Historisch Archief 1877-1940
:
Van rubber en koper
tot kabel en draad
Een reportage van de Draka" te Amsterdam
HET moeilijkste bij een bedrij f sreportage is het
vinden van geschikte slachtoffers. Een
textielfabriek? Duizendmaal beschreven. De
hoogovens in Velsen? Daar was nog drie weken
geleden de pers op bezoek. Staatsmijn Maurits ? Dat
was zoo ver weg met die warmte. Het toeval wilde
echter dat ik kort geleden geverbaliseerd werd
omdat het achterlicht van mijn rijwiel" niet
brandde. Toen ik bij een lantaren stond te prutsen
met het draadje dat de verbinding tusschen dynamo
en lampje heette te garandeeren, viel mij opeens
in dat het in een land met zoo weinig brandende
achterlichtjes wel eens interessant kon zijn, om een
bezoek te brengen aan de fabriek waar dat soort
draad gemaakt werd. Of was het een werkplaats?
Of kwam het uit het buitenland? Mijn
rijwielhersteller lichtte me in: Draad, meneer ? Dan
moet u bij de Draka zijn aan de overkant van het IJ."
Ergo naar de Draka aan de overkant van het IJ,
enkele reis Hamerstraat met het rappe bootje naar
Nieuwendam, de Ruyterkade steiger i. Het IJ is
prachtig op een zonnigen zomermorgen.
A LLEREERST heb ik dit geleerd, dat het
onf\ deugdelijk verbindingsdraadje naar mijn ach
terlicht geen Nederlandsch fabrikaat was. Waar
schijnlijk kwam het uit Japan. De degelijkheid
waarmee de Nederlandsche draad- en kabelpro
ducten gemaakt worden, is eenvoudig verbluffend.
Eén voorbeeld: het gewone geleidingsdraad is
bestemd voor een spanning van ruim tweehonderd
Volt, maar er gaat bij de Draka geen centimeter de
fabriekspoort uit die niet getoetst is op een tien
voudige spanning na eerst vier-en-twintig uur in
het water te hebben gelegen veiligheidsmaat
regelen, die in ons op een maximum aan veilig
heid verzotte vaderland officieel zijn voorgeschre
ven. En het tweede dat mij trof maar dat is
een gewaarwording, die je haast in elk bedrijf
opdoet : wat is er een ongeloofelijk aantal landen
en menschen betrokken bij de productie, ook van het
kleinste, doodgewoonste voorwerp. Voordat een sim
pel achterlichtdraadje in elkaar zit, moeten de
Vereenigde Staten koper hebben geleverd,
NederlandschIndiëtin en rubber, Italiëzwavel, Engeland kaolien,
Duitschland kleurstoffen en vulcanisatie-ingrediënten
en Nederland stearine, paraffine, talk, krijt en ka
toendraden. En nu is het draadje van het achterlicht
nog een eenvoudige draadsoort: een vertinde koper
kern met een laagje rubber en een katoenen kous"
er om heen. De draad van het telefoontoestel is al
ingewikkelder, om niet te spreken van de zware
kabels die in den grond verzinken voor de groote
electrische netten. Die bestaan ook uit een vertinde
koperkern die vindt men tenslotte in iedere draad
en kabel terug , maar deze kern is omwikkeld
met rubber en met in rubber gedrenkt band; dan
volgt een loodmantel, dan een laag asfalt, dan
gedrenkt papier, dan een laag jute in asfalt gedrenkt,
een dubbele omwikkeling van ijzerband, de derde
laag asfalt en tenslotte nog een jute-omspinning,
weer in asphalt gedrenkt en met krijtwater bestreken.
Kabels, voor de eeuwen gebouwd !
VOLGT men een eenvoudig rubberkabeltje door
de fabriek, dan begint men aan den IJ-kant,
waar het koperen walsdraad dat uit Amerika komt,
uitgeladen wordt. Ernstige teleurstelling: het mist
den mooien koperglans, maar ziet er zwart en dof
uit tengevolge van het uitwalsingsproces waar de
Anaconda Copper voor gezorgd heeft. Het bos
walsdraad neemt deswege eerst een bad in een kuip
kokend zwavelzuur, wordt schoongespoten en
nagespoeld en is dan, na zijn ware kleur herkregen te
hebben, gereed om naar de trekbanken" te worden
vervoerd. Het walsdraad heeft namelijk een door
snede van een halve tot een heele centimeter en de
koperkern van ons fietsdraadje is misschien maar
een millimeter dik. De foto hiernaast laat zien,
hoe een trekbank werkt. De dikke koperdraad
wordt met groote kracht door gaatjes getrokken die
een iets kleinere doorsnede hebben dan de draad.
Het koper krijgt zoodoende de doorsnede van het
gat. De opeenvolgende trekkoppen" draaien elk
met een iets grootere snelheid om de steeds toe
nemende koperlengte te kunnen wegwerken. Het
laatste trekijzer" waar het koperdraad doorheen
gaat, is altijd een diamant. Een imposant gezicht:
PAG. 7 DE GROENE Na. 3194
Op het terrein van de Draka". Garenklosjes, maar niet voor garen
die kokende trekbanken naast elkaar, die met
duivelsche snelheid draaien: de productie per uur
bij de Draka bedraagt dan ook duizend kilometer:
een koperdraad van Amsterdam tot Marseille. Het
productieproces gaat verder. Door het trekken is
het koperdraad stug geworden. In kolossale
gloeiovens krijgt het weer de vereischte soepelheid, het
koelt een dag na en wordt dan door bakken met
gesmolten tin geleid, waarbij de oppervlakte van het
koper zich met een dun laagje tin bedekt. Deze
vertinning verhindert dat het koper en de bescher
mende rubber schadelijk op elkaar inwerken. Het
vertinde koperdraad wordt namelijk met de
isoleerende rubber omgeven. Eigenlijk is dit onjuist
uitgedrukt, want deze rubberlaag bestaat maar voor
n derde gedeelte uit zuivere rubber. De rest is
zwavel, talk, zinkoxyde, krijt, magnesium en nog
tal van andere poedervormige stoffen, die samen
met de rubber in zware walsen tot een kleiachtige
massa worden gekneed, een luidruchtig werkje,
want door de kracht van de walsen barsten de
luchtblazen in het mengsel met dreunende knallen uiteen.
Van het rubbermengsel maakt men een duur rubbervel,
dat in smalle reepen wordt gesneden, die door een
ingenieuse machine om het koperdraad worden
geperst. Wat er dan verder nog met de draad ge
beurt, hangt geheel van de qualiteit af. Sommige
kabels passeeren bij voorbeeld een loodpers waar
onder een druk van twee-honderd-en-veertig atmos
feer een mantel van gloeiend lood om de rubber wordt
geperst. Een gewoon snoerdraadje wordt slechts
omwikkeld met katoendoek en daarna onderworpen
aan het vulcanisatieproces dat dient om de rubber
elastisch te maken in plaats van kleiachtig. Dan
verhuizen de draden naar de bovenverdieping waar
honderden vlechtmachines op hen wachten. Deze
vlechten de katoenkous" om de draad heen, het
omviochten draad wordt nog geverfd, vervolgens in
lengte van honderd meter afgemeten, opgewikkeld,
beproefd vier-en-twintig uur onder water en dan
een half uur onder een spanning van tweeduizend
Volt en als deze proef doorstaan is, is de draad
gereed voor de expeditieafdeeling. Twee dagen later
kan ik een nieuwe verbinding hebben van mijn
fietsdynamo naar het achterlichtje en nu een
goede !
DE Draka" is niet de eenige
draad-en-kabelfabriek in Nederland. Er staat er nog n in
Delft en n in Haaksbergen. Tusschen deze -be
drijven is echter een zekere arbeidsverdeeling tot
stand gekomen: de meeste grondkabels komen uit
Delft en Haaksbergen, en waar zij ophouden be
ginnen de producten van de Draka" hun arbeid:
bovengronds dus. In den regel onderschat men de
hoeveelheid draad, die in een doorsneewoning aan
wezig is. Dat is al gauw twee-honderd-meter. Om
nog niet ^te spreken van de geweldige hoeveel
heden, die een groot oceaanschip voor zijn ver
schillende installaties behoeft. De Draka" heeft
bij voorbeeld naar de Nieuw-Amsterdam" van de
Holland?Amerika-Lijn vierhonderd-en-vijftig kilo
meter draad en kabel getransporteerd. Het bedrijf
is nog vrij jong. In 1911 werd er voor het eerst
gewerkt. Op de oudste bedrijfsfoto staan
drie-endertig arbeiders, met een bescheiden fabriekje op
den achtergrond. De enorme beteekenis die de
electriciteit in de maatschappij heeft gekregen, deed de
Draka" echter in een snel tempo uitbreiden. On
danks de groote economische moeilijkheden zijn er op
het geweldige fabrieksterrein toch nog altijd wel een
vijfhonderd arbeiders te werk gesteld. De productie
is buitengewoon veelzijdig: tenslotte moet hier
zoowel het koord" voor de stofzuiger en het
bureaulampje worden gemaakt als de zware
sleepkabel, die in de mijnen achter de electrische boren
aan over den grond schuurt. Alles bij elkaar in een
jaar gauw een hoeveelheid draad, die men op onze
breedte verschillende malen om de aarde kan slinge
ren. Eenvoudig griezelig. ...
Een trekbank voor koperdraad