Historisch Archief 1877-1940
Waarom
Het antwoord op deze vraag geven U de
DUIZENDEN LEICA-GEBRUIKERS!
De beste camera ooit gebouwd * Prospectus
en demonstratie bij eiken goeden fotohandel
Hoofdvertegenw. voor Nederland: N.V. ODIN - NIJMEGEN
WAT DOET GE LIEVER?
Duur wonen in een buurhuis en Uw leven lang
huur betalen? of Goedkoop wonen in een
eigen huis en toch in 20 jaar het huis geheel
afbetalen? Hooge hypotheek-rente betalen
of het rentebedrag gebruiken om Uw schuld
af te lossen? Vraagt inlichtingen bij de
N.V. BOUWKAS ROHYP" AMSTERDAM (C.) - SPUISTRAAT 219-221
Cooc
DAT IN MINIMUM VAN TIJD
CONSTATEERT DE GEBREK
TEtEFOON
COMPRESSIE V4I435/
KLEPPEN V
ONTSTEKING
?CA R B U R AT l E ENZ:
BUREAU VOOR
AUTOMO BIEL
ECONOMIE
SPAARNDAMMERSTRAAT 94
Bezoekt de permanente tentoonstelling ceramique
Pottenbakkerij HET KRUIKJE" te Putten.
Werkdemonstratles dagelijks.
Telefoon 59,
PERMANENTE TENTOONSTELLING
VAN MODERNE SCHILDERIJEN
.JOS. LUSSENBURG ? BOSCHWEG, NUNSPEET
KUNSTCENTRUM D'OLDE DEEL", PUTTEN
Gedurende Augustus permanente expositie van:
JO BEZAAN, LEO GESTEL, GERM. DE JONG, HERMAN KRUYDER, M. J. LAU,
DORUS ROOVERS, CHARLEY TOOROP, W. VALK. HUB. VAN LITH.
i
RESULTATEN
mogen alleen den doorslag geven bij adverteeren
Daarom adverteeren zij, die het weten, in De Groene
Want in een blad, dat een week
lang in de beste gezinnen van ons
land gelezen wordt, heeft een ad
vertentie haar maximale werktng!
ADVERTENTIES IN DE GROENE
GEVEN RESULTATEN
(Vraagt tarieven)
Een buitenkansje ....
óók voor U!
Zie [ den * bon op pagina 19
Geen Kantoorhuur en toch ...
alle voordeelen van een eigen kantoor of corres
pondentie-adres, met telefooncel, spreekkamer,
gelegenheid tot correspondentie en dupliceerwerk.
Amsterdamsche Kantoren-Centrale. Tel. 46720
Gebouw Candida", N.Z. Voorburgwal 120-126
deze week in de uitkijk
toegang
voor
eiken l
leeftijd]
een reprise van:
,,de roo£ der inona lisa"
met willy forst en trude v o il molo
regie: gexa von bolvary
UITHUIZIGHEDEN
Vincente Escudero in Carr
HIJ draait razend snel om zich
zelf; hij schiet onverwachts
terzijde uit; hij wendt zich
traag, staat onbeweeglijk, als versteend,
de sluwe, zelfgenoegzame zigeunerkop
geconcentreerd starend naar een denk
beeldige verte. Dan trippelt hij licht,
behaagziek, sierlijk, een achteloos
geteekende arabesk, tot het ijskoud
beheerschte vuur van zijn wil weer uit
hem losbreekt, en hij grillig en eigen
dunkelijk triomfeert in een tartend,
roffelend stampvoeten. De handen in
hun vlinderlicht raffinement mar
keeren het vliegend of statig rhythme,
dat soms uit overmaat van
vervuldheid verstrakt tot stilstand. Dan breekt
de nerveuze spanning in een vreemde
oogwenk van verstarring, om even
later zichzelf weer op te vangen in
nieuw en feller mouvement. De ver
hevigde toomeloosheid der sentimenten
wordt in elke beweging kort en droog
tot de tucht eener volmaakte orde in
gedamd, zij verbergt zich hoogmoedig
in teekenen van dwingende,
meesleepende zegkracht, kort, snel, vurig,
strak. De zelfoverwinning van dezen
door een treiterenden demon, vol
kwelzucht en heerschzucht, toegespitsten wil
is zoo volkomen, dat ook de toeschou
wer tot een overgave zonder weer
stand onderworpen wordt. Zonder
valsch pathos, of zoete romantiek, of
intellectualisme, maar gebonden door
smaak en instinct tot foutlooze zeker
heid, uit zich hier de Spaansche volks
traditie in een dansen, dat animale
kracht en oude cultuur vereenigt.
Deze man bindt de driftige wreedheid
van een harde, hardvochtige erotiek
samen tot een spottend spel van luch
tig en toch barsch ontwijken, een
speelsch nukkig bokkig lokken, een
aanmatigend en bevelend dwingen. Dat
dan weer omslaat in de eenzaamheid
van een mysterieus narcisme, waarin
elke beweging achter een uiterste ge
ladenheid, en achter de schokkende
bruuskheid der plotselinge impulsen,
den overvloed van onuitgesproken re
serves doet vermoeden. En het starre
masker van den prachtigen kop wordt
soms ineens verwrongen door een
onheilspellende, woedende, zegevie
rende grijns. . . .
DAT is Vicente Escudero!
Men ziet hem na zoovele vroe
gere keeren terug, en opnieuw, gelijk
de eerste maal, blijft deze onbetwiste
meester van den Spaanschen dans ons
fascineeren en veroveren. Hij heeft
ditmaal een grooter ensemble meege
bracht. Al deze lieden weten wat dansen
is, en blijven los van het gemakkelijk
pittoreske en de anecdote. Met groote
vreugde ziet men Carmita Garcia weer,
van wie reeds de toch zoo kritische
en niet gauw tevreden Argentina ge
zegd had, dat haar rhythme en
musicaliteit formidabel waren. Zij is veruit
de eerste van haar genooten. Als part
ner van den meester, naar wiens in
tenties zij zich in trotsche slaafschheid
voegt, is zij repliek en tevens verluch
ting van zijn dansen. Carmita heeft
zich ontwikkeld tot een uitnemende
danseres.
Verfijnd berekend is de bescheiden
heid, waarmede Escudero bij zijn eerste
opkomen zich eerst zeer geleidelijk van
den fond van het tooneel losmaakt om
ten slotte uit zijn balletgroep, eerst nog
samen met Carmita en eerst later al
leen, naar voren te treden.
Eenigszins hinderlijk zijn in z'n eerste
nummer het kitschige decor en de als
achtergrond figureerende
kwasi-Spaansche joffers.
Maar de ware dansminnaar moge
Escudero liever een gansenen avond
zien (hier treedt hij met zijn ballet
slechts in twee nummers op), wij mogen
Carrédaar geen verwijt van maken.
Integendeel, laten wij blij zijn dat een
overigens aardig revue- en
cabaretprogramma voor den rechtgeaarden
Amsterdammer steeds een attractie
nu velen naar hier lokt die anders niet
zoozeer voor danskunst in beweging
zouden komen, en dat de meester nu
dagelijks tweemaal in de hoofdstad
optreedt.
Chineesch schaduwspel
CHINEESCHE Wateren is de titel
van een film, die in het Passage
Theater draait en waarin de handeling
geschiedt rondom een wedstrijd met
zeiljachten van Californiënaar
Honoloeloe. Mist, storm, schipbreuk, liefde,
alles speelt zich in bonte volgorde af
voor een fraai geschilderd achterdoek
waarop de Atlantische Oceaan in al
zijn veelzijdigheid tot leven is gewekt.
Storm aan boord van de ,,Lady
Betty", want zoo heet het yacht van
den millionair Selby, manifesteert zich
in hoofdzaak in de door Denig geleverde
oliejassen van de dochter, haar
floofde en den kapitein van het super de
luxe super-jacht, waarvan uit be
grijpelijke zuinigheid slechts de eene
helft gebouwd was.
De flinke man, die dan ook de hoofd
rol acteerde, brengt alles in orde, niet
in het minst zijn huwelijk met de
dochter van den millionair. Zoo ziet
men, dat het soms de moeite waard
kan zijn, flink te doen.
Bus en business
DEZE tijd is er een van bussen.
Groenten en fruit in bussen en
menschen in bussen. Bussen" zou
binnenkort wel eens een werkwoord
kunnen worden, met de beteekenis
reizen". Ik ben naar Zwitserland
gebust". Bus jij ook naar Den
Haag?" Wij bussen om de aarde."
Plaats bespreken drie dagen vooruit!
Als je op een trottoir een groepje
hangerige menschen ziet, met koffers,
dan wachten ze op een bus, die hen
naar Parijs, Den Helder of Beieren
brengt.
Een spinneweb van busdiensten is
daar, om den argeloozen reiziger in
zijn netten te lokken. En de reiziger
voelt zich daar wel bij. Hij wordt
geenszins uitgezogen en ziet, comfor
tabel gezeten, de heele
prentbriefkaartenwereld fnuit zijn fauteuil".
Zijn koffers heeft hij op zijn dak, als
de slak, en hij reist snel als de hazewind.
Zijn dak kan open en zijn hemel ver
ruimt zich en de ondernemer kan
zich een huis op Zandvoort koopen.
O aarde, hoe schoon zij t gij en wel
doordacht. De bus is het vliegtuig voor
den kleineren man. Het is de wereld
in blik. Maar perziken in blik smaakt
schijnbaar beter dan een lekkere zure
handappel !
PAG. M DE GROENE No. 3193