Historisch Archief 1877-1940
L
Uroi/wen en vrouwenleven
net sch
an het schoonste sieraad der vrouw
d d
mo^e maakt tegenwoordig
het kapsel ongetwijfeld een
sieraad ? tenminste, in de
uren, direct volgend op het moment
waarop de kapper zijn kunstwerk
voltooid verklaarde. Waarlijk, de
arbeid van den kapper komt die van
den beeldhouwer haast nabij t (Inge
zonden stukken van beeldhouwers
worden gaarne verwacht!) Uit het
niets (toont is uw treurig bosje klets
nat, enkele decimeters lang haar mér
dan niets?) stapelt hij in een
ommezien slagroomachtige bouwwerken
fvtm zachte, glanzende krullen op uw
hoofd, of schikt ze in rijen tegen de
nek. Hij vraagt daarvoor geen dank:
hij wiet immers, dat hij wellicht
morgen hartgrondig verwenscht wordt,
als het zijn ex-patiënt niet gelukt, een
'ookmaar in de verte op het origineel
lijkende creatie in het leven te roepen !
Hij weet het, maar hij treurt er niet
om,.en gaat dapper voort met nieuwe
kunstwerken te scheppen....
De mode is als het hazardspel met
de paardjes: allen hebben gelijke
kansen, en toch loopt de een harder
dan.de ander. Waarom, dat begrijpen
misschien de experts, maar de leek
stellig niet. Zoo verandert de
hoedenmode vél sneller dan de mantels of
de japonnen ; de avondmode heeft een
vlugger tempo dan de daagsche klee
ding ; kousen, schoenen, lingerie gaan
stapvoets mee. De kappers voeren een
verwoeden strijd, om hun producten
eenigszins gelijken tred te doen hou
den met de rest; maar stuiten op de
natuurlijke gemakzucht van de
mensch (de vrouwelijke mensch) die
meer op een nieuwe jurk dan op een
.nieuwe haardracht gestald is mits
de oude hoor goed stond ! Blijkbaar
maakt zij een verschil tusschen haar
eigen lichaam en deszelfs omhulselen
al zal zij met het grootste genoegen
elke zes weken haar nagels in een an
dere kleur lakken l Enfin, dat zijn de
beroemde raadselen der vrouwenziel...
7JIR wordt dus een stille, maar
-*-1 hardnekkige strijd gestreden
tusschen het oude en het nieuwe kap
sel. Het haar omhoog of in den nek,
is een probleem dat nog eenigen tijd
zal blijven bestaan maar
intusschen laten de voorstandsters van het
lage kapsel in alle stilte heur haren
groeien, tot deze zich voor het nieuwe
kapsel leenen. Daarna zullen zij
wel eens zien; althans, dat denken zij.
De buitenstaander ziet natuurlijk al
lang, dat zij zonder slag of stoot tot
het nieuwe kapsel zullen overgaan
zoodra de nekharen zijn bijgegroeid,
de vrouwen zelf zijn de eenigen, voor
wie dat onverwacht zal komen ! Merk
waardig is, dat er altijd maar n
mode-kapsel beslaat. Page-kapsel
Bob, Shingle, korte krullen, lange
krullen, rol naar binnen, rol naar
buiten, haren omhoog het is een
reeks die men naar believen kan
aanvullen, en nauwkeurig dateeren.
De vrouw, die tot eiken prijs modern
wil zijn, bezit minstens vijf nieuwe
hoeden, alle verschillend, maar alle
naar de nieuwste mode; zij bezit
slechts n nieuw kapsel!
En aan dit alles kan men zien,
wat eigenlijk vrouwenlogica is.
HET INSTINCT VOOR HET DRAMA
H ET j is een feit: sedert wij het
drama zoo ongeveer van het
, tooneel gebannen hebben, is
het veel meer dan vroeger ons
dagelijksch leven ingeslopen. Er zijn nu
eenmaal menschen, en in het bijzon
der vrouwen, die daaraan behoefte
hebben. Een drama op de planken was
zooveel echter en levender, zooveel
bloedwarmer dan een drama in den
bioscoop. Nietwaar, die Jeannette Mac
Donald, die Pola Negri, of hoe ze
heeten mag, die gaat je zooveel minder
ter harte en daar weet je ook zooveel
minder van, als bijvoorbeeld van een
Theo Mann-Bouwmeester, een Emma
Morel of een Marie van Eysden?Vink,
van wie je allemaal wist dat het nette
Hollandsche mevrouwen waren, die
in Amsterdam of Rotterdam woonden
en bovenhuizen met bloemen en
poesen hadden, graag lekker aten en
konden breien. Als zij zich in volle
lengte verhieven, wanneer ze de ver
drukte onschuld speelden, en haar
rrr's lieten rollen, terwijl ze den rou
van het drama naar de deur verwezen,
dan ging er iets in de vrouwenharten
om. Daar had je pak aan; daar kon
je morgen en overmorgen nog over
nadenken.
^NBEWUST redeneeren heel veel
V.X vrouwen aldus: nu we dat
heeriyk-dramatische dan niet, of nauwe
lijks, meer op de planken zien, zullen
we zélf eens probeeren wat we op dit
punt vermogen. Want het instinct
voor het drama is in heel veel teedere
zielen vertegenwoordigd, vél meer,
waarschijnlijk, dan het instinct voor
het geluk l Wat een weelde (die
bovendien niets kost) om de kleine
gebeurtenissen des dagelijkschen levens
tot drama's op te voeren ! Kent ge
den man en huisvader, al sinds meer
dan tien jaar getrouwd, die op zekeren
morgen vergat, dat het op dien dag
idem-zoovele jaren geleden was, dat
hij zich met zijn aangebeden gade had
verloofd? Hij is geen gelukkig man,
dezen dag, als zijn vrouw het drama
tisch instinct bezit. Aan het ontbijt
zegt ze niets. Zij leeft in afwachting.
Wat zal hij doen? Haar verrassen?
Komen er straks bloemen, een taart?
Neemt hij haar mee uit vanavond ? Bij
de koffie is de blijde verwachting al
een ietsje neergeslagen, maar zij zegt
nóg steeds niets. Het kan immers nog
gebeuren. De middag verstrijkt: niets.
En dan ontrolt, aan tafel, het drama
zich in volle lengte. Heb je er dan
heelemaal niet aan gedacht wat voor
dag het vandaag is?" vraagt mevrouw
verwijtend, als ze hem de sauskom
reikt. Manlief kijkt vlug op de kalen
der. De ijdel Wat zou dat?"
Wat dat zou ?" Leed ver
spreidt zich over haar gelaatstrekken.
Haar stem wordt indrukwekkend, haar
rrr's rollen. De man, die de teekenen
herkent, wordt onzeker. En gedurende
het volgende halfuur verlustigt het
mevrouwtje, dat schreit en zich diep
ongelukkig waant omdat zoo'n man
zóóiets vergat, zich weelderig in al
wat haar dramatisch instinct haar wil
schenken. Na de verzoening voelt ze
zich ook werkelijk 100 pCt. prettiger
dan voorhee.i.
EN dan alle dramatische moeders.
Wat zal er van mijn kind terecht
komen", jammeren zij gloedvol. Het
heeft gejokt! Het heeft gesnoept l
Het heeft ons dienstmeisje met een
speld in de beenen geprikt. Het laat
zich oneerbiedig uit over zijn leer
meesters l Het groeit op voor galg en
rad !" En zij laten niet na om deze
galg-en-rad-voorspellingen op de
smeuïgste manier uit te storten over
de hoofden der beklagenswaardige
kinderen, die nieuwsgierig vragen wat
dat eigenlijk i's: galg en rad ! Want
beide komen niet iederen dag in den
gezichtskring van het moderne kind.
Er zijn dramatische vriendinnen.
Helena heeft mijn vertrouwen mis
bruikt", zeggen zij somber en indruk
wekkend. Ik had haar een geheim
verteld en zij vertelde het over aan
Elizabeth. O, Helena, hoe kón je
zooiets doen!" En een stortvloed van
dramatische verwijten, die veel van
oud-testamentische vervloekingen heb
ben, giet zich uit over het hoofd van
de arme Helena, die stomverbaasd is
omdat ze dacht met een onschuldig
babbeltje te doen te hebben, dat best
verder mocht.
VROUWEN, die weinig beleven
vinden het vaak heerlijk die
spichtige belevenissen den vorm van
heusche en echte drama's te geven,
die ze met verve vertellen. En stel
je voor, toen werd er hél laat gebeld.
Ik was alleen thuis. En even tevoren
had ik zoo'n akelige gil gehoord.
Gerust net of er iemand vermoord
werd. Ik sidderde, ik dorst niet open
te doen. De hond sloeg aan en buiten
woei het zoo geweldig. Telkens sloeg
de markies van den winkel beneden
tegen den huismuur. Wat moest ik
doen? Daar rinkelde de bel weer. Stel
je voor dat het nou eens een mensch
in nood was, hè? Ik móést open doen
en ik deed open. Maar ik trilde van
top tot teen "
En wie was het?" vraagt het
auditorium belangstellend.
O," zegt de vertelster dan luchtig,
de schoenmaker, die nieuwe rubber
hakken op m'n daagsche schoenen
had gezet."
Neen, het was haar waarlijk niet
om het lachsucces te doen, dat een
revue-schets in dezen trant pleegt te
volgen. Zij meende het. De bel op
den laten avond had alle dramatische
instincten in haar gewekt.
Is het een fout? Moeten wij het
bestrijden? Eerlijk gezegd, ik geloof
van niet! Het leven is al nuchter
genoeg. Laten we liever blij zijn, dat
er nog vrouwen te vinden zijn, die
het Amalia, bemint gij den graaf?"
verkiezen boven: Zeg Leen, wórdt
dat wat, tusschen jou en dien langen
knul....?" ERICA
PAG. 12 DE GROENE No. 3102