Historisch Archief 1877-1940
UlïHUiZIGHEDEN
Film .
Prinses Tacakanova
(Tuschinski Theater)
ROMANTISCH is de geschiedenis
van de pretendente v.an den
Russischen troon, d:'e den strijd aan
bindt met Catharina De Groote. Zij
verliest dien strijd, onder andere wijl
zij den minnaar van de Czarin aan
zich weet te binden, wat de hard
vochtige heerscheres haar niet ver
geeft. De liefelijke jonge vrouw sterft
naast haar beminde op het schavot.
Hoog'romantisch en schilderachtig is
het in deze Fransche film uitgebeeld.
Gaat henen en snottert!
Tooneel
Soubrette. Centraal Tooneel
JACQUES Deval die reeds in zijn
,,Tovaritsj" om bedienend huis
personeel heen een stuk heeft
gebouwd, heeft thans een comedie
rondom een kittig kamermeisje ge
schreven. Het is eigenlijk een gefin
geerd kamermeisje, als zoodanig bin
nengekomen in het huis van haar nog
nooit aanschouwde schoonouders, ge
ruïneerde millionnairs. Natuurlijk wordt
zij aan het slot, na tal van ver
wikkelingen, met gejuich als schoon
dochter erkend, ook het geld is dan
allang teruggekomen, en in haar
functie heeft zij gelegenheid gehad
allerlei voortreffelijks voor het gezin
te verrichten en bijv. den vader en de
dochter van onberaden stappen af te
houden. Voorts is er nog een gefingeer
de verloofde van den in het geheim
gehuwden zoon, die echter de oplossing
sportief aanvaardt.
In een dwaas niemendalletje als dit
komt alles op de uitwerking van het
gegeven aan, en die is bij Deval voor
treffelijk, De dialoog is hier en daar
zeer geestig en overal vlot, de situaties
zijn vermakelijk en houden de spanning
er in. De heele speelstijl is luchtig en
verzorgd, gelijk men bij dit zoo goed
op elkaar ingespeelde ensemble ver
wachten kon. Mary
Dresselhuys draagt, als
het kamermeisje
Francoise, een rood pruikie,
dat haar engelachtig
staat. Zij maakt een
bekoorlijk en amusant,
niet alleen om het ac
cent werkelijk Fransch
type S van haar rol,
waarbij ook hier en
daar een fijne ge
voeligheid gelegenheid
krijgt zich uit te spelen.
Boeiend en gaaf zijn
ook de andere vertolk
ingen : Péronne Hosang
en Cees Laseur als het
eerst schatrijke, dan
straatarme en vervol
gens weer schatrijke
echtpaar, Teulings als
hun zoon, Diny Heynes
als het zusje; van de
andere rollen releveeren wijjvooral Cor
Hermus die onnavolgbaar grappig den
deftigen butler speelde. Remmelts' regie
was onberispelijk.
Robert's vtouw (Residentie
tooneel), Stadsschouwburg
DIT stuk snijdt allerlei belangwek
kende problemen aan, maar het is
daarmede te zwaar beladen; het geeft
de oplossing niet. Bovendien, de pro
blemen komen hier niet uit de karak
ters voort, maar omgekeerd, deze
laatste zijn gekozen als dragers van
bepaalde levensbeschouwingen en over
tuigingen. Ook praatstukken" kun
nen boeiend tooneel zijn men denke
aan Shaw maar hier komt alles te
traag op gang en wordt dan verder te
traag afgesponnen. De opkomsten en
afgangen, heel de structuur van het
stuk is fantasieloos en onhandig op het
dilettantische af. Hier vermocht de
regie van Bets Ranucci-Beckman wei
nig meer te redden.
De vertooning van het
Residentietooneel was overigens verzorgd. Het
intelligente en vakkundige spel van
Vera Bendam ziet men altijd graag, en
deze rol, een gestudeerde vrouw doch
vurig van overtuiging, lag haar goed.
Ook voor Verbeek zijn rollen gelijk
deze van een Engelschen dominee,
nobel en flink, geknipt, en hij voldeed
dan ook uitstekend als haar echtgenoot.
Max Croiset zette zijn uitbeelding van
den jongen, onevenwichtigen,
communistischen domineeszoon veelal te sterk
in, maar gaf overigens gaaf en door
dacht spel dat zeer verdienstelijk mag
heeten. La Chapelle in de goedgeschre
ven rol van den bisschop leek minder
op dreef dan gewoonlijk; Adrienne
Canivez, Coba Kelling en Bob de Lange
gaven elk op eigen wijze voldoening
door op uitstekend peil staand, alles
zins overtuigend spel. Van een klein
dienstboderollétje, dat niets om het lijf
had, wist Caro van Eyck iets
opmerkelijks te maken.
Dit stuk is te Londen een van de
grootste seizoensuccessen. Moge het
Residentietooneel zich door dergelijke,
voor ons land niet steeds geldige over
wegingen niet te zeer doen leiden.
Veilingen
Eenmaal, andermaal: een goede
daad.
IN de Kunstveilingzalen der firma
Mensing en Zn. aan de Doelen
straat hangen schilderijen aan den
wand. In de vitrines staat porcelein en
kostbaar glaswerk, zilveren vaatwerk
en sierlijke snuisterijen. De schilde
rijen vertegenwoordigen waarde. Waar
de ontleend aan het kunstenaarschap
van hun makers en ontleend aan den
tijdsafstand die er ligt tusschen het
oogenblik van vervaardigen en den
zachten winterdag, dat ik door deze
zalen dwaal. En waarde in verband
met hun bestemming.
Deze voorwerpen en schilderijen zijn
het eigendom van
Nederlandschejamilies en kunsthandelaars, ze zijn van
geslacht op geslacht overgegaan en
staan nu ten verkoop om in de veiling
van 20 en 21 December in andere
handen over te gaan.
De oude meubelen, de antieke klok
ken, de kostbare boeken, porcelein en
zilver, het moet alles verkocht worden
aan den meest biedende. Doet
gewinzucht Nederlandsche families en
Nederlandsche kunsthandelaars hun goede
ren aldus afstaan?
Neen, het is medegevoel met hen,
die voor een politiek systeem moeten
vluchten. Joodsche vluchtelingetjes zul
len door het geheele bedrag van de
opbrengst geholpen kunnen worden.
Daarvoor stonden families bezit af:
een ets van Rembrandt, een werk van
Isaac van Ostade, moderne meesters:
Isaac en Jozef Israels en heel veel
andere werken. Alles wat mooi en
edel is, is daar ten verkoop. En het
mooist en edelst is het doel.
Gaat Zaterdag, Zondag of Maandag
kijken en koopt er !
S taosscnouwDurg
N.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL
Directeur Cor van der Lugt Melsert
Zaterdagavond 17 ^
f December 8.15 uur. eerste Voorstellingen
Zondagavond 18 '
DE THOMPSON BROTHERS
' Circusspel in 5 bedrijven van Serck Roggers
Toen ging plotseling het licht uit...
Het slot van net verhaal, zooals Ben van
Eysselsteijn het heeft gedacht
VAN Westreene sprong op. Zijn plan stond
vast. Hij deed een stap zijwaarts, trok de
la van zijn bureau open en tastte naar zijn
revolver. Geruischloos kwam hij naar voren.
In de donkere kamer zag hij vaag de figuur van
een man die op hem toekwam. Zij zagen elkaar
gelijktijdig, hielden in een eendere reactie gelijk
tijdig hun gang in.
En dan rinkelde er een lawine van glas
scherven omlaag. De onthutste inspecteur had
zér scherp, maar zeer onhelder op zijn spiegel
beeld geschoten.
Nerveus draaide Hetty een nieuwe zekering
in. Het licht ging weer aan. Zij gaf een onder
drukten kreet toen zij zich omdraaide. Haar
vader stond in de gang. De deur naar haar kamer
stond open. De schemerlamp en een glas water
waren van het tafeltje naast haar bed getuimeld.
De poes was zoo vervelend", stotterde Hetty.
Ik wilde ze gooien met m'n slof, maar ik
raakte met m'n arm de schemerlamp.... en....
en toen schreeuwde de poes en het werd donker".
Haar vader nam een boek van het opengeslagen
bed. 't Is hél spannend" zei hij maar
je mag zoo laat niet liggen lezen, daar word je
nerveus van.
We zullen beiden ons leven beteren. Jij mag in
bed niet meer lezen, ik neem vacantie en ga me
met je bemoeien. We hebben ons beiden wat over
werkt. Als een politieman het toevallig dicht
slaan van een auto verbindt met daarop volgende
geluiden, omdat hij net aan misdadigers denkt,
dan wijst dat op een inzinking. Het wordt een
mooie tijd voor de Rivièra. Maar ik denk dat jij
nog mér voor wintersport voelt, niet?"
De oplossing, gelijk Jan Campert zich die
heeft voorgesteld
VERSTARD bleef Van Westreene zitten. Het
scheen alsof een vlagende angst zijn spieren
had verlamd. Hij wist dat nu ergens in dit huis
de Hardbef aanwezig moest zijn. Hij wist even
zeer dat deze voor niets zou terugdeinzen. Van
Westreene greep naar de revolver in zijn achter
zak. ... Vervloekt.... hij had het ding van
middag op het bureau afgegeven om te laten
schoonmaken.... Verbeeldde hij het zich of
waren daar werkelijk voetstappen op de trap,
traag, onafwendbaar naderbij sluipend ?....
Hij greep de tang, probeerde het licht op de
gang, die plotseling helder verlicht werd. Alleen in
de kamer was dus het licht kapot gegaan. Het
was trouwens al een oud beestje die lamp.
Voorzichtig daalde hij de trap af. In de kleine
hall beneden was niemand te zien. Hij opende
behoedzaam de huiskamer-deur, knelde de
koperen tang vaster in zijn hand; wanneer de
Hardbef achter de deur.... Op hetzelfde oogen
blik werd er gebeld.
Toen van Westreene de deur had geopend
stond voor hem een ietwat wankelend, moeizaam
sprekend jongmensch.
Wa-waarde.... hik.... heer, stamelde het,
ik. ... hik. ... rij daar met m'n w-wagen tegen
z-z-zoo'n beroerde b-boom. . . . die wou. . . .
hik.... niet weg. Een glasscher-scherf heeft
mijn.... hik.... hand gewond. Ik heb, ge
loof ik, in m'n schrik. . . . hik. . . . nogal 'n
keel opgezet.... Hebt u.... u.... wat ver
verband?
Kom binnen, zei van Westreene, zette de tang
in de paraplui-bak en vergat voor ditmaal wat
zijn beroep was.
Hier oj> zijn kop de oplossing die de schrij
ver zelf aan het onderbroken verhaal had
toegevoegd
?uapqqBq a; JBBJJP ;aui SijjazaS aaq; afdonj uaa
fiq aa^ipop ua aapBA ua:rez ann uaa pM 3ojj
?, ^aa^s uap ut ua;uaiuouj uaSaj
-aSuo }saaui ap do aaaui suaa JSM suo }BBJ sip
'ja;aui;unuj ap ui uapjnS uaa MUBS i(i aop UBp
'aaiq Sijsnj uaA3 JBBUI fif jfijQ 'pua^aziuo ooz
Hoo ;uiJ04S jaq 'piBBMsS J(nis st UJBBJUBI uaa
's;am si }aq" 'j{oj;uado ufipjo3 }3q fiq [fiAua}
'fiq 3p3[OAJ3A ,,'iaM af ai;j -ppjBUjaS yaaq
jaq UBB ÓBBJS af m af }Bp 'si ;saaMa2
vep ;BM 'uaiz suaa uajjnz a^
at JOOA aaqi do^ aaspjaj uaa i(i \ez uep '
uaAa JBBUI B{) -uauioo-ip JBBUI ufiz uauioojQ"
?pjBBpaq auaaa;sayw UBA jnapadsui appjooAvjuB
'^afjaif '3i}qDBAvnuaz }aiu JBBUJ af JJBBJ^"
? ' ? ? ua3fo;sa3uBB JBBUI SJBBJJ ap qaq jjj
ooz sajre si UIOJBBM 'japB^ ug ? ? ? ? usqqsq
pjiSaS jajpjBM jiazatu :jaoui sjj -pMnBuaq ooz ;aq
pBq Jji ? ? ? 'janainaS ua ja^uijaS uaa 'iai{B:pjads
3ip[3M33 uaa apjooq 3ji 'a;;jo^sjaau }Bp 3m;
-SaijA uaa UBA uaqqaq puioojpaS IBOUJ m 'ufiz
Sja ;aoui Jji JBBIU 'UBAJBBM jaam
'pmoojpaS 3ffi[3AmqosjE ooz qaq jfj
[i3 uajooq ;aiu aiu n
ui aip 'j
? ? ? -Jjaoq uap mo
UTBM3J 330jp SJBBll apUapUBjq iaiU JBB[apUB3l
uas aip 'puBq uaa 'uauuiq JBBU piA [asufiqos
JBBA uaa 'usdo 3ui3 jn3p ap 'uio anap ap UBA
^njn ap uiBBz3uBi apiB-ejp pu-eq uaa 'SusS ap
joop uaddB^siaoA apuadsjs aa uaj{uo[5( '
jstnf ap[iM fiq 'UBQ -piio;s[i}s ;jsq ufiz }o
Jnapadsui ;aq SBM
PAG. 25 DE GROENE No. 3211