Historisch Archief 1877-1940
Tooneel
Vrijheid op de planken in Amerika
EEN aantal stukken van uiteenloopenden aard
behandelde dit tooneelseizoen te New York
actueele sociale vraagstukken en nu ik de
belangrijkste er van gezien heb, ben ik van n ding
overtuigd: de vrijheid moge in vele opzichten ook
in ?Amerika een fictie zijn, op het tooneel kan ten
minste nog alles gezegd worden wat er in de hoofden
en harten van de menschen omgaat! Vandaar dan
ook waarschijnlijk, dat alle theaters stampvol zijn,
want dit soort tooneel voorziet werkelijk in een be
hoefte, (evenals trouwens de stukken die religieuse
kwesties behandelen en waarvan er op een oogenblik
niet minder dan vijf tegelijk gingen!).
Van deze stukken is Golden Boy" van den be
roemden Clifford Odets kennelijk dat van den
gearriveerden" radicaal; het wordt gespeeld door ge
routineerde acteurs, met een draaitooneel en
conventioneele decors, en doet denken aan een
Heyermans-familietragedie, gecombineerd met gangster
motieven en een flinke dosis sentimentaliteit. Dit is
daarom merkwaardig omdat Odets nog een paar
jaar geleden vurig en hardnekkig streed tegen alles
wat commercieel en bourgeois is, en met zijn eerste
stukken Waiting for Lefty" en Awake and Sing"
de stuwende kracht was van het revolutionaire
Group Theatre", dat toen in een klein theater
downtown, in het New-Yorksche quartier latin speelde.
Sindsdien ging hij echter naar Hollywood, en de
groep waar hij bij hoorde en die dezelfde overtuiging
had als hij, is nu uitgegroeid tot een zeer respec
tabel gezelschap, dat op Broadway speelt en in de
praktijk niet veel meer van anderen verschilt.
Heet van 't vuur zijn daarentegen Pins and
Needies" en The cradle will rock". Beide zijn in
revuevorm, met muziek en zonder eenige decors,
in elkaar gezet door tot nog toe vrijwel onbekende
lieden en gebaseerd op hedendaagsche conflicten in
de industrieën, het leven van werkloozen en immi
granten, binnen- en buitenlandsche politiek enz.;
beide hebben een, door de spelers zelf onverwacht,
succes behaald in ongewone omstandigheden.
Pins and Needies" was ingestudeerd door een
aantal arbeiders en arbeidsters in de New Yorksche
kleedingindustrie, in de drama-afdeeling van hun
Union. Na een paar opvoeringen in de Labor Stage
bleek het succes zoo groot dat zij besloten hun ge
wone werk er aan te geven en tijdelijk iederen avond
op te treden. Na afloop van dit seizoen gaan zij
echter allen weer in hun baantjes terug, zooals de
meisjes mij met een zucht vertelden. It is just one
of those things, you know", zeggen zij met die
oogenschijnlijk niets-zeggende uitdrukking, waar
mee in New York alle onverklaarbare lotsbeschik
king good luck of bad luck", geaccepteerd wordt.
Intusschen straalden zij van satisfactie over alle
belangstelling en het succes, dat lang niet iedereen
op Broadway zoo in den schoot valt als het hun deed,
en dat voornamelijk is toe te schrijven aan de groote
mate van humor waar deze revue vol van is. Het is
soms galgenhumor en een vrij bittere vroolijkheid
{Ingezonden mededeeling)
JAN HA.VICKSZ STEEN 1626?1679
HET GEBED VOOR DEN MAALTIJD.
Tentoongesteld Zomertentoonstelling
FIRMA D. KATZ - DIEREN
TOTEN MET 15 SEPTEMBER.
Boven : Overzicht van een
scène uit Julius Caesar in het
Mercurv Theater te 'New York,
onder regie van Orson Welles.
Het stuk werd gespeeld zonder
decor, voor den bloedrooden
achtermuur van het tooneel in
modern costuum. De scènes, met
schijnwerpers belicht, met mo
derne menigten, fascistischen
groet, geven aan Shakespeares
tragedie een felle actueele
politieke realiteit.
Links naar rechts: Orson Welles
als Brutus, verder Metellus
Cimber, Casca.Joseph Hollander
als Caesar, en Cassius.
*
Hiernaast : De vier
vredesengelen uit Pins and Needies"
de door arbeiders gespeelde
musical revue. De engelen stel
len voor: Chamberlain,
Mussolini, een Japansche militarist
en Hit/er.
(?Song of social significance" en de zang- en
dansschets van 4 little angels of peace", zie foto) maar
de tekst is nooit banaal en soms zelfs zeer amusant,
de muziek is voortreffelijk n alles wordt zoo vlot
en met zooveel vuur en overtuiging gespeeld dat het
succes voor de hand lag.
HET succes van The craple will rock" van Mare
Blitzstein, die ook o.a. de muziek schreef bij
de films van Hemingway en Ivens, Spanish Earth",
is zeker niet aan vroolijkheid toe te schrijven, want
het is somber en zwaar en de humor ten opzichte
van predikanten en salon-socialisten is, naar
Europeesche opvattingen tenminste, weinig origineel.
Hier zijn het echter de persoon en de muziek van
Blitzstein, n de sensationeele première die het stuk
bekendheid gaven. Het werd n.l. verleden jaar onder
leiding van de W. P. A. Works Progres Administration
van de regeering ingestudeerd, maar toen het publiek
al voor de première arriveerde sloten de Federal
Theatre officials het thater, waarschijnlijk toch bang
dat dit stuk te ver ging. Spelers en publiek trokken
toen en masse naar een ander theater, waarheen in der
haast getelefoneerd was en dat snel zijn deuren open
de, en hier werd toen op eigen verantwoording, zonder
decors, costuums of orkest The cradle will rock"
vertoond. Blitzstein, aan de piano op 't tooneel ge
zeten, begeleidt de songs, kondigt aan wanneer een
nieuwe scène begint, wie de spelers voorstellen enz.
Alle spelers zitten gedurende het heele stuk op twee
rijen stoelen achter op het tooneel en komen naar
voren wanneer hun rol dat vereischt. Het geheel is
uiterst grimmig en wanneer de eerste verbazing van
de zaal over het ongewone schouwspel voorbij is krij
gen zij verder geen kans meer om te lachen. Toch
is het succes van het begin af aan fenomenaal geweest
en sindsdien zijn de decorlooze stukken populair.
Boven alles wat ik hier gezien heb gaat voor mij
de voorstelling van Julius Caesar. Ook hier geen de
cor: de steenen achtermuur van het tooneel en wat
men van de zijmuren ziet is donkerrood geverfd;
twee treden vormen de eenige tooneelindeeling;
costuums zijn gewone pakken en donkergroene
uniformen. Hoogtepunt zijn de speeches van Brutus
en Mare Anthony, die op een hoog spreekgestoelte
staande, het volk toespreken, terwijl het schelle
licht van schijnwerpers alleen op hen valt en het volk
op het tooneel een donkere, moeilijk te onderschei
den massa blijft, waarmee het publiek, eveneens na
tuurlijk in het donker, als het ware n geheel vormt.
Sterker dan ooit treft in de dagen die wij nu net
beleefd hebben het tijdlooze, het voor altijd geldende
van dit stuk en men realiseert zich hoe locaal en ge
limiteerd, daarmee vergeleken, alle plays of social
significance" zijn". E. VAN HALL-NIJHOFF
N.V. KUNSTHANDEL
P. DE BOER
GROOTE
ZOMER
TENTOONSTELLING
IN DE ZALEN
HEERENGRACHT 474, AMSTERDAM
Dagelijks (behalve Zondags) Geopend van 10-5 uur
PAG. tl DE GROENE N». 3191