Historisch Archief 1877-1940
U1THUIZIGHEDEN
Het A.B.C, cabaret
Wim Kan en zijn 7 joffers
DE planken van het Amsterdamsche
Leidscheplein Theater dragen veel
al de lichtere muze, die ons daar al
menig gezellig uurtje heeft bezorgd.
En bij een zoo vriendelijke gastvrouwe
kijkt men nu niet precies hoe zij er dit
maal weer uit ziet. Men stelt zich
tevreden met hetgeen er geboden wordt
en bedankt achteraf voor den gezelligen
avond.
Zeven gastvrouwen en een gastheer
brengen ditmaal de nieuwe revue van
het A.B.C.Cabaret. Wat veel vrouwen
en wat weinig mannen, en dat eigenlijk
zonder voor de hand liggende reden.
Het programma was daardoor toch wel
eenigszins beperkt in de
uitingsmogelijkheden. En zoo stond er in dat
programma, en (als ik onvriendelijk
mag zijn) ook op het tooneel, het een
en ander dat zonder smart gemist had
kunnen zijn.
Ik wil Corry Vonk niet missen en
haar man ook niet.- Corry Vonk met
zoo veel vitaliteit, met zooveel harte
lijkheid -en zooveel ontroerenden hu
mor. Wim Kan, wellicht met minder
spontaan tooneeltalent, maar met een
fijner ontwikkeld satyrisch gevoel,
mag de Hollandsche cabaretplanken
eveneens niet meer verlaten.
Martie Verdenius, die met Kan
en met A. Viruly voor deze revue
verantwoordelijk is, is nieuw in deze
combinatie; een schrijvende
cabarettière komt niet veel voor: het heeft het
'voordeel van de congruentie van be
doeling van schrijver en actrice en het
nadeel daarvan, dat de actrice meent
te kunnen volstaan met schematisch
aan te geven wat de schrijfster
slechts schematisch aangaf. Een lied
als het onvolprezen Sukkeltje" is een
voorbeeld van hoe het moet en kan.
Lizzy Valesco, met haar heesche
diepe stem, en Tilly Périn, die moeder
lijk en vriendelijk is en meer zou
kunnen zijn, zijn hier nog belangrijk,
samen met de vleugel-vlegels Beuker
en Denys.
In het programma als gast treedt op
de chansonnière Dora Gerson, die
indruk maakt met chansons van in
hoofdzaak Kurt Bry. Breed van gebaar
en van stem, ruim van geluid en van
gevoel, krachtig en overtuigd klinkt
bij deze cabarettière de liederen. Hier
is elk lied een afgerond geheel, waarin
fijnere nuances moesten wijken voor
den opbouw van een geheel, waar
overtuiging kwam vóór verfijning.
Cabaret
Frans Engel Ensemble
IN Cabaret La Gaité" speelt de
Weensche conférencier Franz
Engel, met eenige gezellen en ge
zellinnen een revuetje, waarin Otto
Walburg optreedt.
Otto Walburg, de groote Otto Wal
burg. Hier een beetje op den achter
grond gedrongen; stiller, verlatener,
met nog diep binnen den ouden humor,
die van goud was, van achttien
karaats goud. Een beetje verdrongen
door het doublévan Engel's
komiekigheid. Stil, naast de amusante leven
digheid van zijn partner; verder van
ons weg en daarom zoo heel veel
dichter bij.
Een vroolijke revuetje; grappige
scènetjes; komische verwikkelingen,
met Walburg en Engel. Werkelijk,
twee amusante komieken !
Film
Drie Kameraden
DRIE Kameraden in het
Duitschland van na den oorlog. Terug
gekeerd in een Duitschland, dat hen
niet noodig had, doelloos, misplaatst
en eenzaam temidden van hun
lotgenooten. Het boek van Remarque,
waaraan de Amerikaansche film van
den regisseur Borzage ontleend is,
vertelt dit alles in een strakken stijl
waarin zoo veel weekheid besloten
ligt. De film vertelt het zelfde verhaal;
maar het sentiment ligt er duidelijker
op en werd het eigenlijke leitmotief
van het verhaal.
Drie jongens, die het na hun terug
keer van het front in de maatschappij
probeeren met een taxi-onderneming,
met een garage, met baantjes en
karweitjes. Drie jongens, van wie de
eene gaat houden van een meisje, ver
armd als hij, ziek en bijna ten doode
opgeschreven; van wie een andere
zich bekeert tot een partij, (welke
partij laat de film diplomatiek in het
midden) tot hij bij een relletje op
straat door tegenstanders wordt ver
moord. Duitschland na den oorlog.
De film werd gemaakt in het
,jbuitenland" ten tijde van een ander
Duitschland. Dat alles komt in de film
niet voor. Maar dat zit den toe
schouwers in het hoofd, en het zal
ook den makers voorgezweefd hebben.
Door het waas van die gedachte werd
Remarque's boek geboren en werd
ook de film geschapen.
Sentimentaliteit, weemoed, treurig
heid legt zich als een sluier over dit
verhaal. Het zal bewust geschied zijn
en het geeft aan alles een stille glans.
Robert Taylor, de ,,mooie jongen",
Robert Young, en Franchot Tone zijn
de drie vrienden: het meisje is krach
tiger dan de drie, een innige en,
meestal, zuivere figuur van Margaret
Sullavan.
Duitsche volksliedjes, ingelascht in
de begeleidende muziek van Waxman
(vroeger Berlijn), versterken die sfeer
van sentimentaliteit, Duitsche senti
mentaliteit, weemoed, heimwee.
N.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL
OUWDUrg Directeur Cor van der Lugt Melsert
? jjtaosscnouwD
Zondagmiddag 2 u. en Zondagavond 23 Oct. 8.1 5 u en Vrijdagavond 28 Oct. 8.1 5 u.
Eerste Voorstellingen te Amsterdam
D E L I L A
Het nieuwe blijspel in 3 bedr. van Frans Molnar ? Fientje de la Mar ? Louis de Bree
Prijzen der plaatsen F. 2.06 tot F. 0.46 ^??^?^^^H
Drie Kameraden zijn te zien in het
Alhambra Theater. Waarschijnlijk wel
eenige weken.
Kapitein Mollenard
KAPITEIN Mollenard met Harry
Baur; onbeheerscht, heftig, in
zijn emotioneele momenten doorslaand
als de naald van een meter, die een te
hooge spanning moet aangeven. Een
film van Robert Siodmak, een regisseur,
wiens kracht slechts zichtbaar is, als
zij ingehouden is, maar die, uitgevierd,
machteloos wordt.
Kapitein Mollenard, een zeekapitein
uit Duinkerken, die met contrabande
naar China vaart, om die daar duur
van de hand te doen. Een ruw zeeman,
goedhartig, breed.
Daartegenover de benepen burgerlijk
heid van zijn vrouw, in de provincie
sfeer van het havenstadje.
Siodmak heeft vaak zijn kracht
getoond in de uitbeelding van die
burgerlijkheid, die onder den schijn van
benepen fatsoen mateloos wreed is.
Hier ligt het zwaartepunt van het werk
en niet in de, op zich zelf fantastische,
gevechten en kuiperijen, in de
Chineesche havenstad.
Het verhaal is wat romantisch en
kinderlijk, Baur, ook kinderlijk en
wat over-geaccentueerd; een sterke
bezetting, met Albert Préjean, de jonge
Elisabeth Pitoeff, Gabrielle Dorziat.
Muziek van Darius Milhaud (erg op
den achtergrond) en goed camerawerk
van Shuftan (die indertijd in Holland
hst Lentelied" draaide).
Een meesleepende film, die deze
week in het Amsterdamsche Rialto
Theater gaat.
Verwaarloosde jeugd
VERWAARLOOSDE Jeugd in het
Roxy Theater laat zien, hoe een
strenge tuchtschool van sympathieke
boefjes onsympathieke jongeheeren
maakt.
De jongens kunnen er niets aan
doen. Als hun directeur zoo suikerlief
en goed is als de hunne, dan moeten
ze van den weeromstuit wel ongeniet
baar worden.
Deze troep jonge boefjes zijn be
roemd. Het zijn gepatenteerde boefjes
spelers; en ze zien er echt genoeg uit.
Maar toch hapert er aan de echtheid
van deze moraliseerende geschiedenis
nog al het een en ander.
Aan alles is te zien, dat er hier geen
prijs op gesteld wordt, een sociaal
gegeven in een film te verwerken, maar
alleen, dat men het succes van films
met een sociaal gegeven, van Duitsche
Meisjes in uniform, Fransche meisjes
zonder tralies, wilde navolgen. En
dat is niet gelukt.
Muziek
Pianoavond Alexander
Brailowsky
HET eerste concert van de piano
serie van den Amsterdamschen
Kunstkring had Maandagavond plaats
in de kleine zaal van het Concert
gebouw. Alexander Brailowsky is de
pianist met de onbegrensde techniek,
hem te zien spelen is op zichzelf al de
moeite waard. Het lijkt of hij met een
rhapsodie van Liszt even weinig
moeite heeft als met een etude van
Lemoine. Hij begon met een Toccata,
Intermezzo en Fuga van Bach-Busoni,
een wel wat pompeuze pianobewerking
van het orgelstuk. Na Scarlatti, Beet
hoven en Chopin was hij op z'n best:
Ravel en Liszt; componisten, die hij
volmaakt weet te interpreteeren. Het
derde toegif t j e, een etude van
Scriabine, was eigenlijk het hoogtepunt
van den avond.
Nieuwe stoeltjes in het Concert'
gebouw
NU de Stadsschouwburg voorzien
is van nieuwe stoelen, wilde de
groote zaal van het Concertgebouw
ook niet achterblijven. De vroeger niet
bepaald tot rusten noodende zeteltjes,
zijn thans vervangen door waarlijk
comfortabele klapstoelen welke deze
keer wederom rood zijn en waarin
men heerlijk zal kunnen mijmeren en
sluimeren tijdens het uitvoeren van
de muziek van b.v. Beethoven of even
bekende componisten die wederom op
de programma's zullen prijken met
hun Groote Namen.
Tooneel
Jubilea
IN deze dagen vallen twee jubilea:
Mevrouw van der Lugt Melsert
van Ees speelt voor de zevenhonderdste
maal Brusse's Boefje" (Dinsdag a.s.
in Den Haag) en 300 maal was Jan
Musch Harpagon in Molière's De
Vrek". Zulke series in Holland zijn
zeldzaam ! Den Vrek en Den Boef
onze hulde !
Café's
Het Brouwerswapen
n AADSKELDERS, oude
herberr\ ghen" waren een tijd lang in de
mode. Zij zijn in grooten getale uit
den grond verrezen. Dat een caféreeds
als oud-Hollandsch gebouw gecon
strueerd wordt is zeldzaam. Daarom
is Het Brouwerswapen, verrezen aan
het Rembrandtsplein, reeds bijzonder.
Een oude gevel, van steen en eikenhout,
gebeeldhouwd, met glas-in-lood-ramen
als je binnenkomt, eikenhouten vloe
ren, steenen bogen en een heele sfeer
van oud-Hollandsche of
oud-Vlaamsche bierhuizen, met zware, oude
houten meubelen, trapjes af en trapjes
op, zware balken en heel die
quasieoude sfeer, die een ware verpoozing
moet beteekenen uit het leven van
1938. Hier de plaats, om je te ver
meien in het schuimend bier
(Heinekens, die alles heeft ondernomen. Een
groote ruimte, die honderden kan
bevatten en er ook met minder niet
leeg uitziet; kunstzinnige ramen en
schilderingen, goed bier, goede jene
vers en likeuren. Bemint gij het ver
leden? Gij zult het er vinden. En
eventueel meer dan dat: vergetelheid.
Losse nummers van De Groene: 20 cent.
Ouder dan 3 maanden : 60 cent. Toezending
uitsluitend n a ontvangst van het bedrag.
PAG. 14 DE GROENE No. 3203