De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1938 20 augustus pagina 14

20 augustus 1938 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

Engelsche Bulldogs KENNEL ELDEE, APELDOORN GREUTELSCHEWEG 61 Kil tijd tlt tijd Pip if tl geiin Wetenschappelijk en met zorg gefokt ?TAAN TER DEKKING de WEI.8H TEBRIER REVEN t Kampioen Dan. Y-Craig Caradoc «n Jimmy van Aardenburg Aanvraten M rlchun aan Mevr. Mr. A. TEENSTRA, v. Oldenbarneveld weg 40, BAKKUM bl| CASTRICUH Korthaar Teckels. KENNEL VAN DE ZEVEN BERGJES Mevr. G. POUW-NEUMANN, Enny's Hoeve, VOORTHUIZEN (Veluwe). Telefoon 52 LAKE-LAND TERRIËRS KENNEL KLAARWATER Doorn Inlichtingen en pups te bezichtigen bij M. Erkelens, R. W. taan 77, Amersfoort Schnauzers (Rlesen en mld-sla«) w wuiiMMOiWi w peper en zont en zwart. KENNEL JACHTHUIS ZONHEUVEL Schaarsbergen (Arnhem) b/Kemperheide Het Honden pension De Arke Noach" hoendtohetvTdre M. ERKELENS. Trimmer en Shower. B.W.Iaan 77, Amersfoort. Telefoon 2020. Black and Tan Terriërs Jlytar" Kennel MEESTENTIJDS PUPS UIT PRIMA BLOED 48 Kon. EllMbethlel MET OFFICIEELE STAMBOOM AF TE GEVEN CAPPELLEN bl| Antwerpen Mevr. E. VAN BER8 Airorialötempre KENNEL PASTOR'S" HU CUdlC ICI l ICI d Ds. K. J. de «root, Oosterwolde (Fr.) Tel. 52 Prima pups te bespr., geb. 23 Juni. Moeder: dochter Kamp. Supreme; Vader: Pastor's Monarch" beste zelfgefokte Airedale Winner '38. beste zelfgef. hond, Gron. 3 Juli '38 CAMnVA Amersfoortschestraatweg 75* OHITIUIH srjESTERBERe.T»U»r.fo.rt2182 SAMOJEDEN en BERNER SENNENHONDEN Thans prima SAMOJEDEN PUPS van t Jaar en 10 weken al te geven. , SALUKI (Perzische wlndhond) £S MEJ. T. E. WALLENBURG, BOSCHKANT 3 ZEIST. Cocker Spaniels Kennel of Darkies' Home Mivr. VAN AALST, WAARDENBURG, Tel. 4 Urn AT A MIN (vitamine A" preparaat) VOORKOMT en BENEEST hondenziekte. nCrfl l Mlfllll JANSSEN «S WILLEMSE, Gelderschekade 6, AMSTERDAM. THE KOK'S KENNELS, Baarnscheweg 31, DEN OOLDER Scholschi leiden - leische lerriirs ? Dalmatineis - Pups al te geien PERMANENTE TENTOONSTELLING VAN MODERNE SCHILDERIJEN .JOS. LUSSENBURG ? BOSCHWEG, NUNSPEET tijd voor uw tuin vanvoorst'bussum * zwartfiwoo-74 - tel. 3100 ITHUIZIGHEDEN LICHT zomertooneel is hier nog te genieten, zoolang de ernstige kunst zich nog niet geformeerd heeft. De lichtheid van de kunst hoeft haar kwaliteit echter niet te schaden. In het Centraal Theater is die kwali teit dan ook goed", goed zonder meer. C. van Kerckhoven en Cor Hermus spelen daar met een combinatie een Amerikaansch blijspel, dat met mo dernere begrippen geschreven is dan de meeste blijspelen. De verwikkelingen ontstaan hier rondom groenten en idealen in blik, waaraan het stuk dan ook zijn naam ontleent. Socialisme in een industrie mag dan goed zijn in een college-dictaat; in de werkelijkheid komt er bij de grauwe theorie nog een groote dosis menschelijke karaktereigenschappen. De slechte geven aan het begrip een hollen klank; de goede wenden echter alles ten goede. Dat is een kinderlijke, maar niet on bevredigende strekking. En deze maat schappelijke salonethiek gaf ook aan de voorstelling een prettig, menschelijk tintje. Twee goede blijspelfiguren wa ren de groenten-in-blik-directeur van Kerckhoven en zijn oude vriend, de voorman Hermus, met baard. De directeur Van Kerckhoven bleek een schat aan sarcasme te bezitten, een waardevol bezit wanneer de voorman Hermus als losgebroken deftigaard alles onherroepelijk in de war schijnt te zullen gooien, oorspronkelijk in sa menwerking met des directeuren ethisch voelenden zoon, die zich later echter be zon, en zijn verstandelijke en zakentalenten ten toon spreidde: een aardige rol van Jan Retel, die dien zoon wat onbe suisd maar zeker niet zonder overtui gend karakter en talent deed schijnen, iets, wat zoo ook ongeveer van hem zelf als acteur kan gezegd worden. Een gemoedelijke zonderling van Anton Ruys en een zuur, maar tijdig gestraft bankier van Pierre Myin be nevens een toegewijde dochter en ver loofde van Lies de Wind blikten teza men de idealen in. JUWEELEN IN HET KOLONIAAL INSTITUUT rUSSCHEN de opgezette Inlanders en de gecatalogiseerde boomstammen van het Kolo niaal Museum heeft ook de Amsterdamsche diamanthandel laten zien, wat hij in die veertig jaar heeft bereikt. In een kamer zijn daar de rijkdommen van den Amsterdamschen diamanthandel bijeen gebracht. In kasten en vitrines liggen op zwart fluweel de vierkante, achtkantige, geslepen steenen te schitte ren in het raam- en lamplicht. Brave Amsterdammers, de keel toegesnoerd over zooveel rijkdom, buiJ4.pl. gen zich er over, onder het spiedend oog van den suppoost en van heeren, die er bij hooren en die om zoo te zeg gen dagelijks diamanten op het brood eten. Die steenen liggen daar het jubi leum te vieren. Zij liggen er op glan zend fluweel uitgestrekt, gelegd in den vorm van een pittoresque ,,W" of in het jaartal ,,1938", of in andere eerbiedige motieven. Ook zijn de getallen, die hun waarde zouden moeten uitdrukken, eerbiedwaardig. De cijfers der ka raten der steenen zijn duizeling wekkend, en de schoonheid van som mige stukken zelfs op zwart fluweel door vitrineglazen heen, verrukkelijk. De moeilijkheid is alleen, wat je met zooveel steenen moet doen. Je kan ze zetten om een portretlijst van het Vorstelijk Huis. Maar dat schenkt, bij de hooge kosten, volgens mijn meening op den duur wellicht toch nog onvoldoende voldoening. En dat brengt mij eigenlijk pas goed tot nadenken, wat deze steenen nog meer behelzen dan zoo en zooveel karaat. Zij bergen een toe komst in zich. Een lijdensweg of een gelukkig paadje. Zij zijn katalysa toren van leven. Zij zullen slacht offers en bevoordeelden maken. En deels hebben zij dat reeds gedaan. Want die stee nen, die hier zoo koel en onschul dig liggen op zwart fluweel, behooren te rusten op de huid eener vrouw. Zullen zij scherp en wreed afsteken tegen de teere hals van een jonge, schoone vrouw of zullen zij rusten in de tanige nekplooien van een oude millionaire? Zij liggen te wachten en kij ken onschuldig. Ik weet niet zooveel af van het leven, van dat leven waar dia manten geschon ken worden en brillanten begeerd. Maar als je die steenen ziet in die kamer van het Koloniaal Museum krijg je er een vermoeden van. Je hebt een vermoe den, dat het in die wereld even hard tegen hard gaat als bij het slijpen van de diamant, dat het even veel zijdig is als de facet ten en even scherp schitterend en koud. En als je zulke triviale gedachten krijgt bij de dia manten, doe je het beste maar weer weg te gaan, langs de opgezette dessahoofden en soesoehoeans, -langs de petroleumbedrijven in werking en rustig in lijn tien te stappen, die je naar de nuchtere wereld terug brengt.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl