Historisch Archief 1877-1940
\
lick
T
ick
aan
TER tentoonstelling Flora", die
enkele jaren geleden te Heem
stede is gehouden, trok een
weekendhuis van den Larenschen
architect Wouter Hamdorff de aan
dacht. Dit gebouwtje week in niet
onbelangrijke mate af van hetgeen de
landelijke architecten in ons land ge
woonlijk voortbrengen.
In het algemeen zijn hun land
huizen, in het bijzonder wat de uit
wendige vormgeving betreft, geïn
spireerd door de oude Saksische boer
derij, die in de Gooische dorpen en
ook elders in ons land nog in enkele
gave exemplaren aanwezig is. Toen
zij landhuizen in denzelfden geest"
trachtten te bouwen, vergaten zij
echter, dat het bouwprogramma voor
den landhuisbewoner door geheel
andere wooneischen wordt bepaald
dan dat van de oorspronkelijke be
woners der boerderijen.
De stedelingen, die zich buiten
kwamen vestigen, hadden b.v. be
hoefte aan ruime slaapkamers op de
verdieping en deze eisch bracht mede,
dat de bouwmeesters werden genood
zaakt, verschillende essentialia van de
schoonheid der oude boerderijen op te
offeren.
Zoo ging het ongebroken rieten dak,
dat de oude Saksische boerderijen zulk
een eigenaardige bekoring schenkt, in
de meeste gevallen onherroepelijk ver
loren, omdat de slaapkamers de aan
wezigheid van dakkapellen noodig
maakten.
Geleidelijk werden de aanvankelijk
nog aannemelijke imitaties van het
(Ingezonden mededeeling)
oude Saksische huis geheel verwrongen
en verzwakt en hetgeen thans aan
landelijke bouwkunst wordt
gepraesteerd wekt dikwijls alleen nog wat de
keuze der materialen betreft herinne
ringen aan de vroegere landelijke
bouwkunst, die in onze dagen van
vliegtuig en oceaanschepen meer en
meer een anachronisme dreigt te
worden.
De landelijk geheeten architectuur
blijft in ieder geval imitatie van het
geen eens geweest is. Wilde men con
sequent zijn, dan diende men zich als
bewoner van zoo'n met riet gedekt,
romantisch geval feitelijk in een
antiek Gooisch costuum uit te dossen,
alsmede een kudde schapen aan te
schaffen, teneinde deze nu en dan bij
wijze van tijdverdrijf te hoeden.
Doch daarvoor deinst de moderne
landhuisbewoner toch terug en zoo
ver strekt zich de anachronistische
imitatie althans niet uit.
HET spreekt vanzelf, dat ook de
romantische architecten niet ge
heel en al immuun bleven voor de
hedendaagsche stroomingen in de
architectuur; het weekendhuis ter
tentoonstelling legde daar reeds ge
tuigenis van af. Het was als een hond
van bijna ras; de bedoeling was goed,
maar er waren andere overwegingen
bij in het spel geweest.
De vormgeving van. het huis was
geheel anders dan de romantici onder
de architecten tot dusver te zien gaven
en klaarblijkelijk was dit ontwerp
sterk beïnvloed door de opvattingen
./. r/w
Geëxposeerd bij de
N.V. KUNSTHANDEL P. DE BOER
GROOTE ZOMERÏENTOONSTELLING
in de zalen
Heerengracht 474 Amsterdam
dagelijks (behalve Zondags) geopend van 10 5 uur
De Huifkof? te 8/oricum, Zuidzijde
van de architecten van hetgeen het
nieuwe bouwen" wordt genoemd.
Ook te Blaricum was reeds vóór de
tentoonstelling te Heemstede werd
gehouden, volgens hetzelfde recept een
neo-romantisch landhuis, De Huifkap,
ontstaan, waarin de architect klaar
blijkelijk heeft getracht, een synthese
tusschen moderne architectuur en
romantiek te bereiken, op zichzelf een
hachelijke onderneming, daar onver
gelijkbare architectuurtijdperken moei
lijk zijn te synthetiseeren.
Zoo is het verklaarbaar, dat het
compromis tusschen verleden en heden,
dat de Huifkap materieel uitdrukt,
noodzakelijk een dualisme moest wor
den. Het min of meer eclectisch karak
ter van den landhuizenbouw in het
algemeen, impliceert, dat de archi
tecten, die er zich mede bezighouden,
feitelijk, door de belangrijke stroo
mingen van ons tijdperk niet zijn aan
geraakt.
Ook de poging, de
landhuizenarchitectuur te vernieuwen en aan te
passen aan de nieuwe mogelijkheden,
is in wezen een onzuiver experiment,
omdat een mengsel van eclecticisme
en moderniteit een onmogelijkheid is,
die niet in de geestelijke ervaring kan
liggen.
Men is innerlijk of romanticus of
niet; een kruising is in geen geval
rasecht.
Wouter Hamdorff nu heeft op het
gebied van den romantischen land
huizenbouw een respectabelen staat
van dienst.
Hij heeft een zintuig voor het mooie,
of juister gezegd het schilderachtige
materiaal, hij is een meester in het
gebruik van de rieten overkapping,
heeft een typisch landelijk
kleurengevoel het contact met de schilders,
epigonen van de Haagsche school en
van Barbizon is hier duidelijk en,
goed-Hollandsche eigenschap, een ge
degen vakkennis.
In alle opzichten heeft hij getoond,
dat de landhuizenromantiek hem ligt.
Ook in zijn nieuwste werken, waar
van De Huifkap slechts specimen is
(onder invloed van het streven der
jonge architecten ontstonden er nog
vele van gelijken aard) kan hij daar
niet vrij van komen en, het behoeft
niet met nadruk te worden verklaard
want het is duidelijk zichtbaar: hij
mist daartoe ook de intentie.
p Zijn evolutie is allerminst geestelijk
en de neiging tot het abstracte is
Hamdorff ook in zijn laatste uitingen
geheel en al vreemd. Het blijft allemaal
sensueel-aesthetisch, Spielerei in de
goede beteekenis van het woord;
nabloei van het individualisme, is men
geneigd te zeggen. De overgang naar
nieuwe vormen is tij hem zuiver for
meel, niet innerlijk doorleefd.
Er blijkt uit, dat de architect de
bouwkuxstige ontwikkeling met be
langstelling gadeslaat en met de
genoegelijke visie van den landelijken
kunstenaar ervan overneemt hetgeen
hem te pas komt. Echter blijft de
werkwijze on-architectonisch.
(Arch. Wouter Hamdorff)
Hij modelleert b.v. zijn maquettes
in klei, werkt dus in feite niet als een
architect, maar als een vrij-scheppende
beeldhouwer en komt zoodoende niet
tot een nieuwe innerlijke ervaring,
maar tot een nieuwe aesthetische
vormgeving. Duidelijk is het in ieder
geval, dat een van de kenmerken van
de nieuwe architectuur voor Ham
dorff de dakvorm is. Bij de aanhangers
van het nieuwe bouwen vloeit deze
dakvorm echter steeds voort uit de
architectonische conceptie; bij ge
bouwen gelijk deze Huifkap is echter
de opzet, in het landschap aesthetisch
te werken, duidelijk. In geen. enkel
opzicht is de vorm, het exterieur, hier
uitvloeisel van de woonfuncties. Men
spreekt in de romantische architec
tuur trouwens van vormgeumg, dus
van een bewust, naar men meent op
de aesthetiek gericht proces.
TE betreuren valt het, dat zoo'n
huis er ontstonden er in het
Gooi inmiddels nog vele paradeert
als een uiting van de nieuwe architec
tuur door een landhuizenarchitect van
een ander tijdperk. Dat is het namelijk
allerminst. De essentialia van de
nieuwe architectuur: veel licht, open
heid, lucht, zijn hier klaarblijkelijk
gehanteerd als modeverschijnsel. Mys
tiek licht, om een voorbeeld te noemen
is een hobby van Hamdorff; het
onstoffelijke witte licht van de nieuwe
architectuur is hem niet sympathiek.
Maakt hij dus, gelijk in de Huifkap
een raam van uitzonderlijke afme
tingen, dan gebeurt dit, omdat men
dit artikel vraagt, doch allerminst uit
innerlijke behoefte. En soms zien wij
dan achter deze groote ramen weer
schermen aangebracht, om, naar be
hoefte, het licht te kunnen temperen
en het mystiek te maken, naarmate
de bewoner dit verlangt. Zoo is zelfs
de mystiek" in onze dagen in graden
verkrijgbaar.
Derhalve is de Huifkap een huis
met fantasie geworden.
En is dat niet het ideaal van velen,
die onze vaderlandsche steenwoestijnen
vaarwel hebben gezegd?
Wat de stedeling buiten zoekt is:
een huisje met fantasie. Dat heeft
Hamdorff beter ingezien, dan welke
van zijn collega's ook en daarom
schijnt het ontleenen van verschillende
elementen aan de nieuwe architec
tuur, echter in een dik-stoffelijke inter
pretatie, elementen, die hij niet be
grijpt en verkeerd toepast, volkomen
overbodig. Al staat dan volgens den
heer Paul Citroen de Romantik tief
in Kurs, in het knusse Gooi en elders
vindt zij nog aanhangers in overvloed,
voldoende althans om een
landhuizenarchitect gelijk Hamdorff in de ge
legenheid te stellen zichzelf te blijven,
in plaats van, behendig equilibreerend
tusschen romantiek en moderniteit,
nieuwe wegen te zoeken in een woud,
dat voor hem terra incognita is en
welke werkwijze nooit tot
verhel'dering van inzicht en zuiverheid van
verhoudingen kan leiden. H. BUYS
'SVJ
PAC
E GROENE No