Historisch Archief 1877-1940
Engelsche Bulldogs
KENNEL ELDEE, APELDOORN
GREUTELSCHEWEG 61
Kil tijd tlt tijd Pip if tl geiin Wetenschappelijk en met zorg gefokt
?TAAN TER DEKKING de WEI.8H TEBRIER REVEN t
Kampioen Dan. Y-Craig Caradoc «n Jimmy van Aardenburg
Aanvraten M rlchun aan Mevr. Mr. A. TEENSTRA, v. Oldenbarneveld weg 40, BAKKUM bl| CASTRICUH
Korthaar Teckels. KENNEL VAN DE ZEVEN BERGJES
Mevr. G. POUW-NEUMANN, Enny's Hoeve, VOORTHUIZEN (Veluwe). Telefoon 52
LAKE-LAND TERRIËRS
KENNEL KLAARWATER
Doorn
Inlichtingen en pups te bezichtigen bij M. Erkelens, R. W. taan 77, Amersfoort
Schnauzers (Rlesen en mld-sla«)
w wuiiMMOiWi w peper en zont en zwart.
KENNEL JACHTHUIS ZONHEUVEL
Schaarsbergen (Arnhem) b/Kemperheide
Het Honden pension De Arke Noach" hoendtohetvTdre
M. ERKELENS. Trimmer en Shower. B.W.Iaan 77, Amersfoort. Telefoon 2020.
Black and Tan Terriërs Jlytar" Kennel
MEESTENTIJDS PUPS UIT PRIMA BLOED 48 Kon. EllMbethlel
MET OFFICIEELE STAMBOOM AF TE GEVEN CAPPELLEN bl| Antwerpen
Mevr. E. VAN BER8
Airorialötempre KENNEL PASTOR'S"
HU CUdlC ICI l ICI d Ds. K. J. de «root, Oosterwolde (Fr.) Tel. 52
Prima pups te bespr., geb. 23 Juni. Moeder: dochter Kamp. Supreme; Vader: Pastor's
Monarch" beste zelfgefokte Airedale Winner '38. beste zelfgef. hond, Gron. 3 Juli '38
CAMnVA Amersfoortschestraatweg 75*
OHITIUIH srjESTERBERe.T»U»r.fo.rt2182
SAMOJEDEN en BERNER SENNENHONDEN
Thans prima SAMOJEDEN PUPS van t Jaar en 10 weken al te geven.
,
SALUKI (Perzische wlndhond) £S
MEJ. T. E. WALLENBURG, BOSCHKANT 3 ZEIST.
Cocker Spaniels
Kennel of Darkies' Home
Mivr. VAN AALST, WAARDENBURG, Tel. 4
Urn AT A MIN (vitamine A" preparaat) VOORKOMT en BENEEST hondenziekte.
nCrfl l Mlfllll JANSSEN «S WILLEMSE, Gelderschekade 6, AMSTERDAM.
THE KOK'S KENNELS, Baarnscheweg 31, DEN OOLDER
Scholschi leiden - leische lerriirs ? Dalmatineis - Pups al te geien
PERMANENTE TENTOONSTELLING
VAN MODERNE SCHILDERIJEN
.JOS. LUSSENBURG ? BOSCHWEG, NUNSPEET
tijd voor uw tuin vanvoorst'bussum
* zwartfiwoo-74 - tel. 3100
ITHUIZIGHEDEN
LICHT zomertooneel is hier nog
te genieten, zoolang de ernstige
kunst zich nog niet geformeerd
heeft. De lichtheid van de kunst hoeft
haar kwaliteit echter niet te schaden.
In het Centraal Theater is die kwali
teit dan ook goed", goed zonder meer.
C. van Kerckhoven en Cor Hermus
spelen daar met een combinatie een
Amerikaansch blijspel, dat met mo
dernere begrippen geschreven is dan de
meeste blijspelen.
De verwikkelingen ontstaan hier
rondom groenten en idealen in blik,
waaraan het stuk dan ook zijn naam
ontleent. Socialisme in een industrie mag
dan goed zijn in een college-dictaat; in
de werkelijkheid komt er bij de grauwe
theorie nog een groote dosis
menschelijke karaktereigenschappen. De slechte
geven aan het begrip een hollen klank;
de goede wenden echter alles ten
goede.
Dat is een kinderlijke, maar niet on
bevredigende strekking. En deze maat
schappelijke salonethiek gaf ook aan
de voorstelling een prettig, menschelijk
tintje. Twee goede blijspelfiguren wa
ren de groenten-in-blik-directeur van
Kerckhoven en zijn oude vriend, de
voorman Hermus, met baard.
De directeur Van Kerckhoven bleek
een schat aan sarcasme te bezitten, een
waardevol bezit wanneer de voorman
Hermus als losgebroken deftigaard
alles onherroepelijk in de war schijnt
te zullen gooien, oorspronkelijk in sa
menwerking met des directeuren ethisch
voelenden zoon, die zich later echter be
zon, en zijn verstandelijke en
zakentalenten ten toon spreidde: een aardige rol
van Jan Retel, die dien zoon wat onbe
suisd maar zeker niet zonder overtui
gend karakter en talent deed schijnen,
iets, wat zoo ook ongeveer van hem zelf
als acteur kan gezegd worden.
Een gemoedelijke zonderling van
Anton Ruys en een zuur, maar tijdig
gestraft bankier van Pierre Myin be
nevens een toegewijde dochter en ver
loofde van Lies de Wind blikten teza
men de idealen in.
JUWEELEN IN HET
KOLONIAAL INSTITUUT
rUSSCHEN de opgezette
Inlanders en de gecatalogiseerde
boomstammen van het Kolo
niaal Museum heeft ook de
Amsterdamsche diamanthandel laten zien,
wat hij in die veertig jaar heeft
bereikt. In een kamer zijn daar
de rijkdommen van den
Amsterdamschen diamanthandel bijeen
gebracht. In kasten en vitrines liggen
op zwart fluweel de vierkante,
achtkantige, geslepen steenen te schitte
ren in het raam- en lamplicht.
Brave Amsterdammers, de keel
toegesnoerd over zooveel rijkdom,
buiJ4.pl.
gen zich er over, onder het spiedend
oog van den suppoost en van heeren,
die er bij hooren en die om zoo te zeg
gen dagelijks diamanten op het
brood eten.
Die steenen liggen daar het jubi
leum te vieren. Zij liggen er op glan
zend fluweel uitgestrekt, gelegd in
den vorm van een pittoresque ,,W"
of in het jaartal ,,1938", of in andere
eerbiedige motieven.
Ook zijn de getallen, die hun
waarde zouden moeten uitdrukken,
eerbiedwaardig. De cijfers der ka
raten der steenen zijn duizeling
wekkend, en de schoonheid van som
mige stukken zelfs op zwart fluweel
door vitrineglazen heen, verrukkelijk.
De moeilijkheid is alleen, wat je
met zooveel steenen moet doen. Je
kan ze zetten om een portretlijst van
het Vorstelijk Huis. Maar dat
schenkt, bij de hooge kosten, volgens
mijn meening op den duur wellicht
toch nog onvoldoende voldoening.
En dat brengt mij eigenlijk
pas goed tot nadenken, wat deze
steenen nog meer behelzen dan zoo
en zooveel karaat. Zij bergen een toe
komst in zich. Een lijdensweg of een
gelukkig paadje. Zij zijn katalysa
toren van leven. Zij zullen slacht
offers en bevoordeelden maken. En
deels hebben zij dat reeds gedaan.
Want die stee
nen, die hier zoo
koel en onschul
dig liggen op
zwart fluweel,
behooren te rusten
op de huid eener
vrouw.
Zullen zij
scherp en wreed
afsteken tegen de
teere hals van een jonge, schoone
vrouw of zullen zij rusten in de tanige
nekplooien van
een oude
millionaire? Zij liggen
te wachten en kij
ken onschuldig.
Ik weet niet
zooveel af van het
leven, van dat
leven waar dia
manten geschon
ken worden en
brillanten begeerd. Maar als je die
steenen ziet in die kamer van het
Koloniaal Museum krijg je er een
vermoeden van. Je hebt een vermoe
den, dat het in die wereld even hard
tegen hard gaat als bij het slijpen
van de diamant, dat het even veel
zijdig is als de facet ten en even scherp
schitterend en koud. En als je zulke
triviale gedachten krijgt bij de dia
manten, doe je het beste maar weer
weg te gaan, langs de opgezette
dessahoofden en soesoehoeans, -langs de
petroleumbedrijven in werking en
rustig in lijn tien te stappen, die je
naar de nuchtere wereld terug brengt.