De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1938 3 december pagina 17

3 december 1938 – pagina 17

Dit is een ingescande tekst.

De Parijsche Luchtvaarttentoonstelllng IEDERE twee jaar wordt deze internationale show gehouden en deze tijdruimte is eigenlijk nog te kort. Want hoe meer de luchtvaart en de vlieg tuigbouw zich ontwikkelen, hoe minder men steeds weer voor nieuwigheden komt te staan. Technisch gesproken. Natuurlijk is er toch altijd nog wel het noodige nieuws, doch het zijn meer de details, die worden verzorgd, dan het complete vliegtuig, waar van de vormen sedert 1934, toen Douglas met zijn volkomen revolutionaire DC.i kwam, niet noemenswaard zijn veranderd, omdat zij vrijwel goed zijn. Wat wij dan ook vandaag zien is meer het perfectionneeren van bestaande constructies en het verzorgen van bepaalde onderdeden, waar door de prestaties nog meer worden opgevoerd. De regulateurschroef, waarvan de bladen zich automatisch verstellen al naar gelang van het toerental van den motor, is de kinderziekten te boven en wordt nu door verschillende fabrieken gemaakt en op de meeste vliegtuigen gemonteerd. Nieuw is hier de schroef van Argus, die het gecom pliceerde hydraulische of electrische mechanisme heeft vervangen door een zeer eenvoudig systeem, opgesloten in de schroefnaaf en gebaseerd op het principe, dat een slinger bij een hoog toerental meer zal uitslaan dan bij een laag toerental. Het onderstel met neuswiel, eenige jaren geleden opnieuw naar voren gebracht door Amerikaansche constructeurs van sportvliegtuigen, begint genade te vinden in de oogen der Europeesche vliegtuigbou wers. Weliswaar is er slechts n grootere machine, die een dergelijk onderstel heeft, n.l. de Fokker 0.23, doch ik zag verschillende modellen van ver keersvliegtuigen, die op het oogenblik op stapel staan, welke dit onderstel eveneens hebben. Inderdaad heeft een dergelijk onderstel zeer veel voordeden, vooral nu men meer en meer vliegt onder allerlei weersomstandigheden en moet worden geland met zeer weinig zicht. Bij het gewone onder stel, met een staartwiel, moet de machine steeds worden afgevangen"; gebeurt dit te vroeg dan zakt het toestel snel door en komt met een klap op den grond, gebeurt het te laat, dan bestaat de kans, dat het toestel weer opspringt om daarna eveneens snel door te zakken. In beide gevallen is de kans op ernstige beschadiging zeer groot. Met zoo'n neuwsiel behoeft niet meer te worden afgevangen en het vliegtuig raakt den grond in den normalen vliegstand, zonder schok. Direct daarna kunnen de wielen worden afgeremd, daar het neuswiel iedere neiging om over den kop te gaan, voorkomt en verder is de bestuurbaarheid op den grond, ook met zijwind, perfect en kunnen de toestellen met veel grootere snelheid dan thans naar en van de start plaats rijden. De eenige reden, waarom men een beetje laat is met de algemeene toepassing van dit soort onderstel, is, dat het vrij moeilijk was een goed intrekbaar neuswiel te maken. WAT mij overigens opviel, was de werkelijk groote vooruitgang van de Fransche vlieg tuigindustrie. Hun oplossingen van technische problemen zijn meestal zeer elegant en zoo'n Caudron jager bijv. is een lust voor de oogen, zoolang je tenminste niet denkt aan het doel waarvoor het toestel is gebouwd. De Amerikanen hebben de reputatie de grootste vliegtuigen ter wereld te bou wen, doch de maquette op ware grootte van de S.E. 200, een zesmotorige vliegboot bestemd voor den dienst op New York, toont, dat ook de Fransche industrie in dit opzicht niet achter staat. Het was voor het eerst, dat ik een dergelijk groot-vliegtuig nu eens niet op een plaatje zag en ik stond eerlijk gezegd, paf. Ik was echt geimponeerd door de afme tingen der cabines van dit vliegende schip en het comfort, dat hier den passagiers kan worden gebo den. En dan te bedenken, dat die S. E. 200 nog maar de voorlooper is van echte groot-vliegtuigen, die 300 en meer passagiers zullen kunnen vervoeren. Het bouwen van dergelijke vliegmachines komt heelemaal in het kader van den scheepsbouw en het doet er weinig toe of het landvliegtuigen of vliegbooten zijn. Trouwens, er is een groote overeenkomst tusschen den scheeps- en den vliegtuigbouw, vooral nu de staalconstructie meer en meer in zwang komt. Ik voor mij geloof dan ook, dat op den duur, voor wat betreft de groote verkeersvliegtuigen althans, de vliegtuigfabrieken en de scheepswerven elkander de hand zullen reiken, ook al omdat bij dergelijke groote machines over serie-fabricage in het geheel niet meer zal worden gedacht. IEDERE tentoonstelling heeft een clou", iets wat buiten het algemeene kader valt en dit jaar heeft Fokker voor de groote verrassing gezorgd met zijn D. 23, een tweemotorige eenpersoons jager met een driewielig onderstel met neuswiel en een heele hoop andere nieuwigheden. In de dagbladen stonden reeds uitvoerige en enthousiaste beschrijvingen van dit toestel, zoodat ik er niet nog eens uitvoerig op terug behoef te komen. De machine is inderdaad zeer merkwaardig en biedt verschillende voordeelen boven het conventioneele jachtvliegtuig met slechts n motor. In theorie had men natuurlijk twee tegen elkander in draaiende schroeven kunnen monteeren, doch in de praktijk zou hiervan niets zijn terecht gekomen om de eenvoudige reden, dat een over brenging, die dit mogelijk maakt, nog niet bestaat. En het heeft niet het minste nut om met een theo retische oplossing te komen. Na de Fokker G. I., die de vorige keer de groote verrassing was, is deze D. 23 wel het meest besproken toestel van den geheelen salon. Iedereen staat er naar te kijken, iedereen bespreekt het en becritiseert het, alle kran ten schrijven er over, experts, al of niet in uniform, laten zich volledig inlichten. De verwachte presta ties zijn zeer goed en, ook al mag het toestel uiterlijk HET WA Aft WAS, DAT ZE VAN MARS UIT EEN AANVALOP DE AARDE DEDEN,ZOUDEN ZE EER5T IN HET CARLTON MOTEL TEAMSTERDAM KOMEN ETEN ZOOVER STREKT DE VERMAARD HEID VAN ONZE KEUKEN van het conventioneele afwijken, in werkelijkheid is het een heel gewoon vliegtuig zoodat ik ervan overtuigd ben, dat die prestaties zullen worden be reikt, zoo niet overtroffen. OOK voor het toestel van Koolhoven, de FK. 58 eenpersoons jager, is de noodige belangstelling en zonder overdrijving kan worden gezegd, dat onze industrie een uitstekend figuur slaat. Jammer al leen, dat men zooveel energie en kennis heeft ge geven aan het bouwen van militaire vliegtuigen, welke deze tentoonstelling geheel beheerschen. Het overgroote deel van deze mooie toestellen dient om of elkander te vernietigen of punten van mili tair belang achter het vijandelijk front te bestoken. Zoo'n Supermarine Spitfire" bijv. is een lust voor de oogen. De zuivere vorm van den romp, de in bouw van den motor, de volkomen gladde onderkant als het onderstel in ingetrokken, de snelheid van bijna 600 km per uur, je staat met groot genoegen naar die machine te kijken tot je in den voorrand van den vleugel een paar dicht geplakte gaten ont dekt en je realiseert, dat hier de mitrailleurs worden gemonteerd. Die viermotorige bommenwerper van Bloch is een juweel, maar het toestel kan een dui zend kilo aan bommen in de buik van zijn romp bergen, genoeg om een station, een fabriek gelijk met den grond te maken. De catalogi en brochures vermelden dit alles met een cynisme, waarvan je zou moeten walgen, maar je bent zelf al zoo door de wol geverfd, dat je die beschrijvingen rustig leest en er voor een vakblad een artikel uit distilleert, waarin je met de grootste kalmte spreekt over groote vuurdichtheid en de voordeelen van explo sieve munitie ! C. VAN STEENDEREN JR. 'een voor fieeren Een man koopt St. Nico aascadeau* voor een dame ZIET omstreeks vier of vijf December schichtige gestalten over het asfalt der steden en de klinkers der dorpen zweven, doel loos en gehaast, afgeschrikt en somber: het zijn mannen en vaders op zoek naar de te laat en nog niet gekochte geschenken. Weken hebben wij, mannen, het aan zien komen. Wij hebben met schrik en liefde gedacht aan de presentjes, die ons te wachten staan: hemdensachets, dassen, dassenhangers, zakdoeken, vulpotlooden, kalenders, pantoffels en kamerjassen. En met nog meer angst hebben wij ons de vele geschenken gerealiseerd, die wij zouden moeten weggeven. Wij hebben vertrouwd op moeders, zusters en echtgenooten om de verplichte verrassingen te bereiden. Maar nu, nog maar eenige dagen, nog maar eenige uren, nu moeten wij zelf er voor zorgen, voor moeders, zusters, echtgenooten, ver loofden en vriendinnen. Maar wat? Maar wat? Ja, wat? Kousen, parfum, een sigarettenaansteker, een boek, een fraaie poederdoos? Wij hollen door de stad, kijken origineele handtasschen, kunnen niet besluiten en zeggen ,,ik kom nog wel eens terug" (lafaard !), wij zien een collectie poederdoozen en durven niet te beslissen. Voor kousen (altijd goed) ontbreekt ons de maat, zakdoekjes is zoo moei lijk. Parfum.... maar welk? En dat is de reden van de sombere schimmen omstreeks Sinterklaas na kantoortijd. Onze raad: ga naar een andere vrouwelijke kennis, een vriendin van haar", of een nichtje. En haal raad. Zij weet precies, dat de te beschenken schoone al weken lang zoekt naar een rood handtaschje met witte initialen en bijbehoorende handschoenen, en dat u haar hart kunt winnen, indien u het haar toestuurt met als afzender St. Nicoïaas" maar zoo, dat zij makkelijk kan raden wie het geweest is. Geef verder geen dingen, die gij practisch vindt. Geef dingen, die over bodig schijnen. Let zeer op de kwaliteit Er zijn dingen, die niet goedkoop mogen zijn (op straffe van onmogelijk te zijn) en er zijn dingen, die in geen geval meer mogen kosten dan drie en tachtig cent (sub poene van hetzelfde bezwaar). Als juiste maatstaf voor uw cadeau kunt ge eventueel als volgt te werk gaan: Wat zou ik gekocht hebben voor Ginger Rogers, Greta Garbo en Mariene Dietrich". Als ge iets vindt, waarvan ge overtuigd zijt, dat deze drie verre, verwende vrouwen er en thousiast van zouden zijn, dan kunt ge vertrouwen, dat de verkorene uws harten genadig zal zeggen: Erg aardig, dank je wel. Waar kan ik het ruilen?" En dat is in vele gevallen al een loftuiting voor uw smaak. Zorg dus dat alles ruilbaar is. Er zijn vrouwen, die, als ge zeep geeft er zakdoekjes voor ruilen en als ge zak doekjes geeft, zeep. Wilt gij zeker zijn, overdenk dan den dag van de te beschenken dame: zij staat op, doet morgengymnastiek, baadt, ontbijt, gaat uit, etc. etc. Door haar in gedachten op den voet te volgen kunt ge zeker iets vinden, dat zij te eeniger,tijd van den dag kan gebruiken of zelfs heftig begeert. Sigaretten, bonbons, drank, nagelschaartje, postpapier, pantof f eitjes, kettingen, schilderijtjes, of.... een bon ter waarde van X gulden. Wanneer gij weinig fantasie en veel geld hebt is een bon de oplossing: hij spaart den een denken en de ander ruilen. Hopelijk hebben wij wat licht ge bracht in het sombere bestaan der rond dolende mannen van begin December. Laat dit een bijdrage zijn voor veel geluk op 5 December. Gij verdient het. Want met Kerstmis begint het nóg eens. HEERENKLEEDING VOOR VADER EN ZOON TOT REDELIJKE PRUZEN ADRIAAN SCHAKEL HEIUGEWEG . TELEFOON 3727» AMSTERDAM Wie een man met cadeaux wil behagen ! Moet meest dagenlang zoeken en vragen. Zeker voor Sinterklaas. Neen mevrouw, dat is dwaas Want bij Schakel daar zult ge heusch slagen. PAG. 17 DE GROENE No. 3209

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl