Historisch Archief 1877-1940
Tooneel
MODERN
in een
HET Tsjechische boulevardblad Vecer" heeft
aanvallen gericht op D. '38, het toneel
collectief van E. F. Burian, dat naar de
smaak van den redacteur, te radicaal is georiënteerd.
Wij hebben, toen wij dit lazen, moeten denken aan
het gesprek, dat wij met Burian voerden, in het
Praag van een paar weken geleden. Terwijl wij spra
ken over de kunst, die hij met zijn merkwaardig
talent zo hartstochtelijk dient, galmden luidsprekers
mobilisatie-mededelingen over Wenzelsplatz en
droegen de dagbladen aangrijpend wereldnieuws
door de stad. Is het dwaas over toneel te praten,
terwijl men de kanonnen opstelt ? Burian, de kleine,
levendige leider van Divadlo '38, die in zijn sober
theatertje het Praagse publiek al heel wat artistieke
verrassingen heeft bereid, vindt het niet. Hij slaat
de brug tussen het gesprek en de tijd, door te zeg
ge Op dit ogenblik is het mijn taak, het Tsjechi
sche volk de rijkdom te tonen van zijn cultuur, die
waard is dat er voor gestreden wordt. Ik put uit
oude Tsjechische volkspoëzie, waaruit hetzelfde
vrijheidsverlangen opklinkt, dat ons in deze dagen
sterk maakt. Hebt u mijn dorpssuite gezien?"
We kunnen bevestigend antwoorden, want de
vorige avond waren wij, met Praagse vrienden, in
Burian's theater, waar wij, zonder een woord
Tsjechisch te verstaan, sterk werden geboeid door
de uiterst vindingrijke, plastische, met muziek en
dans versierde opvoering van drie oude volksstukjes
der Bettelbakus", een kleurig carnavalsspel,
Sulicka", een boertige klucht, geheel door vrouwen
gespeeld en het spel van de Heilige Dorothea", dat
de heldhaftige vastberadenheid schilderde van Doro
thea, die zich door geen enkele vorm van tyrannieke
dwang van het dien en harer zaak liet afbrengen.
Charmant en leerzaam, zulk toneel, maar het
toont slechts n kant van Burian's werk. Deze
man heeft ook Frühlings Erwachen", de barbier
van Sevilla", Hamlet", en Goethe's Leiden des
jungen Werther" geënsceneerd. Hij bracht boven
dien op het toneel, wat hij uit de verzen van Villon
en Kastner haalde.
VOOROP staat", zegt Burian, dat het de regis
seur is, die creëert. Tekst, spelers, muziek,
decor, film en licht vormen zijn arsenaal. Soms
neem ik een werk der klassieken, omdat geen thema
zo nieuw is, dat men het bij hen niet vindt. Ik leg
het accent op de gedachten die mij voor deze tijd
belangrijk voorkomen. Als ik Othello" speel, dan
is het voor mij het drama van de rassenhaat. On
aantastbaarheid van de tekst? Maar die klassieken
hebben toch ook oude gegevens opnieuw bewerkt!
Uit het moderne repertoire, kies ik wat ik goed acht.
Vind ik niets, dan geef ik zelf vorm aan hetgeen ik
zeggen wil. Met mijn idee ga ik naar mijn litteraire
helpers als Vaclav Kaplicky, Josef Toman, Fr. Halas
en Max Brod en praat er over. Samen maken wij dan
het scenario, dat ik ga verwerkelijken met mijn
spelers, het licht, de film, de muziek, de dans. De
combinatie filmtoneel heeft voor mij onder meer
betekenis, als middel, om de monoloog te realiseren
als dialoog met zichzelf."
Burian ziet het als de taak van het moderne
toneel, critische waarden te scheppen omtrent de
maatschappij. Kunst betekent voor hem een schep
pende oppositie. De kunstenaar, uit de massa voort
gekomen omdat hij, bij de gratie van zijn talent, de
problemen beter aanvoelt, moet niet deel zijn van
de massa, doch haar enige stappen vooruitgaan,
opdat zij volgen kan. Begrijp me goed", zegt Burian
die zich woedend maakt als het hem niet dadelijk
gelukt, de Duitse woorden te vinden die zijn
gevoeE.^Bo/ek'/n de titelrol
van Der Bette/bokus",
Regie en muziek van
£. F. Burian.
Choreographie en costuums van
N. JirsikoYÓ
lens juist weergeven, ik zie mezelf als een gewonen
cultuur-arbeider. Ik woon niet in een ivoren toren,
ben geen enfant terrible der burgerij, noch een met
gunsten beladen, maar tóch buiten het maatschap
pelijk gebeuren staande artist", als de toneelkun
stenaar in Sowjet Rusland. Ik sta midden in het
sociale, maar bewaar, uit de aard van mijn kunste
naarschap, een noodzakelijke afstand met de massa".
Als we over de praktijk van deze ideeën praten,
laat Burian foto's van zijn opvoeringen zien,
Letterkundig leven
EENZIJDIG GEHAKKEL
Madeleine Vivan, Tillage Bïoir (Riedcr, Paris)
HET probleem van de jeugd is het onderwerp,
dat deze jonge schrijfster voornamelijk
tot schrijven aantrekt. Het vorig jaar
debuteerde zij met een studentenroman: Une
Maison. Daarin trachtte zij het conflict der genera
ties weer te geven, gelijk zich dit voornamelijk
bij het radicale gedeelte van de aankomende provin
ciale Fransche studentenwereld vertoont. Als tijds
beeld was die roman reeds om de stof zeker niet
onbelangwekkend. Toch was hier geen sprake van
een voldragen kunstwerk; het was alles een beetje
oppervlakkig en kortademig verteld, en denkt men
aan wat een Romains in '22 van den studentikozen
geest gaf in Les Copains, dan kan het zwaarwichtig
geredeneer der eenzijdige en onkritische
wereldbestormende jongelieden van Madeleine Vivan maar
matig overtuigen. Ze zijn te onbekookt, en al te
simpel en rethorisch, zoodat zij eer een caricatuur
dan werkelijkheid lijken.
In Village Noir vindt men de jeugd voornamelijk
uitgebeeld in de jonge jaren van den hoofdpersoor,
den boerenzoon Etienne, en later in zijn relatie
tot zijn leerlingen en tot zijn kinderen, wanneer hij
onderwijzer is geworden, eerst in een dorp, later
in een arbeiders-voorstad, den village noir". Als
tegenhanger tot den intuïtieven Etienne, met zijn
zuiver begrip voor wat de jeugd toekomt, treedt
dan nog een zekere Jean op, die het type van den
intellectueel moet voorstellen. Maar deze schilderirg
is zoo dilettantisch, dat zij als volkomen mislukt
moet worden beschouwd. Een dusdanige hoeveel
heid domheid en onnoozelheid mag men een wille
keurig intellectueel aanwrijven, maar toch niet
iemand die als het prototype van het genre moet
dienen. Dat is een te ver gaand tendentieuze voor
stelling van zaken.
De stijl heeft weinig adem en drijft op het zelfde
procédévan korte zinnetjes als mejuffrouw Vivan's
eerste boek. Toch zijn er hier en daar ineens weer
verrassend frissche notities. Zooals wanneer Etienne
als jongen op de boerenhofstede het bovenlijf onder
de pomp wascht, en de schaduw van den
kersenGoethe's ,,1-eidenJdes jungen Werther" in prachtige,
geprojecteerde decors, Beaumarchais' de barbier
van Sevilla" op een guitaarvormig platform, Oor
log" van Erben en Burian, waarvoor de regisseur,
die ook in de muziekwereld een naam heeft (men
herinnert zich zijn Voice-band, die in Nederland was)
zelf de songs componeerde. En tenslotte geeft men
ons ook zijn boek Kehraus auf der Bühne" waarin
hij kernachtig zijn denkbeelden formuleert.
S. CARMIGGELT
boom teekent hem tatoueeringen op zijn borst".
Of later, wanneer hij getrouwd is, en een tweeling
wordt geboren: zijn ouder moeder, de boerin
Clémence ontvangt de beide kinderen in haar
armen; twee, zegt ze, dat is wel erg bezwaarlijk,
in hun schamele omstandigheden, maar men kan
ze niet terugsturen naar waar ze vandaan komen."
Of deze prachtige, teekenende waarneming, waar
een jong meisje, een leerlinge van het dorpspensio
naat voor weezen, uit den schemer van de kerk
komend plotseling de volle zon in haar gezicht
krijgt: ze deinst terug alsof iemand probeerde
haar te zoenen."
Een schrijfster met zulk een beeldend vermogen
is aan zichzelf verplicht, bij een derden roman
met gaver en rijper werk voor den dag te komen.
V. E. v. V.
Kunsttentoonstellingen
Stedelijk Museum, De Onafhankelijken".
Kunsthandel Santee Landweer, Keizers
gracht 463. Schilderijen van Kasimir Pacewicz.
Recent werk van Stefaan Couwenberg (tot n Nov.)
Kunstzaal van Lier, Rokin 126. Nieuwe werken
van A. C. Willink (tot 3 Nov.) Nieuwe lithografieën
van Aart van Dobbenburgh en beeldhouwwerken
van Fritz J. Kormis (tot 10 Nov.)
Kunsthandel van Wisselingh, Rokin 78, Wer
ken van Toon Kelder (tot 5 Nov.)
Kunsthandel Huinck & Scherjon, Heeren
gracht 469. Najaarstentoonstelling van
Nederlandsche- en Fransche Kunst (tot 15 Nov.)
Galerie Robert, Keizersgracht 527. Schilde
rijen en teekeningen door Jan Ponstijn. Beeldhouw
werken door Fred Carasso (t/m. 30 Oct.)
De Ronde Brug, Reguliersgracht 74. Schilde
rijen door Toon v. d. Muysenberg (t/m. 3 Nov.)
Kunsthandel de Brug, Prinsengracht 969.
Simplicissimus-tentoonstelling (10 Oct.?29 Oct.)
PAG. 10 DE GROENE No. 3203