De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1938 20 augustus pagina 13

20 augustus 1938 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

DE MODE, of k et inner. lijk e uiter luk MODE is verhulling: sluiering van den vorm. De vrouw draagt de overwonnen standpunten van haar karakter om hare leden, en verblindt er hen mee, die van haar eenvoud de schoonheid niet zien. . Mode is ook het voorwendsel waar achter de aard van het karakter schuilgaat. Zij die eenvoudig van geest zijn, ver bloemen dit achter krullige opschik en afleidende bedenksels. De samengestelden van ziel zoeken den wirwar van hun binnenkant aan het oog der wereld te onttrekken door de strakke, ononderbroken lijn, die den blikken een duidelijk overzicht geeft. Ook in de kleeding vindt de vrouw een gelegenheid, haar geestelijke en licha melijke eigenschappen, die naar haar meening niet in schoonheid samengaan, te corrigeer en. Zoo geeft de mode, die de ziel mas keert, en het lichaam in goede ver houding plaatst tot wat het omringt, uitdrukking aan het allereigenste der vrouwelijkheid: verhullingszin en verhoudingszin. Een voortdurenden strijd voert de mode tegen wat werkelijk en waar is. Waarheid en werkelijkheid vormen de witte, onbewegelijke muur, waartegen de wisseling van de schaduwen der mode zich afteekent. Met groote nauwkeurigheid worden de wendingen in de ontwikkeling van het vrouw-zijn door de mode geregis treerd. Met het groeien der zelfstan digheid van de vrouw, verstrakten on middellijk de lijnen der kleeding. Op het oogenblik wordt deze met moeite verworven zelfstandigheid door veel vrouwen als onvrouwelijk bestempeld en op den rommelzolder gezet: de japonnen worden weer langer; het ornament in de kleeding herneemt haar eereplaats. Zooals in de vrouwelijke psyche, wisselen soberheid en overdaad elkaar ook af in de mode. Bij deze wisselingen zijn zij die de mode creëeren echter steeds een slag achter, omdat.... het mannen zijn. En het is deze slag-achter die de mode zoo belangwekkend maakt als het dagboek der overwonnen stand punten: Ingewikkelde vrouwen, een voudige kleeren; makkelijke vrouwen, moeilijke kleeren. Tusschenvormen vindt men bij vrouwen, die eenerzijds de hun opgedrongen problemen van het werk kennen, en daarbuiten niets anders willen dan slechts vrouw zijn. Zij die eenige kinderen moeten ver zorgen, een huis schoon moeten houden en hongerige magen moeten vullen hebben minder tijd disponibel om aan het uiterlijk te wijden, maar wanneer zij niet achter blijken te blijven bij de cinema- en thécomplet-vrouwen is dat omdat zij, door den aard van hun bezigheid, zooveel vrouwelijker zijn. Alle wetenschappelijke en verstandelijk-gekozen kleeding moet het in het oog van den man bijna zonder uit zondering afleggen tegen de uitvloei selen van onmiddellij ken en oogenblikkelijken schoonheidsdrang. Want, welke liefde de vrouwen schoon maakt, eigenliefde doet het zeker niet. E. A. B. DE VROUW KAN NIET ROOKEN ? IET l'art pour l'art" principe ^^ is tot de rookende vrouwen l l nog niet doorgedrongen. He laas l Zij steken geen cigaret op, omdat ze het prettig vinden, maar omdat zij het als een symbool van hun bevrijding schijnen te beschouwen. De vrouwen hebben nog niet geleerd hoe, noch waar, noch wanneer ze rooken moeten. De meesten harer rooken op een veel te opzichtige wijze. Ik heb vaak in een caférond me gekeken: iedere rookende vrouw zit onrustig op haar stoel met de elleboog op tafel en n hand in de hoogte waarin een sigaret geklemd is, wachtend op den Buffalo Bill die straks met-paard-en-al zal binnen stormen om de asch af te schieten. Hoe vaak komt het niet voor, dat een vrouw dineert met de vork in de eene en de cigaret in de andere hand? Noch van het voedsel, noch van de cigaret proeft zij iets. Massa's vrouwen wekken bij den toeschouwer den indruk dat zij bij het aansteken van een cigaret een triomfantelijk gevoel krijgen a la Napoleon-in-den-slag-bij-Austerlitz. Als zij inhaleer en, doen ze het óf te veel óf te weinig. In het laatste geval komt de rook in n-twee seconden weer te voorschijn als de stoom onder het deksel van een fluitketel. In het eerste geval het diepe inhaleeren meenen zij dat hun verleidingscapaciteiten ADRESWIJZIGINGEN Aan onze abonnees wordt be leefd verzocht de adresveran deringen duidelijk op te geven met de mededeeling of deze tijdelijk of blijvend zijn. Voor een tijdige ontvangst kan dan alleen worden ingestaan indien een wijziging des Woens dags in ons bezit is. DE ADMINISTRATIE recht-evenredig zijn met den tijdsduur dat zij mit Müh' und Not ? den rook binnen weten te houden. Juist als de toeschouwer denkt dat hij den rook nimmer terug zal zien, blaast de vrouw net als een reclamevliegtuig een langen sliert rook uit, die er op berekend schijnt te zijn om den versten wand van het caféte raken. Hierbij sluiert ze haar oogen als een tweede Mariene Dietrich. Het effect is een voudig belachelijk. Het ergste vind ik altijd, dat een vrouw geen cigaret be hoorlijk kan aansteken. De meesten proesten er bij als een man onder een ijskoude douche. Bovendien zijn ze volslagen leek op het gebied van cigarettenmerken. Het verschil tusschen een zachte, droomerige Egyp tische cigaret, een vlijmscherpe Engelsche en een zware, gesausde Amerikaansche, zoo'n echte cigaret voor detectives en G.G.-mannen dat verschil kennen ze niet. Vraag aan een vrouw: Houdt U van Broches?" (?Ja zeker!"), biedt haar een Capstan aan, en ze merkt niets. Een vrouw mist ook het gevoel dat het opsteken van een cigaret gevaarlijk kan zijn. Tallooze malen heb ik ze zien staan rooken boven toonbanken met allemaal licht ont vlambare spullen?er niet aan denkend dat door n vonkje het heele waren huis in vlammen op kon gaan. Ze schijnen maar te denken: verzekering dekt de schade. Neen ik geloof dat vrouwen nooit zullen ontdekken dat aan het rooken een geheele philosophie verbonden is, die zich door eeuwenlang rooken, van vader op zoon, ont wikkeld heeft in de hoofden der man nen. Vrouwen zijn geen professionalrookers. Het zijn niet eens amateurrookers. Als ze een cigaret opsteken, spelen ze tooneel Tóch wel eens aardig om er naar te kijken. PIETER SELIE PAG. 13 DE GROENE No. 31*4 s'-GRAVENHAAGSCHE MANEGE, Bibliotheekstraat l en 2 R. J. J. HIEMSTRA Telefoon 113065 RIJLESSEN - PENSION - STALLING - HANDEL IN HIJPAARDEN - M A ANDP A ARDEN ~\lt A KT 1T /"* 17 AMSTERDAM: Vondelstraat 140, M A IN t. L» . HAARLEM: AD. KLEBE tel. 80942 HAARLEM: Linnaeuslaan 21, tel. 10062 HILVERSUM: Sparrelaan 16, tel. 7224 ROTTERDAM: Kralingsche weg 120, tel. 50207 T ?-.* _ 1\T~-,X~~ Oudste en meest gereZ/ClSCer Manege* nomineerde ter plaatse. Eerste kl. materiaal. Opl.20 lessen£30.-. Prosp.opaanvr. Tel.2336 PEREZ PERZISCHE TAPYTEN AMSTERDAM SINGEL 480 bij Koningsplein ROTTERDAM 's-GRAVENHAGE - UTRECHT Ook reparaties en schoonmaken op de hoogte zijn van de vooruitstrevende Duitse literatuur verhalen, gedichten, essays en toneelstuk ken van bekende Duitse auteurs lezen zich dit cultureel essentiële voor weinig geld eigen maken Leest dan en abonneert U op het literaire maandblad, onder redactie van: LION FEUCHTWANGER, BERTOLT BRECHT en WILLI BREDEL DAS WORT abonnements-prijs per jaar f. 3.-; per halfjaar f. l .50; losse nummers f. 0.25 Bestellingen te zenden aan: Mezhdunarodnaja Kniga, Kuznetski Most 18, Moskou of Boekhandel en Uitgeverij Nieuwe Cultuur" afd. Tijdschriften-Import, Sarphatistraat 74, A'dam-C. KUNSTCENTRUM D'OLDE DEEL", PUTTEN Gedurende Augustus permanente expositie van: JO BEZAAN, LEO GESTEL, GERM. DE JONG, HERMAN KRUYDER, M. J. LAL), DORUS ROOVERS. CHARLEY TOOROP, W. VALK, HUB. VAN LITH. 5SOOL2» OUD GOUD JUWEELEN enz. tegen hoogsten prijs FA LANGEDIJK Frederiksplein 11, A'dam Inkoop Gooden Tientjes U. 12.30?fl. 12.55 PRINSENGRACHT. 837. TEL. 37906 BEGRRFEHIUEHREMHTIE-TRANSPORTEN Geen Kantoorhuur en toch ... alle voordeelen van een eigen kantoor of corres pondentie-adres, met telefooncel, spreekkamer, gelegenheid tot correspondentie en dupliceerwerk. Amsterdamsche Kantoren-Centrale. Tel. 46720 Gebouw Candida", N.Z. Voorburgwal 120-126 CREDIETEN van circa f 1000.?beschikbaar, af lossing 12, 18 ot' 24 maanden. Dis crete afwikkeling, geen kosten vooruit. Postzegel voor antwoord bijvoegen. Credietbank ,,'s-Gravenhage" Allard Piersonstr. 9d, Rotterdam, Tel. 33203 deze week in de uitkijk' toegang boven 18 jaar een reprise van: de lic el e wereld la c H t!" (les joyeux gargons) een film van g. v. a l e x a n d r o H met leonid o u t e s s o 11 en l. orlova

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl