Historisch Archief 1877-1940
PE STICHTE.R DER
PYMASTIE.
OVERGROOTVADER
RtiEMikHKME
DE ZWITSERSCHE CIRCUSDYNASTIE KNIE
CIRCUSDYNASTIEËN zijn er niet veel meer
in Europa: van de beroemde Carré's zijn er
niet veel meer over; van Renz hoort men
niet veel meer; ook Busch leeft nog slechts voort
in Paula Busch, terwijl Schumann vooral in de
Scandinavische landen populair is.
De familie Knie, de beroemde Zwitsersche Circus
dynastie, is daarentegen op haar hoogtepunt wat
internationale vermaardheid betreft, hetgeen ten
zeerste gebleken is bij het twintigjarig bestaan van
het Nationaal Circus Knie, dat dit jaar in Zwitser
land gevierd is.
De geschiedenis van de Knie'» " =«««?
?nttuitisch. De stichter van deze artistenfamilie was
Friedrich Knie, die in 1784 in Erfurt werd geboren. Hij
was de zoon van den lijfarts van Maria Theresia, en
zijn vader wilde, dat hij ook dit beroep zou leeren.
Hij bezocht het gymnasium en werd daarna student
aan de Universiteit te Innsbrueck om zich in het
vak van zijn vader te bekwamen. Op een goeden dag
bezocht echter een rondtrekkend circus de univer
siteitsstad en hij werd op een der vrouwelijke mede
werksters, een paardrijdster, zoo verliefd, dat hij de
studie liet varen en met den troep als kunstrijder
meetrok. Hij ontpopte zich als een vaardig artist
en reisde eenige jaren met dit circus, totdat hij tot
de ontdekking kwam, dat hij door de bekoorlijke
paardrijdster op een zeer schromelijke wijze bedro
gen werd. Hij liet haar, ras besloten, in den steek
en richtte zelf een klein circus op met het geld, dat
hij in deze jaren gespaard had. Hij bezat veertien
paarden, die hem op een goeden dag, tijdens een
oorlog, door de Franschen werden afgenomen, daar
ze in het leger konden gebruikt worden. Knie was
wanhopig. Hij deed het verhaal van zijn ongeluk
aan Generaal Rapp, die hem beloofde de paarden
te zullen teruggeven, daar hij inzag, dat Knie's
troep zonder deze paarden niet zou kunnen verder
bestaan. Hoogst verbaasd was Knie echter, toen hij
op een morgen 14 totaal onbruikbare, wildvreemde
paarden terugkreeg. Nu was het gedaan met zijn
circus; hij verkocht zijn heele boeltje en werd koord
danser op den hoogen draad, wat hij in zijn eerste
circusjaren reeds geleerd had. Deze werkzaamheden
werden op een hoogen draad verricht, die van huis
tot huis of van een kerktoren naar een ander hoog
punt gespannen was; in Nederland kent men de z.g.
Hochseilarbeit" niet of zeer weinig.
KNIE had veel met moeilijkheden te kampen,
al kon hij optreden voor de soldaten van beide
legers, daar hij zoowel een Fransche als een Pruisi
sche vergunning had, die hij in zijn balanceerstok
verborgen hield.
In 1807 bracht het toeval hem weer naar Inns
brueck terug, waar hij voor de eerste maal de liefde
had leeren kennen en waar hij thans zijn toekom
stige vrouw zou ontmoeten. Het was de beeldschoone
Toni Stauffer, een dochter uit een soliede burger
gezin, die groote liefde opvatte voor den jongen,
knappen artist. Het spreekt vanzelf, dat haar ouders
niets wilden weten van een verbintenis met den
rondtrekkenden koorddanser. Ze deden alles om
het meisje te overreden haar gevoelens voor den
artist te bedwingen, maar niets hielp, en tenslotte
waren de brave menschen genoodzaakt hun dochter
in een streng pensionaat te doen opnemen. Knie trok
verder met zijn troep, vast besloten Toni tot de zijne
te maken. De beide gelieven correspondeerden ge
regeld, en zoo was Toni van het feit op de hoogte,
dat zij op een goeden dag door haar minnaar ge
schaakt zou worden. Toen de ouders hun dochter
geheel veilig waanden, verscheen Knie op een don
keren nacht bij het klooster. Toni ontvluchtte dien
nacht door een achterpoort van het pensionaat,
waarvan ze de sleutel ontvreemd had en voegde
zich bij den ongeduldig wachtenden koorddanser,
die op eenigen afstand een paard en mannenkleeren
verborgen had, welke het meisje fluks aantrok, om
niet onderweg herkend te worden. Daarna nam hij
haar voor op 't paard, en wist te ontkomen naar zijn
troep, die in dezen onrustigen oorlogstijd aan het
Fransche front voorstellingen gaf. Het was door den
oorlogstoestand onmogelijk voor de ouders, maat
regelen te nemen hun dochter terug te krijgen, toen
ze de vreeselijke tijding hoorden. Knie verzocht
thans het meisje te mogen trouwen, en tenslotte
zwichtten de ouders en stuurden de benoodigde
papieren. Voor het echtpaar kwamen daarna ver
schrikkelijke tijden, maar ze kwamen er doorheen.
Herhaaldelijk moest Knie medevechten in den oor
log, maar hij kwam steeds weer terug bij zijn vrouw
en zijn koorddansersberoep. Intusschen was hij
vader van zeven kinderen geworden, die ook alle
het koorddansersberoep kozen. Ze waren meesters
in hun vak. al »U« - J "-11 ?«uunijk herhaal
delijk gevallen, waarbij ze beenen en armen braken.
Ze gingen geblinddoekt over den draad, namen
groote stukken vuurwerk mede, die op hun rug
werden vastgemaakt en die dan boven op den draad
werden ontstoken, bakten eieren in een pan tijdens
hun gevaarlijk balanceerend werk, en reden zelfs
met een kruiwagen, waarin een jong varken zat,
over den dunnen draad.
NA den dood van Friedrich Knie werd zijn zoon
Carl directeur en reisde zeer dikwijls in Zwitser
land met zijn troep. Na den dood van Carl in 1862
voerden de weduwe met haar beide zoons Lucwig
en Charles en haar vijf dochters Clara, Sojhie,
Marie, Antoinette en Nina de zaak verder. Des
middags en des avonds werden voorstellingen ,n de
open lucht gegeven, die steeds meer het kaakter
van echte circus-voorstellingen kregen. Clara
trouwde met een lid van de beroemde
artstenfamilie Blondin. Alle dochters traden met atisten
in het huwelijk, behalve Nina, die met een apoheker
in Genève trouwde. Intusschen stierf in 1890 Franz
Knie, een der zonen van Friedrich, die in zijruaatste
levensjaar nog op den Hohen Draht" gewekt had
en die vader van 36 kinderen was.
Ludwig en Charles Knie waren intusscten ook
getrouwd en wel, zooals in deze familie lijkbaar
bij den vrouwelijken tak de gewoonte is, niet met
artistenkinderen maar met dochters uit de burger
maatschappij. Charles verongelukte bij zijn werk en
Ludwig, die zich intusschen zelfstandig gemaakt
had, bleef in Zwitserland. Hij is de vader van de
tegenwoordige bezitters van het circus: Friedrich,
Charles en Eugen. Hun winterkwartier werd
Rapperswil, waar thans nog hun vaste woonplaats is.
Reeds Ludwig Knie, die in den beginne nog een
openlucht-circus had, maak-v. i-;., .?... een gesloten
: «,,,?.??:. ionen hebben de onderneming
steeds uitgebreid, zoodat thans het Nationaal Circus
Knie een der grootste en mooiste circussen van
Europa is geworden. Hun relaties met de
Zwitsersche regeering zijn zoo goed, dat aan geen ander
circus vergunning gegeven wordt, in dat land te
reizen. De onderneming is dermate populair, dat
elk jaar als de verschillende steden bezocht worden,
het kleinste kind elk paard herkent en het bij den
naam roept als de dieren van het station naar de
stallen worden gebracht. Het programma van Knie
is een voorbeeld voor elk circus, wat samenstelling
en gehalte betreft.
De zonen van Friedrich, een der tegenwoordige
eigenaars, Fredy en Rolfi, werken thans met hun
paarden en olifanten in het programma mede van
het Internationaal Circusfestival, dat in het
Raigebouw te Amsterdam wordt gehouden. Deze telgen
uit de vijfde generatie van deze dynastie werden
resp. geboren in 1920 en 1921. De vakman wordt
verrast door de wijze, waarop ze hun nummers
vertoonen en aankleeden.
Tenslotte zij nog vermeld, dat het in de bedoeling
ligt, dat het geheele circus Knie een der volgende
seizoenen een zomertournee door ons land zal
maken, wat zonder twijfel door de vele circus
vrienden in ons land met vreugde begroet zal worden.
' J. VAN DOVEREN
PAG. 21 DE GROENE No. 3213