Historisch Archief 1877-1940
RuiterDe vrouw blijve vrouw!
EEN amazone niet een van
de nieuwste categorie, doch een
met eigen paarden, al sinds
jaren uitte onlangs haar ergernis
over de huidige mode, de dracht van
amazones en ruiters. Elk cachet ver
dwijnt als men voor een rit in de stad
of in de naaste omgeving, een soort
sportief veldtenue draagt, rijbroek,
blouse of hemd (zgn. Schiller-hemd)
en gén hoofddeksel. Wat zijn dat voor
lieden die zóó elke ruiter-etiquette met
voeten treden l" Inderdaad, men gaat
er te ver in en vlak bij een onzer groote
stadsmanéges ontmoetten we onlangs
nog een groepje dames en heeren in de
meest dwaze kleedij. Iets anders is het
natuurlijk als men werkelijk buiten"
is. We waren onlangs op het landgoed
Refugium bij Huize Stakenburg waar
iedere zomer een groot ruiterkamp
gehouden wordt. Ja, daar, in die
prachtige Veluwsche landelijkheid, kan
men er veilig met simpele rijbroek,
sweeter of hemd en blootshoofd op
uittrekken. Voor een eenzamen
duinenrit is ook al geen ruiter-uni/orm
vereischt, maar keert ge langs het drukke
strand van een badplaats terug, dan
weer wél, dan maakt ge in hemd of
blouse te paard den indruk van den
Zondags-ruiter, ge zijt het ook, anders
deed ge het niet!
De in den aanhef genoemde amazone
wees nog op 't feit, dat de
amazonekleedij ook als men als heer rijdt
altijd het vrouwelijke cachet behouden
moet. Als de coupe maar een zoodanige
is, dat van het elegante van de lijn
niets verloren gaat (bij de heeren moet
de lijn maar al te vaak gecorrigeerd en
weg gewerkt worden!) bereikt men
dat van zelf. Eenvoud is echter juist
bij de vrouw te paard het kenmerk van
het ware ! J. HOVEN
Kinderen
Bad-overpeinzingen
GUUS pleegt het
mededeelzaamst te worden als hij in
het bad zit. Alleen met moe
der of vader, die den baddienst deelt,
in de gezellige witte betegeling van
de badkamer en vooral zonder
schampende Freeksche opmerkin
gen, is hij het meest geneigd, zijn
gemoed te ontlasten over hetgeen hem
in den loop van lange schooldagen
heeft geroerd. En dat is niet zoo wei
nig, want Guus' opmerkzaamheid is
veel-omvattend. Ze strekt zich niet
alleen uit tot zijn mede-scholiertjes,
maar menigmaal ook tot derzelver
ouders. Daar is bijvoorbeeld de ma
van Boudewijntje, die zijn aandacht
trok, ongeveer tezelfdertijd met de
moeder van Suus. Boudewijn's ma
zegt Guus gewichtig, is lijdend.
Nadenkend smeert hij zijn bruine
armen in met wit zeepschuim en dan
komt het. Ik denk, moeder, dat is
omdat zij in het vooruitzicht leeft in
Hengelo te gaan wonen. Daar is ze
bedroefd om "
Zoo, Guus, en waarom denk je?"
vraagt moeder, voorzichtig.
Omdat vervolgt Guus, en nu
spreekt hij eensklaps op monotonen
toon en met schoolboekjesstem, om
dat ze naar Hengelo moet, waar de
lucht verontreinigd wordt door de
industrie."
Zegt Boudewijn dat?"
Nee, ik denk het. Boudewijn
spreekt niet over z'n ma. Maar Suus
wel over haar moeder. Weet u, Suus
d'r moeder heeft maar n long. En
toch houdt ze redevoeringen. Suus
zegt het zelf. Suus zegt dat d'r vader
zegt, dat iemand met n long geen
redevoeringen te houden héft. Nou,
en daar heeft hij gelijk in, vindt u
niet, moeder?"
Tja....," zegt moeder, neutraal.
Omdat ze die ne long toch voor
d'r kinderen noodig heeft," beslist
Guus en dompelt zijn witgezeept
hoofdje onder. Nee, moeder, ik
weet het zeker: dat is daar gén ge
lukkig huwelijksgezin /"
De douche spoelt alle gedachten
aan Boudewijn's ma en Suusje's
moeder weg. En die film, waar je
vanmiddag met de klas naar toe was,
Guus. Was die heusch mooi?"
Moeder" zegt Guus, plechtig, en
rost zich onderwijl droog, ik heb
vanmiddag toen ik thuis kwam ge
zegd, dat ik die film van AU Baba
zoo mooi vond. Dat dee ik om me
niet te laten kennen, voor Freek
en Broer. Maar u wil ik het wel
zeggen: ik heb naar die film gekeken
met m'n oogen dicht. . . . ? Hij was
me te eng. En van de andere jon
gens hoor je wel hoe zoo'n snert-film
eigenlijk is !"
ERICA
LA V/E PARIS/ENNE OP HET DAMRAK
Op het Damrak ligt een stukParijs:
rue de l'Opéra, Madeleine, de
metro, de sfeer van de Parijsche
Boulevards. Dat is de idee van de Bijen
korf. Haar etalages suggereeren de
lichtstad. Op de trap van de metro Op
ra, in een der etalages, naar boven kij
kend over de treden, zie je de Opera,
een vreemdeling met koffers en de
wijde sfeer van Parijs. Dat is prettig.
Het wekt weemoedige herinneringen,
zoete verlangens. Maar op de trap,
tusschen weggesmeten m
trokaartjes, leege doosjes Gitanes", lucifers,
stof en al het vuil van zoo'n onder
grond, daar zijn geëtaleerd allerlei
modellen schoenen.
Dat is handig ! Met de sfeer van
Parijs nemen wij de schoenen op. Op
die manier is het artikel op de meest
suggestieve wijze bij de winkelende
vrouwen geïntroduceerd. Zoo loop je
verder. De Parijsche stratenbordjes voe
ren ons, in de volgende namen, langs
rue Rivoli.'met de haute couture, langs
PAG. 13 DE GROENE No. 3199
de (groot gefotografeerde) gevels van
Maggy Rouff en consorten, langs de
bouquiniers van de Seine
(middagtoiletjes) voorbij een Tabac" (siga
retten in behandschoende handen,
pgiskin, wat men draagt) naar caféde la
Paix, waar een Engelschman den man
nen de Engelsche heerenmode toont.
Parijs in morgenstemming: de lange
brooden, je proeft ze, en je apprecieert
tegelijkertijd de ochtendjapon, die
geëxposeerd is. Boodschappen doen
's morgens, heet een andere etalage:
belangstelling voor den uitgebreiden
stand Parijsche levensmiddelen:
oignons, crevettes. Maar tegelijk een
elegant mantelpakje. En dat alles zien
wij voor levendige fotografische ach
tergronden of door den teekenaar
Sacha elegant geschilderde achter
doeken.
Een goede idee, waaraan voorbij
gangers, bezoekers en koopers en dan
waarschijnlijk ook de Bijenkorf zelf,
veel plezier nebben.
KERSEN
BONBONS
met de smaak van de
echte Betuwsche Mei
kersen zijn er allén van
PINGEPS
c&n ?nczez/n /
voor Het
goed ver zorgde
interieur
tap i ij ten
N.V. KON. VER. TAPIJTFABRIEKEN
R'DAM. A'DAM, DEVENTER, MOORDRECHT
TOONZALEN TE AMSTERDAM:
SINGEL 404
FA F. SINEMUS
20 Leidschestraat 22
AMSTERDAM C.
GEKL OVERHEMDEN
NAAR MAAT
VAN Fl. 8.5°AF
PRIMA COUPE EN AFWERKING
EIGEN ATELIER
Was DE GROENE juist uitverkocht
toen U er naar vroeg t
EEN GOEDE RAAD:
NEEM EEN ABONNEMENT!
onze
tune
DAT IN MINIMUM VAN TUD
CONSTATEERT Dl GEBREKEN
COMPRESSIE \4l435y
KLEPPEN V_^/
ONTSTEKING
CARBURATIt ENZ:
BUREAU VOOR
AUTOMO BIEL
ECONOMIE
SPAARNDAMMERSTRAAT 94
KUNSTCENTRUM D'OLDE DEEL", PUTTEN
Gedurende September tentoonstelling van werken van wijlen
HERMAN K R U l J D E R
BEELDHOUWWERKEN HUB. VAN LITH. FRITS SIEGER EN W. VALK
Dagelijks ook Zondags geopend van 10?18 uur
Bezoekt de permanente tentoonstelling ceramique
Pottenbakkerij HET KRUIKJE" te Putten.
Werkdemonstraties dagelijks. Telefoon 58.
Jtitvos
zachte wollen
angorastof voor japonnen
1 30 cm. breed
4.9;
p.m, tl. .5
stalen franco
3iof ra/t
amsterdam-leidschestraat
den haag - hoogstraat 16
Geen Kantoorhuur en toch ...
alle voordeden van een eigen kantoor of corres
pondentie-adres, met telefooncel, spreekkamer,
gelegenheid tot correspondentie en dupllceerwerk.
Amsterdamsehe Kantoren-Centrale. Tel. 46720
Gebouw Candlda", N.Z. Voorburgwal 120-126
Inkool> van OUD GOUD
JUWEELEN enz. tegen h o o gs ten p rijs
FA LANGEDIJK
Frederiksplein 11, A'dam
Inkoop Gouden Tientjes 11. 12.50?H. 12.70
?*1T 'l* ^' W W W W W W W' 'W 'W ''r W W 'W 'W ''U''1 '*' ''U1 11'1 ''U1 H1' ''H'1'
met de zilvernagel
deze week in de uitkijk":
,s a b o t a g e'
toegang
boven
18 jaar
met sylvia sydney en oskar hoinolka
regie: alfred hltchock