Historisch Archief 1877-1940
DE MODE,
of k
et inner.
lijk
e uiter
luk
MODE is verhulling: sluiering van
den vorm.
De vrouw draagt de overwonnen
standpunten van haar karakter om
hare leden, en verblindt er hen mee,
die van haar eenvoud de schoonheid
niet zien.
. Mode is ook het voorwendsel waar
achter de aard van het karakter
schuilgaat.
Zij die eenvoudig van geest zijn, ver
bloemen dit achter krullige opschik en
afleidende bedenksels.
De samengestelden van ziel zoeken
den wirwar van hun binnenkant aan
het oog der wereld te onttrekken door
de strakke, ononderbroken lijn, die den
blikken een duidelijk overzicht geeft.
Ook in de kleeding vindt de vrouw een
gelegenheid, haar geestelijke en licha
melijke eigenschappen, die naar haar
meening niet in schoonheid samengaan,
te corrigeer en.
Zoo geeft de mode, die de ziel mas
keert, en het lichaam in goede ver
houding plaatst tot wat het omringt,
uitdrukking aan het allereigenste der
vrouwelijkheid: verhullingszin en
verhoudingszin.
Een voortdurenden strijd voert de
mode tegen wat werkelijk en waar is.
Waarheid en werkelijkheid vormen de
witte, onbewegelijke muur, waartegen
de wisseling van de schaduwen der
mode zich afteekent.
Met groote nauwkeurigheid worden
de wendingen in de ontwikkeling van
het vrouw-zijn door de mode geregis
treerd. Met het groeien der zelfstan
digheid van de vrouw, verstrakten on
middellijk de lijnen der kleeding. Op
het oogenblik wordt deze met moeite
verworven zelfstandigheid door veel
vrouwen als onvrouwelijk bestempeld
en op den rommelzolder gezet: de
japonnen worden weer langer; het
ornament in de kleeding herneemt
haar eereplaats.
Zooals in de vrouwelijke psyche,
wisselen soberheid en overdaad elkaar
ook af in de mode. Bij deze wisselingen
zijn zij die de mode creëeren echter
steeds een slag achter, omdat.... het
mannen zijn.
En het is deze slag-achter die de
mode zoo belangwekkend maakt als
het dagboek der overwonnen stand
punten: Ingewikkelde vrouwen, een
voudige kleeren; makkelijke vrouwen,
moeilijke kleeren. Tusschenvormen
vindt men bij vrouwen, die eenerzijds
de hun opgedrongen problemen van het
werk kennen, en daarbuiten niets
anders willen dan slechts vrouw zijn.
Zij die eenige kinderen moeten ver
zorgen, een huis schoon moeten houden
en hongerige magen moeten vullen
hebben minder tijd disponibel om aan
het uiterlijk te wijden, maar wanneer
zij niet achter blijken te blijven bij de
cinema- en thécomplet-vrouwen is
dat omdat zij, door den aard van hun
bezigheid, zooveel vrouwelijker zijn.
Alle wetenschappelijke en
verstandelijk-gekozen kleeding moet het in het
oog van den man bijna zonder uit
zondering afleggen tegen de uitvloei
selen van onmiddellij ken en
oogenblikkelijken schoonheidsdrang. Want,
welke liefde de vrouwen schoon maakt,
eigenliefde doet het zeker niet.
E. A. B.
DE VROUW KAN NIET ROOKEN
? IET l'art pour l'art" principe
^^ is tot de rookende vrouwen
l l nog niet doorgedrongen. He
laas l Zij steken geen cigaret op, omdat
ze het prettig vinden, maar omdat zij
het als een symbool van hun bevrijding
schijnen te beschouwen. De vrouwen
hebben nog niet geleerd hoe, noch
waar, noch wanneer ze rooken moeten.
De meesten harer rooken op een veel
te opzichtige wijze. Ik heb vaak in een
caférond me gekeken: iedere rookende
vrouw zit onrustig op haar stoel met
de elleboog op tafel en n hand in de
hoogte waarin een sigaret geklemd is,
wachtend op den Buffalo Bill die
straks met-paard-en-al zal binnen
stormen om de asch af te schieten. Hoe
vaak komt het niet voor, dat een
vrouw dineert met de vork in de eene
en de cigaret in de andere hand? Noch
van het voedsel, noch van de cigaret
proeft zij iets. Massa's vrouwen wekken
bij den toeschouwer den indruk dat zij
bij het aansteken van een cigaret een
triomfantelijk gevoel krijgen a la
Napoleon-in-den-slag-bij-Austerlitz. Als
zij inhaleer en, doen ze het óf te veel
óf te weinig. In het laatste geval komt
de rook in n-twee seconden weer te
voorschijn als de stoom onder het
deksel van een fluitketel. In het eerste
geval het diepe inhaleeren meenen
zij dat hun verleidingscapaciteiten
ADRESWIJZIGINGEN
Aan onze abonnees wordt be
leefd verzocht de adresveran
deringen duidelijk op te geven
met de mededeeling of deze
tijdelijk of blijvend zijn.
Voor een tijdige ontvangst kan
dan alleen worden ingestaan
indien een wijziging des Woens
dags in ons bezit is.
DE ADMINISTRATIE
recht-evenredig zijn met den tijdsduur
dat zij mit Müh' und Not ? den
rook binnen weten te houden. Juist als
de toeschouwer denkt dat hij den rook
nimmer terug zal zien, blaast de
vrouw net als een reclamevliegtuig
een langen sliert rook uit, die er op
berekend schijnt te zijn om den versten
wand van het caféte raken. Hierbij
sluiert ze haar oogen als een tweede
Mariene Dietrich. Het effect is een
voudig belachelijk. Het ergste vind ik
altijd, dat een vrouw geen cigaret be
hoorlijk kan aansteken. De meesten
proesten er bij als een man onder een
ijskoude douche. Bovendien zijn ze
volslagen leek op het gebied van
cigarettenmerken. Het verschil
tusschen een zachte, droomerige Egyp
tische cigaret, een vlijmscherpe
Engelsche en een zware, gesausde
Amerikaansche, zoo'n echte cigaret voor
detectives en G.G.-mannen dat
verschil kennen ze niet. Vraag aan een
vrouw: Houdt U van Broches?" (?Ja
zeker!"), biedt haar een Capstan aan,
en ze merkt niets. Een vrouw mist ook
het gevoel dat het opsteken van een
cigaret gevaarlijk kan zijn. Tallooze
malen heb ik ze zien staan rooken boven
toonbanken met allemaal licht ont
vlambare spullen?er niet aan denkend
dat door n vonkje het heele waren
huis in vlammen op kon gaan. Ze
schijnen maar te denken: verzekering
dekt de schade. Neen ik geloof dat
vrouwen nooit zullen ontdekken dat
aan het rooken een geheele philosophie
verbonden is, die zich door eeuwenlang
rooken, van vader op zoon, ont
wikkeld heeft in de hoofden der man
nen. Vrouwen zijn geen
professionalrookers. Het zijn niet eens
amateurrookers. Als ze een cigaret opsteken,
spelen ze tooneel Tóch wel eens
aardig om er naar te kijken.
PIETER SELIE
PAG. 13 DE GROENE No. 31*4
s'-GRAVENHAAGSCHE MANEGE, Bibliotheekstraat l en 2
R. J. J. HIEMSTRA
Telefoon 113065
RIJLESSEN - PENSION - STALLING - HANDEL
IN HIJPAARDEN - M A ANDP A ARDEN
~\lt A KT 1T /"* 17 AMSTERDAM: Vondelstraat 140,
M A IN t. L» . HAARLEM:
AD. KLEBE
tel. 80942
HAARLEM: Linnaeuslaan 21, tel. 10062
HILVERSUM: Sparrelaan 16, tel. 7224
ROTTERDAM: Kralingsche weg 120, tel. 50207
T ?-.* _ 1\T~-,X~~ Oudste en meest
gereZ/ClSCer Manege* nomineerde ter plaatse.
Eerste kl. materiaal. Opl.20 lessen£30.-. Prosp.opaanvr. Tel.2336
PEREZ
PERZISCHE TAPYTEN
AMSTERDAM SINGEL 480 bij Koningsplein
ROTTERDAM
's-GRAVENHAGE - UTRECHT
Ook reparaties
en schoonmaken
op de hoogte zijn van de vooruitstrevende Duitse literatuur
verhalen, gedichten, essays en toneelstuk
ken van bekende Duitse auteurs lezen
zich dit cultureel essentiële voor weinig geld eigen maken
Leest dan en abonneert U op het literaire maandblad, onder redactie van:
LION FEUCHTWANGER, BERTOLT BRECHT en WILLI BREDEL
DAS WORT
abonnements-prijs per jaar f. 3.-; per halfjaar f. l .50; losse nummers f. 0.25
Bestellingen te zenden aan:
Mezhdunarodnaja Kniga, Kuznetski Most 18, Moskou
of
Boekhandel en Uitgeverij Nieuwe Cultuur" afd.
Tijdschriften-Import, Sarphatistraat 74, A'dam-C.
KUNSTCENTRUM D'OLDE DEEL", PUTTEN
Gedurende Augustus permanente expositie van:
JO BEZAAN, LEO GESTEL, GERM. DE JONG, HERMAN KRUYDER, M. J. LAL),
DORUS ROOVERS. CHARLEY TOOROP, W. VALK, HUB. VAN LITH.
5SOOL2» OUD GOUD
JUWEELEN enz. tegen hoogsten prijs
FA LANGEDIJK
Frederiksplein 11, A'dam
Inkoop Gooden Tientjes U. 12.30?fl. 12.55
PRINSENGRACHT. 837.
TEL. 37906
BEGRRFEHIUEHREMHTIE-TRANSPORTEN
Geen Kantoorhuur en toch ...
alle voordeelen van een eigen kantoor of corres
pondentie-adres, met telefooncel, spreekkamer,
gelegenheid tot correspondentie en dupliceerwerk.
Amsterdamsche Kantoren-Centrale. Tel. 46720
Gebouw Candida", N.Z. Voorburgwal 120-126
CREDIETEN
van circa f 1000.?beschikbaar, af
lossing 12, 18 ot' 24 maanden. Dis
crete afwikkeling, geen kosten vooruit.
Postzegel voor antwoord bijvoegen.
Credietbank ,,'s-Gravenhage"
Allard Piersonstr. 9d, Rotterdam, Tel. 33203
deze week in de uitkijk'
toegang
boven
18 jaar
een reprise van:
de lic el e wereld la c H t!"
(les joyeux gargons)
een film van g. v. a l e x a n d r o H
met leonid o u t e s s o 11 en l. orlova