Historisch Archief 1877-1940
Het nieuwe bouwen
De Rozekruistempel
te Haarlem
IN de discussie over de hedendaagsche architec
tuur, een gebied, waarop de richtingen elkaar
niet zonder geestdrift bestrijden, is meer dan
eens de opmerking gemaakt, dat het nieuwe bouwen
slechts tot sterk positivistische uitingen in staat zou
zijn. Hoe onjuist deze bestrijdingswijze van de
moderne richtingen in de bouwkunst is, toonde
onlangs architect B. Merkelbach in dit blad aan,
bij welke gelegenheid hij als voorbeeld de synagoge
noemde, door zijn collega A. Elzas gebouwd aan
de Lekstraat te Amsterdam. Als complement van
zijn betoog, dat ook in de moderne architectuur
geestelijke waarden tot uitdrukking kunnen komen,
kan het merkwaardige gebouw aan de
Bakenessergracht te Haarlem dienen, de Rozekruistempel
van architect Retera, welke zeer stellig een geeste
lijke, zelfs een mystieke levenshouding concretiseert.
Het is echter niet de duistere mystiek van de middel
eeuwen, die in het gebouw uitdrukking kreeg, doch
de klaarheid, die inhaerent is aan andere mystieke
richtingen. Een belangrijke gedachte, die voor een
deel wellicht in het onderbewustzijn van den
mensch 'sluimert, breekt zich voor degenen, die
oogen hebben welke willen zien, baan in de heden
daagsche kunst en haar belangrijkste exponenten.
ledere scheppend kunstzinnige daad is voor een deel
verheldering, verlichting van het leven, en in de
opvattingen van de nieuwe architectuur in het
bijzonder wordt de wereld ons reeds voor een deel
bevrijd en verhelderd zichtbaar gemaakt, ook waar
zij is beinvloed door positivistische ideologieën.
De heer Retera heeft zich van een uitzonderlijke
opdracht gekweten: de levensbeschouwing van
de leden van het Rozekruisgenootschap te
symboliseeren en te concretiseeren. De Rozekruisers zijn
Christenen, die de innerlijke leer van den Christus
als de eenige godsdienst van den Westerling be
schouwen. De symboliek van den Rozekruistempel
Film
Filmdialoog en
OP niet al te onpersoonlijke wijze bekeken, is'de
film van onze dagen, de ,,circenses" van een
numeriek oneindig grootere massa dan ooit
in de geschiedenis cm brood en spelen zou hebben
gevraagd, en reeds daarom belangrijk, het eerst
geschikt om ons mededoogen op te wekken.
Mededoogen, omdat het voor een rijkeluiszoontje met
een kast, volgepropt met kostelijk speelgoed, moei
lijker is om productief, scheppend te spelen, dan
voor het jongetje met de ne meccano-bouwdoos,
dat in de spanning van zijn beperkte middelen
gemakkelijker den weg vindt naar het rijk der
creatieve verbeelding. De film, geboren in en uit
onzen armen tijd van technische vervolmaking
heeft het waarlijk niet gemakkelijk gehad. In haar
kortstondig bestaan van een kleine dertig jaren
werd zij overstelpt met zooveel technische mogelijk
heden, dat de vervulling van haar verplichtingen
telkens bijna ondoenlijk bleek. En nu, nog voordat
zij haar kinderschoenen is ontgroeid, leeft de film
in de schaduw van de zevenmijlslaarzen, die de
techniek reeds voor haar heeft klaargezet. . . .
Film is handwerk, business" en kunst, en in
den aard van haar bestaan is het gelegen, dat deze
drie levensvormen van de film elkaar telkens weer
moeten overrompelen, dat het filmambacht nood
gedwongen moet uitmonden in de business" die
tot filmfinanciering tot stand kan zijn, terwijl
het scheppen van filmkunst het onontwijkbaar
desideratum der filmbusiness zal moeten blijven,
dat zij moeilijker benadert naarmate de technische
ontwikkeling het filmambacht noodt, de nieuwe
mogelijkheden in oogenschouw te nemen. Als echt
kind van onzen tijd bezwijkt de film dan ook gaarne
voor elke kans, om zich op een nieuwe techniek te
concentreeren, het alibi van den vorm, dat haar
voor eventueele diepgaander eischen beveiligen kan.
NU, op een afstand bezien, was de overgang
van de zwijgende film naar de geluidsfilm in
Hollywood haast koddig in zijn hulpeloosheid.
Singing Fooi" was nog geboren en getogen in de
logische vervolmaking en traditie der
zwart-witkunst, een film, waarin een zwartgekleurde blanke
met witte handschoenen tegen een zwart pak zong,
onverschillig hoe en wat. Het kwam ook niet
zoozeer op den inhoud aan als op het technisch
wonder: den robot met his masters' voice". Het
middel van den geluidsband werd voor het film
ambacht allereerst een speelgoed, de
geluidsrekwisiteur met windmachine, vogelfluitje, en erwten in
Interieur van den
tempel bij daglicht
berust op de esoterische beteekenis van den bijbel.
Elk woord en elk getal heeft voor de Rozekruisers
mystieke beteekenis zoo komen in den tempel
vele mystieke getallen tot uiting. De zeven
lichtcirkels in het plafond symboliseeren de zeven
planeten, de achttien ramen (twee groepen van
drie maal drie) het mystieke licht, het zwarte plint
langs de wanden de aardsche gebondenheid van den
mensch, waaruit de blanke wanden oprijzen, die de
zuiverheid van den geest symboliseeren. De twee
kandelaren verzinnebeelden Aquarius en Leo, de
beide teekens, die volgens de Rozekruisers wijzen
op de toekomstihe aera, in den bijbel beschreven
als het nieuwe Galilea. Het getal 3 symboliseert de
drie-eenheid, 5 is het getal van Mercurius, het hooge
denken, 7 zijn de latente mogelijkheden in den
mensch, die tot ontwikkeling kunnen worden ge
bracht. Vandaar de zevenvoudige kandelaar, in den
bijbel beschreven als de drager van het licht. De
brandende kaarsen vormen een scherpen driehoek,
een tamboerijn werd een zeer geachte medewerker.
De film kon zingen, muziek maken, donderen,
blaffen en schreeuwen, zij kon ook spreken, en lang
heeft het geduurd voordat Hollywood genoeg begon
te krijgen van het ongeremd gebruik van het
nieuwe speelgoed.... en over den zin van het spel
begon na te denken.
Na het filmambacht kreeg de filmbusiness haar
beurt. ledere zakelijke leiding is voor een groot
deel routine, en zoo kon het gebeuren, dat de film
maatschappijen langen tijd niet op het idee kwamen
om iets anders te produceeren dan sprekende
zwijgende films", met op den geluidsband de
vervanging van het vroegere bioscooporkest en den
antiek geworden explicateur.
Het streven naar filmkunst echter bewoog zich
in twee richtingen, de optische en de acoustische.
Men bleef gelooven in het primaat van het oog met
aamvullende filmdialoog, f men forceerde het
voorrecht van het gehoor en maakte den dialoog
tot middelpunt. Deze beide varianten vereischten
niet laleen volkomen verschillende manuscripten,
doch ook geheel verschillende regisseurs en acteurs.
Terwijl de zuiver optische film van montage en
gecompliceerd cutting" appelleert aan het automa
tische, gevoelsmatige meedenken van den toe
schouwer, brengt de film van den filmdialoog een
taak mee voor het bewuste denken. Waarbij wij
vriendelijkerwijze willen veronderstellen, dat er in
beide films iets denkbaars te vinden zou zijn !
ZOOALS te verwachten was, heeft mettertijd
de dialoogfilm een tijdelijke overwinning be
haald over de film-met-filmdialoog. Resultaat was
de overstrooming van onze bioscopen met
praatfilms" vooral van Amerikaansche origine, waarin
de gevatheid van het op den geluidsband gesproken
woord de film moest dragen en beheerschen. De
Europeesche, met name de Fransche film, concen
treerde zich meer op de traditie van het beeld. De
nieuwe techniek werd hier minder geestdriftig
uitgebuit, waardoor een gemakkelijker weg kon
openblijven naar de werkelijke mogelijkheden van
de geluidsfilm, die men ook in Amerika meer en
meer begint te zoeken, vooral ook van de zijde van
de filmbusiness.
Het is merkwaardig, te zien hoe Hollywood met
precies dezelfde methodes worstelt met precies
dezelfde problemen als bij de komst van de geluids
film, nu de kleurenfilm in opkomst is. Het symptoom
van de kinderziekte is ook hier weer het onvermoeid
die het stoffelijk werk symboliseert als een nood
zakelijkheid om tot geestelijken groei te komen,
op de grondslagen van goedheid, waarheid en
gerechtigheid. Een korte aanduiding van deze sym
boliek is onontbeerlijk, om de strekking van de
opdracht te begrijpen. De heer Retera slaagde er
met sobere middelen in, den Rozekruistempel te
maken tot een architectonische uiting van waarde,
welke in het bijzonder juist de niet-materieele
qualiteiten, die in de nieuwe architectuur aanwezig
kunnen zijn, aan het licht brengt. Er is in dit ge
bouw een atmosfeer, die een sterk zuiverenden
invloed moet uitoefenen op degenen, die er bijeen
komen. Een gebouwtje, dat in meer dan n op
zicht een eigen taal spreekt, al zal het taalgebied,
dat het bestrijkt, minder uitgestrekt zijn dan dat
hetwelk sommige leden van de groote familie
der hedendaagsche architecten, luidruchtiger van
toon en ostentatiever van gebaar trachten te ver
overen. H. BUYS
spel met het nieuwe technische middel, en de kleuren
films spelen niet meer in den modernen tijd met de
uniforme kleedij van Europa of Amerika, doch bij
de Indianen, Mexicanen of Middeleeuwers, overal
daar, waar ook de mannelijke ster meer kleuren
scala's mag dragen dan 20 cm. das....
DOCH de gekleurde film staat pas aan het begin
van haar levensweg, en filmdialoog en dialoog
film zijn in het midden van haar ontwikkeling
begrepen. Het ziet er naar uit, of de weg naar de
filmkunst voor de dialoogfilms niet meer openstaat.
De overheersching van den dialoog bij de film met
al haar visueele eischen en mogelijkheden, draagt,
geheel afgezien van de kwaliteit van den dialoog
zelve, de kiem van eenzelfde doodelijke vervalsching
als elk expressiemiddel, dat tot het alpha en omega
van een uiting wordt verheven. Evenzeer was de
ziekelijke overheersching van het decor in de latere
Berlijnsche methode van prof. Reinhardt gevaarlijk
voor en vreemd aan het wezen van het tooneel.
Anders staat het met den filmdialoog. Zij bergt de
oneindige mogelijkheden in zich van het gesproken
woord, mogelijkheden die meer gelijk zijn aan die
van den dialoog" van het werkelijke leven dan
aan die van het tooneel.
Want niet alleen boven den amusementsvorm
van de dialoogfilm, ook boven den filmdialoog staat
de eenheid die belangrijker en in essentie anders is
dan haar onderdeelen: de filmtaal, machtig expressie
middel dat alleen de onoverzienbare invloedssfeer
van de film waardig is, omdat zij alle uitdrukkings
mogelijkheden van de film in zich kan vereenigeri.
In een film, die in filmtaal" tot ons zou spreken,
zouden beeld, geluid, filmrhythme in en buiten
het beeld, spel van de acteurs en compositie elk haar
eigen rol moeten spelen, organisch ondergeschikt
aan het groote geheel. Een artistieke verantwoorde
lijkheid als deze werd tot nu toe slechts sporadisch
in de filmproductie bereikt, omdat men te gauw
tevreden was met een gemakkelijke verdubbelde
mededeeling", b.v. door geluid en beeld. Het vol
komen verantwoord gebruik van alle onderdeelen
van de filmtaal echter zou een verdieping kunnen
scheppen die iets van den zin van het gebeuren zou
kunnen basthouden. Onbewust streeft men in bijna
elke serieus gemaakte moderne film naar deze
mogelijkheid. Een film-in-filmtaal zou een geheel
zijn, dat het stellen en de behandeling van proble
men, ook sociale problemen, zou rechtvaardigen.
Zij is, in zuiveren vorm, tot nu toe utopie. En toch
zou zij niets anders zijn dan het sinds langen tijd
gezochte, vanzelfsprekende.... eenvoudig: een
film. ELLEN KAHN
PAG. II DE GROENE No, 3216