Historisch Archief 1877-1940
Chris Lebeau zestig jaar
Albert Plasschaert
CHRIS Lebeau is in 1878 te Amsterdam ge
boren. Hij is dus nu een zestiger, en nog steeds
bedrijvig; nog steeds een sokratische natuur,
e.i een anarchist; nog steeds vol redeneerlust en neg
altijd iemand, die geen dwang verdraagt. Hij zal
dat alles wel blijven. Een zeer moeilijke jeugd (hoe
lang blijft een jeugd niet nawerken?) Zal hem 't
ooit lukken te gaan stilzitten en de waardigheid
der bespiegeling te genieten? En dan, hij vindt zich
nooit volleerd. Zijn kennis reeds van vele tech
nieken en het zijn er inderdaad vele, en hardnekkig,
met geduld en toewijding beoefend, bracht hem in
deze nog niet het gevoel der voleinding.
Het is daarom vanzelfsprekend dat een tentoon
stelling van zijn laatste werken, 50 naakten naar
een zelfde model, hem als dit alles doet hervinden
en hem weer bezig ziet met vele procédés, druk
bezig met allerlei papier, met mengingen van
materiaal enz. Maar er is nog iets anders vast te
stellen, ge vindt hier nog iets nieuws in ruime mate !
En wat is dat nieuws? Ge kunt het eenvoudigweg
noemen een winst van dimensie en een nauw
keuriger objetiviteit. Lebeau was een kunstnijvere"
(wat een woord toch l een vlakversierder en dat
beteekent, dat hij gaarne zich zette tot het werken
in twee dimensies, hoogte en breedte. Zijne
triumphen in dat opzicht zijn ongetwijfeld zijn ontwerpen
voor linnen, tafelkleeden, tafellakens en wat daar
bij hoort. Wij hebben genoeg pogingen in de later
jaren daar gezien en genoeg mislukkingen om dezen
blijvenden triumpf te waardeeren.
Wij hebben genoeg pogingen gezien, de meest
bizarre zelfs meegemaakt en dat, wat zoo alledaagsch
leek en zoo gemakkelijk, om te weten hoe moeilijk
dat alles was en hoe ver-weg voor een tijd die door 'n
gebrek aan algemeen geldend ornament bewees,
dat hij geen stijl bezat, dien stijl zeker gedeeltelijk
door overhaasting en moedwil niet verwerven kon,
noch toonen. Lebeau's linnen is een van de weinige
keeren, dat een persoon zoo iets als geslaagd en
als eigen kon toonen, terwijl hij toch de machine
voor zulk doel gebruikte en als onderdaan gebruikte.
Nog moet opgemerkt worden, dat zijn versieringen
zelden figuraal, meest eenvoudig geometrisch
waren, niet dood werden, niet dood-herhalend
waren. Zij hadden dit in deze zaken zeer zeldzame,
zij wekten toch dat wat gewoonlijk de speelsche
phantaisie alleen kan wekken, zij hebben een
bloeiend leven. Daarom geloof ik, dat de werken van
Lebeau om hun zeldzaamheid nog steeds onvol
doende gewaardeerd zijn. Zij zijn de Lebeau's van
twee dimensies op zijn best....
DE naakten van Lebeau zijn de groote winst
van Lebeau toen hij zestig was; zij maken
de derde dimensie levend. De teekeningen zijn,
zooals van hem steeds te verwachten is, eer degelijk,
overwogen, eer degelijk dan met charme, respec
tabel. Zij hebben natuurlijk geen jaz-sexualiteit,
die ge in bepaalde figuren van Sluyters kunt vinden,
zoo'n soort uitgesproken sexualiteit ligt Lebeau niet
als teekenaar, noch in zijn meeningen. Iedereen
weet, dat bij zulke vijftig teekeningen er mindere
en meer geslaagde zijn (wie weet dit niet, die zelf
wel eens een reeks schreef), maar geen ervan is zoo
zeer beneden de norm, dat zij terecht hier zou
hinderen. Er zijn er tusschen die 50 integendeel,
die door blankheid, door een subtiel teekenen
van de handen treffen, waar een sterke hartstocht
dooi l beheersching der vormen breekt en waar
de psychologie openbaar is waar te nemen. Dit
alles maakt de reeks naakten van Lebeau mee te
tellen, dat ze meegeteld zullen worden, wanneer
de nu nog onbekende eindsom van dit leven op
gemaakt zal moeten worden. Winsten na het zes
tigste jaar zijn zeldzaam.
En nu ....
gesanforiseerde overhemden
in & mouwleuggteii
* Normaal * Kort * Extra-lang
Overliemden dus, die niet krimpen en boven
dien met een momvlengtc die U past!
Van doorgeweven popeline- in streepdessins en
in de elfen kleuren grijs, bleu, beige en wit.
Met 2 Engelscbe boorden, baleintjes en tabs en
2 paar af knoopbare manchetten. Maten H t/m lö'/2
In fijnere kwaliteit popeline en met trubenijs
boorden 4.95 en 3.95
3
95
A F D E E L I N G M E E R E N M O D E PART E K R E
deJÉBitenkorf
Amsterdam
Den Haag
Rotterdam
Litteratuur
Die xiscli
iscnmanns
H. Marsman
H. W. Katz: JMe Fischmanns
(Allert de Lange, Amsterdam)
HET is voor den
tegenwoordigen lezer onmogelijk ge
worden een kroniek over
het leven eener geëmigreerde
Joodsche familie te lezen en te
beoordeelen, zonder dat
buitenaesthetische motieven meespreken
in dit geding. Een zinsnede als:
Schuld an unserem Miszerfolg im
russisch-japanischen Krieg sind
die Juden ! Nur die Juden ! Denn
die Juden sind die Feinde unseres
Vaterchens, des Zaren also sind
sie ja die Verbündeten seiner Fein
de, der Gelben!" las men hoogst
waarschijnlijk een dertig jaar ge
leden met eenige verwondering,
terwijl de ervaringen der laatste
twee decennia ook den
Westeuropeeschen lezer dwingen met den
auteur in te stemmen, wanneer
hij op deze alinea laat volgen: ,,Es
ist ueberall der gleiche Dreck,
lieber Leser."
Dit document heeft niets van
het gebruikelijke mengsel van ver
dediging en felle beschuldiging;
van beschuldiging is zelfs
ueberhaupt geen sprake. De auteur geeft
eenvoudig een kort en naakt ver
slag van de feiten. Hij moet met
een ijzeren zelfbeheersching heb
ben gewacht tot hij al zijn overi
gens zoo gerechtvaardigden haat
had verwerkt alvorens hij aanving
het relaas van deze levens te
schrijven. Maar hoewel hij dit zeer
concies doet en de meeste van zijn
figuren zeer scherp zijn geteekend
en nergens tot onpersoonlijke, half
symbolische typen zijn geworden,
krijgt men toch den indruk, dat
Katz van de hedendaagsche Joden
vervolging in al haar wreedheid
een algemeen geldend beeld heeft
gegeven. Dit is de groote ver
dienste van dit boek, dat terecht
met den Heinrich Heine Preis"
werd bekroond. H. M.
Was DE GROENE juist uitverkocht
toen U er naar vroeg ?
EEN GOEDE RAAD :
NEEMEEN ABOXXEMEXT1
PAG. 10 DE GROENE No. 3201