Historisch Archief 1877-1940
JAYA.MADOERA.BA
610.15
N.SUMATRA MAKASSER
18610.
CREDIETEN
Crcdietbank ,,'s-Gravenhage'
.Ml.ir-j l'ier.onslr. 9d, Huuerdam, T-' '"9n
Geen Kantoorhuur en toch ...
all* voordwlen van een eigen kantoor of corres
pondentie-adres, met telefooncel, spreekkamer,
gelegenheid tot correspondentie en dupllceerwerk.
Amsterdamsche Kantoren-Centrale. Tel. 46720
Gebouw Candlda", H.Z. Voorburgwal 120-126
2£ OUD GOUD
JUWEELEN enz. tegen boogsten prijs
FA LANGEDIJK
Frederlksplein 11, A'dam
Inkoop Gouden Tientjes tl. 12.20?fl. 12.45
GARAGE BEUKERS (in Zuid)
FRANS HALSSTRAAT 26a -- TEL. 23655
Verhuur van niouwt: Citroen
Auto's zonder chauffeur
Als U geregeld losse
nummers koopt.
hebt U kans dat juist het nummer dat U speciaal
interesseert U door een of andere oorzaak ontgaat.
Neem liever 'n abonnement!
KUNSTCENTRUM D'OLDE DEEL", PUTTEN
Gedurende Augustus permanente expositie van:
JO BEZAAN, LEO GESTEL, GERM. DE JONG, HERMAN KRUYDER, M. J, LAU,
DORUS ROOVERS, CHARLEY TOOROP, W. VALK, HUB. VAN LITH.
PERMANENTE TENTOONSTELLING i
| VAN MODERNE SCHILDERIJEN \
\ JOS. LUSSENBURG ? BOSCHWEG, NUNSPEET
UITHUIZIGHEDEN
AMSTERDAM'S nieuwste thea
ter, Plaza, opende met een fees
telijke voorstelling van de ope
rette Victoria en haar huzaar. Het is
inderdaad feestelijk in dezen schouw
burg uit te gaan. Alles is gemaakt op
prettig uit zijn". Het theater, de
sfeer van de zaal, de voorstelling. Een
operette is op zichzelf al iets feestelijks.
Het staat alles zoo los en zoo ver van
de dorre realiteit, dat daarmede al
een andere wereld wordt geopend. Ope
rettes hebben de hebbelijkheid te spelen
in landen, die voor het meerendeel
tegenwoordig een grimmige politieke
actualiteit gekregen hebben. Een fat
soenlijke operette speelt te Weenen,
in China, in Rusland of in Spanje. Zoo
ook Victoria en haar huzaar. En dan is
het een verkwikking met deze landen
nu eens luchtige en verleidelijke beel
den te kunnen verbinden.
deze week in de uitkijk":
toegang
U jaar
les He howard in
,,de roode pimpernel"
««n film van alexander b o r d a
|? In deze operette hebben
buitenlandsche naast Nederlandsche krachten ge
speeld. De buitenlandsche hadden de
handicap van een onvoldoende
beheersching van onze taal, de
Hollandsche acteurs hadden iets minder
routine. Het Hollandsche team ver
loor zeker niet. Jelly Staf f el van de
Folies Bergere en J opie Koopman kon
den wat dat betreft waardig naast el
kaar staan. En ook de andere Hollan
ders vonden hun buitenlandsche even
knie,
De operette is levendig, degelijk en
kleurig ten tooneele gebracht. Met
andere woorden: een aanwinst voor
Amsterdam.
NAAR de nieuwe film met Deanna
Durbin moet je kijken, lekker
achterovergeleund in je stoel. Je hoeft niet
zoo erg veel te denken, je hoeft niet
zoo erg veel fantasie te hebben, je
hoeft maar te kijken en te luisteren.
nemen is er al heel wat gewonnen. Als
hier het ensemble op voldoende hoogte
staat, b.v. zoodra Herbert Marshall
samen met haar speelt, blijkt zij in
staat als actricetje boeien en te over
tuigen. Maar als zij min of meer
talentlooze kostschoolmeisjes tegenover zich
heeft, is ook Deanna een beetje leeg".
Het verhaal is vermakelijk: Deanna
op kostschool fantaseert voor haar
vriendinnen een vader, die op grof
wild jaagt. Als de meisjes haar het
vuur te na aan de schenen leggen, moet
zij ook voor den vader zorgen, en ensce
neert een ontmoeting met een wild
vreemden heer, die van niets weet,
maar die het al gauw begrijpt en het
spel meespeelt.
IN het Rembrandttheater draait de
nieuwste Zarah-Leander-film van de
Ufa: Onverbreekbare Banden". Het
ontbreekt het gegeven niet aan ge
voeligheid: een weerrspannige dochter
die uit een klein provincieplaatsje naar
Berlijn vlucht, aldaar door een kennis
uit haar geboortestad verleid wordt,
zich als cabaret-, later operazangeres
met haar dochtertje door het leven
weet te slaan en tenslotte naar de
Heimat" als gevierde zangeres incognito
terugkeert. De kennis, inmiddels bank
directeur, poogt zich van haar en haar
spaarcentjes meester te maken. Het
geen mislukt. Vóór het zoover is, moe
ten echter heel wat tranen gestort en
handen gewrongen worden, ja staat
zelfs een vader op het punt, zijn onge
hoorzame dochter dood te schieten.
Het is met deze film als met de
Duitsche kleur-reproductie's uit Velhagen
en Klasing's Monatshefte": het rood
Het verhaal is niet zoo goed als dat
van de 100 mannen en een meisje, de
film die zoodanig om haar persoonlijk
heid en haar stem heen gecomponeerd
was, dat er een vrijwel zuiver geheel
ontstond met een waarschijnlijkheid
in het onwaarschijnlijke, die het pret
tigste is wat in een bioscoop kan ge
beuren.
Hier in Mad about music",
Hollandsch: De Wildzang", wat in ver
band met de twee samenstellende woor
den Wilde" en Zang" nog zoo gek
niet is, is het verhaal niet waarschijn
lijk, maar baseert het zich op
genoegelijke en niet gauw denkbare misver
standen en persoonsverwisselingen,
zelfs persoonsscheppingen.
Deanne Durbin heeft twee dingen:
een wondermooie stem en een per
soonlijkheid. Als je die twee dingen
als een waardig geheel weet op te
is te rood, het groen is te groen en het
blauw is te blauw. In deze film is de
fielt een te groote fielt, de haren van
den organist-dirigent annex trouwen
minnaar zijn iets te lang, het zusje is
te onschuldig, de flambard van den
impressario-begeleider der zangeres iets
te wijd en de in zijn , .Standesehre"
aangetaste vader (Heinrich George)
te luidruchtig. Schrijver dezes heeft
constant in angst gezeten, dat het nog
op een beroerte van gezegden vader
zou uitloopen. Het eenige dat hem in
deze film ontroerd heeft, was de ver
tolking van Bach's
Mattheus-Passion". Maar daarbij had hij evengoed
zijn oogen dicht kunnen doen. . . .
HET Leidscheplein heeft weer een
andere bezetting met het Cabaret
De Eenvoudigen. Eenvoudig inderdaad.
Hier de heerlijk rustige sfeer van een
familiefeestje, waar iedereen iets doet
als bijdrage in de gezelligheid. Wist u,
dat er op de wijs van het Adagio uit
de sonate pathétique van Beethoven
een aardig chanson te zingen is met
ethische strekking? Het is zoo. De
Cabaret VariétéRevue Wat men wil"
geeft zonder pretentie eerlijke kleine
kunst. Bekendere en onbekendere me
dewerkers doen hun best. Of het in
derdaad is wat men wil" zal de recette
moeten uitmaken.
Losse nummers van De Groene: 20 cent.
Ouder dan 3 maanden : 60 cent. Toezending
uitsluitend n a ontvangst van het bedrag.
PAG. 14 DE GROENE No. 3192