Historisch Archief 1877-1940
UITHUIZIGHEDEN
St. Nicolaas
TOEN eenmaal St. Nicolaas bij
zijn kerk tegenover het Cen
traal Station [geland was, leefde
de stad verder onder zijn scepter. Alle
etalages vertoonen zijn grijnzende
facie, met alle permissie gezegd.
Winkelzaken zijn gedurende eenige dagen
vol koopers, en het zou niet dom zijn,
te beweren, dat Nicolaas de schuts
patroon der nijvere winkeliers is. Het
kost iedereen geld, maar iedereen krijgt
ook weer vele geschenken, zoodat een
zuivere balans van egoisme en al
truïsme nergens een passief oplevert.
De vele Klazen in de magazijnen
verspreiden met ruim gemoed hun
paedagogische waarheden en minimale
geschenken. Ik ken er een die lispelt
en elk jaar is het een exquis genot
uren achter hem te staan en zijn
activiteit gade te slaan.
Tooneel
Het Jubikum van den
Stadsschouwburg
De Stadsschouwburg, waarvan de
traditiïzoo nauw aan den Gijsbreght
verbonden is, viert zijn driehonderdjarig
bestaan. Derhalve heeft Vondel alle
reden om den vasten bespeler, Cor
van der Lugt Melsert, te feliciteeren.
De onbekende vrouw" in het
Centraal Theater
l ATEN wij er geen doekjes om
*~ winden: dit stuk is een draak,
een echt ouderwetsch melodrama van
het zuiverste water. La Femme
X" van Alexandre Bisson is vol afge
zaagde cliché's in den dialoog, die een
aaneenschakeling van rhetoriek is.
Het is voorts vol banale situaties en
conventioneelen onzin in de
karakterteekening. Het doet, kortom, denken
aan de ergste draken, waarin men
destijds soms onzen grooten Bouw
meester moest aanschouwen den
een of andren Van Riemsdijk bijvoor
beeld, of Jean Darlot, De Matroos
En deed dat er toen iets toe ? Integen
deel: de heftige gevoelsuitbarstingen,
de fel dramatische scènes, heel dit
arsenaal van onwaarschijnlijkheid en
onwaarachtigheid (van den auteur,
wel te verstaan), het werd onder de
magie van Bouwmeester's machtig
suggestieve persoonlijkheid die niets
hoefde te doen" om kracht uit te
stralen een diepe en onontkoombare
ontroering, waaraan men zich kritiek
loos overgaf.
Evenzoo is het ons in dit verouderde
stuk gegaan tegenover die andere
begenadigde, Else Mauhs. Hoofdzaak
was, dat de schrijver, hoe en met welke
middelen dan ook, gelegenheid tot
sterk spel had gegeven (meer dan
van menig voor het overige uitnemend
modern stuk gezegd kan worden).
Hier zwijgt alle kritiek. Hier past
slechts de diepste eerbied. Hier staat
men tegenover het onverwoestbare en
onvergankelijke wonder der ware
tooneelspeelkunst, gelijk slechts bij de
aller-, allergrootsten ervaren kan wor
den, onvergelijkbaar met elk ander
plan. Dit stuk, dat waarschijnlijk in
elke andere bezetting der hoofdrol
voor het publiek onzer dagen alleen
maar lachwekkend gewerkt zou hebben,
het werd een der grootste en
onvergetelijkste tooneelgebeurtenissen van
dit seizoen. De ongenuanceerde en
grove tegenstellingen en overgangen
van den tekst wierden in deze geheim
zinnige alchemie omgesmeed tot ver
fijnde en zielkundig geheel aanvaard
bare menschelijkheid. Beheerscht en
verantwoord tot in de kleinste
onderdeelen omvatte Else Mauhs heel het
scala van het gemoedsleven en
zieleleven met een teerheid, welke schier
niet meer uit is te spreken, en een on
verwoestbare vitaliteit, die als een
natuurgeweld door haar frêle en
physiek zwakke figuurtje heenraast.
Eigenlijk zouden we hiermee moeten
volstaan. De inhoud van dit drama . .
doet er niet toe. Deze vooze en abjecte
romantiek werd immers geheel
doorzield van een adeldom, gelijk men zoo
goed als nooit op het tooneel ontmoet.
De goedkoope stuiverstragiek werd in
Mauhs' creatie onvergetelijk noodlot.
Hier ziet men met stijgende verbazing,
hoe volledige overgave met algeheele
zelfbeheersching kan samengaan. Al
leen reeds de geschakeerdheid van
haar gelaatsuitdrukkingen is zeldzaam
boeiend; het allerkleinste handgebaar,
tot de zenuwtrekking van een enkelen
vinger, is zorgvuldig bestudeerd, over
wogen en doordacht; en niettemin: hoe
natuurlijk neen, meer dan natuur
lijk, want overtuigend als noodzakelijk,
als het alleen mogelijke. Heel dit spel
is aangrijpende waarheid, chter (om
het zoo eens uit te drukken) dan de
toevallige werkelijkheid die er aanlei
ding toe werd. Een doorleefde intensi
teit breekt zich baan naar de diepste
roerselen van het zieleleven. Aan dit
spel is niets toe te voegen, aan de
sobere economie van zijn middelen
niets af te doen.
Van de vertooning moet met nadruk
dit goede gezegd worden, dat het
streven er in openbaar werd, aan dit
groote, dat Else Mauhs bracht, geen
oneer aan te doen. Jan Retel, Ko
Arnoldi, John Gobau en de meeste
kleinere rollen hebben hun moeilijke
taak naast Mauhs vervuld op een
wijze, die stellig op waardeering aan
spraak heeft, en Mari van Warmelo
had weer een van die kostelijke typetjes
gemaakt, zooals hij dat kan.
De zaal was geheel uitverkocht en
de geestdrift van het publiek kende
geen grenzen. Men voelde: het tooneel,
het chte, is niet dood, het is van alle
tijden.
Film
Circusreizigers
EEN Duitsche Tobisfilm, die, na
langen tijd, weer een hervatting
is van een soort films die vroeger de
vreugde van den bioscoopbezoeker
waren, is Circusreizigers". Vroeger...
toen de Amerikaansche film
glaszuivere Kitsch was en de Duitschers
artistiek" waren en trachtten een
werkelijkheid kunstzinnig uit te beel
den. Deze Duitsche film, gemaakt door
een Franschen regisseur (Jacques
Feyder) en een Fransche actrice in de
hoofdrol (Francoise Rosay), kon dank
zij deze vreemde hulp Duitsch worden.
Paradoxaal maar niet onbegrijpelijk.
Want veel Duitsche tradities werden te
Epinay bewaard en verder ontwikkeld
en een herimplantatie in een Duitsch
milieu gaf aan dat milieu weer haar
eigenaardigheden terug. Zoo vindt
Albers, die de mannelijke rol speelt,
zich zelf weer in een goede uitbeelding
van een ontsnapten bagnoboef, die bij
zijn vrouw bescherming zoekt voor de
politie. Franchise Rosay, Duitsch spre
kend, is die vrouw, een tijgertemster,
een echte artiste" een circusvrouw,
betrouwbaar tot in de kleinste bijzon
derheden, zooals juist het circusvak
betrouwbaarheid eischt, liefdevol en
krachtig. Iemand naast mij zei: het is
of zij familie van je is" en dat is een
goede uitdrukking voor die natuurlijk
heid en ongekunstelde directheid die
het geheim en het bewijs is van groot
kunstenaarschap.
Eenige min of meer goede Duitsche
acteurs en een afschuwelijk dilet
tantische opgroeiende tooneelgeneratie
spelen mee. Feyder schiep de jachtende
en toch evenwichtige sfeer van circus
en circusklanten. Het verhaal is vol
komen onwaarschijnlijk maar wel
boeiend. En de film als geheel zeker
de moeite waard.
Ha venk w a rtie c
(Alhambra Theater)
DE zwaarmoedige sfeer ven een
mistige haven is het schoone
patina van de film: Havenkwartier",
waarin camerman Schufftan alles hult
in een somber diffuus licht.
De heftige handeling speelt zich, als
vertraagd, af in die somber-roman
tische sfeer. Jalouzie veroorzaakt
moord en doodslag. Er tusschen groeit
jong geluk. Met welk een trage span
ning is het verteld. Welk een meester
schap in de uitbeelding van karakters
en verhoudingen. Een Fransche film,
waar'n het verhaal nu eens stokt, dan
weer snel over feiten heen gaat, onge
woon en onburgerlijk. Pradhtig spe]
van Jean Gabin, Michel Simon. Een
goede rol van Michèle Morgan.
Volkstooneel
Actualiteit in ,,tip-top"-formaat
DEZE tijd, waarin de begrippen
goed" en kwaad" weer met
nieuwe moreele actualiteit geladen
zijn, eischt van hen, die het goed met
het heil der menschheid nemen, een
hernieuwd en scherp partijkiezen.
Zoo is het dan ook te verklaren, dat
het tooneel als tijdspiegel met n slag
zijn aesthetische normen van zich af
kan schudden, en de toeschouwer met
duizend en n theorieën over wat too
neel moet en kan zijn, zich plotseling
gewonnen moet geven aan een stuk
als Opgejaagd" tijdsbeeld over de
Jodenvervolgingen, dat dag aan dag
in het centrum van Amsterdams
jodenbuurt, in het Tip-Top-Theater" met
stijgend succes werd opgevoerd. Het
stuk is geen stuk maar een allersenti
menteelst verhaal, doorspekt met
brochure-idiologieën, maar er worden
dingen gezegd, die in dezen tijd van
censuur en verbod gezegd moeten wor
den; het is waar. De acteurs, die dezen
naam eigenlijk nauwelijks verdienen,
kunnen ons niet overtuigen van de
noodzakelijkheid, dat juist zij de
woordvoerders der gemeenschap moe
ten zijn. Maar ook zij zijn waar; er
worden op het tooneel niet minder op
rechte tranen gestort dan in de zaal,
die zich geenszins onbetuigd laat in de
uitingen van zijn sympathie en de boos
doeners in het stuk met kreten van af
schuw en gefluit weet te qualificeeren.
En ging het over Amalia en de Graaf,
dan zouden we lachen, luidkeels en
hartelijk zonder moreele scrupules om
de rhapsodie van onaanvaardbare sen
timenten, die ons hier wordt voorge
speeld; nu leven we mee, klappen en
roepen en beleven tooneel, als kinde
ren een^ poppenkast,
FA F. SINEMUS
20 Leidschestraat 22
AMSTERDAM C.
GEKL. OVERHEMDEN
NAAR MAAT
VAN Fl. 8. AF
PRIMA COUPE EN AFWERKING
EIGEN ATELIER
EXTRA BERICHT
DE MOOISTE FILM
van dit JAAR
DE mmm
wordt van heden af weer vertoond
TUSCHINSKI
DUIZENDEN willen deze
PRACHTFILM nog zien.
*
Toegang boven 14 jaar.
Muziek
MAANDAGAVOND concerteerde
voor de Amsterdamsche
Kunstkring Voor allen" het trio Pasquier.
De zeer gave speeltrant van het trio
behoeft geen commentaar. Het pro
gramma was uitzonderlijk, het was
gespeend van de geijkte beroemde
klassieke nummers. Voor de pauze
hoorden we vier adagio's van Mozart
en een trio van Roussel. De serenade
van Tansman, het laatste nummer van
het programma, werd ons gegeven met
een volkomen overtuiging, we werden
het niet alleen gewaar als een muziek
van dezen tijd, maar ook als een muziek
van deze minuut. De fascineerende
jazz-achtige polyrhythmiek en de
uiterst subtiele en navrante klanken
van de nocturne deden ons vergeten
dat we drie strijkinstrumenten hoor
den. Het publiek, (van het
concertpubliek bevat het Kunstkringpubliek
percentsgewijs de meeste echte muziek
liefhebbers) noopte met zijn enthou
siasme het drietal tot een toegiftje,
een menuet en fuga van Haydn.
PAG. is PE^GROENE NO. 3209