De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1938 13 augustus pagina 14

13 augustus 1938 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

Waarom Het antwoord op deze vraag geven U de DUIZENDEN LEICA-GEBRUIKERS! De beste camera ooit gebouwd * Prospectus en demonstratie bij eiken goeden fotohandel Hoofdvertegenw. voor Nederland: N.V. ODIN - NIJMEGEN WAT DOET GE LIEVER? Duur wonen in een buurhuis en Uw leven lang huur betalen? of Goedkoop wonen in een eigen huis en toch in 20 jaar het huis geheel afbetalen? Hooge hypotheek-rente betalen of het rentebedrag gebruiken om Uw schuld af te lossen? Vraagt inlichtingen bij de N.V. BOUWKAS ROHYP" AMSTERDAM (C.) - SPUISTRAAT 219-221 Cooc DAT IN MINIMUM VAN TIJD CONSTATEERT DE GEBREK TEtEFOON COMPRESSIE V4I435/ KLEPPEN V ONTSTEKING ?CA R B U R AT l E ENZ: BUREAU VOOR AUTOMO BIEL ECONOMIE SPAARNDAMMERSTRAAT 94 Bezoekt de permanente tentoonstelling ceramique Pottenbakkerij HET KRUIKJE" te Putten. Werkdemonstratles dagelijks. Telefoon 59, PERMANENTE TENTOONSTELLING VAN MODERNE SCHILDERIJEN .JOS. LUSSENBURG ? BOSCHWEG, NUNSPEET KUNSTCENTRUM D'OLDE DEEL", PUTTEN Gedurende Augustus permanente expositie van: JO BEZAAN, LEO GESTEL, GERM. DE JONG, HERMAN KRUYDER, M. J. LAU, DORUS ROOVERS, CHARLEY TOOROP, W. VALK. HUB. VAN LITH. i RESULTATEN mogen alleen den doorslag geven bij adverteeren Daarom adverteeren zij, die het weten, in De Groene Want in een blad, dat een week lang in de beste gezinnen van ons land gelezen wordt, heeft een ad vertentie haar maximale werktng! ADVERTENTIES IN DE GROENE GEVEN RESULTATEN (Vraagt tarieven) Een buitenkansje .... óók voor U! Zie [ den * bon op pagina 19 Geen Kantoorhuur en toch ... alle voordeelen van een eigen kantoor of corres pondentie-adres, met telefooncel, spreekkamer, gelegenheid tot correspondentie en dupliceerwerk. Amsterdamsche Kantoren-Centrale. Tel. 46720 Gebouw Candida", N.Z. Voorburgwal 120-126 deze week in de uitkijk toegang voor eiken l leeftijd] een reprise van: ,,de roo£ der inona lisa" met willy forst en trude v o il molo regie: gexa von bolvary UITHUIZIGHEDEN Vincente Escudero in Carr HIJ draait razend snel om zich zelf; hij schiet onverwachts terzijde uit; hij wendt zich traag, staat onbeweeglijk, als versteend, de sluwe, zelfgenoegzame zigeunerkop geconcentreerd starend naar een denk beeldige verte. Dan trippelt hij licht, behaagziek, sierlijk, een achteloos geteekende arabesk, tot het ijskoud beheerschte vuur van zijn wil weer uit hem losbreekt, en hij grillig en eigen dunkelijk triomfeert in een tartend, roffelend stampvoeten. De handen in hun vlinderlicht raffinement mar keeren het vliegend of statig rhythme, dat soms uit overmaat van vervuldheid verstrakt tot stilstand. Dan breekt de nerveuze spanning in een vreemde oogwenk van verstarring, om even later zichzelf weer op te vangen in nieuw en feller mouvement. De ver hevigde toomeloosheid der sentimenten wordt in elke beweging kort en droog tot de tucht eener volmaakte orde in gedamd, zij verbergt zich hoogmoedig in teekenen van dwingende, meesleepende zegkracht, kort, snel, vurig, strak. De zelfoverwinning van dezen door een treiterenden demon, vol kwelzucht en heerschzucht, toegespitsten wil is zoo volkomen, dat ook de toeschou wer tot een overgave zonder weer stand onderworpen wordt. Zonder valsch pathos, of zoete romantiek, of intellectualisme, maar gebonden door smaak en instinct tot foutlooze zeker heid, uit zich hier de Spaansche volks traditie in een dansen, dat animale kracht en oude cultuur vereenigt. Deze man bindt de driftige wreedheid van een harde, hardvochtige erotiek samen tot een spottend spel van luch tig en toch barsch ontwijken, een speelsch nukkig bokkig lokken, een aanmatigend en bevelend dwingen. Dat dan weer omslaat in de eenzaamheid van een mysterieus narcisme, waarin elke beweging achter een uiterste ge ladenheid, en achter de schokkende bruuskheid der plotselinge impulsen, den overvloed van onuitgesproken re serves doet vermoeden. En het starre masker van den prachtigen kop wordt soms ineens verwrongen door een onheilspellende, woedende, zegevie rende grijns. . . . DAT is Vicente Escudero! Men ziet hem na zoovele vroe gere keeren terug, en opnieuw, gelijk de eerste maal, blijft deze onbetwiste meester van den Spaanschen dans ons fascineeren en veroveren. Hij heeft ditmaal een grooter ensemble meege bracht. Al deze lieden weten wat dansen is, en blijven los van het gemakkelijk pittoreske en de anecdote. Met groote vreugde ziet men Carmita Garcia weer, van wie reeds de toch zoo kritische en niet gauw tevreden Argentina ge zegd had, dat haar rhythme en musicaliteit formidabel waren. Zij is veruit de eerste van haar genooten. Als part ner van den meester, naar wiens in tenties zij zich in trotsche slaafschheid voegt, is zij repliek en tevens verluch ting van zijn dansen. Carmita heeft zich ontwikkeld tot een uitnemende danseres. Verfijnd berekend is de bescheiden heid, waarmede Escudero bij zijn eerste opkomen zich eerst zeer geleidelijk van den fond van het tooneel losmaakt om ten slotte uit zijn balletgroep, eerst nog samen met Carmita en eerst later al leen, naar voren te treden. Eenigszins hinderlijk zijn in z'n eerste nummer het kitschige decor en de als achtergrond figureerende kwasi-Spaansche joffers. Maar de ware dansminnaar moge Escudero liever een gansenen avond zien (hier treedt hij met zijn ballet slechts in twee nummers op), wij mogen Carrédaar geen verwijt van maken. Integendeel, laten wij blij zijn dat een overigens aardig revue- en cabaretprogramma voor den rechtgeaarden Amsterdammer steeds een attractie nu velen naar hier lokt die anders niet zoozeer voor danskunst in beweging zouden komen, en dat de meester nu dagelijks tweemaal in de hoofdstad optreedt. Chineesch schaduwspel CHINEESCHE Wateren is de titel van een film, die in het Passage Theater draait en waarin de handeling geschiedt rondom een wedstrijd met zeiljachten van Californiënaar Honoloeloe. Mist, storm, schipbreuk, liefde, alles speelt zich in bonte volgorde af voor een fraai geschilderd achterdoek waarop de Atlantische Oceaan in al zijn veelzijdigheid tot leven is gewekt. Storm aan boord van de ,,Lady Betty", want zoo heet het yacht van den millionair Selby, manifesteert zich in hoofdzaak in de door Denig geleverde oliejassen van de dochter, haar floofde en den kapitein van het super de luxe super-jacht, waarvan uit be grijpelijke zuinigheid slechts de eene helft gebouwd was. De flinke man, die dan ook de hoofd rol acteerde, brengt alles in orde, niet in het minst zijn huwelijk met de dochter van den millionair. Zoo ziet men, dat het soms de moeite waard kan zijn, flink te doen. Bus en business DEZE tijd is er een van bussen. Groenten en fruit in bussen en menschen in bussen. Bussen" zou binnenkort wel eens een werkwoord kunnen worden, met de beteekenis reizen". Ik ben naar Zwitserland gebust". Bus jij ook naar Den Haag?" Wij bussen om de aarde." Plaats bespreken drie dagen vooruit! Als je op een trottoir een groepje hangerige menschen ziet, met koffers, dan wachten ze op een bus, die hen naar Parijs, Den Helder of Beieren brengt. Een spinneweb van busdiensten is daar, om den argeloozen reiziger in zijn netten te lokken. En de reiziger voelt zich daar wel bij. Hij wordt geenszins uitgezogen en ziet, comfor tabel gezeten, de heele prentbriefkaartenwereld fnuit zijn fauteuil". Zijn koffers heeft hij op zijn dak, als de slak, en hij reist snel als de hazewind. Zijn dak kan open en zijn hemel ver ruimt zich en de ondernemer kan zich een huis op Zandvoort koopen. O aarde, hoe schoon zij t gij en wel doordacht. De bus is het vliegtuig voor den kleineren man. Het is de wereld in blik. Maar perziken in blik smaakt schijnbaar beter dan een lekkere zure handappel ! PAG. M DE GROENE No. 3193

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl