Historisch Archief 1877-1940
UITHUIZIGHEDEN
Seizoenopening bij Laseur
«olden Boy van Clifford Odets l.i.j
het Centraal Tooneel.
CEES LASEUR heeft het seizoen
ingezet met een voorstelling die
klinkt als een klok.
Golden Boy" geeft in enkele
rake karakterteekeningen een door
snede van het moderne leven der
jeugd, haar hardheid, haar vastbera
denheid, haar idealisme of gebrek
daaraan, haar gevoelsleven. Een be
paald probleem of een bepaalde levens
beschouwing wil het stuk verder, naar
ons inzicht, niet naar voren brengen.
Of het moest zooiets als een waar
schuwing aan het jongere geslacht
zijn: ziet eens, waartoe uw
hedendaagsch tempo, en uw onverzettelijke
wil, tot eiken prijs te slagen en to
make money", u brengt....
nen geven. Wij willen in deze korte
aankondiging niet bij den inhoud van
het stuk stilstaan, welke intusschen
reeds genoegzaam bekend is geworden.
Maar dit gegeven had toch alle stof
tot een romantisch sentimenteelen
draak kunnen opleveren. Het is echter
een sterke, onpathetische, geheel aan
vaardbare tranche de vie" geworden,
welker hevig dramatische momenten
als het ware zijn opgenomen in een
episch verbalenden stijl.
In de vertooning is het stuk zoo uit
nemend tot zijn recht gekomen als een
tooneelschrijver zich maar kan
wenschen. Men weet, hoe bizonder goed
de spelers van dezen troep op elkander
zijn ingesteld. Maar ook afgezien daar
van heeft de regie van Laseur hier iets
zeer gaafs bereikt en van bizonder
gehalte. Hier wordt
niets verbloemd van
den roes, de jacht, de
illusielooze bitterheid
en [de snelberaden
trefkracht der jeugd van
nu. Hier kwamen de
verschillende levens
sferen en de zeer ver
scheiden typen, onder
een ervaren spelregie
prachtig tot leven.
Remme/ts als joe met zijn viool en als bokser
Maar probleem of niet, het Cen
traal Tooneel heeft het seizoen met een
ernstig stuk geopend. De jonge, en
stellig begaafde en oprechte auteur
heeft het, over drie bedrijven, in niet
minder dan twaalf tafereelen verdeeld:
twaalf, gedeeltelijk zeer korte, brok
ken snelle, felle dialoog; twaalf change
menten, waarvoor eigenlijk het
draaitooneel van het Centraal Theater iets
te langzaam was. Men zou zich, bij deze
techniek, in het expressionisme terug
geplaatst kunnen wanen. Maar deze
overeenkomst betreft alleen de struc
tuur van het stuk en blijft oppervlakkig.
Want de opgedreven en zwoele,
kwasisuggestieve woordpralerij en het gro
tesk opgewondene en kunstmatige van
zooveel expressionistisch tooneel mist
men bij Clifford Odets. Zijn werk is
hedendaagsch door de straffe, strenge
zakelijkheid der karakterteekening, een
zakelijkheid welke bij de genoemde
compositietechniek van den
tafereelCees Laseur als de vader
bouw wel eens al te schetsmatig dreigde
te worden. Doch de goede kant daarvan
was, dat nergens een zweem van sen
timentaliteit te bespeuren viel, van
valsche gevoeligheid, drakerige roman
tiek of zoetelijke lyriek.
HET pleit voor de knapheid van
den auteur, dat hij deze klip
heeft weten te omzeilen, want het
onderwerp had er aanleiding toe
kunVOOR Joan
Remmelts was de titel
rol met zijn tweestrijd,
zijn nerveuzen, ver
beten hartstocht, de in
tense doelbewustheid met telkens het
even doorbrekend gevoel eener een
zame, miskende, onzekere en vooral
verbijsterde jeugd, op het lijf ge
schreven. Hij bracht daarin een ge
laden spanning, welke de gansene,
zeer overwogen uitbeelding tot een
boeiend schouwspel maakte. Onmid
dellijk naast hem moet Rie Gilhuys
genoemd worden, die wij nog zelden
zoo uitstekend gezien hebben. Fel, en
toch beheerscht en genuanceerd, gaf
zij haar moeilijke, want eenigszins
tweeslachtige geteekende, rol
eenerzijds ietwat vamp-achtig naar een
ambitieuze carrière toe drijvend, dan
toch weer aarzelmoedig en mee
lijdend. Een hardvochtig geworden
vrouw, van straatmadelief tot een
trouwhartig kameraad van Moody ge
groeid, eindelijk zooiets als het levend
geweten van den steeds zielloozer ver
blinden Joe men ziet hoeveel sub
tiele tegenspraken en tegenstrijdig
heden de rol bergt. Rie Gilhuys heeft
haar met groot talent tot een waarlijk
mensch gemaakt.
Wij moeten ons beperken, en kun
nen slechts wat namen noemen van
de overige bezetting, waarin stuk voor
stuk ieder goed werk deed. Cees
Laseur heeft zeer fijn, ingehouden en
treffend den ouden vader van Joe voor
onze oogen doen leven als iemand,
dien men niet meer vergeet. Cor
Hermus was de uiterlijk verzakelijkte,
innerlijk zwakke en wanhopige Moody;
Peronne Hosang was alleraardigst als
schoonzuster van Joe; andere bij
figuren rondom het gezin Bonaparte
werden door Chris Baay, Gerard Schild,
Jan Teulings verdienstelijk gespeeld.
Wij noemen nog den gangster Fuseli,
door Jan van Ees droog en duister
dreigend ten tooneele gebracht, Arend
Hauer en Sam de Vries als neven
figuren uit de bokswereld. Ook de
kleinste rollen waren zeer goed bezet.
Het talent en de zorg, aan deze ver
tooning besteed, blijken door een nog
altijd naar zuiver tooneelgenot zoekend
publiek hoogelijk gewaardeerd te
worden. V. E. v. V.
diilhert on zijn moeders
VAN het begin tot het einde is er
een sfeer van prettig tooneel in
het Rika Hopper Theater, waar het ge
zelschap De Schakel" een Fransch
blijspel van AndréBirabeau opvoert.
U kent het wel, die sfeer van tooneel;
dat je blij bent in je stoel te zitten in een
schouwburgzaal en dankbaar bent, als
het doek opgaat en het betreurt als het
zakt. Dat heeft op zichzelf niet eens
zooveel te maken met de voortreffelijk
heid of seriositeit van het op het too
neel gebodene.
Het begint als Sara Heyblom als
attractielooze verpleegster converseert
met haar patiënt Ben Aerden,
jongmensch van negentien jaren, dat in
het ziekenhuis binnengebracht is met
een kogelwond, ontstaan door een zelf
moordpoging. En de sfeer verdwijnt
niet voordat de ietwat lichtzinnige vader
den eenzamen en verloren zoon aan het
vaderhart drukt. Daartusschen komen,
op het krantenbericht van de tot ongeluk
omgedoopte zelfmoordpoging, de drie
moeders van Gilbert, de drie vrouwen,
die zijn vader achtereenvolgens ge
trouwd heeft om hem bij de opvoeding
van zijn zoon te helpen, in Gilbert's
vaderlijk huis trekken om hem in zijn
vaders afwezigheid te verplegen en te
vertroetelen. En dat geheel heet Gil
bert en zijn moeders".
De eenzame jongeman met zijn zelf
moordpoging, z'n motieven: een dief
stal, een slecht begonnen loopbaan, een
jonge vrouw, de drie verontruste moe
ders, moeders uit drie perioden in het
leven van den jongen Gilbert, zijn dank
bare motieven voor den sprankelenden
tooneelschrijver Birabeau. En onder
regie van Constant van Kerckhoven
werden die moeders Tilly Lus, Mien
van Kerckhoven en Aline Markus
tot drie kostelijke, goed uitgewerkte
typen.
Goed tooneel, tempo en meeslepende
actie, fijne geest. Geen pretentie maar
kundigheid en begrip. En wanneer Van
Kerckhoven den vader met meer rust
en charme zou spelen, en die figuur
daardoor verklaarbaarder en duidelijker
zou worden, zou het stuk en de opvoe
ring de laatste toets verkrijgen, waar
door het tot eerste hoogte kan stijgen.
Afrika op het dak
WAAR de zon haar gulden stralen
heel den dag naar beneden zendt
op het dak" bij Metz in de
Leidschestraat, heeft men de door den directeur,
den heer de Leeuw uit Afrika mee
gebrachte weefsels, plastieken en ge
bruiksvoorwerpen in een door
zonnewarmte aldus passend gemaakt milieu
geëtaleerd. De vriendelijke negers uit
Nigeria en uit de Sierra Leone hebben
voor ons tot redelijke prijzen kleedjes
geweven in vroolijk rood, hel-geel, met
kinderlijke vriendelijke figuurtjes en
patroontjes. De weefsels uit de Sahara
zijn soepel, helder crème en
roomkleurig althans nadat zij driemaal
gestoomd waren.
Aangespoelde blikjes, die op den
Oceaan koekjes versch hielden, waarna
zij overboord geworpen werden, dien
den den vlijtigen inboorlingen tot vorm,
die met groen en wit geblokt leerwerk
werden overtrokken, om zoo van
foeileelijke cultuurvoortbrengselen tot be
zielde uitingen eener primitieve be
schaving te worden. Overigens leek het
wel wat op het Italiaansche leerwerk.
Negerplastieken, somber maar voor
een sierlijk meisjeskamertje als ge
knipt of voor een woonkamer a la mo
dern interieur, maskers, oude voor- of
achterladers ingelegd met ivoor en
onnoemlijk onbruikbaar, kussens met
leer en stof liggen op het dak in de zon,
terugdroomend naar hun warm en on
beschaafd vaderland, en vol angst voor
de verschrikkingen die hen nog wach
ten in een modern interieur.
Wijn proeven
TOT de genoegens, die verborgen
zijn, en moeten zijn, behoort het
zingenot, dat men kan smaken, als
men de juiste deur weet te vinden, die
leidt naar een perceel aan de Heeren
gracht, omtrent de Huidenstraat, waar,
als ge de keldertreedjes afgedaald zijt,
een volle geur van wijn en donkerte u
vriendelijk tegemoet komt. Zij aan zij
liggen daar de dikbuikige houten vaten,
hun ingewand vol wijsheid, vol zon en
vol geluk. Zij liggen en wachten. De
wijsheid van geslachten wijnboeren, de
ervaring van eeuwen, de volheid van
den grond der wijngaarden en de stra
lende warmte van Hongaarsche zomer
maanden, alles tezamen met de geheim
zinnige krachten van den wijndruif ligt
daar opgetast in vaten onder A.P. aan
de Heerengracht en wacht slechts om
zijn volheid over den hoofdstedeling uit
te mogen gieten.
Gun den wijn dat genoegen. Treedt
de drie stapjes naar beneden. Gij be
vindt u in de stadskelders van
Hungaria" Wijnimportonderneming. Laat
daar de geur van Badacsonyi Rizling
wit (halfdroog) u den neus streelen, en
laat de volle, warme donkerte van den
Tokayer langs den tong u vizioenen
van den laten herfst en scheeve zonne
stralen tegen de berghelling, en van
oogstfeesten voor den geest tooveren.
En betreurt het , met den vriendelijken
gastheer, Alexander Vadas, dat Neder
land in zijn wijnverbruik zoo verre
achteraan komt, de Franschman negen
tig maal zoo veel, de Hongaar nog altijd
twintig maal zooveel wijn drinkt als de
bewoner van deze op zich zelf reeds
zeer vochtige landen.
PAG. 14 DE GROENE No. 3199