Historisch Archief 1877-1940
ESTORIL. Portugal.
IDEAAL WINTERVERBLIJF aan de
Portugeesche Zonnekust nabij Lissabon. Gem.
wintertemp. 53°Fahr. Zeebaden het geheele jaar.
Casino (roulette, baccara), Golf (18 holes).
Goede verbinding per ROTTERDAMSCHE
LLOYD, dagel. trein Parijs-Lissabon en Luft
hansa. Intern, telefoon.
In geheel Portugal heerscht absolute rust.
Eerste rang hotels en pensions naar ieders
beurs en smaak. Inlichtingen bij:
Soc. Prop. Costa do Sol, Estoril, Portugal en
Irisstraat 154, Den Haag.
GRAPHOLOGIE
Handschrift Analyses op wetenschappelijke
grondslag (karakterbeoordeeling, zakelijke be
kwaamheden enz.). Ia. referenties.
J. KATER. Amsterdam, Merwedepl. 46. Tel. 95609
orae
tune
0*T IN MINIMUM VAN TIJD ...
CONSTATEERT DE GEBREKEN «M"*.
TELEFOON
COMPRESSIE \41435/
KIEPPEN
ONTSTEKING
ARBURATIE EMX:
BUREAU VOOR
AUTOMO BIEL
ECONOMIE
SPAARNDAMMËRSTRAAT 94
W
HOOF b*
glas mijn.
ts:
D
Voor KERSTMIS raden wij U aan:
Bij Kalkoen: EGRI BIKAVÉR 1929 F l .50
Bij Plumpudding: TOKAJI FURMINT 1926 F 1.60
Voor OUD en NIEUW moet U eens een
proef nemen met:
CSOPAKI 1933 F l 40
DES FURMINT 1930 F l 50
FRANCOIS: BATTHYANY BRUT F 2 40
X
En als goede dagelijksche tafelwij'n
kunnen wij U recommandeeren:
VISONTAI VÖRÖS 1931 (rood) F l 05
BAKATOR 1932 (wit) F 1.10
Bcrrnigrncljt 338 «clcfoon 31040
Prijscourant wordt gaarne toegezonden
Adverteeren... doet verkoopen !
Circusleven en circusmen
Het festival in het
RAICIRCUSLEVEN, Circusmenschen!
Wat weet het publiek ervan?
Niets ! Even weinig eigenlijk als
van het leven van den postbode, waar
voor het publiek zich niet interesseert,
al is het in zijn soort natuurlijk even
interessant als dat van een
circusartist, als men de facetten er maar van
van weet te vinden. Wat een drama kan
achter een weggeraakten brief zitten
in het eentonige leven van een post
bode. Voor hem kan het tenslotte even
belangrijk zijn als het scheuren van het
net onder een troep trapezewerkers in
een circus.
Amsterdam heeft thans tijdens den
Kersttijd we r een circus binnen zijn
muren. Ondernemende landgenooten
hebben het plan opgevat een nationaal
Nederlandsch Circus in exploitatie te
gaan brengen en het Internationaal
Circusfestival in het Raigebouw moet
den vuurproef vormen. Men heeft als
voorbeeld genomen het beroemde Na
tionaal Circus Knie in Zwitserland, den
wintersportliefhebbers wel bekend, en
voor den openingstijd heeft men den
Decembermaand gekozen, zonder twij
fel in navolging van de reeks circus
voorstellingen in groot formaat, die
rondom Kerstmis steeds in de Olympia
Hall te Londen worden gegeven door
het beroemde Bertram Mills circus,
welks stichter, die de beste relaties had
in de hoogste Engelsche kringen, kort
geleden overleden is. Op het program
ma staan namen van beroemde
Europeesche circusdynastieën, Carré, Knie
en Sarrasani, en dit geeft den vakman
vertrouwen.
Circusdynastieën: er zijn er niet veel
meer ! T. Ikens lezen we in de vakpers,
dat er weer een is heengegaan. De
laatste was thans enkele weken geleden,
de 84-jarige Therese Renz, die ondanks
haar hoogbejaardheid tot het laatste
nog optrad met haar schoolpaard, en
als ze in het zadel zat nog den indruk
wekte van een amazone van middel
baren leeftijd. Therese Renz, die nooit
aan een ander de verzorging van haar
twee paarden wilde overlaten, werd te
Berlijn begraven. Het muziekkorps
van het groote Circus Krone, dat toe
vallig te Berlijn speelde, zorgde voor
muziek bij haar laatsten gang en haar
schoolpaard ging in den stoet mede en
(is het een toeval of niet) hinnikte treu
rig toen de kist in de groeve neerdaalde
om Therese Renz eindelijk de rust te
brengen, die deze rasartiste in haar
moeilijk circusleven nooit had gekend,
zooals niemand, die zijn leven opoffert
aan het circusleven.
WANT het circusleven eischt van
den laagsten stalknecht tot den
grootsten circuskoning-directeur, waar
van b.v. Hans Stosch Sarrasani eens het
prototype was, de volle persoon en nog
meer. Het was een waar woord, wat
Sarrasani eens zeide, toen hij in een
van zijn wanhopigste momenten snik
kend in zijn bureauwagen uitriep:
Niet ik bezit een circus, maar het circus
bezit mij!" Circusmenschen zijn de sla
ven van hun beroep, maar ze zijn het
graag en met een groot ? liefde voor hun
vak. Er bestaat een gezegde in het cir
cus, dat maar al te waar is: Ieder, die
Artist Petsjek uit Praag vertelt
P ETS J EK is in de geheele circuswereld thuis; hij zou er een
kroniek over kunnen schrijven, die voor de circusgeschiedenis
zeer belangrijk zou zijn. Maar hij doet 't niet: Circusmenschen
praten graag over hun vak onder elkaar, maar er over schrijven voor ,,de
burgerwereld" doen ze niet. Petsjek was eens een groot artist. Thans is
hij bijna 70 jaar en reeds jarenlang het manusje van alles" van Sarrasani.
Hij kent alle geheimen van het reusachtige menschen-, tenten- en wagen
complex van dit wereldcircus en heeft eigenlijk de zorg over alles. Hij
kent de vele honderden sleutels van alle wagens en kasten uit 't hoofd uit
elkaar en des nachts ontmoet men hem altijd weer tusschen tenten en
wagens als hij zijn rondgang maakt, met een grooten pijp in den mond.
Anderen mogen niet rooken in het circus, maar niemand zou het wagen
't hem te verbieden.
Zoo 's nachts na een prachtigen zomerdag vertelt hij graag urenlang,
hangende tegen een wagen, of zittend op een disselboom van een der hon
derden wit-groene wagens.
En dan hoort men over de lotgevallen van dozijnen oud-collega's, over
den goeden, ouden tijd en over zijn eigen leven: ,,Ik had een hang naar
het trekkend leven en ben op een goeden dag met een circusje meegegaan
als stalknecht, natuurlijk tegen den wil van mijn ouders, eerzame win
keliers in Praag. Van stalknecht ben ik in een clowntroep terecht geko
men, waarmede ik door geheel Engelsch-Indiëzwierf, als de man, die
de klappen kreeg". En dan verveelde het me en ik kreeg zin in luchtwerk.
In 't geheim oefende ik aan een rekstok, dien ik in mijn woonwagen had
bevestigd, en toen ik op een goeden dag in een vakblad las, dat er een
vlieger" gevraagd werd in een trapezenummer, heb ik 't er op gewaagd
en ik had gelijk : 't ging !
Als de 4 Morrisons, de vliegende menschen, werkte ik meer dan 8 jaar
in alle groote circussen ter wereld. In Lissabon dan, thans 24 jaar geleden,
ben ik gevallen en verkeerd terecht gekomen in 't net, zoodat alles gebroken
was en men mij als een vod heeft opgenomen en naar 't ziekenhuis heeft
gebracht.
En dan kwam na mijn herstel" de teruggang. Ik deugde niet meer
als artist, m'n geld raakte op en ge ^n circusdirecteur wilde me meer
engageeren, totdat eindelijk de grootste onder de Circusmenschen, Sarrasani,
me als duivelstoejager bij zich hield. Ik ben er gebleven en heb z'n
vertrouwen weten te winnen, zoodat ik er sleutelbewaarder" ben gewor
den. En ik ben er een deel van den huisinventaris geworden. Op den inven
tarislijst sta ik genoteerd onder de oudste pakwagens en als m'n tijd
voorbij is, zal men een streep door mijn naam halen, zooals laatst door
cassawagen 118, die verbrand is in Weenen."
En dan steekt hij weer een versche pijp op en slentert met z'n houten
been verder, om wér een rondgang te doen, misschien wel de tienduizendste
van alle steden der oude en nieuwe wereld. Een circusmensch, die pech
heeft gehad, maar die wijs genoeg is, om zich niet tegen zijn noodlot te
verzetten. Circusmenschen zijn nu eenmaal philosophen.
PAG. 28 DE GROENE No. 3211