Historisch Archief 1877-1940
?/f.
U lïH U m G H E D E H
Het Koninklijk bezoek
DE stad is weer versierd: Belgisch
en Hollandsch. Het Damrak ligt
te wachten en de vanen en banen
vlaggedoek trillen van de kou. Maandag
worden ze gebruikt: om te juichen en
de blijdschap te uiten. Het geeft in de
stad iets gezelligs.
Hoewel de stad voorloopig andere
zorgen aan haar hoofd heeft is men
oprecht verheugd over de komst van
den Vorst en onze Koningin. En vol
spanning verwacht men de plechtig
heden die zullen volgen.
Revue
Gracie Fields (Cinema Royal)
NATUURLIJK had de
Uithu:zigerd weer te laat opgebeld en
waren alle kaarten uitverkocht. Je
krijgt er als Pers zoo'n armoedig
gevoel van. Dan sta je in de hal te
wachten, of de directeur je er nog
inlaat. Persen" heet dat. Agenten en
fotografen, suppoosten en supporters
treden elkaar op de teenen.
Dienstschoenen zijn er zoo veel beter tegen
opgewassen. Natuurlijk kom je toch
binnen. Dat hoort zoo en het lukt ook.
De pers heeft overal toegang". Dat is
een waarheid als: als iemand zich
aanstelt, is hij leuk". En dat slaat dan
weer op Louisette, die precies optrad,
toen de verslaggever binnengeschoven
werd. Hij zat. k vergat te vertellen,
dat het over Theater Royal ging, waar
de voorvertooning was van Daar
waar mijn Sarie woon", met het per
soonlijk" optreden van de hoofdrol
speelster: Gracie Fields.
Louis Davids leidde haar in. In het
Hollandsch en in het Engelsch. Davids
spreekt voortreffelijk Engelsch. Hij
schrikt er aldoor zelf van. Hollandsch
spreekt hij eigenlijk leelijk en daar
is hij aan gewend. Wij ook, en wij
houden er van. Als iets werkelijk goed
is, vraag je je af: hoezoo. Omdat
Davids heel rustig op het tooneel staat,
en omdat zijn goede humeur en zijn
liefde voor het publiek niet gespeeld
zijn. En omdat hij ons vaderlijk toe
spreekt en een beetje iets van ons
begrijpt. Daar zijn we zoo dankbaar
voor. En daarom is hij een groot
conférencier. Een groote, en een pas
herstelde, nog lijdend en bleek maar
stralend. En dan komt Gracie Fields.
Een heerlijk royale vrouw, stevig en
zeer blond, krachtig en zoo natuurlijk
als een visch in het water. Die zaal met
menschen is haar natuurlijk element;
van dichtbij" kan zij niet warmer en
overtuigender zijn, bij wijze van
spreken. Nu is het altijd gemakkelijk
en veiligrom te
juibelen over een
inIternationale ster.
IMaar moeilijker is
j iet uit te leggen,
twaarom zij
interlationaal beroemd
j s. Ik probeer het
niet eens. U moet
accepteeren. Parijs
is mooi, Amster
dam trouwens ook,
om van de
Middachter Allee niet te zwijgen. En zoo is
het ook met Gracie Fields. Dan
be' gint zij te zingen.
Technisch: zij heeft het grootste
scala tot haar beschikking dat ik ooit
bij een zangeres hoorde, een fabel
achtig gemak tot het gebruik van de
stem en een sterk uitdrukkingsvermo
gen. Dat interesseert ons niet, het is
maar een flauwe vaststelling. Maar in
de parodie van zangeressen, een liedje,
zooals zangeressen zingen, met na elk
couplet even het haar opschikken en
kuchen, en knijpen in de hooge noten
en te veel adem in de lage, en hoorbaar
lucht ophalen als het heel erg hard
moet gaan, met een heele zangschool
aan zangfouten parodistisch uitge
beeld, daar (wat zei ik ook weerï),
nou ja, daar was dan die techniek
de basis van een geweldige prestatie,
van zooiets grappigs, koddigs en
tegelijk een zoo snijdende spot. . . .
(hier keek de zaal naar mij om, omdat
ik zoo ontzettend hard moest lachen,
ik kon er niets aan doen, ik kon het
ook niet inhouden of er mee ophouden).
Dat was dan Gracie Fields.
De film Daar
waar mijn Sari
Woon" komt in
Cinema Royal en ik
zeg er graag wat
\vriendelijks over.
/Omdat Gracie Fields
er in speelt en
zingt. En als ie
Dinsdag geen plaats
' .t> hebt kunnen krij
gen voor de echte,
ga dan naar de plat
te op het doek, samen met Victor
McLaglen. Gracie Fields !
Film
Professor wat ben je begonnen
(Theater Tuschinski)
GINGER Rogers in de film Pro
fessor, wat ben je begonnen", is
prachtig van levendigheid, tempera
ment en charme.,,Vivacious Lady'', zoo
als de Amerikaansche titel luidt, is
daarom juister. Ginger Rogers heeft
een sprankelende persoonlijkheid. En
als zij een danseres en zangeres uit een
cabaret speelt, die hals over kop trouwt
met een jong hooggeleerde of liever
bijna-hooggeleerde, dan speelt zij een
vrouw vol gevoel, ernst en humor.
De jonge geleerde, die tusschen zijn
liefde voor de universiteit en haar
president, zijn vader, en tusschen zijn
Kunst
liefde voor zijn vrouw moet kiezen, is
James Stewart, een jonge man, die als
verlegen, en juist daarom zoo aan
trekkelijk jongmensch in verschil
lende college-films o.a. met Eleanor
In de veiling
Collectie Mensing
I~\E Amsterdamsche veilingmeester
*??' heeft een keurig wit boordje boven
zijn nette blauwe pak als hij veilt. Hij
zit hoog boven het profane volk van
koopers en zeker-niet-koopers en veilt.
Hij noemt honderden en duizenden en
honderdduizenden guldens zooals in
mijn jeugd de oude Wimpie uit de
Zonen-Maansteeg de knikkers voor ons
uittelde, fantastisch snel en zeker, zooals
alles fantastisch was bij Wimpie. De
poppetjes, in bloot roze celluloid voor
de meisjes, voor de jongens hoepels,
zevenklappers, glazen stuiters,
niespoeder en stinkbommen, dat was de
winkel van Wimpie met roode tegels op
den grond. Wimpie was zeker al
tachtig en zijn dochter was in den
winkel het financieele genie en de
economische leidster. Wimpie was
magazijnchef, prijslijst en knikkerteller.
En iets van die onfeilbare zekerheid
heeft ook de veilingmeester van de
Amsterdamsche veilingen. Hij zit, zoo
als gezegd, hoog voor ons met naast zich
nog niet ingeslapen heeren. Vermoe
delijk zijn het notarissen en griffier s, die
optellen, hoeveel er op de collectie in den
loop der jaren verloren is. En in de
zaal zit, hangt en staat het gewone
publiek en heeft het warm. Ontzettend
warm. De verwarming is aan en No
vember is dit jaar door de zonnevlekken
ook al niet koud. En dus is het warm.
Opeengepakt staan de menschen achterin.
Ik vind, dat als iemand bereid is zijn
Powell filmde. Hij is een sym
pathiek jong wetenschapsman, ten
slotte krachtig optredend, als het er
voor hem om gaat, zijn mooie, jonge
vrouw er van terug te houden, uit het
universiteitsstadje naar New York
terug te reizen, zonder hem.
Katja (City Theater)
HET is niet alleen de verschijning
van Danielle Darieux, die in de
film Katja" herinneringen oproept
aan het historisch geworden
Mayerling"; ook het gegeven doet er aan den
ken. Maar nu vindt
de tragische liefde
tusschen Danielle
en den vorstelijken
persoon plaats aan
het Russische hof
en dit houdt in dat
de dood van een
der hoofdpersonen
, veroorzaakt wordt
i door een
bom'h aanslag van den
kant der anarchis
ten. Maar daardoor verloopt het drama
bijna in dezelfde banen als Mayerling
en deze voortdurende herinnering aan
het meesterwerk van Anatole Litvak
vinger op te steken om vijftien duizend
gulden te besteden voor een beschilderd
stuk linnen men hem op zijn minst een
dragelijke temperatuur en een stoel kan
aanbieden. Is dat service? Ondanks dat,
was de stemming op sommige momenten
goed. Ik geloof, als ik uit mijn serre het
werk Het Avondgebed" op den voor
uitstalling bestemden ezel had gezet, het
na een scherpe concurrentie tusschen
Nederland en Amerika voor slechts
negenduizend achthonderd v ij f en twintig
gulden door een Amerikaanschen ver
zamelaar aan het land van herkomst
ontrukt zou zijn. Daarbij staat er
duidelijk op: N. V. Drukkerij Jansma
en Zn., Groningen. Speciaal
Diepdrukkleurenprocédé. Aan haar geëerde clien
tèle en relaties aangeboden". In een cata
logus noemt men zoo iets gesigneerd".
7^ EN veiling is verder iets
gevaar?*?! lijks. Je kunt geen hand opsteken
om een vriend toe te wenken, of je hebt
komen Katja" en Danielle niet ten
goede. Ten deele ligt dit aan haar
huidigen tegenspeler. John Loder, die
niet in de schaduw van Charles Boyer
kan staan, en voor een groot deel ligt
het aan den regisseur, Maurice
Tourneur, die nog veel van een Litvak te
leeren geeft. En voor een klein procent
misschien ook aan de lichte verveling,
die het zooveelste Russische hof in de
Fransche film bij den toeschouwer op
wekt.
Het geheim van Edwin Drood
(Cinema Parisien)
HET is niet steeds mogelijk en
wenschelijk alle films te zien. Ook de
uithuizigerd kan het niet steeds.
Maar omdat hij wilde griezelen is hij
naar de Cinema Parisien getrokken
aan den aiouden Nieuwendijk. Een
griezelfilm, eenige jaren oud, die hier
nooit eerder vertoond was. In opzet
en bij geboorte een verhaal van Dickens,
in het Hollandsch geheeten Het ge
heim van Edwin Drood".
Het is griezelig en als verhaal vooral
griezelig onwaarschijnlijk. Het gekke
is bovendien, dat het ons niets doet, dat
de personages op z'n Dickens gekleed
zijn, maar wel dat we aan den schmink
van de vrouwen zien, dat de film een
paar jaar oud is. Dat geeft te denken
over de betrekkelijkheid van de histo
rische sfeer.
Claude Rains is de griezeligerd, die
opium schuift, voorzanger is en heeren
wurgt om derwille van zijn liefde voor
een jong meisje, dat echter niet houdt
van haar verloofde, noch van diens
wurger, doch van een ander jong
mensch.
We dalen dan af in de grafkelders
van de cathedraal en verstoppen het
lijk en vinden den moordenaar. Op den
Nieuwendijk is het dubbel beangsti
gend. Maar niet slecht. En de bioscoop
op zich zelf is een vreugde, intiem als
een goedkoope bar en even goedkoop
voor een paar duizend gulden weer een
schilderij gekocht. Tenslotte wordt je
onbeleefd en doe je, alsof je niemand
meer ziet. Later moet je dan alles uit
leggen. Maar je kunt in deze tijden
altijd nog beter een beleedigde kennis
dan een Ruysdael hebben. Voor een
niet-kooper, als een journalist uit den
aard der zaak is, heeft een veiling boven
museumbezoek bovendien de snelheid
en de onbewegelijkheid voor. Je blijft
staan waar je staat en het museum
trekt voorbij. Je leest in den catalogus
wat het voorstelt, van wie het is, en
tegelijk hoor je door het bieden wat het
meestal niet waard is. Als gratis
premie krijg je er de interessante sfeer
van de internationale verzamelaars en
handelaars bij. Heelemaal uit Centraal
Afrika en n zelfs uit Berlijn. Mu
seumdirecteuren loerden er als spreeu
wen op wurmen. Als het financieel
even kon zeiden ze: pik, ik heb je!"
Meestal kon het niet even.
ibtaosscnouwDurg
N.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL - Directeur Cor yan der Lugt Melsert
Zondagmiddag 1.30 uui _L)on V^arlOS
Handelsbl* Een monumentale voorstelling
43ste Opvoering
Zondagavond 8.15 uur Pater M.alaclllUS Al_irakel
Prijzen van Fl. 2.06 tot Fl. 0.46 alle rechten inbegrepen
PAG. 16 DE GROENE No. 3207