Historisch Archief 1877-1940
BRUMMENSCHE RIJSCHOOL K
Directiedirectie .
Me|' M' A'
RIJCKEN
Mej. R. MULDER TEN KATE
BIJLESSEN IN MAXEGE OF BUITEN
Instructeur: de Heer L. A. TERRANEA
Ad|. Onderoff. Instr. Ber. Artillerie b.d.
s'-GRAVENHAAGSCHE MANEGE, Bibliotheekstraat l en 2
R. J. J. HIEMSTRA
Telefoon 118065
RIJLESSEN - PENSION - STALLING - HANDEL
IN BIJPAAltDEN - M A ANDP A ARDE N
1WÏA M t? C* TT AMSTERDAM: Vondelstraat 140,
1Y1 /\ IN H Va H HAARLEM: Linnaeuslaan 21,
tel. 80942
tel. 10062
AD. KLEBE
ROTTERDAM: Kralingsche weg 120, tel. 50207
\Xr*~*A.~*. Oudste en meest
Manege* nommeerde ter plaatse.
Eerste kl. materiaal. Opl.2Dlessenf30.-. Prosp.opaanvr. Tel.2336
GEMEENTE HILVERSUM.
UITGIFTE van
?8.825.000.- 3V4 pCt. 25 jarige obligatiën,
deel uitmakende der leening f 9.825.000.* nom. groot,
?1.186.000.- 21 pCt. 5 jarige obligatiën,
deel uitmakende der leening ' 2.686.000.- nom. groot,
en
? 2.279.000.- 2)2 pCt. 10 jarige obligatiën,
deel uitmakende der leening f 3.279.000,- nom. groot,
CONVERSIE-LEENINGEN 1938
in «tukken van / 1000.- aan toonder.
Ondergeteekenden berichten, dat de inschrijving op
bovengenoemde obligatiën, wat de 3*/4 pCt. obligatiën
betreft met recht van voorkeur voor houders van
niet uitgelote obligatiën der voorwaardelijk aflosbaar
gestelde 31 a pCt. leeningen 1905, Ie Serie en 1937,
zal zijn opengesteld op
WOENSDAG 3 AUGUSTUS 1938,
van des voormiddags 9 uur tot des namiddags 4 uur,
bij hunne kantoren te AMSTERDAM, ROTTERDAM,
's-GRAVENHAGE en HILVERSUM, voor zoover aldaar
gevestigd, tot den koers van 983/4 pCt. voor de 3*/4 pCt.
25 jarige obligatiën, tot den koers van 102 pCt.
voor de 2*/« pCt. 5 jarige obligatiën, tot den koers
van 1001/» pCt voor de 21/» pCt. 10 jarige obligatiën
en verder op de voorwaarden van het prospectus dd.
28 dezer, waarvan exemplaren, benevens inschrijvings
formulieren bij bovenvermelde kantoren verkrijgbaar zijn.
INCASSO-BANK N.V.
NEDERLANDSCH INDISCHE HANDELSBANK, N.V.
THEODOOR GILISSEN.
AMSTERDAM, 28 Juli 1938.
PRINSENGRACHT. 837.
TEL. 379O6
BEuRflrENIHEHREMflTIE-TRflNSPORTEH
Was DE GROENE
juist uitverkocht
toen U er naar vroeg ?
EEN GOEDE RAAD:
NEEM EEN ABONNEMENT!
U1THUIZIGHEDEH
l
N het Alhambra Theater komt deze
week en waarschijnlijk ook
volgende de door geruchten en
buitenlandsche correspondenten reeds
bekend geworden film Test-piloot met
Clark Gable, Spencer Tracy en Myrna
Loy. Het is een filmwerk dat op twee
manieren in den publieken smaak
verankerd ligt: ten eerste door de sen
satie van de getoonde vliegstunts en
vooral de vliegtuigongelukken, en ten
tweede door de vreugden van een
snellen en geestigen dialoog en het
voortreffelijke spel dat de betrekkelijk
diepgaande uitwerking der karakters
tot leven wekt.
Spanning om den held den
invlieger als hij te hoog, te zwaar
beladen of te snel moet vliegen is
dezelfde spanning als vroeger die om
Cowboys, bij onbewaakte overwegen.
Maar nu zijn het glanzende vliegtuig
rompen, de romantiek van den blau
wen hemel, die steeds weer lokt (zooals
berggeesten); en de primitieve dialoog
in de cantine van de
Wildwestnederzetting werd tot een gecompliceerd
samenstel van uitgesproken en ver
zwegen gedachten boven de whisky
van de vliegveldbar. Myrna Loy is de
vrouw die verliest in den angst om den
man die leeft bij de gratie der zwaarte
kracht en deze dappere, in aphorismen
sprekende en levende vrouw beeldde
zij ontroerend uit. Spencer Tracy is
de goede, trouwe vriend en Clark
Gable de roekelooze en later bij
vrouw en kind bedaarde invlieger.
HET zomersche een-weeksysteem
van de bioscopen laat veel
moois te snel weer naar andere
steden en dorpen vertrekken. Twee
voortreffelijke films der afgeloopen
week zijn al weer naar elders verhuisd,
terwijl ze toch een enkel woord,
achteraf, verdienen. Beiden zijn het
Fransche films. Sinds n, hoogstensJK
twee jaar is het begrip Fransche film
weer tot een recla
mewoord geworden.
De Franschen
heb! ben het begrip voor
de uitbeelding van
Wii, de realiteit
overge/r nomen van de
vroel(/~^ gere Duitsche pro
ductie, van waar
,<,,,, ze dan ook 'n aantal
=S)' leidende personen
kregen. Deze brach
ten hun ervaring naar Parijs, die daar
versmolten werd met het Fransche
gevoel voor nuances en detailleering.
Vrouwenclub, Club des femmes, een
film van Jacques Deval is zulk een
film. Inplaats van een doorgaande
handeling is hier gekozen de naast
elkaar liggende, elkaar rakende draden
van verschillende meisjeslevens, sa
menkomend in een tehuis voor
vrouwer, gesticht door een liefdadige dame.
Deze levens vinden hun synthese in
dat van het danseresje, een door
Danielle Darrieux aandoenlijk jong en
lief gespeeld meisje, dat in het tehuis
een kindje ter wereld brengt.
DE tweede Fransche film, die zich
verhief boven het peil van andere
\vas De groote schaduw, een film, die
de spanning van een misdaad en een
onschuldige verbanning behandelt in
het spel van een psychologisch drama.
Raimu, de quasi-joviale, Pierre
Blanchar, de duider", Madeleine Renaud,
de gevoelige" krijgen eenige scènes
te spelen, waarin voor de camera hun
zielen ontleed, hun karakters ontbloot
schijnen. Het houdt even op spel" te
zijn, het wordt een verhevigde realiteit.
Raimu heeft zulke momenten, dat
actie en camera zichzelf doen ver
dwijnen: er blijft slechts het directe
contact tusschen de ziel van den
geplaagden mensch daar in het drama
en die van den toeschouwer.
ALS je den avond doorbrengt in het
Grand Theatre, bij het stuk Eén
van Ajax Eén van Blauw-wit" is
het, of je ergens in een voorstadje van
Antwerpen bent. Het stuk is geschreven
door de heeren Yoris d'Hanswyck en
Paul van Stalle. Het is uit het Fransch
vertaald, maar het Belgische, wat
het had, heeft het behouden. Ik be
wonder dit soort stukken niet zeer.
Ideaal zijn ze slechts voor reciteerclubs
en voetbalvereenigingen met feest
avonden. Maar dat neemt niet weg,
dat ze, indien virtuoos gespeeld, buiten
gewoon dwaas en vermakelijk kunnen
zijn. Nu heb ik het wellicht slecht
getroffen, het was zeer slecht bezocht,
en dan vallen al gauw pointes en grap
pen als natte proppen watten op den
grond, inplaats van te ontploffen als
klappers. Maar als je een grap eerst al
schor gefluisterd van de opgewonden
souffleuse hoort en dan pas, aarzelend,
van Piet Kohier, die ook de regie
gevoerd had, dan is er van de eerste
frischheid al het een en ander af.
Lau Ezerman verloochende zijn
voortreffelijk acteurschap niet in een
der beide komieke hoofdrollen. Rien
van Noppen, Corry Rozendaal, Cissy
van Bennekom in een brutaal rolletje,
'om slechts eenige te noemen, speelden
mee aan de verwikkelingen rondom de
beide voetbalclubs.
EEN filmster op de krakende
planken van een intiem tooneel,
wil nog wel eens een onaangename
verrassing veroorzaken.
Maar als Szöke Szakall in het Lutine
Palace te Scheveningen op de half
ronde Bühne ver
schijnt, dan blijkt hij
het zelf" te zijn.
Zoo net als de film.^
Zoo heelemaal
Szöke Szakall ! !
Weisse Witz'
Wochen" heet het
derde
cabaret-programma, dat het
Theater der Promi
nenten brengt.
Deze revue van Willy Rosen, heeft
de eigenschap, als plezierig droog zand
aan elkaar te hangen; een eigenschap
overigens, die revues eigen is. De
conferencier Franz Engel, verstaat
zijn vak en lieden die gevoelig zijn voor
de soort van humor, waarin de Pro
minenten" uitblinken, kunnen veel en
vaak om hem lachen. Evenals om
Siegfried Arno, wiens humor evenwel
niet altijd boven zijn neus uitkomt".
Trude Berliner kan niet zingen, maar
wel een chanson brengen" en dat
doet ze dan ook. Nju Canavesi probeert
te dansen en dat is niet zoo prettig.
Maar dan komt in het laatste nummer
Szöke Szakall n het gansche gezel
schap schijnt op den achtergrond te
verdwijnen, die bovendien voortreffelijk
gedecoreerd was door Liesl Weil.
Overigens was het een onbenullig
scènetje van een vorst" en een
handelsreiziger, maar hij maakt er
wat van. En het goed gevulde Lutine
Palace, (waar misschien meer goud
gemaakt" wordt, dan onder de
Karimata rust) heeft veel plezier en
geen oogenblik spijt van zijn uit
huizigheid.
PAG. 14 DE GROENE No. 3191