De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1938 23 juli pagina 14

23 juli 1938 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

Waarom Het antwoord op deze vraag geven U de DUIZENDEN LEICA-GEBRUIKERS! De beste camera ooit gebouwd * Prospectus en demonstratie bij eiken goeden fotohandel Hoofdvertegenw. voor Nederland: N.V. ODIN - NIJMEGEN ^ TEL.51594" OPENIH G 5 VOORSTELUHG VRIJDAGAVOND 29JULlTeQ^ouun OPERETTE IN5BEDRIJVIN [/AH PAUL ABRAHAM. DAGELIJKS'- \ ZOHDAGEM: OORSTELLIHQEH \ f VOORfTELLIttGEH i 'SMWDAGS 25-75 CT.'sAVONDS2S'Ï50CT.BEUNBEQR.\ PROGRAMMA....5 pur: (H/ET I/ERPIICHT.) ' fÓOW/ERKOOP'jHU. REED}GEOPEND)ALTIJD?DAGEN TEVOKfN, -p DAGELIJKS \/AHAF/OUUR. eöfe^e Ie eh.16de CEHNIEUWE OPERETTE PERMANENTE TENTOONSTELLING VAN MODERNE SCHILDERIJEN JOS. LUSSENBURG ? BOSCHWEG, NUNSPEET KUNSTCENTRUM D'OLDE DEEL", PUTTEN Gedurende Juli permanente expositie van: JO BEZAAN, H. F. BIELING, JO BOUMAN, LEO GESTEL, WOUT VAN HEUSDEN, HARRIE KUYTEN, CONST. PERMEKE, DORUS ROOVERS, JOH. TIËLENS en HUUB VAN LITH. PSYCHO-GRAPHOLOGISCH INSTITUUT VOOR ALGEMEENE KENNIS V. H. HANDSCHRIFT KARAKTER-ANALYSES; BEOORDEELING VAN SOLLICITATIEBRIEVEN; ADVIEZEN VOOR BEROEPSKEUZE; PSYCHOLOGISCHE ADVIEZEN; GRAFOL. OPLEIDINGS-CURSUS ECTERPESTRAAT 12O TEI.EFOO1V 91306 PERZISCHE TAPYTEN AMSTERDAM SINGEL 480 bij Koningsplcin ROTTERDAM 's-GHAVESHAGE - UTRECHT OPRUIMING Adverteeren doet verhopen GARAGE BEUKERS (in Zuid) FRANS HALSSTRAAT 28a TEL. 236S5 Verhuur van nieuwe Citroen Auto's zonder chauffeur U1THUIZIGHEDEN IN den filmoogst der afgeloopen week was er een rolprent" die mij meer trof dan al het andere bij elkaar. Dat was een speel"-film, althans een film met spelers, een film met twee hoofdpersonen, een film die een directe uitbeelding gaf van ruw geweld en elementaire kracht. En toch duurde het nauwelijks langer dan n minuut. Dat was de boksmatch tusschen Joe Louis en Max Schmeling. Het is merkwaardig dat er bij de vertraagde opname van deze unieke korte match meer te zien is dan anders bij een heel bokstournooi. Elk der for midabele slagen wordt vertraagd toegediend als met een liefkoozende, zorgvuldig aaiende hand, maar aan de reactie van het lichaam van den tegen stander ziet men de kracht der stooten. ;j »"" itiiimiiit i i in AMSTERDAM is ondertus**? schen eenige dagen veranderd geweest in een legerkamp. Wij hielden op Amsterdammers te zijn, wij werden plotseling uniformloozen, burgers, civielen, non-combattanten of hoe je het noemen wil. De legerdag was daarvan het centrum. In het stadion demonstreerden eenheden van Neerlands weermacht a raison van vijftien cent tot n gulden hos zij ons verdedigden. De Kon. Vereeniging Ons Leger had dien leger middag in het stadion georganiseerd en een aantal stedelingen bijeen weten te brengen om de waarlijk boeiende verrichtingen van artillerie, infanterie, huzaren en wielrenners gade te slaan. Ik ben naar het stadion geweest en het heeft mij zeer gepakt. Het is een onweerstaanbaar gezicht als daar eenige honderden ruiters het veld opzwenken, als zij zich op f luit signalen verdeelen en weer bijeen komen. Deze discipline, deze conse quente organisatie overtuigt om haar zelf. En pas, wanneer de vuurmonden losbarsten, dat wil zeggen, wanneer stralen vuur uit de loopen van kanonnen, mitrailleurs en ge weren schieten, en wanneer doffe ratel, de plompe dreunen het scherpe tak-tak tegen de wielerbaan en de tribunes opklinken, begin je te be seffen, dat, zooals een rekenmachine gemaakt is om te rekenen, het leger gemaakt is om te vechten. Het zal wel erg ouderwetschhumanistisch, voorbij-pacifistisch zijn om daar over te peinzen, op de harde houten latjes van de stadionbanken, rondom het groote groene grasveld, met tegenover mij de loge, waarin Prins Bernhard en de hooge Het gevecht is verbijsterend. Ver bijsterend Louis' doffe slagen, zoowel voor Schmeling als voor ons. Als een held houdt de Duitscher stand en tot aan zijn technische" knock-out houdt hij zich krampachtig op de been. De boksers schijnen, bij deze ver langzaming van hun strijd te dansen. Dat is mooi. Maar als tenslotte ook de agenten, die na den strijd ter bescher ming aanstormen, vertraagd blijken te dansen, wordt dat een komisch succes voor New Yorks politie, die als goedige beschermengeltjes met brute gezichten aan komen zweven. VAN het nieuwe programma van deze week zag ik Het meisje met de Vier Vaders" dat in Roxy Theater loopt. Het is een nonsensfilm, die door de Amerikanen eerder genoten wordt dan door de Europa-bewoners naar het mij schijnt. Ons is de humor wel eens heel kinderlijk. Maar ook in dezen eenvoud schuilt verkwikking, vooral als zoo voortreffelijke acteurs hem celebreeren. Voortreffelijk is zeker Alice Brady. Haar kent u zeker, als ik zeg, dat zij immer speelt de rollen van wat hysterische society-moeders of -tantes, met heerlijke pretentieuze ge baren, volkomen daas", rare gilletjes, en plotselinge zonderlinge opwellingen, verstrooid, snobistisch en rond flad derend. I11U11I1U111UIU111IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII. officieren van onze weermacht. Maar de gedachte laat mij niet meer los. Wanneer daar troepen in stelling liggen, die met groote vaart het ter rein opgekomen zijn, verondersteld zich terug te trekken, met gevechts wagens, die als gevoellooze, snelle, wreede dieren voorschieten, wanneer die troepen met mitrailleurs, geweren, snelvuurkanonnen, met de vuurmonden van de to.nks losbarsten, zoodra de achtervolgende ,,tegenpartij'' tz voorschijn komt, die op haar bsurt zich verschanst en vuurmonden in stelling brengt, zoodat het stadion weergalmt en weerklinkt van de schoten en de blauwe kruitwalm over manschappen en dekking opwasemt, wanneer dan dat wreede tik-tak, dat sombere dreunen klinkt, dan is het noodig even om je heen te zien, naar de andere menschen op de tribune. En de genoegelijk afgekauwde sigaar van je buurman en de geagiteerd gehanteerde operabinocle van de lieve oude grijze dame aan den anderen kant stellen je weer een beetje gerust, dat het toch nog geen werkelijkheid kan zijn. Al die rustige, deftige of plattevreden gezichten om je heen zijn nog je liefste houvast, tegen de onontkoombaarheid van de illusie van de oorlogswerkelijkheid daar voor je. Straks zullen hoornblazers, eer biedig met hun gezicht naar de koninklijke loge natuurlijk, het einde blazen, en meteen zal het vuren ge staakt worden en eensgezind zullen ,,vriend en vijand" optrekken en een eereronde rijden en wij zullen klappen omdat ze het zoo keurig nee, maar werkelijk keurig vind je ook niet? gedaan hebben. Maar nu is het nog niet zoo ver. Nu wordt daar gevoch ten. Als dat geen losse patronen geweest waren, leefde er nu van die man schappen en van al die Amsterdammers in dat stadion nie mand meer. Het ziju er trouwens ook niet eens zoo veel. Maar de patronen zijn niet echt en wij applaudiseeren, want, oh, werkelijk, ze heb ben het keurig ge daan. H. B. F. =,..: iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiii PAG. 14 DE GROENE No. .1190

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl