Historisch Archief 1877-1940
UITHUIZIGHEDEN
Het Koningsbezoek
HET bezoek van Koning Leopold
van Belgiëheeft zich geken
merkt door hartelijke verstandhouding
en regen en wind. Veel regen en veel
wind. Koning Leopold kent Amsterdam
reeds, en dat is maar goed ook, want
anders zou hij denken, dat het hier
altijd van dat beestenweer is. Ons
traditioneel oranje-zonnetje heeft dit
maal helaas niet gefunctionneerd. En
dat ontnam veel luister aan het bezoek,
dat verder met pracht en praal gevierd
? is, al had Amsterdam's bevolking daar
niet zoo veel aan. Het schijnt waar
schijnlijk, dat een bezoek van onze
Koningin aan Brussel daar aanleiding
gegeven zou hebben tot een heel wat
machtiger volksfeest dan hier met de
onze met transparant afgesloten stra
ten: verkeer gestremd", waarbij,
bij gebrek aan verkeer, alleen het
gestremd overbleef. Toch hebben zich
hier kunstmanifestaties voorgedaan.
Eenerztjds gaf het Concertgebouw
orkest een avond met veel goud en
schittering onder leiding van professor
Mengelberg, anderzijds concerteerde
in het Rai-gebouw de zingende muis,
die een minder select maar enthousias
ter publiek trok. Er was daar een soort
luna-park met de bekende vermaken.
Maar of nu het volk in zijn breede
lagen veel genoten heeft, deze da
gen
Film
Kin d vrouwtje
IN het Amsterdamsche Alhambra
Theater, draait reeds een week
Kindvrouwtje" met Luise Rainer.
Van Luise Rainer kan men gerust
houden. Zij heeft een nieuw elemen
gebracht in de Atnerikaansche film;
een lang vergeten toon van zuivere
gevoeligheid, van zich en alles ver
geten vrouwelijkheid. En ze heeft
groot succes gehad. Onvergetelijk vooi
my en nog eenige millioenen andere
bioscoopbezoekers is
haar scène in The
Great Ziegfeld", het
telefoon gesprek,
waarin zij den man,
van wien zij nog tot
in elke vezel houdt,
geluk wenscht met
zijn tweede huwe
lijk. Dat was diep
ontroerend, over
tuigend van
zieleadel eri opofferende
[liefde, gespeeld
tusschen lachen en hui
len. Goede dingen deed zij later als
schijnbaar oppervlakkig maar in wer
kelijkheid diepvoelend vrouwtje in
Wereldstad" en heel knap was
haar groote rol in De Goede Aarde".
En nu wil Kindvrouwtje" al die
goede en spontane dingen in het
bestek van n film bijeenbrengen,
met het idee, dat succes dan gegaran
deerd zal zijn. Ze huilt en lacht en
danst, is kinderlijk en verliefd, offert
. op en is lichtzinnig, kortom ze speelt
Luise Rainer in haar beste momenten
na. Maar het blijft na-spelen en dat
kan zooals bekend is nooit
leiden tot een zuivere interpretatie.
En dus zitten we een beetje harteloos
en genadeloos in het donker en kijken
wat ze nu weer te lijden en te huilen
PAG. 17 DE GROENE No. 3208
en te sterven heeft en we vinden haar
een beetje een aanstelster, wat ze dan
ook wel is. En aanstellerij is wel het
laatste wat een Hollandsen publiek
accepteert.
Oneigelijk vermaak
In het huis der rechtvaardigen
IK ging eergisteren, ter kalmeering
van mijn zenuwen, naar een zitting
van de rechtbank voor strafzaken, in
het gebouw aan de Prinsengracht. De
zuiver-juridische feiten van de
Nederlandsche wetgeving hebben mij steeds
onoverkomelijke moeilijkheden ge
maakt. De practijk valt ook niet mee,
en begint met een aanslag op alle
aesthetische gevoelens van den vader
ander. De publieke tribune van de
alen in het leelijke gebouw aan de
Prinsengracht hebben geen hoogen
dunk van den publieken smaak. Een
schamele deur, lange, gesleten steenen
vloeren, lange, steile trappen, die je
leiden naar de vervelooze houten
banken van de fauteuils de balcon",
waar je, onder toezicht van een minder
fraai geuniformeerden
rijksveldwachter, die niet haalt bij een bioscoop
portier, rustig mag luisteren naar de
heeren" onder in de zaal, vormen een
schamel decor voor den belasting
betaler.
De heeren komen binnen; de
rijksveldwachter staat op, als eenzaam
eerbetoon onder de sceptische be
zoekers van de houten banken. Als je
onder de doorgaans eenvoudige en
minder kapitaalkrachtige bezoekers
van publieke tribunes van Neerlands
openbare organen verkeert, krijg je,
met je omgeving, een anderen kijk op
de heeren, die in dit land de openbare
functies vervullen. Je ziet ze plotseling
ds heeren". Je'ziet ze, zooals je denkt
at het volk" ze ziet, wezens, die
t» iders denken, anders_spreken, anders
reageeren.
Ze blijken plotseling welgedaan
en behagelijk. Ze vermeien zich in hun
eigen esprit als in een goede sigaar na
het eten. Een scherpzinnige zet tegen
over een verdachte is hun even waarde
vol als een bon mot in den salon. Zoo
ga je op de publieke tribune van de
rechtszaal de rechters zien.
En de verdachte? Gene tevreden en
stijfkoppige burgerman, die de melk
in de bussen met water verdund heeft
en nu alle schuld van zich tracht te
werpen. Als in de bioscoop, waar je er
tenslotte voor moet betalen, een derge
lijke scène interessant is, in het
dagelijksche leven is het evenzeer op
windend en zeker leerzamer. Hoe ver
schuilt het fatsoen zich achter de on
waarheid. Liever een groote leugen
dan kleine bekentenis.
En het spel van verdediging en
aanval, de zetten van verdediger en
van den officier, het weegt op tegen
elke tooneelvoorstelling in ons land.
Want hier is alles echt, onverbiddelijk
echt en ernstig. Langs de sombere,
bruingeverfde wanden, langs het saaie
groen van de neerhangende drapeering,
over de bruine matten van den vloer,
over heel--het houtnerf geverfde meubi
lair druipt de verveeldheid van de
misdaad en de zonde die al duizenden
jaren eender zijn, grauw en verveeld
als het fatsoen. Rechtvaardigheid is
lichtend en schoon. Maar haar huis
schijnt een armeluispension.
Stadsschouwburg
N.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL - Directeur Cor Tan der Lugt Melsert
Zondagmiddag 27 NOT. 2 uur Susan en een betere wereld
Prijzen der plaatsen Fl. 2.06 tot Fl. 0.46
Donderdag l Dec 8 uur Herdenklngsvoorstelling
300 jarig bestaan v. d. Schouwburg
5e bedrijf Gijsbreght v. Aemstel - De
\Viskunstenaars - Het Kind - Hun eerste thuis
Voortrekkers van".,
Ovtd-Néderland ,'-,,.
Dit werk toont ons de sporen van dat
gene wat onze voorvaderen in Europa
en daarbuiten hebben bi|gedragen tot
verrijking van het algemeen Europeesch
cultuurbezit.
Het werk is verlucht met
176 platen en beslaat 404
bladzijden druks
PRIJS IN PRACHTBAND f 5,90
cu
u
kunt
met AUC
J t **
<;^ <mi/ett£0£e*t w ,,=.
2) (^Vt
N.V. ROTTERDAMSCIIE
HYPOTHEEKBANK VOOR NEDERLAND
Gevestigd te ROTTERDAM.
AFLOSBAARSTELLING 4% 7« PANDBRIEVEN.
Alle nog uitstaande 4y2 % Pandbrieven worden per
27 December 1938 aflosbaar gesteld en zijn van dien datum
af a pari betaalbaar te AMSTERDAM bij de Associatie-Cassa
en de Amsterdamsche Bank, te 's-GRAVENHAGE bij de
firma R. Mees en Zoonen en te ROTTERDAM uitsluitend
bij de Bank, vermeerderd met de rente tot en met 26 December
1938, onder aftrek van de couponbelasting.
VERWISSELING.
Houders van de aflosbaar gestelde Pandbrieven
kunnen deze, voorzien van de coupons per i Mei 1939 en
volgende, verwisselen in
314 % Pandbrieven tot den koers van 99% % of in
3 % Pandbrieven tot den koers van 973/4 %»
mits uiterlijk 14 December 1938 ter verwisseling aangemeld
en uiterlijk 17 December 1938 bij de Bank gedeponeerd.
VRIJWILLIGE VERWISSELING 4% PANDBRIEVEN.
Tot nadere aankondiging kunnen alle 4 % Pandbrieven
nog vrijwillig worden VERWISSELD in 3'., % of in 3%
Pandbrieven tot bovengenoemde koersen.
UITGIFTE 3% % EN 3 % PANDBRIEVEN.
Tot nadere aankondiging worden nog UITGEGEVEN
31/2 % Pandbrieven tot den koers van IOOU %
en 3 % Pandbrieven tot den koers van 98 0,
in stukken van f 1000.?, van f 500.?en van f 100.?.
Circulaires zijn, behalve bij de Bank, bij alle Bankiers,
Commissionnairs en Kassiers verkrijgbaar.
De Directie:
Mr N. P. C. VAN WIJK, ^
Mr B. VAN ROSSEM.
Rotterdam (C.), 24 November 1938.
Schiedamsche Singel 89.