De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1938 30 juli pagina 14

30 juli 1938 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

BRUMMENSCHE RIJSCHOOL K Directiedirectie . Me|' M' A' RIJCKEN Mej. R. MULDER TEN KATE BIJLESSEN IN MAXEGE OF BUITEN Instructeur: de Heer L. A. TERRANEA Ad|. Onderoff. Instr. Ber. Artillerie b.d. s'-GRAVENHAAGSCHE MANEGE, Bibliotheekstraat l en 2 R. J. J. HIEMSTRA Telefoon 118065 RIJLESSEN - PENSION - STALLING - HANDEL IN BIJPAAltDEN - M A ANDP A ARDE N 1WÏA M t? C* TT AMSTERDAM: Vondelstraat 140, 1Y1 /\ IN H Va H HAARLEM: Linnaeuslaan 21, tel. 80942 tel. 10062 AD. KLEBE ROTTERDAM: Kralingsche weg 120, tel. 50207 \Xr*~*A.~*. Oudste en meest Manege* nommeerde ter plaatse. Eerste kl. materiaal. Opl.2Dlessenf30.-. Prosp.opaanvr. Tel.2336 GEMEENTE HILVERSUM. UITGIFTE van ?8.825.000.- 3V4 pCt. 25 jarige obligatiën, deel uitmakende der leening f 9.825.000.* nom. groot, ?1.186.000.- 21 pCt. 5 jarige obligatiën, deel uitmakende der leening ' 2.686.000.- nom. groot, en ? 2.279.000.- 2)2 pCt. 10 jarige obligatiën, deel uitmakende der leening f 3.279.000,- nom. groot, CONVERSIE-LEENINGEN 1938 in «tukken van / 1000.- aan toonder. Ondergeteekenden berichten, dat de inschrijving op bovengenoemde obligatiën, wat de 3*/4 pCt. obligatiën betreft met recht van voorkeur voor houders van niet uitgelote obligatiën der voorwaardelijk aflosbaar gestelde 31 a pCt. leeningen 1905, Ie Serie en 1937, zal zijn opengesteld op WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1938, van des voormiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur, bij hunne kantoren te AMSTERDAM, ROTTERDAM, 's-GRAVENHAGE en HILVERSUM, voor zoover aldaar gevestigd, tot den koers van 983/4 pCt. voor de 3*/4 pCt. 25 jarige obligatiën, tot den koers van 102 pCt. voor de 2*/« pCt. 5 jarige obligatiën, tot den koers van 1001/» pCt voor de 21/» pCt. 10 jarige obligatiën en verder op de voorwaarden van het prospectus dd. 28 dezer, waarvan exemplaren, benevens inschrijvings formulieren bij bovenvermelde kantoren verkrijgbaar zijn. INCASSO-BANK N.V. NEDERLANDSCH INDISCHE HANDELSBANK, N.V. THEODOOR GILISSEN. AMSTERDAM, 28 Juli 1938. PRINSENGRACHT. 837. TEL. 379O6 BEuRflrENIHEHREMflTIE-TRflNSPORTEH Was DE GROENE juist uitverkocht toen U er naar vroeg ? EEN GOEDE RAAD: NEEM EEN ABONNEMENT! U1THUIZIGHEDEH l N het Alhambra Theater komt deze week en waarschijnlijk ook volgende de door geruchten en buitenlandsche correspondenten reeds bekend geworden film Test-piloot met Clark Gable, Spencer Tracy en Myrna Loy. Het is een filmwerk dat op twee manieren in den publieken smaak verankerd ligt: ten eerste door de sen satie van de getoonde vliegstunts en vooral de vliegtuigongelukken, en ten tweede door de vreugden van een snellen en geestigen dialoog en het voortreffelijke spel dat de betrekkelijk diepgaande uitwerking der karakters tot leven wekt. Spanning om den held den invlieger als hij te hoog, te zwaar beladen of te snel moet vliegen is dezelfde spanning als vroeger die om Cowboys, bij onbewaakte overwegen. Maar nu zijn het glanzende vliegtuig rompen, de romantiek van den blau wen hemel, die steeds weer lokt (zooals berggeesten); en de primitieve dialoog in de cantine van de Wildwestnederzetting werd tot een gecompliceerd samenstel van uitgesproken en ver zwegen gedachten boven de whisky van de vliegveldbar. Myrna Loy is de vrouw die verliest in den angst om den man die leeft bij de gratie der zwaarte kracht en deze dappere, in aphorismen sprekende en levende vrouw beeldde zij ontroerend uit. Spencer Tracy is de goede, trouwe vriend en Clark Gable de roekelooze en later bij vrouw en kind bedaarde invlieger. HET zomersche een-weeksysteem van de bioscopen laat veel moois te snel weer naar andere steden en dorpen vertrekken. Twee voortreffelijke films der afgeloopen week zijn al weer naar elders verhuisd, terwijl ze toch een enkel woord, achteraf, verdienen. Beiden zijn het Fransche films. Sinds n, hoogstensJK twee jaar is het begrip Fransche film weer tot een recla mewoord geworden. De Franschen heb! ben het begrip voor de uitbeelding van Wii, de realiteit overge/r nomen van de vroel(/~^ gere Duitsche pro ductie, van waar ,<,,,, ze dan ook 'n aantal =S)' leidende personen kregen. Deze brach ten hun ervaring naar Parijs, die daar versmolten werd met het Fransche gevoel voor nuances en detailleering. Vrouwenclub, Club des femmes, een film van Jacques Deval is zulk een film. Inplaats van een doorgaande handeling is hier gekozen de naast elkaar liggende, elkaar rakende draden van verschillende meisjeslevens, sa menkomend in een tehuis voor vrouwer, gesticht door een liefdadige dame. Deze levens vinden hun synthese in dat van het danseresje, een door Danielle Darrieux aandoenlijk jong en lief gespeeld meisje, dat in het tehuis een kindje ter wereld brengt. DE tweede Fransche film, die zich verhief boven het peil van andere \vas De groote schaduw, een film, die de spanning van een misdaad en een onschuldige verbanning behandelt in het spel van een psychologisch drama. Raimu, de quasi-joviale, Pierre Blanchar, de duider", Madeleine Renaud, de gevoelige" krijgen eenige scènes te spelen, waarin voor de camera hun zielen ontleed, hun karakters ontbloot schijnen. Het houdt even op spel" te zijn, het wordt een verhevigde realiteit. Raimu heeft zulke momenten, dat actie en camera zichzelf doen ver dwijnen: er blijft slechts het directe contact tusschen de ziel van den geplaagden mensch daar in het drama en die van den toeschouwer. ALS je den avond doorbrengt in het Grand Theatre, bij het stuk Eén van Ajax Eén van Blauw-wit" is het, of je ergens in een voorstadje van Antwerpen bent. Het stuk is geschreven door de heeren Yoris d'Hanswyck en Paul van Stalle. Het is uit het Fransch vertaald, maar het Belgische, wat het had, heeft het behouden. Ik be wonder dit soort stukken niet zeer. Ideaal zijn ze slechts voor reciteerclubs en voetbalvereenigingen met feest avonden. Maar dat neemt niet weg, dat ze, indien virtuoos gespeeld, buiten gewoon dwaas en vermakelijk kunnen zijn. Nu heb ik het wellicht slecht getroffen, het was zeer slecht bezocht, en dan vallen al gauw pointes en grap pen als natte proppen watten op den grond, inplaats van te ontploffen als klappers. Maar als je een grap eerst al schor gefluisterd van de opgewonden souffleuse hoort en dan pas, aarzelend, van Piet Kohier, die ook de regie gevoerd had, dan is er van de eerste frischheid al het een en ander af. Lau Ezerman verloochende zijn voortreffelijk acteurschap niet in een der beide komieke hoofdrollen. Rien van Noppen, Corry Rozendaal, Cissy van Bennekom in een brutaal rolletje, 'om slechts eenige te noemen, speelden mee aan de verwikkelingen rondom de beide voetbalclubs. EEN filmster op de krakende planken van een intiem tooneel, wil nog wel eens een onaangename verrassing veroorzaken. Maar als Szöke Szakall in het Lutine Palace te Scheveningen op de half ronde Bühne ver schijnt, dan blijkt hij het zelf" te zijn. Zoo net als de film.^ Zoo heelemaal Szöke Szakall ! ! Weisse Witz' Wochen" heet het derde cabaret-programma, dat het Theater der Promi nenten brengt. Deze revue van Willy Rosen, heeft de eigenschap, als plezierig droog zand aan elkaar te hangen; een eigenschap overigens, die revues eigen is. De conferencier Franz Engel, verstaat zijn vak en lieden die gevoelig zijn voor de soort van humor, waarin de Pro minenten" uitblinken, kunnen veel en vaak om hem lachen. Evenals om Siegfried Arno, wiens humor evenwel niet altijd boven zijn neus uitkomt". Trude Berliner kan niet zingen, maar wel een chanson brengen" en dat doet ze dan ook. Nju Canavesi probeert te dansen en dat is niet zoo prettig. Maar dan komt in het laatste nummer Szöke Szakall n het gansche gezel schap schijnt op den achtergrond te verdwijnen, die bovendien voortreffelijk gedecoreerd was door Liesl Weil. Overigens was het een onbenullig scènetje van een vorst" en een handelsreiziger, maar hij maakt er wat van. En het goed gevulde Lutine Palace, (waar misschien meer goud gemaakt" wordt, dan onder de Karimata rust) heeft veel plezier en geen oogenblik spijt van zijn uit huizigheid. PAG. 14 DE GROENE No. 3191

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl