met foto's van filmsterren.
Ik moet zelf midden tusschen hen
staan. Excuseert u mij. Ik moet weg".
Ze vliegt op een ster af. Gebaart en
betoogt.
In ieder geval, denk ik, waar
deeren wij als bioscooppubliek je ook
wel, al weten we het niet. Want jij
bespaart ons de hinderlijke verras
singen die onze illusies verstoren; jij
laat ons een boeiende film, boeiend
genieten. Heusch, je bent een onzicht
baar maar onmisbaar deel van de
studio !
JOSEPHA MENDELS
CAMELIA TOILETWATER"
ntiseptisch, een zeer gewaardeerd hulpmid
del bij het dagelijksch toilet en Ier
dcsodoriseeiing van de oksclholte. Vervaardigd
volgens recept van Dr. van de Velde.
Prijs t. 1.- per Hacon.
. F. VAN GELDER &CS
PRmS HENDRIKKADE 25-27 AMCTEDR AM
VAN BAERLESTR. 40 (HL.) MlYlO l LnUMIYl
PORCCLEIN - AARDEWERK - 6LAS - KRISTAL
WU VERKOOPEN RECHTSTREEKS AAN PARTI
CULIEREN. OOK OP OE PRINS HENDRKKAOE
U PROFITEERT VAN EENE TRADITIE EN ERVARINQ VAN RUIM 1 1 EEUW
deze week in de uitkiik":
toegang
18 Jaar
lonls jouvet in
mister flovv"
met fernand gravey, edwige feuilière en wladimir sokololf
regie: r ober t siodmak
BRUMMENSCHE RIJSCHOOL K
Directie ? l Mei' M' A' PELS R|JCKEN
erectie . t M . R MULDER TEN KATE
Instructeur: de Heer L. A. TERRANEA
Adj. Onderoff. Instr. Ber. Artillerie b.d.
RUI/ESSEN IX MAXEGE OF BUITEIV
Bezoekt de permanente tentoonstelling ceramique
Pottenbakkerij HET KRUIKJE" te Putten.
Werkdemonstraties dagelijks.
Telefoon 59.
KUNSTCENTRUM
D'OLDE DEEL", PUTTEN
Gedurende Juli permanente expositie van:
)O BEZAAN, H. F. BIELING, JO BOUMAN, LEO GESTEL, WOUT VAN NEUSDEN, HARRIE
KUYTEN, CONST. PERMEKE, DORUS ROOVERS. JOH. TIELENS en HUUB VAN LITH.
Geen Kantoorhuur en toch...
alle voordeelen van «n eigen kantoor of
correspondentie-idres, met telefooncel, spreekkamer,
gelegenheid tot correspondentie en dupliceerwerk.
Amsterdamse!» Kantoren-Centrale. Tel. 46720
Gebouw Oandlda", N.Z. Voorburgwal 120-126
QJJD GOUD
JUWEELEN enz. tegen hoogsten prijs
FA LANGEDIJK
Frederlksplein 11, A'tlnm
Inkoop Gouden Tientjes II. 12.20?fl. 12.45
£one
u
DAT IN MINIMUM VAN TIJD
CONSTATEERT DE GEBREKEN
COMPRESSIE
KLEPPEN
ONTSTEKING
CARBURATIE
BUREAU VOOR
AUTOMOBIEL
ECONOMIE
SPAARNDAMMERSTRAAT 94
PAG. 12 DE GROENE No 3187