Historisch Archief 1877-1940
DE ONGEKROONDE KEIZER VAN MANDSJOEKWO
Leven en bedrijf van Yoshisuke Aikawa,
oprichter van Japan's derde reuzen-concern
IN de zestiende eeuw begaf zich een kleine
Japansche familie in den handel. Zij verkocht textiel
producten en leende geld uit. Op het oogenblik
bezitten de nakomelingen van deze familie zij
heet Mitsui ondernemingen met een totaal gestort
kapitaal van n-en-een-vijfde milliard yen, ofwel
ongeveer anderhalf milliard gulden. In de dagen
dat de Mitsui's het beroep van militair er aan gaven,
bezat een zekere familie Sumitomo enkele onbelang
rijke metaalmijnen. Op het oogenblik neemt zij een
vooraanstaande plaats in den Japanschen mijnbouw,
in de machine- en in de zware industrie in. Gestort
kapitaal: bijna vierhonderd millioen yen. Het hart
van de familie Iwasaki trok altijd naar zee: in de
eerste jaren na de Restauratie (1868) , toen Japan
een moderne staat werd, legde zij zich toe op de
vrachtvaart. Van de vrachtvaart kwam zij tot den
scheepsbouw en den steenkolen-handel, van den
scheepsbouw- tot de ijzerindustrie en de houtbewer
king, van den steenkolenhandel tot den mijnbouw
resultaat: het Mitsubishi-concern, eigendom van de
familie Iwasaki. Gestort kapitaal:
achthonderdvijftig millioen yen. In het jaar 1858 tenslotte was
een zekere Yasuda leerling bij een klein wisselaartj e
in Edo het heet nu Tokio . Met het beetje kapi
taal dat hij had, speculeerde hij a la hausse in het
geld van de nieuwe regeering na 1868, die door velen
gewantrouwd en bestreden werd. Zijn speculaties
hadden succes: het Yasuda-concern bezit thans een
gestort kapitaal van tweehonderd-zeventig millioen
yen. Mitsui, Mitsubishi, Sumitomo en Yasuda
ziedaar de big four", de vier groote, van ouds be
kende reuzenconcerns, die het is niet te sterk
uitgedrukt het economisch leven van Japan
beheerschen. Zij bezitten twee-vijfde van alle
Japansche depositi, n vijfde van de reserves van alle
Japansche levensverzekeringsmaatschappijen, drie
kwart van de reserve van alle andere verzekerings
maatschappijen. Zij beheerschen de zware en de
lichte industrie, den handel en de scheepvaart, den
mijnbouw en de pers. De Tokyo Menka, de grootste
ruwe-katoen import-firma, behoort tot het Mitsu
concern, evenzoo een der grootste spinnerijen, de
beroemde Kanegafuchi. De Nippon Yusen Kaisha,
de Japansche Scheepvaart Mij., is een onderdeel
van het Mitsubishi-concern, eveneens de
Asahiglas, de grootste glas-producent ter wereld. De
Oji-papier-trust de Japansche Van Gelder Zn.
is weer in handen van Mitsui. Tezamen controleeren
deze big four" drie-vijf de van het totaal kapitaal
van alle Japansche N.V.'s. Hun economische macht
wordt door niemand bedreigd tot voor kort.
Sinds enkele jaren is namelijk een nieuw
reuzenconcern opgekomen, dat hen dreigt te overvleugelen:
de Nissan, product van den ondernemingsgeest van
Dat
onmiskenbare
cachet....
die geraffineerde combi
natie van kostbare hout
soorten met rijke sfoffen,
die harmonie van lijn en
kleur vindt U alleen bij
REENS.
Moderne inrichtingen kunt
U overal kopen, maar. . . .
alleen REENS heeft dat
onmiskenbare cachet.
REENS
SHOWROOMS:
Heiligeweg 47-51, A'dam.
Passage 76-78, Den Haag.
31 Bruton Street, London. W.l.
Vraagf flafprospectus in kleu
rendruk.
n man: Yoshisuke Aikawa, De beteekenis, die
deze ongeëvenaard snel opgegroeide onderneming
n in economisch n in politiek opzicht reeds bezit,
maakt het gewenscht eenige aandacht te besteden
zoowel aan haar zelf als aan den persoon van haar
stichter.
YOSHISUKE AIKAWA, de man die de Nissan
heeft opgebouwd, is geboren in het jaar 1880.
Hij heeft voor ingenieur gestudeerd en jarenlang in
de Vereenigde Staten gewerkt om er ervaring op te
doen. Toen hij dertig jaar oud was, leende hij eenig
kapitaal van zijn familieleden en stichtte de Tobata
Gieterijen. Moeilijke jaren volgden, maar hij slaagde
er in, zijn kapitaal uit te breiden. In 1928 kwam de
kans van zijn leven. De Kuhara mijn-maatschappij
stond er slecht voor: de aandeelen waren vrijwel
niets waard. Yoshisuke Aikawa zag echter nieuwe
ontwikkelingsmogelijkheden, kocht de geheele maat
schappij met haar hebben en houden op, werkte
drie jaren lang dag en nacht aan zijn nieuwe onder
neming en kon in 1931 de aandeelen verkoopen
tegen het tien-voud van wat hij er zelf voor had be
taald. De Kuhara-mijnen werden daarop gescheiden
van zijn andere ondernemingen, waarvoor een
aparte verzamelmaatschappij werd gesticht, de ?
Japansche Industrie-Maatschappij, korter: de Nis
san. In zes jaar tijd is de Nissan pijlsnel naar boven
geschoten. Zij controleert nu honderdvijftig andere
maatschappijen, direct of indirect. Vooral in mijn
bouw, industrie en visscherij heeft zij enorme kapi
talen belegd. Meer dan honderdduizend personen
staan in haar dienst. Gramofoon's en radio's, luci
fers en fietsen, auto's en staal, een stroom van de
meest verschillende producten verlaat de
Nissanfabrieken. Bij Borneo visschen de
Nissantrawlers, in Japan daveren de hamers op de
Nissan-werven. Het totaal kapitaal dat de Nissan
controleert, schat men op achthonderdvijftig-millioen
yen. Bijna een derde daarvan is in den mijnbouw be
legd en werpt daar zoo'n hooge winst af, dat kleine
neven-ondernemingen zonder moeite enkele jaren
met verlies kunnen worden geëxploiteerd. Yoshisuke
Aikawa dat erkennen ook zijn tegenstanders grif
is een zakenman met geniale gaven. Waar ande
ren aarzelen, tast hij door. Vreemde ondernemingen
weet hij met tact te behandelen: eerst ontziet hij ze,
dan verslaat hij ze. Hij kent rust noch duur. De
winsten van de eene tak van zijn concern worden
onmiddellijk in andere, nieuwe takken belegd. De
opkomst van zijn reuzenbedrijf is dan ook ongeëven
aard in de geschiedenis van Japan, wellicht zelfs in
de geschiedenis van de geheele wereld.
YOSHISUKE AIKAWA is niet bang voor
risico's. Hij heeft het aangedurfd om het
economisch leven van een geheel land op zijn
schouders te nemen. Het land heet Mandsjoekwo
en bezit drie-en-dertig millioen inwoners. Het
leger van zijn staat heeft het in den herfst van
1931 onder een onbeteekenend voorwendsel bezet;
het is een gebied, rijk aan grondstoffen. Drie-vijfde
van den wereldoogst aan sojaboonen komt er van
daan. Yoshisuke Aikawa zag met vreugde, dat
het veroverd werd. Hij wachtte totdat hij, alleen of
in samenwerking met anderen, belast zou worden
met de exploitatie. Echter werd zijn geduld op een
zwaren proef gesteld. De boerenzoons die
Mandsjoerije veroverd hadden, wilden de particuliere
ondernemers er buiten houden. Geen Mitsuï, geen
Mitsubishi in Mandsjoerije ! De staat nam de leiding
van het economisch leven op zich. Het geheele volk
moest deelen in de winsten der industrieele exploi
tatie. Een gestrenge controle werd ingevoerd en
Japan bevoordeeld ten nadeele van de andere landen.
De groote Britsche firma, die vijftig jaar lang ge
raffineerde suiker had geleverd aan de
Mandsjoerijsche boeren, kreeg een brief op kantoor, dat
Mandsjoekwo voortaan zijn suiker uit Japan zou
betrekken. De Japansche regeering stelde enorme
kapitalen ter beschikking van de
marionettenregeering te Hsinking, Japan had de
Mandsjoekwo'sche petroleum, ijzer en steenkool noodig. Door
middel van aandeelen in den Zuid-Mandsjoerijschen
spoorweg en obligaties van den staat Mandsjoekwo
werd in de vijf jaren van 1932 tot 1936 meer dan
een milliard yen in de nieuwe semi-kolonie belegd.
In October 1936 werd een gigantisch vijfjarenplan
gepubliceerd. De resultaten van de exploitatie stelden
echter teleur en de stemmen die op particuliere
exploitatie aandrongen, werden steeds talrijker.
Yoshisuke Aikawa wachtte af. Hij heeft nooit haast.
DE 29sten October van het jaar 1937 werd een
belangrijke dag in zijn leven.
DeHsinkingregeering maakte op dien datum bekend, dat een
nieuw concern zou worden opgebouwd voor de
industrieele exploitatie van Mandsjoekwo en dat
het particulier kapitaal daarbij actief zou mogen
medewerken. Het kapitaal voor het concern
vierhonderd-en-vijftig-millioen yen zou voor de eene
helft door den staat verstrekt worden, voor de andere
helft door de Nippon Sangyo Kabushiki Kaisha,
vertaald: Japansche Industrie Maatschappij, afge
kort: de Nissan. Het staatssocialisme werd afge
schaft, de Japansche ondernemers, die rond voor
hun pessimisme inzake de overheids-exploitatie
van Mandsjoekwo waren uitgekomen, triomfeerden.
De plan-economie van den staat had gefaald. Onder
den prikkel van den oorlog in China, die de uiterste
inspanning van het land noodzakelijk maakte,
kreeg het particulier initiatief, in den vorm van de
Nissan-groep en in den persoon van Yoshisuke
Aikawa weer een kans. Waarom was juist hij uitge
kozen? Waarom waren Mitsuï, Mitsubishi of
Sumitomo niet de hooge eer waardig gekeurd Mand
sjoekwo te exploiteeren ? Een van de redenen was
deze: de Mitsuï's en Mitsubishi's hadden de ont
ginning van Mandsjoekwo in feite voortdurend ge
saboteerd. Van hun standpunt uit gezien was dat
begrijpelijk: zij voelden weinig voor staatssocialisme.
Maar even begrijpelijk was het, bezien van het stand
punt der Japansche regeering uit, dat dan ook niet
zij, de onwilligen, vertrouwen verdienden, maar wel
een jong concern, dat zich altijd levendig geïnte
resseerd had voor het continent niet te verwon
deren: in Japan hadden de oude" concerns zich
al van het economisch leven meester gemaakt
en dat bovendien democratischer was opgebouwd:
Yoshisuke Aikawa heeft een fijn gevoel voor poli
tieke situaties. De aandeelen van zijn concern zijn
niet geconcentreerd bij enkele familieleden, maar
verdeeld over vijftigduizend kleine luyden". Zijn
concern is het concern van de massa. Zijn concern
geeft dan ook geen stof aan de aanvallen van het
leger, dat bestaat uit de zonen van arme arbeiders
en arme boeren.
ZIEHIER dan het jongste product van het
initiatief en den ondernemingsgeest van Aikawa:
de Manshu Jukogyo Kaihatsu Kabushiki Kaisha,
N.V. Maatschappij tot ontwikkeling der zware in
dustrie van Mandsjoekwo. Deze N.V. is begonnen
met de bestaande zware industrie van het land, die
het eigendom was van den Zuid-Mandsjoerijschen
Spoorweg, op te koopen. Deze transactie vergde
meer dan honderd-millioen yen en bracht o.a. de
beroemde Showa-Staalfabrieken in haar handen.
De N.V. heeft op het oogenblik voorts de ijzer- en
lichte metaal-industrie onder haar beheer, zij bouwt
auto's en vliegmachines, zij delft goud en
steenkool.
De regeering heeft haar voor de eerstvolgende tien
jaar een jaarlijksche winst van zes pCt. op het
belegde kapitaal gegarandeerd. Zoolang het divi
dend voor de particuliere aandeelhouders minder is
dan tien pCt., krijgt de Staat die vijftig pCt. van
het kapitaal verstrekt heeft en dus op een gelijk
gedeelte van de winst recht heeft slechts de helft
van het dividend dat aan de particuliere aandeel
houders wordt uitbetaald: van het staatssocialisme
is weinig overgebleven. Egoïstisch is Yoshisuke
Aikawa echter niet. Hij wil gaarne het buitenlandsch
kapitaal laten medewerken bij de uitvoering van het
nieuwe Vijfjarenplan voor Mandsjoekwo, dat alleen
voor de zware industrie al drie milliard yen vergt.
Yoshisuke Aikawa stelt zich dat zoo voor: n
derde van het kapitaal komt uit Mandsjoekwo, n
derde uit Japan en n derde uit de Vereenigde
Staten, althans uit het buitenland. Het buitenland
moet de groote machines en de ingenieurs
leveren.
Tot dusver heeft het buitenland zich echter nogal
afzijdig gehouden, met uitzondering van
Duitschland en Italië. Het Otto-Wolf-concern heeft Mand
sjoekwo in November 1937 een crediet van twintig
millioen gulden gegeven voor den aankoop van
machines en er wordt druk onderhandeld over den
aankoop van Italiaansche vliegtuigen. Op
een-enander werpen de City en Wallstreet afgunstige
blikken.
Hij gaat nog een groote toekomst tegemoet,
Yoshisuke Aikawa.... L. DE JONG
PAG. 6 DE GROENE No. 3206