Historisch Archief 1877-1940
rouwen en vrouwenleven
Een schilderes ziet
MEDAN. Deli. Een heete dag.
Geen wind, geen wolken, slechts
zon en eindeloos wit licht.
Het hotel lijkt uitgestorven. Alle
krees zijn neer, het terras is leeg. Doch
als ik kom aanrijden, maakt er zich
plotseling een inlandsche bediende los
uit deze geslotenheid en ontfermt zich
over mijn fiets. Op m'n vraag komt er
bewondering in zijn oogen. De kamer
van mem de Bruyn? Saja die weet
hij wel. De mevrouw, die portretten
maakt l Kamer drie-en-zestig.
En nóg kijkt hij me na met dien
zelfden blik, waarin kinderlijk ontzag
glanst, als ik het voorgalerijtje van
m'n gastvrouw opstap.
Ze is thuis en ze ontvangt me in
schilderschort. Joanne de Bruyn: haar
zelf had ik nog niet ontmoet, wél
haar tentoonstelling en die was voor
ons stadje een verrassing. Nu zijn we
niet verwend en onze hand is misschien
wat gauw gevuld waar het schilder.
kunst uit Holland betreft, doch werken
uit Indiëmoeten wel hél bijzonder
zijn, willen ze ons_oog, dat reeds zoo
onverschillig langs veel Oostersche
schoonheid heen ziet, nog boeien.
En dat deden de werken van deze
Vlaamsche schilderes, geboren te Berg
op Zoom, oud-leerlinge van George
van Raamsdonck en Isidoor van
Opsomer. Het waren geen
vuurspuwende bergen (gelukkig!) geen over
bekende landschappen met palmen en
een maan er bij, maar schilderijen
van inlandsche mannen, vrouwen en
kinderen.
Zoo eerlijk weergegeven, zoo tref
fend van kleurencompositie dat men
het gevoel had dat in ieder stuk een
brok Indiëbesloten lag. De katjong
met z'n bruin, mager lijf, z'n donkere
hondenoogen, de naakte grassnijdertjes
met hun bolle buikjes in de zon, het
fijne gesloten gezichtje van het
Balineesche danseresje: dat is het Oosten
weergegeven zónder franje, en zonder
valsche romantiek.
Dit is ook het doel van de schilderes.
In enkele woorden vertelt ze het me:
Ik ben naar Indiëgekomen om iets
van het land ^en^de Lziel fcvan_, het
ambra"
elegante mantel met
petitgris kraag en zakken in de
nieuwste herfstin- f- f~
ten, maten 40-46 OO=
L
speciaalhuis voor
d a m e s k l e e d i n g
ranse en voqelzaiic
T
kalverstraat 114
amsterdam
volk te begrijpen, om een
collectie werken bij elkaar
te brengen, waarmee ik
naar Europa terug kan
gaan. Het was wel een
stap, die ik nu al weer
drie jaar geleden nam,
want je kunt nooit weten
of het land van de tropen
zon je ligt! Hoeveel
artisten gaan er niet naar
Algiers: landschappen
schilderen. En hoeveel van
hen brengen werkelijk iets
goeds mee van hun reis.
En het werken als
vrouw in de tropen is
niet gemakkelijk. Het kost
veel energie om vasten
koers te houden, om ener
giek te blijven en niet te
vervallen in trucages.
Bovendien is de verf
hier duur en dat is een
handicap wanneer men
gewend is zeer royaal te
werken. Ook het klimaat
en het van Europa zoozeer
verschillend licht werken
remmend in het begin.
Maar ondanks dat alles en
nog andere moeilijkheden heb ik m'n
plannen doorgezet.
Ba//neesc/i danseresje
IN n der oudste buurten van
Batavia, waar geen enkele Europeaan
meer woont, heb ik een huisje gehuurd,
gelegen tusschen Chineesche tokotjes
en opiumkitten en het tot atelier
ingericht. Hier bleef ik een jaar, ont
ving ook vele opdrachten van Euro
peanen voor portretschilderen en reisde
toen naar Djocja en Solo. Wonderlijk
is de sfeer daar.... Door en door
mystiek en zér verfijnd. Ik sloot
vriendschap met de dochters der
sultans en kreeg opdracht om ze te
schilderen. Na eenigen tijd reisde ik
weer naar Batavia terug om daar te
exposeeren. Sedert deze expositie ging
het mij materieel gezien voor den
wind. Ik verdiende betrekkelijk veel
met portretschilderen, had een aardige
vriendenkring en een zoo afwisse
lend, gezellig leven, dat het geruimen
tijd duurde voordat ik tot de ontdekking
kwam, dat ik mijn doel uit het oog
verloor.
Dus besloot ik mijn koffers te pakken
en onmiddellijk Batavia te verlaten.
Dit keer stond Bali op het programma.
Prins Soekawatti, die met zijn jonge
vrouw, een Parisienne, een reis naar
Europa maakte, had me daarvoor
reeds schriftelijk beloofd dat ik in zijn
woning ten allen tijde kon logeeren.
Hiervan maakte ik nu gebruik. Het
eiland zelf viel me in het begin echter
geducht tegen. Het regende dat het
goot, toen ik aankwam en alles zag er
grauw, modderig en kleurloos uit. Het
werk wilde niet lukken omdat^niet
alleen het licht verschillend was van
dat in Java, maar ook de sfeer: op
vallend open, eerlijk en vrij.
In het kort vertelt mevrouw de Bruyn
dan van de schoonheid van Bali die
ze steeds meer ging begrijpen en van
het aardige karakter der Balineezen.
Hoe het dessavolk die eerste dagen
zoo maar haar kamers kwam
binnengeloopen om nieuwsgierig, maar zon
der eenige brutaliteit, alles te bekijken.
Hoe ze vochten om voor haar te mogen
poseeren en hoe levendig hun belang
stelling was voor haar materiaal.
Jammer dat ze ondanks hun goeden
smaak niet immuun zijn voor minder
waardige import-artikelen. Een Bali
nees, die zijn goed gebouwd lichaam
onder een monsterlijk nethemdie ver
stopte en een vrouw, die haar zelf
geweven sarong inruilt voor een lap
bedrukt katoen, zijn allang geen uit
zonderingen meer.
Nog even komt het werk van de
groep Walter Spies ter sprake, die zeer
veel doet om de Balineesche kunst
hoog te houden en dan komen wij op
de toekomstplannen. De belangstelling
in Holland voor wat in Indiëgebeurt,
mag over het algemeen helaas niet
overweldigend zijn, doch deze vrouw,
die in een slopend klimaat met hart en
ziel werkt aan een ideaal, waarvan de
vervulling vooral voor Nederland zoo
belangrijk is: een eerlijke weergave van
Indië's schoonheid is zeker de
belangstelling der Nederlandsche vrou
wen waardig.
B. S. S.
Inkoop van
OUD GOUD
JUWEELEN enz. tegen ho ogsten prijs
FA LANQEDIJK
Frederiksplcln 11, A'dam
Inkoop Gouden Tientjes n. 12.30?fl. 12.50
WILLEM J. DE VRIES
Voor een betere inrichting van Uw woning
Cliostraat 16 - Amsterdam-Z. - Tel. 93685
Bezoek zonder kosten o! verplichtingen
deze week in de uitkijk'
18 jaar
' e iveok
liet
balboekje"
(carnet de bal) Juminafilm
PAG. 12 DE GROENE No. 3204