De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1938 9 juli pagina 14

9 juli 1938 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

UITHUmSHÊDEH AL is het dan zomer, het weer noch het amusementsbedrijf" trekken zich daar veel van aan. Er is in de stad en ook er buiten, in schouwburg en bioscoop weer het een en ander te zien, dat tot uithui zigheid noopt. CHARLES BOYER en een nieuwe vrouwelijke ster, Michele Morgan, spelen hoofdrollen in de Fransche film Roes", die in het City Theater gaat. Het is de geschiedenis van een fatale vrouw, die echter fataal is, niet uit fataliteit, maar meer, omdat het juist zoo'n gezellige, lieve meid is, die in den grond van de zaak heelemaal niets kwaads in den zin hè: ft, en alleen maar fataal is, omdat ze zoo lief is. Charles Boyer, overi gens in dit ver haal een ijverig en eerzuchtig scheepsbouwkundig ingenijieur, raakt ver\ strikt in de liefheid van het fatale meisje, en is zelfs bereid zijn vrouw en huwehaar op te offeren. Maar dan blijkt de liefheid van de fatale, of liever het fatum van liefheid, en, zonder verder fataal te zijn, offert de fatale zich op, voor de vrouw van Boyer. De nieuwe ontdekking, Michele Mor gan, is wel aardig, maar zoo lief en zoo fataal nu ook weer niet. Boyer is prachtig, gevoelig en krachtig. En de heele sfeer is Fransch, zooals dat be hoort in een Fransche film,' met veel half duister gefotografeerde passages, met iets van boudoir en salon door elkaar, van liefde, trouweloosheid en trouw. BINNEN weinige weken zal deze stad een attractieve nieuwigheid bezitten in Plaza, een operetteen revuetheater, waartoe op dit i oogenblik de | oude Holland/sche Schouw burg verbouwd wordt. De direc teur der nieuwe ondern e m ing, Arthur Spitz, de schepper van het Rotterdamche arena, en, daarvoor, directeur van het groote Berlijnsche Scala en Plaza thea ter, gaat in den feestelijk vernieuwden schouwburg bij Artis de in dezen tijd zoo langzamerhand verloren feeste lijke uithuizigheid herstellen, door het opvoeren in grooten stijl (girls, boys, koren en orkest) van al die bekende en nog slechts in de radio als potpourri uitgevoerde operettes. De voor stellingen gaan twee keer per dag, 's middags en 's avonds, en tegen bio scoop-prijzen". Er wordt geopend met een oude getrouwe van het operetteprogramma: Victoria en haar huzaar, in Hollandsche bewerking, met Nederlandsche zangers en enkele buitenlandsche artisten. Een avondje uit" kan dus in de toekomst weer zonder eenige aarze ling tegemoet gezien worden: ,,Plaza". BUITEN Amsterdam is er ook het een en ander te doen. Zoo treedt in het Rembrandthotel te Noordwijk dit seizoen eiken Zaterdag- en Zondagavond een cabaretgezelschap op, dat een zomercombinatie" heet van het kleinkunsttheater de Rarekiek". Bij de première op 2 Juli waren de omstandigheden nog niet met deze nijvere jongeren, maar de leider van het troepje, die Wim Sonneveld heet, zag niettemin zijn kans om met eenige goede liedjes en bijzonder rake imita ties de enkele aanwezigen van een op merkelijk talent te overtuigen. Als dit gezelschap zich in dit wellicht een beetje verwende milieu weet te hand haven, zal dit stellig in hoofdzaak aan dezen jongeling zijn te danken. ONZE stadgenoote Chaja Goldstein heeft deze week een avond in het Kurhaus te Scheveningen gegeven, die een groot succes is geworden. Zij werd onder de bloemen bedolven, en de zeer goed bezette zaal rustte niet, voor dat verscheidene toegiften gegeven waren. Ook op het moeilijke, verwende Kurhaus-publiek heeft de jonge, bloei ende charme van mevrouw Goldstein gewerkt. Haar niet krachtige maar zoo sensibele, treffende stem vulde zelfs deze groote zaal tot de achterste rijen, en ook de dansen behielden op het ruime tooneel dat aandoenlijk zuivere, innemende, dat op hun volksche naïveteit berust. Jammer, dat wij maar twee Hebreeuwsche liedjes te hooren kregen tegen alle overige Jiddisch, maar bij deze laatste overheerschteri toch ook de sterke, positieve liedjes verre de meer lamenteerende, welke men vroeger vaker hoorde. Ook buiten de intieme sfeer en kleinere afmetingen waarin deze kleinkunst" zich placht te uiten, heeft zij dus thans ook voor een minder geestverwant" publiek haar bestaansrecht bewezen. Zoowel bij de liedjes als bij de dansen waren, naast oude bekenden, verschei dene nieuwe nummers. Van de nieuwe dansen voorspellen wij vooral De nigun van mijn Vader" en Sabbathgroet" groote bekendheid. Chaja Gold stein is er bewegelijker in geworden, losser, sneller, lichtvoetiger. De sinds de reactie tegen Wigmann dikwijls gebruikte tegenstelling tusschen den expressieven" dans en dien om de vreugde van het dansen zelf", lijkt ons niet geheel juist geformuleerd. Het verschil ligt tusschen het dansen om zichzelf uit te drukken,en het dansen om tot de toeschouwers te preken. Dat Chaja Goldstein tusschen deze beide een zoo voortreffelijk evenwicht heeft gevonden, was niet de gering ste winst van dezen avond, waarvan vooral de prachtige muzikant" uit de bruiloft-suite zóó uit een schilderij van Chagall weggeloopen in de herinnering zal blijven. i 10 Jaar Dreigroschenoper (Slot van pagina 11) die Moral". Wat dan ook aan dit werk de kracht gaf was een poging tot Umwertung aller Werte, die, zooal niet voor de ethiek, dan toch opging voor het tooneel. De vernieuwing, voor het tooneel was de primitieve vorm van het begrip opera". Als de acteurs iets te zingen hadden, kwam er een aparte verlich ting, en Brecht zegt in zijn nawoord ook uitdrukkelijk, dat zij zich voor het zingen moeten opstellen." Geladen met de innerlijke overtui ging van een ethische zending werd dit werk, met de prachtige gedichten en de directheid van gevoelens, met een rijpe muziek, de wereld in gebracht en daar met graagte aanvaard. Bij het maken van de film is er ten tweede male groot gerucht geweest in pers en kunstenaarswereld. Brecht had de filmrechten verkocht echter met behoud van zeggingsschap over de ver filming. Dit liep spaak, daar Brecht de zuiverheid van zijn intenties, de maat schappij de dividenden voor de aandeel houders wilde behouden. Een proces stelde Brecht in het ongelijk, die daarna zich eenigszins pruilend, maar pruilend in zwaar-doctrinaire beschouwingen over kunst, maatschappij, kapitalisme zich aan alle verantwoordelijkheid onttrok. EN nu.... tien jaren na dato: Brecht zit in Zweden, Carola Neher, die de vrouwelijke hoofdrol in de Berlijnsche opvoering en in de film speelde, is in een Russische gevangenis overleden, Kurt Weill werkt in Holly wood. ... Er is een nieuwe tijd aangebroken. Een veel grootere Umwertung heeft plaats gehad, door Brecht reeds be zongen : Nu dadurch lebt der Mensch, dass er so gründlich, Vergessen kann, dass er ein Mensch doch ist". COMPAGNIE INTERNATIONALE DES WAGONS-LITS et des Grands Express Européens (SOCIÉTÉANONYME) te BRUSSEL. UITGIFTE van ? 12.500.000.- 4 pCt. Obligatiën in stukken van / 1000.?nominaal aan Toonder. Ondergeteekenden berichten, dat de inschrijving op bovengenoemde uitgifte met recht van voorkeur voor houders van niet-uitgelote, per l December 1938 aflosbaar te stellen 6 pCt. Sterling-Obligatiën (Leening 1926), voorzoover Nederlandsen gezegeld, zal zijn opengesteld: te AMSTERDAM ten kantore van de Meeren MENDELSSOHN & Co. AMSTERDAM, de NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPFIJ, N.V. en de AMSTERDAMSCHE BANK N.V.. te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE ten kantore van de NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPP1J. N.V. en (Je AMSTERDAMSCHE BANK N.V op WOENSDAG 13 JULI 1938, van des voormiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur, tot den koers van 98 pCt. Prospectussen en inschrijvingsbiljetten zijn bij de kantoren van inschrijving verkrijgbaar. Mendelssohn & Co. Amsterdam. Nederlandsche Amsterdamsche Bank N.V. Hand el-Maatschappij, N.V. AMSTERDAM, 7 Juli 1938. PAG. M DE GROENE No. 3188

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl