Historisch Archief 1877-1940
Anton van Duinkerken
Kort geleden is te Parijs een boek ver
schenen van den bekenden,
strijdvaardigen Franschen katholiek Georges
Bernanos. Deze, oorspronkelijk een aan
hanger van generaal Franco, meende
na een langdurig verblijf op het door
Franco bezette eiland Majorca, stelling
tegen hem te moeten nemen in een op
zienbarende publicatie. Onze medewer
ker Anton van Duinkerken bespreekt
hieronder dit merkwaardig werk.
HET nieuwe boek van Georges Bernanos,
getiteld Les grands cimetières sous la
tune en in April van dit jaar uitgegeven
door Pion te Parijs, zal voor de meeste lezers, die
niet katholiek zijn, klinken als een protest. Het
klinkt mij toe als een belijdenis. De schrijver maakt
zich druk en driftig; hij gebruikt veel woorden,
krachtige woorden, hij gesticuleert door de dicht
bedrukte bladzijden heen en zijn gebaren zijn de
gebaren van een verontwaardigd man, soms de
gebaren van een razende. Maar tijdens de korte
stilten, die hij laat invallen, wanneer hij zich het
schuim van de lippen vaagt, wordt de bekentenis
hoorbaar van zijn innige verwantschap met de
schuldigen, die hij aanklaagt. Hij scheldt hen uit,
hij vervloekt hen, het scheelt niet veel, of hij ver
doemt hen, doch hij zou hen willen omhelzen.
Hij hoort bij hen. Hij staat aan hun kant van de
streep. Zijn requisitor tegen hen is een daad van
ontgoochelde gemeenzaamheid. Hij legt in scherpe
taal hun schuld bloot, maar belijdt meteen zijn
schaamte over die schuld. Dit boek is het boek van
de katholieke schaamte.
Het mocht er, naar zijn smaak, iets mér den
toon van voeren. Het behoefde niet zachter te zijn
om milder te zijn, noch onbarmhartiger om raker
te wezen. Er is te veel ironie in, te veel rhetoriek,
te veel stijl" in den verkeerden zin. De verontwaar
diging, aan wier echtheid geen lezer twijfelen zal,
neemt te vaak haar toevlucht tot vernietigende
vondsten, die door de herhaling hun kracht ver
liezen. Men spreekt niet tienmaal achtereen over
,,de persoon, die de welvoegelijkheid mij dwingt te
betitelen als zijne Eminentie de kardinaal-aarts
bisschop van Majorca." Het is al mooi genoeg, als
men dit nmaal doet. Men herhaalt niet, dat de
naam van den Portugeeschen autocraat, die te
Lissabon een dictatuur op zijn eigen houtje"
onderhoudt, een zeer vergetelijke naam is. Men
begint niet elke alinea, bladzijden lang, met dezelfde
heusch niet zoo onbetwijfelbare mededeeling: ,.La
colère des imbéciles remplit Ie monde". Het feit,
dat het grootste deel van de menschheid volgens
bepaalde normen uit botterikken bestaat, is
prettig noch nieuw. Het verlevendigt alleen de ver
antwoordelijkheid van degenen, die er om een of
andere (meestal denkbeeldige) reden, een eer in
stellen, niet tot deze botterikken te behooren.
Bernanos zou sterker staan, indien hij zich meer
gedroeg als een mensch, gelijk een ander". Hij
gaat te vaak van zichzelf uit. Hij bepleit te nadruk
kelijk zijn recht van spreken. Hij grondt zijn ver
ontwaardiging te zeer op zijn eigen waarneming, als
zou de waarheid een andere zijn, wanneer hij niet
zelf deze dingen gezien had. Hij loopt te koop met
zijn karaktergebreken, als eischte hij dat men hem
voor een hond zou houden, en dan toch met hem
instemmen, omdat hij zulk een trouwe hond is, van
zoo goed ras, zoo waakzaam, zoo scherp van neus,
zoo noodzakelijk. Het is in de meeste gevallen beter,
geen hond te willen zijn.
ZIEHIER bezwaren genoeg, die de geestdriftige
lezer misschien zal nalaten te maken, omdat
hij gaarne instemt met een geloovig katholiek, wien
scherpe woorden over het episcopaat makkelijk uit
de pen vloeien. Ik ben niet zulk een lezer en juist
het gemak, waarmede Bernanos den aanval opent
AAN INZENDERS VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun bijdragen een gefrankeerd
briefomslag met adres van den afzender in te sluiten.
Op het adres van stukken, voor de redactie be
stemd, vermelde men geen namen van personen.
en volhoudt, maakt de lezing voor zijn boek voor mij
iets pijnlijks, zelfs op de plaatsen waar ik geheel met
hem instem. Ik acht het geen aanbeveling voor een
katholiek dat hij makkelijk en luchthartig oordeelt
over bisschoppen. Het moet hem zwaar vallen,
gelijk te hebben en hij moet zich dit niet ontveinzen,
ook als hij het niet uitdrukkelijk vermeldt. De
heldenmoed van de recalcitrantie is vaak niet meer
dan doodgewone verwaandheid. Wie dit niet hél
goed weet, en er zich niet gedurig van bewust
blijft, ontkracht ook zijn sterkste verzet.
Hierin is Bernanos zwak. Zijn boek zou er waar
deloos door worden, indien er niet naast en onder de
veelal overbodige drukdoenerijen kinderlijke
schaamte uit opklonk, de diepe, haast onverdraag
lijke schaamte van den katholiek, die leven moet
in deze wereld, terwijl het Evangelie toch bestaat.
De groote ontwrichting van het Westersche
geweten vindt haar oorzaak in de onmogelijkheid
van een levenloos geworden Christendom om zich
te doen gelden als evangelische liefdeleer." Dit is
de eigenlijke boodschap van Bernanos. De rest is
literatuur, of erger nog: politiek.
Die boodschap heeft hij neergeschreven na het
zien van gruwelen, op het eiland Majorca bedreven
door aanhangers van generaal Franco, maar ook
zonder deze gruwelen zou hij tot dezelfde gevolg
trekking zijn gekomen. De gruwelen van generaal
Franco waren dit stel ik voorop slechts een
aanleiding. Men overschat generaal Franco door
hem voor een monster te houden. Zulke menschen
zijn geen monsters, het zijn burgerlieden, wier
carrière onderbroken werd door het ontwaken van
instincten, die wij allen in ons hebben maar die wij
in rustige omstandigheden maatschappelijk
beheerschen omwille van het fatsoen, den stand, de kans
op promotie en misschien omwille van de zekerheid,
dat wij de samenleving schenden door er ons in uit
te leven. Het is zelfs mogelijk, dat diepere over
wegingen van religieus-ethischen aard bij de meesten
van ons, vandaag nog, die instincten temperen.
Maar laat ons niet los, lever ons niet over aan ons
zelf. Want dan zijn wij roofdieren. Het christendom
had ons moeten bevrijden van ons zelf. Of het ons
van andere tyrannen kan bevrijden, ware in dat
geval geen vraag !
Bernanos gelooft niet (en ook mij klinkt het
weinig aannemelijk toe) dat de voorstelling van
generaal Franco als leider van een heiligen oorlog,
ja als vurig kruisridder, beschermer des waren
geloofs, zou ingegeven zijn door onbaatzuchtige
bewondering voor 's generaals bombardementen
en verdere krijgsverrichtingen. Aangenomen zelfs,
dat hij een fatsoenlijk man is, deze generaal, dan
nog is hij niet meer dan iemand, die de baas wil
gaan spelen in een land, waar hij, de ongerechtig
heden niet meer verdragende, de gelegenheid open
zag om ze uit den weg te ruimen, met het gevolg,
dat hij zelf in de plaats ervan komt. Het is zijn
belang, te verzekeren, dat hij deze plaats op waar
dige wijze zal bekleeden. Het is anderer belang,
deze verzekering te aanvaarden en zelfs te ver
trouwen. Maar het medelijden met degenen, die
in dit belangenspel betrokken zijn, schijnt voorals
nog niet voorbarig en de verheffing van dit tamelijk
ruwe belangenspel tot een uiting van heilig idealisme
komt weinig overeen met de voorschriften van het
Evangelie. In de gunstigste verklaring blijft de
katholieke propaganda voor generaal Franco het
gevolg eener politieke uiterste noodzaak, die men
toch liever niet gesteld zag, als ik het wél heb !
De Spaansche burgeroorlog duurt echter zóó lang,
dat men die noodzaak" voor een alledaagsch geval
ging houden. En kan men het de katholieke kranten
kwalijk nemen, dat zij over de eeuwigheid eenigszins
en raccourci" willen beschikken?
NA het avontuur van Benito Mussolini in
Ethiopiëheeft Bernanos genoeg van zekere
casuïstiek en zou hij eindelijk weer wel eens Chris
tendom willen zien, gewoon, platvoersch, evange
lisch christendom, dat deze wereld" haat zonder
haar te vereenzelvigen met een of andere politieke
partij. Zulk Christendom, wij moeten het elkander
toegeven, is weinig waarneembaar en het maakt
cp ongeduldigen den indruk van vermoord te zijn.
Pascal begreep, dat Jesus altijd in doodsstrijd zal
zijn. Het kost misschien moeite, zich met deze
gedachte te verzoenen, maar zij is meer aannemelijk
dan de fictie, dat Adolf Hitler altijd aan de regeering
zal zijn. Onze tijd overschat den tijd. Ook Bernanos
is te actueel".
Georges Bernanos
Inmiddels vechten de Spanjaarden en worden
geterroriseerd. Het is onzin, te denken, dat zij alleen
door de linksche regeering van hoogleeraren geterro
riseerd zouden worden, het is zelfs niet heelemaal
zeker, dat hoogleeraren in het algemeen heviger
terroristen zouden zijn dan generaals. Men kan
veel bezwaren hebben tegen linksche hoogleeraren,
maar te hooren, dat de novice uit een nonnen
klooster, wegens dreigend zér ernstig lijfsgevaar
tijdelijk naar huis gezonden, en groot op gaat,
dat door haar toedoen zes rooien" tegen den
muur gezet zijn, is geen opwekkende ervaring.
Zoo iets vraagt een nadere toelichting.
Bernanos tracht zich deze dingen te verklaren
door te onderzoeken, wat er aan de katholieke
opvoeding en in het algemeen aan den geest van
de katholieken ontbrak. Hun zedelijkheidsopvatting
was vernauwd door concentratie op den angst
voor het sexueele, hun evangelische liefde-leer
was verduisterd door een compromis met de maat
schappelijke toestanden, hun eerbied voor het
leven had zich laten vereenzelvigen met eerbied
voor het bezit. (?Iemand mag wel vechten voor zijn
huis, ook al heeft hij er twaalf, maar hij mag niet
vechten voor zijn weekloon, ook al heeft hij niets
anders.")
DIE mentaliteit schiep de mogelijkheid tot een
politiek realisme", waaraan de jeugd door
grove leuzen bedrogen haar vertrouwen schonk
in de hoop op een betere wereld". Bernanos ont
leedt dit realisme onbarmhartig, legt er de gemeen
heid, de baatzucht, de wreedheid van bloot. Hij
scheurt de papieren leuzen nationaal" en vrij"
aan snippers. Hij toont aan, dat zulke woorden
waardeloos zijn geworden voor den geest, geheel
in dienst gesteld van een kinderachtige hebzucht,
waaraan de naam van materialisme nog te zeer
den schijn van eenige stelselmatigheid geeft. Doch
bovenal: hij schaamt zich. Hij overtuigt ons, dat
hij zijn boek schreef om niet verlamd te worden
door die schaamte. Fel antidemocraat, met harts
tocht strijdend tegen Joodsche invloeden op het
maatschappelijk leven, van nature rechtschgezind",
werd hij overwonnen door de schaamte en beleed
haar. Hij is een onbeheerscht, maar onverdacht,
getuige onzer schaamte.
Het gezellige familie-hotel
met terras aan zee.
Eigen parkeerterrein.
Vraagt prospectus.
PAG. 7 DE GROENE No. 3187