De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1938 6 augustus pagina 14

6 augustus 1938 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

JAYA.MADOERA.BA 610.15 N.SUMATRA MAKASSER 18610. CREDIETEN Crcdietbank ,,'s-Gravenhage' .Ml.ir-j l'ier.onslr. 9d, Huuerdam, T-' '"9n Geen Kantoorhuur en toch ... all* voordwlen van een eigen kantoor of corres pondentie-adres, met telefooncel, spreekkamer, gelegenheid tot correspondentie en dupllceerwerk. Amsterdamsche Kantoren-Centrale. Tel. 46720 Gebouw Candlda", H.Z. Voorburgwal 120-126 2£ OUD GOUD JUWEELEN enz. tegen boogsten prijs FA LANGEDIJK Frederlksplein 11, A'dam Inkoop Gouden Tientjes tl. 12.20?fl. 12.45 GARAGE BEUKERS (in Zuid) FRANS HALSSTRAAT 26a -- TEL. 23655 Verhuur van niouwt: Citroen Auto's zonder chauffeur Als U geregeld losse nummers koopt. hebt U kans dat juist het nummer dat U speciaal interesseert U door een of andere oorzaak ontgaat. Neem liever 'n abonnement! KUNSTCENTRUM D'OLDE DEEL", PUTTEN Gedurende Augustus permanente expositie van: JO BEZAAN, LEO GESTEL, GERM. DE JONG, HERMAN KRUYDER, M. J, LAU, DORUS ROOVERS, CHARLEY TOOROP, W. VALK, HUB. VAN LITH. PERMANENTE TENTOONSTELLING i | VAN MODERNE SCHILDERIJEN \ \ JOS. LUSSENBURG ? BOSCHWEG, NUNSPEET UITHUIZIGHEDEN AMSTERDAM'S nieuwste thea ter, Plaza, opende met een fees telijke voorstelling van de ope rette Victoria en haar huzaar. Het is inderdaad feestelijk in dezen schouw burg uit te gaan. Alles is gemaakt op prettig uit zijn". Het theater, de sfeer van de zaal, de voorstelling. Een operette is op zichzelf al iets feestelijks. Het staat alles zoo los en zoo ver van de dorre realiteit, dat daarmede al een andere wereld wordt geopend. Ope rettes hebben de hebbelijkheid te spelen in landen, die voor het meerendeel tegenwoordig een grimmige politieke actualiteit gekregen hebben. Een fat soenlijke operette speelt te Weenen, in China, in Rusland of in Spanje. Zoo ook Victoria en haar huzaar. En dan is het een verkwikking met deze landen nu eens luchtige en verleidelijke beel den te kunnen verbinden. deze week in de uitkijk": toegang U jaar les He howard in ,,de roode pimpernel" ««n film van alexander b o r d a |? In deze operette hebben buitenlandsche naast Nederlandsche krachten ge speeld. De buitenlandsche hadden de handicap van een onvoldoende beheersching van onze taal, de Hollandsche acteurs hadden iets minder routine. Het Hollandsche team ver loor zeker niet. Jelly Staf f el van de Folies Bergere en J opie Koopman kon den wat dat betreft waardig naast el kaar staan. En ook de andere Hollan ders vonden hun buitenlandsche even knie, De operette is levendig, degelijk en kleurig ten tooneele gebracht. Met andere woorden: een aanwinst voor Amsterdam. NAAR de nieuwe film met Deanna Durbin moet je kijken, lekker achterovergeleund in je stoel. Je hoeft niet zoo erg veel te denken, je hoeft niet zoo erg veel fantasie te hebben, je hoeft maar te kijken en te luisteren. nemen is er al heel wat gewonnen. Als hier het ensemble op voldoende hoogte staat, b.v. zoodra Herbert Marshall samen met haar speelt, blijkt zij in staat als actricetje boeien en te over tuigen. Maar als zij min of meer talentlooze kostschoolmeisjes tegenover zich heeft, is ook Deanna een beetje leeg". Het verhaal is vermakelijk: Deanna op kostschool fantaseert voor haar vriendinnen een vader, die op grof wild jaagt. Als de meisjes haar het vuur te na aan de schenen leggen, moet zij ook voor den vader zorgen, en ensce neert een ontmoeting met een wild vreemden heer, die van niets weet, maar die het al gauw begrijpt en het spel meespeelt. IN het Rembrandttheater draait de nieuwste Zarah-Leander-film van de Ufa: Onverbreekbare Banden". Het ontbreekt het gegeven niet aan ge voeligheid: een weerrspannige dochter die uit een klein provincieplaatsje naar Berlijn vlucht, aldaar door een kennis uit haar geboortestad verleid wordt, zich als cabaret-, later operazangeres met haar dochtertje door het leven weet te slaan en tenslotte naar de Heimat" als gevierde zangeres incognito terugkeert. De kennis, inmiddels bank directeur, poogt zich van haar en haar spaarcentjes meester te maken. Het geen mislukt. Vóór het zoover is, moe ten echter heel wat tranen gestort en handen gewrongen worden, ja staat zelfs een vader op het punt, zijn onge hoorzame dochter dood te schieten. Het is met deze film als met de Duitsche kleur-reproductie's uit Velhagen en Klasing's Monatshefte": het rood Het verhaal is niet zoo goed als dat van de 100 mannen en een meisje, de film die zoodanig om haar persoonlijk heid en haar stem heen gecomponeerd was, dat er een vrijwel zuiver geheel ontstond met een waarschijnlijkheid in het onwaarschijnlijke, die het pret tigste is wat in een bioscoop kan ge beuren. Hier in Mad about music", Hollandsch: De Wildzang", wat in ver band met de twee samenstellende woor den Wilde" en Zang" nog zoo gek niet is, is het verhaal niet waarschijn lijk, maar baseert het zich op genoegelijke en niet gauw denkbare misver standen en persoonsverwisselingen, zelfs persoonsscheppingen. Deanne Durbin heeft twee dingen: een wondermooie stem en een per soonlijkheid. Als je die twee dingen als een waardig geheel weet op te is te rood, het groen is te groen en het blauw is te blauw. In deze film is de fielt een te groote fielt, de haren van den organist-dirigent annex trouwen minnaar zijn iets te lang, het zusje is te onschuldig, de flambard van den impressario-begeleider der zangeres iets te wijd en de in zijn , .Standesehre" aangetaste vader (Heinrich George) te luidruchtig. Schrijver dezes heeft constant in angst gezeten, dat het nog op een beroerte van gezegden vader zou uitloopen. Het eenige dat hem in deze film ontroerd heeft, was de ver tolking van Bach's Mattheus-Passion". Maar daarbij had hij evengoed zijn oogen dicht kunnen doen. . . . HET Leidscheplein heeft weer een andere bezetting met het Cabaret De Eenvoudigen. Eenvoudig inderdaad. Hier de heerlijk rustige sfeer van een familiefeestje, waar iedereen iets doet als bijdrage in de gezelligheid. Wist u, dat er op de wijs van het Adagio uit de sonate pathétique van Beethoven een aardig chanson te zingen is met ethische strekking? Het is zoo. De Cabaret VariétéRevue Wat men wil" geeft zonder pretentie eerlijke kleine kunst. Bekendere en onbekendere me dewerkers doen hun best. Of het in derdaad is wat men wil" zal de recette moeten uitmaken. Losse nummers van De Groene: 20 cent. Ouder dan 3 maanden : 60 cent. Toezending uitsluitend n a ontvangst van het bedrag. PAG. 14 DE GROENE No. 3192

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl