Historisch Archief 1877-1940
UITHUmSHÊDEH
AL is het dan zomer, het weer
noch het amusementsbedrijf"
trekken zich daar veel van aan.
Er is in de stad en ook er buiten,
in schouwburg en bioscoop weer het
een en ander te zien, dat tot uithui
zigheid noopt.
CHARLES BOYER en een nieuwe
vrouwelijke ster, Michele Morgan,
spelen hoofdrollen in de Fransche film
Roes", die in het City Theater gaat.
Het is de geschiedenis van een fatale
vrouw, die echter fataal is, niet uit
fataliteit, maar meer, omdat het juist
zoo'n gezellige, lieve meid is, die in
den grond van de zaak heelemaal niets
kwaads in den zin hè: ft, en alleen maar
fataal is, omdat ze zoo lief is. Charles
Boyer, overi
gens in dit ver
haal een ijverig
en eerzuchtig
scheepsbouwkundig
ingenijieur, raakt
ver\ strikt in de
liefheid van het
fatale meisje, en
is zelfs bereid zijn
vrouw en
huwehaar op te offeren. Maar dan blijkt
de liefheid van de fatale, of liever het
fatum van liefheid, en, zonder verder
fataal te zijn, offert de fatale zich op,
voor de vrouw van Boyer.
De nieuwe ontdekking, Michele Mor
gan, is wel aardig, maar zoo lief en
zoo fataal nu ook weer niet. Boyer is
prachtig, gevoelig en krachtig. En de
heele sfeer is Fransch, zooals dat be
hoort in een Fransche film,' met veel
half duister gefotografeerde passages,
met iets van boudoir en salon door
elkaar, van liefde, trouweloosheid en
trouw.
BINNEN weinige weken zal deze
stad een attractieve nieuwigheid
bezitten in
Plaza, een
operetteen revuetheater,
waartoe op dit
i oogenblik de
| oude
Holland/sche Schouw
burg verbouwd
wordt. De direc
teur der nieuwe
ondern e m ing,
Arthur Spitz, de
schepper van het
Rotterdamche
arena, en, daarvoor, directeur van het
groote Berlijnsche Scala en Plaza thea
ter, gaat in den feestelijk vernieuwden
schouwburg bij Artis de in dezen tijd
zoo langzamerhand verloren feeste
lijke uithuizigheid herstellen, door het
opvoeren in grooten stijl (girls, boys,
koren en orkest) van al die bekende
en nog slechts in de radio als
potpourri uitgevoerde operettes. De voor
stellingen gaan twee keer per dag,
's middags en 's avonds, en tegen bio
scoop-prijzen".
Er wordt geopend met een oude
getrouwe van het operetteprogramma:
Victoria en haar huzaar, in
Hollandsche bewerking, met Nederlandsche
zangers en enkele buitenlandsche
artisten.
Een avondje uit" kan dus in de
toekomst weer zonder eenige aarze
ling tegemoet gezien worden: ,,Plaza".
BUITEN Amsterdam is er ook het
een en ander te doen. Zoo
treedt in het Rembrandthotel te
Noordwijk dit seizoen eiken Zaterdag- en
Zondagavond een cabaretgezelschap
op, dat een zomercombinatie" heet
van het kleinkunsttheater de
Rarekiek". Bij de première op 2 Juli waren
de omstandigheden nog niet met deze
nijvere jongeren, maar de leider van
het troepje, die Wim Sonneveld heet,
zag niettemin zijn kans om met eenige
goede liedjes en bijzonder rake imita
ties de enkele aanwezigen van een op
merkelijk talent te overtuigen. Als dit
gezelschap zich in dit wellicht een
beetje verwende milieu weet te hand
haven, zal dit stellig in hoofdzaak
aan dezen jongeling zijn te danken.
ONZE stadgenoote Chaja Goldstein
heeft deze week een avond in het
Kurhaus te Scheveningen gegeven,
die een groot succes is geworden. Zij
werd onder de bloemen bedolven, en de
zeer goed bezette zaal rustte niet, voor
dat verscheidene toegiften gegeven
waren. Ook op het moeilijke, verwende
Kurhaus-publiek heeft de jonge, bloei
ende charme van mevrouw Goldstein
gewerkt. Haar niet krachtige maar zoo
sensibele, treffende stem vulde zelfs
deze groote zaal tot de achterste
rijen, en ook de dansen behielden op
het ruime tooneel dat aandoenlijk
zuivere, innemende, dat op hun
volksche naïveteit berust. Jammer, dat wij
maar twee Hebreeuwsche liedjes te
hooren kregen tegen alle overige
Jiddisch, maar bij deze laatste
overheerschteri toch ook de sterke, positieve
liedjes verre de meer lamenteerende,
welke men vroeger vaker hoorde. Ook
buiten de intieme sfeer en kleinere
afmetingen waarin deze kleinkunst"
zich placht te uiten, heeft zij dus thans
ook voor een minder geestverwant"
publiek haar bestaansrecht bewezen.
Zoowel bij de liedjes als bij de dansen
waren, naast oude bekenden, verschei
dene nieuwe nummers. Van de nieuwe
dansen voorspellen wij vooral De
nigun van mijn Vader" en
Sabbathgroet" groote bekendheid. Chaja Gold
stein is er bewegelijker in geworden,
losser, sneller, lichtvoetiger. De sinds
de reactie tegen Wigmann dikwijls
gebruikte tegenstelling tusschen den
expressieven" dans en dien om de
vreugde van het dansen zelf", lijkt
ons niet geheel juist geformuleerd.
Het verschil ligt tusschen het dansen
om zichzelf uit te drukken,en het dansen
om tot de toeschouwers te preken. Dat
Chaja Goldstein
tusschen deze
beide een zoo
voortreffelijk
evenwicht heeft
gevonden, was
niet de gering
ste winst van
dezen avond,
waarvan vooral
de prachtige
muzikant" uit
de bruiloft-suite
zóó uit een
schilderij van
Chagall
weggeloopen in de
herinnering zal blijven.
i
10 Jaar Dreigroschenoper
(Slot van pagina 11)
die Moral". Wat dan ook aan dit werk
de kracht gaf was een poging tot
Umwertung aller Werte, die, zooal
niet voor de ethiek, dan toch opging
voor het tooneel.
De vernieuwing, voor het tooneel
was de primitieve vorm van het begrip
opera". Als de acteurs iets te zingen
hadden, kwam er een aparte verlich
ting, en Brecht zegt in zijn nawoord
ook uitdrukkelijk, dat zij zich voor het
zingen moeten opstellen."
Geladen met de innerlijke overtui
ging van een ethische zending werd dit
werk, met de prachtige gedichten en
de directheid van gevoelens, met een
rijpe muziek, de wereld in gebracht
en daar met graagte aanvaard.
Bij het maken van de film is er ten
tweede male groot gerucht geweest in
pers en kunstenaarswereld. Brecht had
de filmrechten verkocht echter met
behoud van zeggingsschap over de ver
filming. Dit liep spaak, daar Brecht de
zuiverheid van zijn intenties, de maat
schappij de dividenden voor de aandeel
houders wilde behouden. Een proces
stelde Brecht in het ongelijk, die daarna
zich eenigszins pruilend, maar pruilend
in zwaar-doctrinaire beschouwingen
over kunst, maatschappij, kapitalisme
zich aan alle verantwoordelijkheid
onttrok.
EN nu.... tien jaren na dato:
Brecht zit in Zweden, Carola
Neher, die de vrouwelijke hoofdrol in
de Berlijnsche opvoering en in de film
speelde, is in een Russische gevangenis
overleden, Kurt Weill werkt in Holly
wood. ...
Er is een nieuwe tijd aangebroken.
Een veel grootere Umwertung heeft
plaats gehad, door Brecht reeds be
zongen :
Nu dadurch lebt der Mensch, dass er
so gründlich,
Vergessen kann, dass er ein Mensch
doch ist".
COMPAGNIE INTERNATIONALE
DES
WAGONS-LITS
et des Grands Express Européens
(SOCIÉTÉANONYME)
te BRUSSEL.
UITGIFTE van
? 12.500.000.- 4 pCt. Obligatiën
in stukken van / 1000.?nominaal aan Toonder.
Ondergeteekenden berichten, dat de inschrijving op bovengenoemde uitgifte met
recht van voorkeur voor houders van niet-uitgelote, per l December 1938
aflosbaar te stellen 6 pCt. Sterling-Obligatiën (Leening 1926), voorzoover
Nederlandsen gezegeld, zal zijn opengesteld:
te AMSTERDAM ten kantore van
de Meeren MENDELSSOHN & Co. AMSTERDAM,
de NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPFIJ, N.V. en
de AMSTERDAMSCHE BANK N.V..
te ROTTERDAM en 's-GRAVENHAGE ten kantore van
de NEDERLANDSCHE HANDEL-MAATSCHAPP1J. N.V. en
(Je AMSTERDAMSCHE BANK N.V
op WOENSDAG 13 JULI 1938,
van des voormiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur,
tot den koers van 98 pCt.
Prospectussen en inschrijvingsbiljetten zijn bij de kantoren van inschrijving verkrijgbaar.
Mendelssohn & Co. Amsterdam. Nederlandsche Amsterdamsche Bank N.V.
Hand el-Maatschappij, N.V.
AMSTERDAM, 7 Juli 1938.
PAG. M DE GROENE No. 3188