Historisch Archief 1877-1940
A. Benzon
p. 21.5-16 c.m.
N. V. KUNSTHANDEL
P. DE BOER
Heerengracht
Amsterdam
J. "Wtlewïiel 1566^-1638 Joseph en zijn broers in Egypte
tentoongesteld bij de firma
D. A. HOOGENDIJK & Co.
Keizersgracht 64 O .?bij de Vijzelstraat
AMSTERDAM
OUDE SCHILDERIJEN
Kunstnijverheid
GLASWERK
DE schoone uitingen van het glas
blazen van onzen tijd, alles werk
stukken van de fabriek Leerdam, zijn
te zien op een beknopte tentoonstelling
van de Firma N. F. van Gelder in het
oude huis aan de Prins Hendrikkade
te Amsterdam.
Glaswerk, vroeger en nu, ontleent
zijn vorm aan het blazen. Leerdam
verstopt dat procédéniet achter uit
voerige bewerkingen van snijden of
slijpen. Het toont den bel glas vaak,
in den schoonen natuurlijken vorm,
zonder bewerking. De glans en vloeien
de lijn van dergelijke werkstukken
verrukken het oog.
Copier is voor dit alles verantwoor
delijk. Hij vond echter tevens nieuwe
technisch-zuivere versieringsmotieven
voor vazen en siervoorwerpen: mo
tieven ontstaan door het brengen van
luchtblaasjes tusschen lagen glas,
door het doorprikken van een laag,
door het inbrengen van een kleur.
Moderne gebruiksvoorwerpen, aange
past aan den huidigen smaak en toch
niet vallend uit de edele traditie van
een hoogstaand ambacht staan in dit
zaaltje hier samen met de kostbaarder
siervoorwerpen. Kostbaar? Neen: deze
schoonheid is ook voor weinig geld te
koopen.
Van Greco tot
Dr. N. S. Trivas
EEN der belangrijkste gebeurtenissen van de Londensche Art-Season"
is de tentoonstelling Spaansche kunst Van Greco tot Goya" in de
zalen van de Spanish Art Gallery ten bate van het Britsche Roode
Kruis werk in Spanje. Het aantal der tentoongestelde werken is vrij be
perkt, maar de meeste stukken zijn nog nimmer in het openbaar getoond,
zooals de unieke serie van Goya's Desastres de la Guerra" uit de ver
zameling van William Stirling of Keir in Schotland of de uit Schotsche
collecties komende Greco's. Het is wel een merkwaardig feit, dat juist
Schotsche verzamelingen zoo rijk aan Spaansche kunst zijn. Ten deele mag
dit aan de belangstelling voor de Spaansche cultuur te wijten zijn, die een
der voorouders van den heer William Stirling van zijn ambassadeurspost
in Madrid meegebracht en tezamen met de beroemde collectie aan zijn
erfgenamen nagelaten heeft.
DE tegenstelling Greco-Goya" of mysticisme-naturalisme" is
teekenend voor de geheele Spaansche kunst. Een scherpe scheidings
lijn tusschen het mysticisme en het naturalisme is echter niet altijd te
trekken. Zoo ademen Goya's Desastres de la Guerra", deze reeks repor
tages" over de gruwelen van den Spaanschen oorlog, een zoo fanatiek
naturalisme, dat dit op een lijn met Greco's mystiek brengt.
Domenicos Theotocopoulos genoemd Greco (1541?1614), op Kreta
geboren en in Italiëopgeleid, kwam pas tot volle ontwikkeling in Toledo,
dat toen een belangrijk geestelijk centrum was. In den eersten tijd van zijn
verblijf aldaar zal hij wel Santa Teresa en Juan de la Cruz ontmoet hebben.
Zijn werken uit deze en de volgende periode zijn geschilderde
wenschdroomen" van een waren mysticus. In het i6e eeuwsche Spanje, dat door
de katholieke kerk volgens totalitaire" beginselen geregeerd werd, was
de mystiek een der machtsmiddelen tot de beheersching der massa. Ze
richtte zich echter vooral tot de intellectueele elite, terwijl de groote massa
toegankelijker bleek voor het suggestieve naturalisme. De kerk aanvaardde
het naturalisme naast het mysticisme, dat op den duur een scherp maar
gevaarlijk wapen bleek
Terwijl de mystieke schilder aan het bovennatuurlijke een realiteit zocht
te verleenen, wilde de naturalistische school hetzelfde doel langs een anderen
weg bereiken. Dit doel was het opnieuw beleven emotioneel, lichamelijk
en geestelijk navoelen van de mirakels. Door zijn personnages in moderen
kleedij te schilderen en hen in een alledaagsche omgeving te plaatsen,
verwekte de naturalistische schilder bij den beschouwer een onwillekeurige
associatie.
Spanje's groote naturalisten uit dezen tijd zijn Francisco de Zurbaran
(1586?1664), Jusepe de Ribera (1591?1652) en Juan Bautista de Maino
(1586?1649). De laatste was Italiaan van geboorte, terwijl Ribera wel in
Spanje geboren was, maar grootendeels in Napels werkte. Deze drie
meesters zijn op de tentoonstelling gelijkelijk door uitstekende werken
vertegenwoordigd. Van Zurbaran is, bij andere schilderijen, een, door
zijn soberheid buitengewoon sterk aansprekend, stilleven te zien, dat uit
uiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiniiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiiiiiitiiMiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiimiii
IK weet het met u, mijn geachte
lezers en lezeressen, tevreden
heid maakt vele menschen dik
en goedhartig en snel gelukkig
en kritiekloos. Ge kunt ook tegen
zulke tevredenheid zijn, zoo ge uw
land bemint, ik ben er tegen, ik ben
in dit opzicht voor de malcontenten,
voor de steeds aan alle kanten le
venden, voor de wezenlijke
idea, listen. Holland
! Alfoert ! jf een zeer
tevre5 _, , : den land maar
j PlaSSChaert j wanneer ge
na'"""" """" ""'"' dert over dat
aesthetische, een gedachte die u
toch bekruipen kan (elk fort is
tenslotte inneembaar, de stra
tegie en de kennis der vestingen
heeft ons dat geleerd,) kunt ge tegen
vele forten zijn, die in den geeste
lijken Baedecker staan, die ze uit
geestelijke luiheid met het kruisje
der onneembaarheid heeft gemerkt.
Laten wij, voor onze gezondheid,
malcontenten zijn, we verdienen
zoo iets voor ons land, als is de
wijze ook onaangenaam. Wij vinden
in allerlei dingen in Holland iets
niet in den haak in het aesthetische.
Begin niet dadelijk te zeggen, dat
gij de nazaten zijt van Rembrandt
en Vermeer. Ge zijt dat
tenauwernood, ge zijt dat meestal op hinder
lijke wijze niet. Ge kunt c'at op zijn
zuiverst constateeren op de
tentoonstellingen, die onze, en uwe, plasti
sche kunsten in het buitenland
moeten verdringen, onze plastische
kunsten van thans en van niet zeer
lang geleden. Ik weet: tevredenheid
maakt u dat wijs, maar zij maakt u
onwijs. Wanneer ge eens een keer,
vrij-uit converseert met de lieden,
die van zoo iets wel een opinie
mogen en kunnen hebben, dan
merkt ge, dat de gewaande hoog
achting, waarin ge u koestert meer
kou en koelte verraadt, dan u en
uwe tevredenheid lief kan wezen,
en dat wij leelijk in de kou zitten
van een geringachting, in den kwet- .
senden glimlach van een onver
schilligheid, niettegenstaande alle
speeches van de internationale di
plomatie en wellevendheid, die niet
eens den geest bezit om tusschen
twee phrases iets anders te doen
vermoeden. De tegenwoordige,
Hollandsche, buitenlandsche tentoon
stellingen zijn weinig waard. Hoe
komt dat? Hoe moet dat verande
ren? Dat komt door de keuze der
jury ! De juryleden, die nooit
mogen vergeten, dat zij voor het
land kiezen. Niet ten bate van hun
vrienden, niet ten laste van hun
genootschappen om wederdiensten:
help ik jou, dan help je mij ! Alleen
de vraag is: is het schilderij, is het
beeld goed? Verdedigt het de eer
van ons land? Wij hebben te lang
"ffimiiiiiitmiiifiiii
HfHIIIIIIIIIIIIIIIIIItllllftHIIIHHIIIlnlflIfll'llllllllllllflIlllllllllllllllllMIlllllllllllllllflIIIIIIIIIIMIIIIIIIUII
PAG. \1 EN 13