Historisch Archief 1877-1940
'rouwen en vrouwenleven
A»
X
HAREMS EN SLUIERS
Huwelijksgébruiken en levensgewoonten in het nabije Oosten
?M
*'
De internationaal bekende publicist over gebeur
tenissen en toestanden in het nabije Oosten,
Mohammed Essad-Bey, behandelt in het hier
volgende artikel enkele huwelijks- en
levensgebruiken in de Mohammedaansche wereld. Wij
maken onze lezeressen en lezers speciaal attent
op de origineele voorstelling die hij van den
harem geeft een instituut waarover men in
Europa meest te romantische gedachten koestert
DE Westerling houdt er over het
Oosten vaak zonderlinge opvat
tingen op na.
* Een van die zonderlinge opvattingen
is, dat een harem een soort verzameling
van kakelende wezens van het vrouwe
lijk geslacht is, bewaakt door sexe-looze
slaven. Deze opvatting is onhoudbaar.
In werkelijkheid is de harem een der
belangrijkste sociale instellingen van
hét Oosten. Hoe vreemd het een Euro
peaan in de ooren moge klinken: de
harem-lijk" (het verboden deel" des
huizes, in tegenstelling tot het
salem"lijk", het vrije deel") heeft zich eeu
wenlang kunnen handhaven, niet om
dat hij zoo'n belangrijke rol vervulde
in het particuliere leven van den mo
narch, maar omdat hij een onmisbaar
instrument was, waarmee deze zijn
macht handhaafde. De bekendste ha
rems waren die van den sjah van Perzi
en van den sultan van Turkije. Beide
waren politieke instellingen; de
eunuch die aan het hoofd stond, had
den rang van minister. Harems van
politiek belang worden op den huidigen
dag nog gehouden door Ibn Saoed,
door den sultan van Marokko, van
Hadramaut en van Yemen, door den Emir
van Transjordaniëen door verschillende
leiders der Syrische Drusen.
De laatste groote sjah van Perzi
was eigenaar van een harem van meer
den driehonderd vrouwen. Het behoeft
geen betoog dat deze harem niet uit
sluitend diende voor het genoegen van
den heerscher. In wezen wist de sjah
en wisten alle Oostersche vorsten,
die er een harem op na hielden door
middel van dat instituut de eenheid van
zijn rijk te handhaven. Doordat hij de
echtgenoot was van zoovele vrouwen
was de sjah namelijk verbonden met
bijna iederen clan uit zijn volk, bezat
hij relaties in bijna iedere stad in iedere
provincie van zijn rijk. De familieleden
van zijn echtgenooten waren trotsch op
den hoogen post dien n hunner ver
worven had; en streefden er deswege
naar, de eenheid des rijks te handhaven.
Bovendien werden de, eventueel zeer
talrijke kinderen van den sjah naar de
verschillende provincies gezonden,waar
vandaan hun moeders kwamen, tenein
de er als gouverneur of hoog ambtenaar
te fungeeren. De sjah kon practisch
onder alle omstandigheden op de fami
lieleden van zijn haremdames rekenen.
De keuze der vrquwen was dan ook
even belangrijk als moeilijk. In feite
was de eenheid des rijks toevertrouwd
aan de blanke, vrouwelijke handen
van den hoofd-eunuch die in deze en
dergelijke gewichtige vraagstukken het
laatste woord had. De hadith" het
met den Koran verbonden gewoonte
recht wilde dat de souverein wel
meer dan vier, maar nooit meer dan
zeven wettige echtgenooten mocht heb
ben. Mohammed, de profeet zelf, had er
nooit meer dan zeven bezeten. De andere
vrouwen waren slechts odalisken".
En ook waneer de souverein meer dan
vier echtgenooten aan zich wilde ver
binden, moest hij eerst de toestem
ming van de hooge geestelijkheid ver
werven.
Geen wonder dat de keuze van die
vier resp. zeven voornaamste echtge
nooten den hoofd-eunuch menigmaal
slapelooze nachten bezorgde.
Niet alleen in politiek, ook in sociaal
opzicht was de harem van belang.
Wanneer iedere man er verschillende
echtgenooten op na houdt, is de kans
dat meis<es ongehuwd blijven, zeer ge
ring. Dat bevordert de nakomelingschap.
ledere man moest bovendien zijn
toekomstigen schoonouders een bepaald
bedrag in geld geven. Door het bedrag
te verlagen, konden ouders altijd hun
dochters wel kwijt raken.
NIET alleen over de sociale functie,
ook over het leven der harem
bewoonsters is het Westen doorgaans
slecht ingelicht.Men steltzich
deharemdames gaarne voor als een bende
vrouwelijke gevangenen, die scherp be
waakt worden en wier eenige ontspan
ning gevormd wordt door de schaarsche
oogenblikken dat de echtgenoot zijn
liefdevolle aandacht aan haar wijdt.
De feiten zijn anders.
De Oostersche vrouw is vrij, zij het
ook dat zij deze vrijheid anders gebruikt
dan de Westersche vrouw. Hoewel er
moderne harems voorkomen, die voor
zien zijn van electrisch licht, koelkasten
en stofzuigers, zou het verkeerd zijn te
veronderstellen dat zij op een van alle
gemakken voorzien hotel gelijken.
Oostersche steden zijn veelal gebouwd
op het bijenkorf-principe, d.w.z. dat alle
harems en huizen door een labyrinth
van steegjes verbonden zijn. Aldus kan
een vrouw, vrijwel zonder opgemerkt te
worden, van den eenen harem naar den
anderen wandelen. De vreemdeling die
af-en-toe een gesluierde vrouw voorbij
ziet glippen, heeft meestal geen idee
van het actieve en bezige leven op de
binnenplaatsen, waar de vrouwen in
volkomen vrijheid en ongesluierd met
elkaar spreken.
Ja die sluier ! Men beschouwt hem
als het symlool der teruggetrokkenheid.
Eigenaardig genoeg, is hij geen Mo
hammedaansche uitvinding. Hij is een
nabootsing van een
Byzantijnsch-Christelijk gebruik. Trouwens in lagere
kringen is de sluier nooit waarlijk in
geburgerd. Deze sluier dan, is geen
kwelling voor de Mohammedaansche
vrouw, maar eigenlijk een
schoonheidsmiddel, dat een uitermate practisch
doel heeft: de bescherming van het ge
laat der draagster tegen het stof en de
modder der Oostersche steden. Boven
dien: waar een sluier is, is mysterie.
Wat wil een vrouw meer?
In het algemeen behandelt de Mo
hammedaansche echtgenoot zijn vrou
wen behoorlijk. Het is een uitzondering
wanneer hij ze lichamelijk tuchtigt
en dan nog loopt hij de kans dat zijn
buren het niet kunnen aanzien (en
hooren) en zich gezamelijk tegen hem
keeren. Maar, gelijk gezegd, het slaan
van vrouwen kom*' weinig voor, in de
eerste jaren van het huwelijk zeker
niet. Hier speek ook weer de sluier
een eigenaardige rol. Doordat de echt
genoot de eerste man is, dien de vrouw
met naakte oogen" (d.w.z. zonder
sluier) ziet, valt het haar meestal niet
moeilijk, terstond op hem verliefd te
worden met allen hartstocht waarover
Oostersche vrouwen beschikken.
Dat er toch in het Oosten betrekke
lijk veel scheidingen voorkomen, is een
gevolg van het feit dat men er gemak
kelijk echtscheiding kan verkrijgen.
Teveel suiker in de koffie, een te luid
gesproken woord het zijn voldoende
redenen om echtscheiding aan te vra
gen en te verkrijgen. Gelukkig zijn er
maar weinig wettige moeilijkheden, die
een verzoening in den weg staan. De
vrouw mag echter alleen hertrouwen
met haar vroegeren man, wanneer zij
inmiddels met een anderen man ge
huwd was. Door deze in de wet neer
gelegde gewoonte is in het Oosten een
geheel leger van voorloopige" echt
genooten ontstaan, die met gescheiden
vrouwen een schijnhuwelijk sluiten.
Men kent in Perziëook nog een an
deren vorm van tijdelijk huwelijk, hoe
wel ik niet weet of men hier van hu
welijk" mag spreken. De reiziger bij
voorbeeld, die een maand in Shiraz
vertoeft, kan daar een vrouw trouwen
voor een maand ! Hij betaalt slechts
een zeker bedrag aan haar vader, en zij
zorgt verder voor hem. De reputatie
van een Oostersche vrouw wordt daar
door niet in het minst geschaad !
Ik schrijf dit niet ter navolging.
Ieder land heeft zijn eigen gebruiken,
en wat hier wijs is en op zijn plaats,
zou, overgeplant, ginds de grootste
dwaasheid kunnen zijn !
MOHAMMED ESSAD-BEY
Een nieuwe avondjurk is een probleem.
O, honderdmaal prettiger dan een
wiskundevraagstuk; maar toch, een som. Gegevens
zijn: Uw figuur, de mode, het geld dat u
eraan moogt uitgeven, Uw smaak; gevraagd
wordt: een en ander tot een alleszins en
iedereen bevredigend resultaat te combi
neeren. Het probleem bestaat ongeveer 14
dagen vóór het moment der voltooiing (deze
termijn is zeer willekeurig, kan zich uit
breiden tot een jaar, of inkrimpen tot een
halven dag; dat hangt van de omstandig
heden, maar bovenal van den aard der
bezitster in spe af) ; in dien tijd neemt het
geleidelijk toe in spanning, tot deze haar
hoogste intensiteit bereikt op het
oogenblik waarop de jurk af is en aangetrokken
wordt. Dit is namelijk het moment waarop
blijkt of U de som voldoende, goed of uit
muntend hebt opgelost. Vele zijn de exami
natoren; de strengstenzijn uw sexegenooten;
uw man is ook niet te onderschatten; hij",
n.l. een eventueele aanstaande man, is aan
merkelijk minder streng, maar dat komt
alleen doordat hij niet zoozeer op de jurk,
maar des te meer op Uzelf let. Een voldoend
cijfer krijgt U, als de jurk goed zit, maar
toch niet heelemaal het" i»-: men zou zich
iets frappanters kunnen denken. Goed wordt
de uitslag, als coupe en kleur perfect zijn,
maar het persoonlijk détail, dat de zaak
interessant maakt, ontbreekt.
En na den avond van het examen is er
'geen probleem meer, alleen maar een
avondjurk.
Bij voorbeeld zooeen als die van de foto:
parelgrijs satijn met handgeschilderde bloe
men in rose, rood en groen. Óók een
imprimétje", maar wat voor een f