Historisch Archief 1877-1940
De Parijsche Luchtvaarttentoonstelllng
IEDERE twee jaar wordt deze internationale show
gehouden en deze tijdruimte is eigenlijk nog te
kort. Want hoe meer de luchtvaart en de vlieg
tuigbouw zich ontwikkelen, hoe minder men steeds
weer voor nieuwigheden komt te staan. Technisch
gesproken. Natuurlijk is er toch altijd nog wel het
noodige nieuws, doch het zijn meer de details, die
worden verzorgd, dan het complete vliegtuig, waar
van de vormen sedert 1934, toen Douglas met zijn
volkomen revolutionaire DC.i kwam, niet
noemenswaard zijn veranderd, omdat zij vrijwel goed
zijn. Wat wij dan ook vandaag zien is meer het
perfectionneeren van bestaande constructies en
het verzorgen van bepaalde onderdeden, waar
door de prestaties nog meer worden opgevoerd.
De regulateurschroef, waarvan de bladen zich
automatisch verstellen al naar gelang van het
toerental van den motor, is de kinderziekten te
boven en wordt nu door verschillende fabrieken
gemaakt en op de meeste vliegtuigen gemonteerd.
Nieuw is hier de schroef van Argus, die het gecom
pliceerde hydraulische of electrische mechanisme
heeft vervangen door een zeer eenvoudig systeem,
opgesloten in de schroefnaaf en gebaseerd op het
principe, dat een slinger bij een hoog toerental meer
zal uitslaan dan bij een laag toerental.
Het onderstel met neuswiel, eenige jaren geleden
opnieuw naar voren gebracht door Amerikaansche
constructeurs van sportvliegtuigen, begint genade te
vinden in de oogen der Europeesche vliegtuigbou
wers. Weliswaar is er slechts n grootere machine,
die een dergelijk onderstel heeft, n.l. de Fokker
0.23, doch ik zag verschillende modellen van ver
keersvliegtuigen, die op het oogenblik op stapel
staan, welke dit onderstel eveneens hebben.
Inderdaad heeft een dergelijk onderstel zeer veel
voordeden, vooral nu men meer en meer vliegt
onder allerlei weersomstandigheden en moet worden
geland met zeer weinig zicht. Bij het gewone onder
stel, met een staartwiel, moet de machine steeds
worden afgevangen"; gebeurt dit te vroeg dan zakt
het toestel snel door en komt met een klap op den
grond, gebeurt het te laat, dan bestaat de kans, dat
het toestel weer opspringt om daarna eveneens snel
door te zakken. In beide gevallen is de kans op
ernstige beschadiging zeer groot. Met zoo'n neuwsiel
behoeft niet meer te worden afgevangen en het
vliegtuig raakt den grond in den normalen
vliegstand, zonder schok. Direct daarna kunnen de
wielen worden afgeremd, daar het neuswiel iedere
neiging om over den kop te gaan, voorkomt en
verder is de bestuurbaarheid op den grond, ook met
zijwind, perfect en kunnen de toestellen met veel
grootere snelheid dan thans naar en van de start
plaats rijden. De eenige reden, waarom men een
beetje laat is met de algemeene toepassing van dit
soort onderstel, is, dat het vrij moeilijk was een
goed intrekbaar neuswiel te maken.
WAT mij overigens opviel, was de werkelijk
groote vooruitgang van de Fransche vlieg
tuigindustrie. Hun oplossingen van technische
problemen zijn meestal zeer elegant en zoo'n
Caudron jager bijv. is een lust voor de oogen, zoolang
je tenminste niet denkt aan het doel waarvoor het
toestel is gebouwd. De Amerikanen hebben de
reputatie de grootste vliegtuigen ter wereld te bou
wen, doch de maquette op ware grootte van de
S.E. 200, een zesmotorige vliegboot bestemd voor
den dienst op New York, toont, dat ook de Fransche
industrie in dit opzicht niet achter staat. Het was
voor het eerst, dat ik een dergelijk groot-vliegtuig
nu eens niet op een plaatje zag en ik stond eerlijk
gezegd, paf. Ik was echt geimponeerd door de afme
tingen der cabines van dit vliegende schip en het
comfort, dat hier den passagiers kan worden gebo
den. En dan te bedenken, dat die S. E. 200 nog
maar de voorlooper is van echte groot-vliegtuigen,
die 300 en meer passagiers zullen kunnen vervoeren.
Het bouwen van dergelijke vliegmachines komt
heelemaal in het kader van den scheepsbouw en het
doet er weinig toe of het landvliegtuigen of
vliegbooten zijn. Trouwens, er is een groote overeenkomst
tusschen den scheeps- en den vliegtuigbouw, vooral
nu de staalconstructie meer en meer in zwang komt.
Ik voor mij geloof dan ook, dat op den duur, voor
wat betreft de groote verkeersvliegtuigen althans,
de vliegtuigfabrieken en de scheepswerven elkander
de hand zullen reiken, ook al omdat bij dergelijke
groote machines over serie-fabricage in het geheel
niet meer zal worden gedacht.
IEDERE tentoonstelling heeft een clou", iets wat
buiten het algemeene kader valt en dit jaar heeft
Fokker voor de groote verrassing gezorgd met zijn
D. 23, een tweemotorige eenpersoons jager met een
driewielig onderstel met neuswiel en een heele hoop
andere nieuwigheden. In de dagbladen stonden
reeds uitvoerige en enthousiaste beschrijvingen van
dit toestel, zoodat ik er niet nog eens uitvoerig op
terug behoef te komen. De machine is inderdaad
zeer merkwaardig en biedt verschillende voordeelen
boven het conventioneele jachtvliegtuig met slechts
n motor. In theorie had men natuurlijk twee tegen
elkander in draaiende schroeven kunnen monteeren,
doch in de praktijk zou hiervan niets zijn terecht
gekomen om de eenvoudige reden, dat een over
brenging, die dit mogelijk maakt, nog niet bestaat.
En het heeft niet het minste nut om met een theo
retische oplossing te komen. Na de Fokker G. I.,
die de vorige keer de groote verrassing was, is deze
D. 23 wel het meest besproken toestel van den
geheelen salon. Iedereen staat er naar te kijken,
iedereen bespreekt het en becritiseert het, alle kran
ten schrijven er over, experts, al of niet in uniform,
laten zich volledig inlichten. De verwachte presta
ties zijn zeer goed en, ook al mag het toestel uiterlijk
HET WA Aft WAS, DAT ZE VAN
MARS UIT EEN AANVALOP DE
AARDE DEDEN,ZOUDEN ZE EER5T
IN HET CARLTON MOTEL
TEAMSTERDAM KOMEN ETEN
ZOOVER STREKT DE VERMAARD
HEID VAN ONZE KEUKEN
van het conventioneele afwijken, in werkelijkheid
is het een heel gewoon vliegtuig zoodat ik ervan
overtuigd ben, dat die prestaties zullen worden be
reikt, zoo niet overtroffen.
OOK voor het toestel van Koolhoven, de FK. 58
eenpersoons jager, is de noodige belangstelling
en zonder overdrijving kan worden gezegd, dat onze
industrie een uitstekend figuur slaat. Jammer al
leen, dat men zooveel energie en kennis heeft ge
geven aan het bouwen van militaire vliegtuigen,
welke deze tentoonstelling geheel beheerschen. Het
overgroote deel van deze mooie toestellen dient
om of elkander te vernietigen of punten van mili
tair belang achter het vijandelijk front te bestoken.
Zoo'n Supermarine Spitfire" bijv. is een lust voor
de oogen. De zuivere vorm van den romp, de in
bouw van den motor, de volkomen gladde onderkant
als het onderstel in ingetrokken, de snelheid van
bijna 600 km per uur, je staat met groot genoegen
naar die machine te kijken tot je in den voorrand
van den vleugel een paar dicht geplakte gaten ont
dekt en je realiseert, dat hier de mitrailleurs worden
gemonteerd. Die viermotorige bommenwerper van
Bloch is een juweel, maar het toestel kan een dui
zend kilo aan bommen in de buik van zijn romp
bergen, genoeg om een station, een fabriek gelijk
met den grond te maken. De catalogi en brochures
vermelden dit alles met een cynisme, waarvan je
zou moeten walgen, maar je bent zelf al zoo door de
wol geverfd, dat je die beschrijvingen rustig leest
en er voor een vakblad een artikel uit distilleert,
waarin je met de grootste kalmte spreekt over
groote vuurdichtheid en de voordeelen van explo
sieve munitie ! C. VAN STEENDEREN JR.
'een voor fieeren
Een man koopt St. Nico
aascadeau* voor een dame
ZIET omstreeks vier of vijf
December schichtige gestalten
over het asfalt der steden en
de klinkers der dorpen zweven, doel
loos en gehaast, afgeschrikt en somber:
het zijn mannen en vaders op zoek
naar de te laat en nog niet gekochte
geschenken.
Weken hebben wij, mannen, het
aan zien komen. Wij hebben met
schrik en liefde gedacht aan de
presentjes, die ons te wachten staan:
hemdensachets, dassen, dassenhangers,
zakdoeken, vulpotlooden, kalenders,
pantoffels en kamerjassen. En met
nog meer angst hebben wij ons de
vele geschenken gerealiseerd, die wij
zouden moeten weggeven. Wij hebben
vertrouwd op moeders, zusters en
echtgenooten om de verplichte verrassingen
te bereiden. Maar nu, nog maar eenige
dagen, nog maar eenige uren, nu
moeten wij zelf er voor zorgen, voor
moeders, zusters, echtgenooten, ver
loofden en vriendinnen. Maar wat?
Maar wat? Ja, wat? Kousen, parfum,
een sigarettenaansteker, een boek,
een fraaie poederdoos? Wij hollen
door de stad, kijken origineele
handtasschen, kunnen niet besluiten en
zeggen ,,ik kom nog wel eens terug"
(lafaard !), wij zien een collectie
poederdoozen en durven niet te beslissen.
Voor kousen (altijd goed) ontbreekt
ons de maat, zakdoekjes is zoo moei
lijk. Parfum.... maar welk?
En dat is de reden van de sombere
schimmen omstreeks Sinterklaas na
kantoortijd.
Onze raad: ga naar een andere
vrouwelijke kennis, een vriendin van
haar", of een nichtje. En haal raad.
Zij weet precies, dat de te beschenken
schoone al weken lang zoekt naar een
rood handtaschje met witte initialen en
bijbehoorende handschoenen, en dat
u haar hart kunt winnen, indien u het
haar toestuurt met als afzender St.
Nicoïaas" maar zoo, dat zij makkelijk
kan raden wie het geweest is.
Geef verder geen dingen, die gij
practisch vindt. Geef dingen, die over
bodig schijnen. Let zeer op de kwaliteit
Er zijn dingen, die niet goedkoop mogen
zijn (op straffe van onmogelijk te zijn)
en er zijn dingen, die in geen geval meer
mogen kosten dan drie en tachtig cent
(sub poene van hetzelfde bezwaar).
Als juiste maatstaf voor uw cadeau
kunt ge eventueel als volgt te werk
gaan: Wat zou ik gekocht hebben
voor Ginger Rogers, Greta Garbo en
Mariene Dietrich". Als ge iets vindt,
waarvan ge overtuigd zijt, dat deze
drie verre, verwende vrouwen er en
thousiast van zouden zijn, dan kunt
ge vertrouwen, dat de verkorene uws
harten genadig zal zeggen: Erg
aardig, dank je wel. Waar kan ik het
ruilen?" En dat is in vele gevallen al
een loftuiting voor uw smaak.
Zorg dus dat alles ruilbaar is. Er
zijn vrouwen, die, als ge zeep geeft
er zakdoekjes voor ruilen en als ge zak
doekjes geeft, zeep.
Wilt gij zeker zijn, overdenk dan
den dag van de te beschenken dame:
zij staat op, doet morgengymnastiek,
baadt, ontbijt, gaat uit, etc. etc. Door
haar in gedachten op den voet te
volgen kunt ge zeker iets vinden, dat
zij te eeniger,tijd van den dag kan
gebruiken of zelfs heftig begeert.
Sigaretten, bonbons, drank,
nagelschaartje, postpapier, pantof f eitjes,
kettingen, schilderijtjes, of.... een
bon ter waarde van X gulden. Wanneer
gij weinig fantasie en veel geld hebt is
een bon de oplossing: hij spaart den
een denken en de ander ruilen.
Hopelijk hebben wij wat licht ge
bracht in het sombere bestaan der rond
dolende mannen van begin December.
Laat dit een bijdrage zijn voor veel
geluk op 5 December. Gij verdient het.
Want met Kerstmis begint het nóg eens.
HEERENKLEEDING VOOR
VADER EN ZOON
TOT REDELIJKE PRUZEN
ADRIAAN SCHAKEL
HEIUGEWEG . TELEFOON 3727»
AMSTERDAM
Wie een man met cadeaux wil behagen !
Moet meest dagenlang zoeken en vragen.
Zeker voor Sinterklaas.
Neen mevrouw, dat is dwaas
Want bij Schakel daar zult ge heusch slagen.
PAG. 17 DE GROENE No. 3209