De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1938 24 september pagina 13

24 september 1938 – pagina 13

Dit is een ingescande tekst.

RuiterDe vrouw blijve vrouw! EEN amazone niet een van de nieuwste categorie, doch een met eigen paarden, al sinds jaren uitte onlangs haar ergernis over de huidige mode, de dracht van amazones en ruiters. Elk cachet ver dwijnt als men voor een rit in de stad of in de naaste omgeving, een soort sportief veldtenue draagt, rijbroek, blouse of hemd (zgn. Schiller-hemd) en gén hoofddeksel. Wat zijn dat voor lieden die zóó elke ruiter-etiquette met voeten treden l" Inderdaad, men gaat er te ver in en vlak bij een onzer groote stadsmanéges ontmoetten we onlangs nog een groepje dames en heeren in de meest dwaze kleedij. Iets anders is het natuurlijk als men werkelijk buiten" is. We waren onlangs op het landgoed Refugium bij Huize Stakenburg waar iedere zomer een groot ruiterkamp gehouden wordt. Ja, daar, in die prachtige Veluwsche landelijkheid, kan men er veilig met simpele rijbroek, sweeter of hemd en blootshoofd op uittrekken. Voor een eenzamen duinenrit is ook al geen ruiter-uni/orm vereischt, maar keert ge langs het drukke strand van een badplaats terug, dan weer wél, dan maakt ge in hemd of blouse te paard den indruk van den Zondags-ruiter, ge zijt het ook, anders deed ge het niet! De in den aanhef genoemde amazone wees nog op 't feit, dat de amazonekleedij ook als men als heer rijdt altijd het vrouwelijke cachet behouden moet. Als de coupe maar een zoodanige is, dat van het elegante van de lijn niets verloren gaat (bij de heeren moet de lijn maar al te vaak gecorrigeerd en weg gewerkt worden!) bereikt men dat van zelf. Eenvoud is echter juist bij de vrouw te paard het kenmerk van het ware ! J. HOVEN Kinderen Bad-overpeinzingen GUUS pleegt het mededeelzaamst te worden als hij in het bad zit. Alleen met moe der of vader, die den baddienst deelt, in de gezellige witte betegeling van de badkamer en vooral zonder schampende Freeksche opmerkin gen, is hij het meest geneigd, zijn gemoed te ontlasten over hetgeen hem in den loop van lange schooldagen heeft geroerd. En dat is niet zoo wei nig, want Guus' opmerkzaamheid is veel-omvattend. Ze strekt zich niet alleen uit tot zijn mede-scholiertjes, maar menigmaal ook tot derzelver ouders. Daar is bijvoorbeeld de ma van Boudewijntje, die zijn aandacht trok, ongeveer tezelfdertijd met de moeder van Suus. Boudewijn's ma zegt Guus gewichtig, is lijdend. Nadenkend smeert hij zijn bruine armen in met wit zeepschuim en dan komt het. Ik denk, moeder, dat is omdat zij in het vooruitzicht leeft in Hengelo te gaan wonen. Daar is ze bedroefd om " Zoo, Guus, en waarom denk je?" vraagt moeder, voorzichtig. Omdat vervolgt Guus, en nu spreekt hij eensklaps op monotonen toon en met schoolboekjesstem, om dat ze naar Hengelo moet, waar de lucht verontreinigd wordt door de industrie." Zegt Boudewijn dat?" Nee, ik denk het. Boudewijn spreekt niet over z'n ma. Maar Suus wel over haar moeder. Weet u, Suus d'r moeder heeft maar n long. En toch houdt ze redevoeringen. Suus zegt het zelf. Suus zegt dat d'r vader zegt, dat iemand met n long geen redevoeringen te houden héft. Nou, en daar heeft hij gelijk in, vindt u niet, moeder?" Tja....," zegt moeder, neutraal. Omdat ze die ne long toch voor d'r kinderen noodig heeft," beslist Guus en dompelt zijn witgezeept hoofdje onder. Nee, moeder, ik weet het zeker: dat is daar gén ge lukkig huwelijksgezin /" De douche spoelt alle gedachten aan Boudewijn's ma en Suusje's moeder weg. En die film, waar je vanmiddag met de klas naar toe was, Guus. Was die heusch mooi?" Moeder" zegt Guus, plechtig, en rost zich onderwijl droog, ik heb vanmiddag toen ik thuis kwam ge zegd, dat ik die film van AU Baba zoo mooi vond. Dat dee ik om me niet te laten kennen, voor Freek en Broer. Maar u wil ik het wel zeggen: ik heb naar die film gekeken met m'n oogen dicht. . . . ? Hij was me te eng. En van de andere jon gens hoor je wel hoe zoo'n snert-film eigenlijk is !" ERICA LA V/E PARIS/ENNE OP HET DAMRAK Op het Damrak ligt een stukParijs: rue de l'Opéra, Madeleine, de metro, de sfeer van de Parijsche Boulevards. Dat is de idee van de Bijen korf. Haar etalages suggereeren de lichtstad. Op de trap van de metro Op ra, in een der etalages, naar boven kij kend over de treden, zie je de Opera, een vreemdeling met koffers en de wijde sfeer van Parijs. Dat is prettig. Het wekt weemoedige herinneringen, zoete verlangens. Maar op de trap, tusschen weggesmeten m trokaartjes, leege doosjes Gitanes", lucifers, stof en al het vuil van zoo'n onder grond, daar zijn geëtaleerd allerlei modellen schoenen. Dat is handig ! Met de sfeer van Parijs nemen wij de schoenen op. Op die manier is het artikel op de meest suggestieve wijze bij de winkelende vrouwen geïntroduceerd. Zoo loop je verder. De Parijsche stratenbordjes voe ren ons, in de volgende namen, langs rue Rivoli.'met de haute couture, langs PAG. 13 DE GROENE No. 3199 de (groot gefotografeerde) gevels van Maggy Rouff en consorten, langs de bouquiniers van de Seine (middagtoiletjes) voorbij een Tabac" (siga retten in behandschoende handen, pgiskin, wat men draagt) naar caféde la Paix, waar een Engelschman den man nen de Engelsche heerenmode toont. Parijs in morgenstemming: de lange brooden, je proeft ze, en je apprecieert tegelijkertijd de ochtendjapon, die geëxposeerd is. Boodschappen doen 's morgens, heet een andere etalage: belangstelling voor den uitgebreiden stand Parijsche levensmiddelen: oignons, crevettes. Maar tegelijk een elegant mantelpakje. En dat alles zien wij voor levendige fotografische ach tergronden of door den teekenaar Sacha elegant geschilderde achter doeken. Een goede idee, waaraan voorbij gangers, bezoekers en koopers en dan waarschijnlijk ook de Bijenkorf zelf, veel plezier nebben. KERSEN BONBONS met de smaak van de echte Betuwsche Mei kersen zijn er allén van PINGEPS c&n ?nczez/n / voor Het goed ver zorgde interieur tap i ij ten N.V. KON. VER. TAPIJTFABRIEKEN R'DAM. A'DAM, DEVENTER, MOORDRECHT TOONZALEN TE AMSTERDAM: SINGEL 404 FA F. SINEMUS 20 Leidschestraat 22 AMSTERDAM C. GEKL OVERHEMDEN NAAR MAAT VAN Fl. 8.5°AF PRIMA COUPE EN AFWERKING EIGEN ATELIER Was DE GROENE juist uitverkocht toen U er naar vroeg t EEN GOEDE RAAD: NEEM EEN ABONNEMENT! onze tune DAT IN MINIMUM VAN TUD CONSTATEERT Dl GEBREKEN COMPRESSIE \4l435y KLEPPEN V_^/ ONTSTEKING CARBURATIt ENZ: BUREAU VOOR AUTOMO BIEL ECONOMIE SPAARNDAMMERSTRAAT 94 KUNSTCENTRUM D'OLDE DEEL", PUTTEN Gedurende September tentoonstelling van werken van wijlen HERMAN K R U l J D E R BEELDHOUWWERKEN HUB. VAN LITH. FRITS SIEGER EN W. VALK Dagelijks ook Zondags geopend van 10?18 uur Bezoekt de permanente tentoonstelling ceramique Pottenbakkerij HET KRUIKJE" te Putten. Werkdemonstraties dagelijks. Telefoon 58. Jtitvos zachte wollen angorastof voor japonnen 1 30 cm. breed 4.9; p.m, tl. .5 stalen franco 3iof ra/t amsterdam-leidschestraat den haag - hoogstraat 16 Geen Kantoorhuur en toch ... alle voordeden van een eigen kantoor of corres pondentie-adres, met telefooncel, spreekkamer, gelegenheid tot correspondentie en dupllceerwerk. Amsterdamsehe Kantoren-Centrale. Tel. 46720 Gebouw Candlda", N.Z. Voorburgwal 120-126 Inkool> van OUD GOUD JUWEELEN enz. tegen h o o gs ten p rijs FA LANGEDIJK Frederiksplein 11, A'dam Inkoop Gouden Tientjes 11. 12.50?H. 12.70 ?*1T 'l* ^' W W W W W W W' 'W 'W ''r W W 'W 'W ''U''1 '*' ''U1 11'1 ''U1 H1' ''H'1' met de zilvernagel deze week in de uitkijk": ,s a b o t a g e' toegang boven 18 jaar met sylvia sydney en oskar hoinolka regie: alfred hltchock

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl