De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1938 5 november pagina 12

5 november 1938 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

rouwen en vrouwenleven Synthetische vrouwen van 1938 ER zijn inderdaad heden ten dage zeer vele jongemeisjesen vrouwen, die bij ieder bioscoopbezoek een jaloersch oog slaan op het uiterlijk der populairste filmheldinnen en die trouw haar best doen dezen te imiteeren. Nog altijd is imitatie de sterkste vorm van vleierij, maar de wereld vraagt zich wel eens in ontzetting af wat ze eigenlijk moet beginnen met al deze meer of minder gelukte imitaties van Crawford en Garbo, van Merle Oberon en Norma Shearer. Want we moeten het ons tenslotte toch eens even realiseeren, dat een dergelijke vorm van imitatie niet zoo on schuldig is, als hij kan lijken! Het meiske, dat haar wenkbrau wen wegscheert en languissant a la Dietrich kijkt, heeft adieu gezegd aan al haar persoonlijke en natuur lijke charme. Ze is een marionet ge worden, die op bepaalde acties be paaldelijk zal reageeren ! Let eens op hoeveel meiskes tegenwoordig de oog leden laten zakken en weer opslaan zooals Garbo! Ze denken er waar schijnlijk, niet eens meer bij en als ze het al ooit geweten hebben, zijn ze in ieder geval weer glad vergeten, dat Garbo er althans een mysterieus effect mee beoogt, terwijl de imiteerende Li^i^e of Miesje eigenlijk niets héft om mysterieus te doen. Het pathetische van de zaak is, dat verreweg de meesten dezer meisjes en vrouwen met een filmsterrencomplex behept, niet eens beseffen dat ze niet anders zijn dan marionetten aan touw tjes. Als men het haar klakkeloos ver weet, zouden ze waarschijnlijk heel verontwaardigd zijn. Toch moet de jonge vrouw van 1938 haar best doen om uit de Hollywoodformules haar persoonlijkheid te red den. Misschien kan de geschiedenis haar leeren, dat het zelden of nooit erkendmooie vrouwen zijn geweest, die ge durende de eeuwen een rol van belang speelden. Dat Cleopatra's neus te lang was, wéten we. Zelfs de leelijke her togin Margaretha Maultasch slaagde er in zoo nu en dan te doen vergeten hoezeer moeder Natuur haar uiterlijk schoon had verwaarloosd, dank zij haar levendigen geest. Maria Mancini, de vurige Italiaansche, die het hart van den jeugdigen Zonnekoning in vuur en vlam zette, was beslist leelijk en men weet, dat noch madame de Pompadour, noch de Maintenon, noch de rood harige Dubarry beslist zeepdoosschoonheden waren. Zij hadden echter per soonlijkheid. Welnu, in een tijd van synthetisch vrouwenschoon dreigt deze persoonlijkheid teloor te gaan en hier tegen moet met kracht en klem worden gewaakt. Iets anders is natuurlijk, dat iedere vrouw, die iets van haar tijd begrijpt, Mod e van vanoaa S De terugkeer van net bruine bont T^RUIN bont doet weer opgeld ?D tegenwoordig. Drukken de bontjassen de voetstappen van de lakensche jassen, die in dezen herfst te Parijs bij voorkeur bruin zijn? Of is de oorzaak te zoeken in de nieuwe verfstoffen waarmee leelijke jonge eendjes als bij tooverslag veranderd worden in wonderschoone zwanen? Of wordt er meer zorg besteed aan de bewerking van de goedkoopere bontsoorten, waardoor het bruin weer meer op den voorgrond komt? In ieder geval is het bruine bont er weer, na langen tijd miskend te zijn geweest. Op de foto ziet u een jas van Amerikaansch marter, aan de schouders ruim, met een kinderlijk eenvoudig kraagje. Dewijde mouwenzijn inden vorm van een spiraal gemaakt, bij de pols zijn ze weer nauw, want een bontjas moet warm zitten. Het hoedje op de foto is een van Schiaparelli's poppenhoedjes van bruin vilt, dat omwonden is met linten van licht blauw fluweel. Bij dezen mantelzijn natuurlijk nog honderden andere hoedjes mogelijk, evengoed als bij dit hoedje honderden andere jassen passen. Dat bij bepaalde mantels bepaalde hoeden hooren, is een fictie. De hoeden-mode is een zelfstandig iets. Er zijn geen bindende voor schriften voor de hoed-mantel com binatie, en dat is maar goed ook: waar bleef anders het eigen initiatief? steeds haar best zal doen om op eenigerlei wijze het mode-type van dien tijd nabij te komen. Maar dit behoeft aller minst een bedreiging van de persoon lijkheid te zijn, integendeel. Wie iedere nieuwe mode met de aandacht bestu deert die iedere nieuwe mode ver dient omdat men ook hieruit een tijd leert kennen, zal steeds weer kunnen constateeren, dat deze mode het individu altijd alle vrijheid laat om de scheppingen naar eigen aard en neiging aan te passen aan de eigen per soon. Maar hiervoor is een zekere intelligentie noodig. Het is natuurlijk heel wat moeilijker, om te beschikken over de noodige zelfkennis en, aan de hand daarvan, het uiterlijk te bepalen, dan om, na een bioscoopbezoek, klak keloos te besluiten: ,,ik wil er voortaan net uitzien als die schattige Bette Davis !" WANNEER is een vrouw mooi en wanneer is zij leelijk? Deze vraag is al zoo oud als de wereld en nog nooit naar waarheid beantwoord. Een beantwoording zou ook onmoge lijk zijn, want het schoonheidsideaal wijzigt zich met de eeuwen, het kli maat en den lengte- of breedte-graad. In de klassieke oudheid was de vrouw mooi, wier lichaam een lengte had, zevenmaal zoo lang als het gelaat, en wier mond tweederde van de neuslengte mat. Heden ten dage vindt men de Venus van Milo, eens de ideale schoonheid, te dik. Dat wil zeggen in het Avondland, want in het Morgen land staat men daartegenover weer ietwat af keerig tegenover de overslanke schoonen uit het westen. Niet alleen is schoonheid op zichzelf een zeer relatief begrip, ten opzichte van de vrouw heeft zij bovendien rechtstreeks te maken met de opvattingen van n bepaalden man. De opmerking: ,,Ik weet heusch niet wat Wim in dat meisje ziet", is al duizenden malen ge maakt en niet beantwoord. Maar dat Wim iets in haar ziet, staat als een paal boven water ! En juist dat mysterieuse iets" is naar alle waarschijnlijkheid die bepaalde uiting van een persoon lijkheid, het ware en natuurlijke, dat voor den gemiddelden man nog steeds voor het alleraantrekkelijkste geldt. Tenslotte weten wij, vrouwen, dat wel, maar er is tevens altijd iets in ons dat hunkert naar het cliché-achtige en gemakkelijke. Hier hebben we dus den strijd tegen onszelf aan te binden en dat is niet altijd gemakkelijk. Onze dosis zelfkennis schiet ook wel eens te kort..., wij vergelijken de dingen zoo graag als ze ons zelf betreffen. Laten er dus onze zusters niet al te hard om vallen. Want tenslotte is zelfs de onaantrekkelijkste vrouw er, diep in haar hart, van overtuigd dat ze nog wel iets aardigs heeft. Zoo gebeurde het, dat een goedmoedig jong man, op een wandeling door een onzer parken, op een bank een jonge dame ontwaarde, die beslist het tegendeel van mooi was. Hij was in gezelschap al eens aan haar voorgesteld en ontleende daaraan het recht om haar te groeten, zich naast haar te zetten en een gesprek te be ginnen, dat tot onderwerp had de be trekkelijkheid van alle schoonheid, en dat haar tot troost moest strekken. Zij hoorde hem belangstellend toe. Vindt u niet dat ik gelijk heb?" informeerde hij tenslotte. De jonge vrouw knikte. Zeker" zei ze toen, maar het zou misschien wel goed zijn als u dat allemaal nog eens herhaalde voor dat onnoozele kind, dat op de bank ginds aan den overkant zit en dat me al een heelen tijd nijdig aanstaart, omdat ik toeval lig een beetje knapper ben dan zij...!" HENRIETTE LABOUREUR PERMANENTE TENTOONSTELLING VAN MODERNE SCHILDERIJEN . JOS. LUSSENBURG ? BOSCH WEG, NUNSPEET zoeven verschenen: het maandblad De Sowjet unie" gewijd aan de ontwikkeling van de politiek, de eco nomie en de cultuur der U.d.S.S.R. & redactie: Ir. S. J. Rutgers, Dr. A. E. Boutelje en Mr. A. S. de Leeuw. 0 In dit tijdschrift wordt van maand tot maand de ont wikkeling van de Sowjet-Un ie en haar internationale betekenis toegelicht. 9 uit het eerste nummer: notities van de maand, Mr. A. S. de Leeuw; De Stachanowbeweging, Ir. S. J. Rutgers; Mijn herinneringen aan Maxim Gorki", I Babel; de Sowjet-Unie en Tsjeehoslowakije; correspondenties en reportages uit de Sowjet-Unie, enz. enz. Q abonnementsprijs: ? 2.?per jaar; ? 1.?per halfjaar, franco per post. losse nummers 15 cent. 0 postgiro: 257235 Amsterdam 9 adres: Valeriusstraat 76 bv. Amsterdam z. OUD GOUD JUWEELEN enz. tegen hoogsten prijs FA LANQEDIJK Fredcrlksplcln 11. A'dam Inkoop Gouden Tientjes 0. 12.30?H. 12.50 WILLEM J. DE VRIES Voor een betere inrichting van Uw woning Cliostraat 16 - Amsterdam-Z. - Tel. 93685 Bezoek zonder kosten of verplichtingen vo-ot 11? LA. ? Zie den bon op pagina 8 TOOP liet goed ver zorgde interieur tapijten N.V. KON. VER. TAPIJTFABRIEKEN R'DAM. A'DAM. DEVENTER, MOORDRECHT TOONZALEN TE AMSTERDAMs SINGEL 464 PAG. 12 DE GROENE No. 3205

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl