Historisch Archief 1877-1940
rouwen en vrouwenleven
Synthetische vrouwen van 1938
ER zijn inderdaad heden ten dage
zeer vele jongemeisjesen vrouwen,
die bij ieder bioscoopbezoek een
jaloersch oog slaan op het uiterlijk
der populairste filmheldinnen en die
trouw haar best doen dezen te
imiteeren. Nog altijd is imitatie de sterkste
vorm van vleierij, maar de wereld
vraagt zich wel eens in ontzetting af
wat ze eigenlijk moet beginnen met al
deze meer of minder gelukte imitaties
van Crawford en Garbo, van Merle
Oberon en Norma Shearer. Want we
moeten het ons tenslotte toch eens
even realiseeren, dat een dergelijke
vorm van imitatie niet zoo on
schuldig is, als hij kan lijken!
Het meiske, dat haar wenkbrau
wen wegscheert en languissant a
la Dietrich kijkt, heeft adieu gezegd
aan al haar persoonlijke en natuur
lijke charme. Ze is een marionet ge
worden, die op bepaalde acties be
paaldelijk zal reageeren ! Let eens op
hoeveel meiskes tegenwoordig de oog
leden laten zakken en weer opslaan
zooals Garbo! Ze denken er waar
schijnlijk, niet eens meer bij en als ze
het al ooit geweten hebben, zijn ze in
ieder geval weer glad vergeten, dat
Garbo er althans een mysterieus effect
mee beoogt, terwijl de imiteerende
Li^i^e of Miesje eigenlijk niets héft
om mysterieus te doen.
Het pathetische van de zaak is, dat
verreweg de meesten dezer meisjes en
vrouwen met een filmsterrencomplex
behept, niet eens beseffen dat ze niet
anders zijn dan marionetten aan touw
tjes. Als men het haar klakkeloos ver
weet, zouden ze waarschijnlijk heel
verontwaardigd zijn.
Toch moet de jonge vrouw van 1938
haar best doen om uit de
Hollywoodformules haar persoonlijkheid te red
den. Misschien kan de geschiedenis haar
leeren, dat het zelden of nooit
erkendmooie vrouwen zijn geweest, die ge
durende de eeuwen een rol van belang
speelden. Dat Cleopatra's neus te lang
was, wéten we. Zelfs de leelijke her
togin Margaretha Maultasch slaagde
er in zoo nu en dan te doen vergeten
hoezeer moeder Natuur haar uiterlijk
schoon had verwaarloosd, dank zij haar
levendigen geest. Maria Mancini, de
vurige Italiaansche, die het hart van
den jeugdigen Zonnekoning in vuur
en vlam zette, was beslist leelijk en men
weet, dat noch madame de Pompadour,
noch de Maintenon, noch de rood
harige Dubarry beslist
zeepdoosschoonheden waren. Zij hadden echter per
soonlijkheid. Welnu, in een tijd van
synthetisch vrouwenschoon dreigt deze
persoonlijkheid teloor te gaan en hier
tegen moet met kracht en klem worden
gewaakt.
Iets anders is natuurlijk, dat iedere
vrouw, die iets van haar tijd begrijpt,
Mod
e van vanoaa
S
De terugkeer
van net
bruine bont
T^RUIN bont doet weer opgeld
?D tegenwoordig. Drukken de
bontjassen de voetstappen van de
lakensche jassen, die in dezen herfst
te Parijs bij voorkeur bruin zijn? Of
is de oorzaak te zoeken in de nieuwe
verfstoffen waarmee leelijke jonge
eendjes als bij tooverslag veranderd
worden in wonderschoone zwanen?
Of wordt er meer zorg besteed aan
de bewerking van de goedkoopere
bontsoorten, waardoor het bruin weer
meer op den voorgrond komt? In
ieder geval is het bruine bont er
weer, na langen tijd miskend te
zijn geweest.
Op de foto ziet u een jas van
Amerikaansch marter, aan de schouders
ruim, met een kinderlijk eenvoudig
kraagje. Dewijde mouwenzijn inden
vorm van een spiraal gemaakt, bij
de pols zijn ze weer nauw, want een
bontjas moet warm zitten. Het hoedje
op de foto is een van Schiaparelli's
poppenhoedjes van bruin vilt, dat
omwonden is met linten van licht
blauw fluweel. Bij dezen mantelzijn
natuurlijk nog honderden andere
hoedjes mogelijk, evengoed als bij dit
hoedje honderden andere jassen
passen. Dat bij bepaalde mantels
bepaalde hoeden hooren, is een fictie.
De hoeden-mode is een zelfstandig
iets. Er zijn geen bindende voor
schriften voor de hoed-mantel com
binatie, en dat is maar goed ook:
waar bleef anders het eigen initiatief?
steeds haar best zal doen om op
eenigerlei wijze het mode-type van dien tijd
nabij te komen. Maar dit behoeft aller
minst een bedreiging van de persoon
lijkheid te zijn, integendeel. Wie iedere
nieuwe mode met de aandacht bestu
deert die iedere nieuwe mode ver
dient omdat men ook hieruit een
tijd leert kennen, zal steeds weer
kunnen constateeren, dat deze mode
het individu altijd alle vrijheid laat om
de scheppingen naar eigen aard en
neiging aan te passen aan de eigen per
soon. Maar hiervoor is een zekere
intelligentie noodig. Het is natuurlijk
heel wat moeilijker, om te beschikken
over de noodige zelfkennis en, aan de
hand daarvan, het uiterlijk te bepalen,
dan om, na een bioscoopbezoek, klak
keloos te besluiten: ,,ik wil er voortaan
net uitzien als die schattige Bette
Davis !"
WANNEER is een vrouw mooi en
wanneer is zij leelijk? Deze
vraag is al zoo oud als de wereld en
nog nooit naar waarheid beantwoord.
Een beantwoording zou ook onmoge
lijk zijn, want het schoonheidsideaal
wijzigt zich met de eeuwen, het kli
maat en den lengte- of breedte-graad.
In de klassieke oudheid was de vrouw
mooi, wier lichaam een lengte had,
zevenmaal zoo lang als het gelaat, en
wier mond tweederde van de
neuslengte mat. Heden ten dage vindt men
de Venus van Milo, eens de ideale
schoonheid, te dik. Dat wil zeggen in
het Avondland, want in het Morgen
land staat men daartegenover weer
ietwat af keerig tegenover de overslanke
schoonen uit het westen. Niet alleen
is schoonheid op zichzelf een zeer
relatief begrip, ten opzichte van de
vrouw heeft zij bovendien rechtstreeks
te maken met de opvattingen van n
bepaalden man. De opmerking: ,,Ik
weet heusch niet wat Wim in dat
meisje ziet", is al duizenden malen ge
maakt en niet beantwoord. Maar dat
Wim iets in haar ziet, staat als een paal
boven water ! En juist dat mysterieuse
iets" is naar alle waarschijnlijkheid
die bepaalde uiting van een persoon
lijkheid, het ware en natuurlijke, dat
voor den gemiddelden man nog steeds
voor het alleraantrekkelijkste geldt.
Tenslotte weten wij, vrouwen, dat
wel, maar er is tevens altijd iets in ons
dat hunkert naar het cliché-achtige en
gemakkelijke. Hier hebben we dus den
strijd tegen onszelf aan te binden en
dat is niet altijd gemakkelijk. Onze
dosis zelfkennis schiet ook wel eens te
kort..., wij vergelijken de dingen zoo
graag als ze ons zelf betreffen. Laten
er dus onze zusters niet al te hard om
vallen. Want tenslotte is zelfs de
onaantrekkelijkste vrouw er, diep in
haar hart, van overtuigd dat ze nog
wel iets aardigs heeft. Zoo gebeurde
het, dat een goedmoedig jong man, op
een wandeling door een onzer parken,
op een bank een jonge dame ontwaarde,
die beslist het tegendeel van mooi was.
Hij was in gezelschap al eens aan haar
voorgesteld en ontleende daaraan het
recht om haar te groeten, zich naast
haar te zetten en een gesprek te be
ginnen, dat tot onderwerp had de be
trekkelijkheid van alle schoonheid, en
dat haar tot troost moest strekken. Zij
hoorde hem belangstellend toe.
Vindt u niet dat ik gelijk heb?"
informeerde hij tenslotte.
De jonge vrouw knikte. Zeker"
zei ze toen, maar het zou misschien
wel goed zijn als u dat allemaal nog
eens herhaalde voor dat onnoozele
kind, dat op de bank ginds aan den
overkant zit en dat me al een heelen
tijd nijdig aanstaart, omdat ik toeval
lig een beetje knapper ben dan zij...!"
HENRIETTE LABOUREUR
PERMANENTE TENTOONSTELLING
VAN MODERNE SCHILDERIJEN
. JOS. LUSSENBURG ? BOSCH WEG, NUNSPEET
zoeven verschenen:
het maandblad De Sowjet unie" gewijd aan de ontwikkeling van de politiek, de eco
nomie en de cultuur der U.d.S.S.R. & redactie: Ir. S. J. Rutgers, Dr. A. E. Boutelje
en Mr. A. S. de Leeuw. 0 In dit tijdschrift wordt van maand tot maand de ont
wikkeling van de Sowjet-Un ie en haar internationale betekenis toegelicht. 9 uit het
eerste nummer: notities van de maand, Mr. A. S. de Leeuw; De Stachanowbeweging,
Ir. S. J. Rutgers; Mijn herinneringen aan Maxim Gorki", I Babel; de Sowjet-Unie
en Tsjeehoslowakije; correspondenties en reportages uit de Sowjet-Unie, enz. enz. Q
abonnementsprijs: ? 2.?per jaar; ? 1.?per halfjaar, franco per post. losse nummers
15 cent. 0 postgiro: 257235 Amsterdam 9 adres: Valeriusstraat 76 bv. Amsterdam z.
OUD GOUD
JUWEELEN enz. tegen hoogsten prijs
FA LANQEDIJK
Fredcrlksplcln 11. A'dam
Inkoop Gouden Tientjes 0. 12.30?H. 12.50
WILLEM J. DE VRIES
Voor een betere inrichting van Uw woning
Cliostraat 16 - Amsterdam-Z. - Tel. 93685
Bezoek zonder kosten of verplichtingen
vo-ot
11?
LA. ?
Zie den bon op pagina 8
TOOP liet
goed ver zorgde
interieur
tapijten
N.V. KON. VER. TAPIJTFABRIEKEN
R'DAM. A'DAM. DEVENTER, MOORDRECHT
TOONZALEN TE AMSTERDAMs
SINGEL 464
PAG. 12 DE GROENE No. 3205