Historisch Archief 1877-1940
SI 1 l N.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL
taOSSChOUWDUrg Directeur Cor van der Lugt Melsert ?
Zaterdag 29 Oct. 8.15 Dellla v. Molnar. Superieur Tooneel
Zondagavond30Oct.8.15 Pater Malachius' Mirakel
Het stuk waar overal groote belang
stelling voor bestaat.
Zaterdagavond 5 Nov. 8 uur Don
KUNSTHANDEL SANTEE LANDWEER
AMSTERDAM TESTOOWSTEilIWG VA» 8CHIM>EIMJE]V
KBIZBRSGR. 463 van Kaslmlr Pacewicz en Stefaan Couwenberg
van 22 October?11 November 1988. Werkdagen 10-5 Toegang vrij
Kunsthandel de .Drug
Prinsengracht 969 bij de Vijzelstraat
Telefoon 31663 Amsterdam
? Antiquiteiten:
meubelen - koper - tin
ceramiek - sieraden
? Moderne gebruiksvoorwerpen:
pottenbakkerswerk - sie
raden in zilver en half
edelsteen - wandversiering
Komt U een<> kijken,
kijken ko<)t (jeen geld!
NEDERLANDSCHE
GRONDBRIEFBANK N.V.
AMSTERDAM
Heerengr. 495
o
GRONDBRIEVEN
tegen beurskoers.
Hand weef kunst
Marg. Roodhart-van Dijk Oud Bussummerweg 43 .?Bussum
Producten op gebied van bandweefkunót uit zelf gesponnen wol
Telefoon 3005 VERVAARDIGT TEVENS IN OPDRACHT Telefoon 3005
BETTY BOET, Kanonstr. 20, Den Haag, Tel. 113282
WEEFWERK EN HANDGEKNOOPTE KLEEDEN
Edelmetaalbewerking
J. C, JJ^ienecke J^ermeerLaan 33 BlLthoven
Ontwerpt gedenkplaten, medailles en jtetnpeU
F. ZWOLLO SR., de Carpentierstraat 150, Den Haag. Atelier van 'Edelsmeedwerk.
Lijfsieraden. Jubileumstukken in handgedreven Goud, Zilver en Brons. Telef. 771454
F. ZWOLLO JR., CRONJÉWEG 9, OOSTERBEEK. Tel. 5550. Edelsmid. Emailleur
Handgedreven zilverwerk. Gespecialiseerd op bet vervaardigen van portretten in email
W. MARCHAL - CROESESTRAAT 56b'» - UTRECHT
EDELSMEEDWERK - SIERADEN IN GOUD EN ZILVER -
VERBRUIKSVOORWERPEN IN ALLE METALEN - KERKSIERADEN
Ceramiek
LUIGI EN SOFIA DE LERMA-VAN DER DOES DE WILLEBOIS
KASTANJELAAN 4, GROENEKAN BIJ UTRECHT
ITALIAANSCH-HOLLANDSCHE CERAMIEK, PERMANENTE EXPOSITIE
Gerrit de Blanken - Leiderdorp - Hooge Rijndijk 149
PERMANENTE EXPOSITIE VAN CERAMIEK
Binnenhuis-architectuur
Paul Bromberg - Botticellistraat 5 - Amsterdam
TEL. 24919 - BINNENHUIS-ARCHITECT
EEN COSTUUM NAAR MAAT?
Wij kunnen het maken (en goed!) .... en U kunt het
betalen, want de prijs valt rnee. Laat ons 'n uitmuntend
MAATCOSTUUM voor U maken!
P.v.d.BRUL
ICO V&Vl
zwachtelen
ZESTIG JAAR
Victov E. van Vrïesland
gcnoucr /Jcur.s/>assa
DINSDAG is Nico van Suchtelen
zestig jaar geworden, en Za
terdag 29 October onder een
voor ons land ten aanzien van
litteratoren geheel ongekende belangstelling
gehuldigd. Die belangstelling is veel
zeggend in een land, waarin van een
dichter-alleen, of een romanschrijver
alleen, geen sterveling zich ooit iets
heeft aangetrokken. Zij vertelt ons,
dat, zekere calvinistische tradities
getrouw, de gemiddelde Hollander van
schoonheid-zonder-meer niet veel heb
ben moet, doch kunst slechts consu
meert als er iets van religie, bespiege
ling of edificatie bij te pas komt; de
29 drukken van De Stille Lach spreken
in dit opzicht duidelijke taal.
Hiermede is vooral niets ten nadeele
van den jubilaris gezegd. Toegegeven
dat zijn bekendste en meestgelezen
werk niet tot zijn beste behoort zijn
wijsgeerigheid is door en door echt,
zuiver als goud, natuurlijk als een
bloem, en mitsdien wel te onder
scheiden van den Brustton" uit
domineesland, waar wij hierboven op
doelden. Bovendien heeft Van Suchte
len in zijn uitgebreid en zoo bizonder
veelzijdig oeuvre verscheidene werken,
waarvan de onmiskenbare
puur-litteraire waarde onmiddellijk treft. Hij
heeft gedichten geschreven, welker
schoonheid door den tijd niet ver
bleekt is; zijn proza bereikte reeds in
dien zeer voortreffelijken jeugdroman
Quia Absurdum een groote hoogte.
Wij kunnen in het korte bestek van
deze enkele woorden ter huldiging niet
stilstaan bij de afzonderlijke werken
van den dichter, psycholoog, wijsgeer,
roman- en tooneelschrijver, essayist,
socioloog en uitgever, die Nico van
Suchtelen is. Zijn figuur is de alles
verbindende schakel tusschen deze zoo
verscheidene werkzaamheden, en het
is bovenal als figuur, dat Van Suchte
len ons lief is. Man van wetenschap
zonder in een stelsel of specialisme
bevangen te zijn; zinnend en zinrijk
schrijver die steeds weet, tot anderen
te spreken, en zich voortdurend in een
corps a corps waagt met de vraag
stukken van den tijd, van de
menschengemeenschap en van het lever, is zijn
gestalte ons vooral dierbaar omdat hij
een zoo zuiver mensch en kunstenaar
is gebleven.
Een humanist is hij te noemen, niet
alleen om zijn menschenmin, maar in
den waren, ouden zin van iemand
wiens belangstelling alle gebieden van
wetenschap en leven omvat, gelijk bij
Erasmus en Goethe in hun tijd. Maar
dank zij zijn volkomen waarachtig
heid en oprechtheid behield hij steeds
een gezonde dosis humor, ironie,
skepsis. Dit heeft hem voor de ver
starring behoed van een valsch
profetendom gelijk bij den troebeler Van Eeden,
wiens invloed hij, overigens niet kritiek
loos, eenigen tijd onderging. Eer zou
men Van Suchtelen met figuren als
Adwaita-Dèr Mouw kunnen vergelij
ken. Een prachtig philosophisch werk
als Tot het Al-Eene, de belijdenis van
een psychisch-monistisch zoeken naar
eenheid-zonder-zelfbedrog, heeft een
zoo persoonlijk accent en is zoo
afkeerig van de plechtstatige vermom
ming van het wijsgeerig vakjargon,
dat het Der Mouw's zoo brillante
boeken op dit gebied nabijkomt. Dit
werk zou een groote vermaardheid
verdienen (hoe geestdriftig schreef
Joop de Haan er in De Beweging over!),
en zou deze in landen met een wijder
taalgebied ook stellig verworven heb
ben.
WAT in Van Suchtelen ook zoo aan
trekt, is zijn jeugd. Doordat hij
zich litterair noch sociologisch noch in
zijn levensbeschouwing aan een stelsel
bond, bleef zijn geest soepel, en open
voor wat nieuw was in de problemen
en richtingen om hem heen. Daardoor
kwam hij tot de groote denkers als het
ware in een persoonlijke verhouding
te staan; leest men zijn geschriften,
dan krijgt iAen het gevoel of Spinoza
en Goethe en Erasmus en Marcus
Aurelius zijn vrienden waren: hier
beleeft men de confrontatie van mensch
tot mensch. Daardoor ook deed hij een
soort van pionierswerk door Freud's
geniale leer, toen die nog meer om
streden was, reeds in '17 te vertolken
in Uit de Diepten der Ziel, dat helaas
slechts vier drukken beleefde. Geen
slaafsch navolgen van een dogma
brengt dit merkwaardige boek, maar,
zooals bij Van Suchtelen te verwachten
was, een eigen ontmoeting met den
grooten denker, een persoonlijk ver
worven, doorleefde ervaring.
Dat is, waardoor zijn stem zooveel
vertrouwen wekt, voor wie tegenover
elk systeem het recht op een vrij den
ken wenscht te behouden.
En terloops nog dit: hoe gaarne
zouden wij dien fijnen, gevoeligen
Tuin der Droomen nog weer eens op
de planken zien! Zóó rijk aan
vaderlandsche tooneelkunst zijn wij niet,
dat we een dergelijk stuk maar kunnen
opbergen !
De feest-bloemlezing, door mevrouw
van Suchtelen voor de leden der
W.B.vereeniging samengesteld, legt getui
genis af van den rijken en vollen
overvloed van deze persoonlijkheid.
Dat Van Suchtelen in zijn romans eer
een geestige, satyrische, zuivere,
wijsgeerige en ongemeen belangwekkende
geest is dan een schepper van levende
gestalten, doet daaraan niets af. Het
mystieke gevoel van eenheid en ver
bondenheid met alles en met het Al is
de grondtrek van dien geest. Dat
mystieke besef deed hem in Verleden
en Toekomst helaas niet in den
bundel opgenomen reeds in 1904
uitroepen:
Droomgod onder papaveren krone
Troon ik te midden mijner gedachten.
Eindeloos, eindeloos', komt mijn
(geschapenen,
Die alle werelden vult met uw
(werklijkheid.
Men herleze het gansche, zoo ken
schetsende en mooie gedicht, en men
zal begrijpen wat Verwey ertoe bewoog,
Van Suchtelen tot medewerking aan
De Beweging te animeeren. (Een deel
van Quia Absurdum en Tot het Al-Eene
is daarin verschenen.)
Deze waarlijk wijze is bescheiden als
weinigen; hoewel een onzer meest
gelezen auteurs, heeft hij nimmer in
het openbaar op den voorgrond willen
treden. Maar weerbaar was hij steeds,
waar de vrije geest bedreigd werd. En
terecht mocht hij in zijn 26 dezer
verschenen toespraak Interview ge
tuigen: Nooit heb ik mijn woorden
vervalst, nooit ermee gegoocheld om
iets schoner te doen schijnen."
Hoevelen kunnen hem dat nazeggen ?
K.unstzaal Van .Lier
ROKIN 126
AMSTERDAM
Doorloopend Tentoonstellingen
PAG. 10 DE GROENE No. 320-t