De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 4 februari pagina 18

4 februari 1939 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

U houdt van sport? U houdt van Droste? Dan hebt U nu elkaar gevonden in DROSTE'S SPORTVERPAKKING. Droste heeft getracht een kleine verpakking van toch n ons inhoud te brengen; een verpakking, handig van formaat, die U zóó in de zak kunt steken. Inhoud: Droste's PASTILLES RICHE. . . de heerlijke verkwik kende en nimmer dorst-verwekkende Drostechocolade voor alle sportmenschen. DROSTE ALTIJD WELKOM! Spaan plaatjes voor hit nieuwe. album ,,Het Water op"! VEILINGGEBOUW DE ZON" L. GIJSELMAN & ZOON GEVESTIGD 1823 SINGEL 118 EN BLAUWBURGWAL 15, A M S T E R D A M-(C) BELANGRIJKE VEILING op DINSDAG 7 FEBRUARI 1939 en vele volgende dagen, tot 24 Februari, van Kostbare en goed onderhouden INBOEDELS Bezichtiging: heden, Zondag en Maandag van 10-4 uur. CATALOGUS a 25 CENT VERKRIJGBAAR iiniiiiiiiiiiiiiiiiiiii iiiiiHiiiiiiniiiiMHiiiiitiiiiiiiiiiMiiiiiiiiiiiiiiMiiiiniiiiiiitiiiiiniiniMiifitiiii imtmitiiiiimir l U voelt de dingen aankomen j als U DE GROENE leest. Dat komt doordat DE GROENE i voor U de groote lijnen trekt die U in de veelheid der | dagelijksche gebeurtenissen telkens weer uit het oog dreigt te verliezen. Neemt een abonnement! BON Ondergeteekende abonneert zich voor het jaar 1939 op De Groene, waartoe hij het abonnementsgeld f 9.25 gireert op postgirorekening 72880 van De Groene Amsterdammer Amsterdam per postwissel zendt aan de Administratie van De Groene. Keizersgracht 355. Amsterdam-C Hij ontvangt het reeds in Februari verschenen nummer, alsmede als premie het Poolnummer en het Lichtnummer Naam: Straat: Woonplaats : iiiitiiiiiiitiiiiiiiiiiimiitiimi; WV3». Handteekenlng Abonnementen kunnen te allen tt]de Iniun, doch slechts bij het ?inde van een Jurgtng na opzegging voor l December eindigen Kleine perikelen DE Vereeniging van Beeldende Kunstenaren De Brug" (het is onbegrijpelijk dat zich nooit een vereeniging vormde ,,De Kruiwagen" omvattend alle kunstenaren die vriend jes zijn met de kritiek) heeft het pu bliek in staat gesteld op haar tentoon stelling zijn meening te zeggen over de geëxposeerde werken en om mij niet al te zeer te exposeeren, ben ik er niet heen gegaan. Ik ken dat. Sedert ik eenmaal een mij bevriend kunstenaar op zijn vraag hoe vin je het?" ant woordde: het zijn schilderijen die je niet voor de eerste maal moet zien", bedoelend dat je er eigenlijk geen oor deel over kon vellen, zonder ze vele malen gezien te hebben, onthoud ik mij van critiek. Gisse doet het zooveel handiger. Zij heeft bij iedere gelegen heid een hoeveelheid neutrale ant woorden klaar en wanneer men haar een oordeel vraagt over kunstuitingen, dan begint zij met een enthousiast: zér. Zooals u vanavond gespeeld hebt dat was werkelijk zér !" Zooiets verkrijgt men door den om gang met voorname, stomme en snel geprikkelde lui. Ik heb een gesprek bijgewoond tusschen een uiterst gebor neerd staatsman en Gisse. Zij zei niets anders dan: hoe is het mogelijk wei neen maar dan toch neen, maar dat is toch hoe verschrikkelijk?zoo en wel, maar neen zér foei ach.... De staatsman roemde na afloop zeer den esprit, het treffende inzicht en den tact van Gisse. Hij roemde zichzelf, want er was niemand anders aan het woord geweest. Er is niets tegen, het publiek tot de kritiek toe te laten, want ten slotte gaan je handen wel eens jeuken. In de Wild West draagt ieder zijn kritiek ter hoogte van zijn heupen en een beetje shooting from the hip" zou een weldaad zijn in onze concertzalen en op onze schilderijen exposities, op conditie natuurlijk dat de schilder hetzelfde risico zou nemen als de zangeres en de violist van namelijk achter zijn werk te staan. Dat is ver moedelijk de oorzaak dat wij zoo veel slechte schilders en zoo veel goede musici hebben: de schilder blijft thuis en wat niet weet, dat niet deert. De musicus, de zangeres hebben maar af te wachten of de zaal op temperatuur komt. Hun wacht bovendien het ochtendblad, terwijl de schilder in het avondblad komt, meestal op een tijd stip dat zijn expositie zoowat afgeloopen is. En meestal lijkt hij dan nog wel een beetje op Cézanne of op Courbet, zoodat hij nog niet heelemaal door de kat is binnengebracht. DE bevestiging van mijn theorie vond ik in een telegram uit Philadelphia van den 2osten Januari. Daar staat dat Mischa Elman zich een lijf wacht zal moeten aanschaffen, omdat hij dreigbrieven heeft ontvangen. Per soonlijk vind ik Mischa Elman zér en Gisse eveneens. Kunt u zich voor stellen dat Jan Sluyters of Charlie Toorop of The Lau een lijfwacht noodig hebben? Afgescheiden van de vraag of zij het zelf met de kritiek niet kunnen klaar spelen? Ik heb zélf een zonnebloem van Lau in een kan netje en toch zou ik hem niet te lijf willen. Ik ben dus in, wat publieke kritiek betreft. De eenige manier om onze schouwburgen en expositiezalen wat te verlevendigen. J. VAN HOORN Verslag van de prijsvraag ?/? revolufie in onze zegswijzen DE revolutie in onze zegswijzen heeft in alle stilte een aanvang gemaakt. Wij ontvingen tal van brieven van lezers die met ons de behoefte voelden allerlei uitdrukkingen te moderniseeren, en zij hebben hun best gedaan, want de opgave was niet ge makkelijk. Verschillende inzenders lie ten zich inspireeren door de politieke gebeurtenissen in den laatsten tijd, zij vonden zegswijzen die weliswaar ac tueel zijn, maar die over enkele jaren toch niet meer bruikbaar zouden zijn. Het zou wat veel gevergd zijn ieder jaar nieuwe zegswijzen in omloop te doen brengen, want hoeveel voeten heeft de nieuwe spelling al niet in de aarde gehad? Hoe het ook zij, wij hopen dat onze lezers zooveel mogelijk nieuwe uit drukkingen zullen bezigen in de om gangstaal. Het eenige risico dat ze daarbij kunnen loopen is dat ze af en toe niet begrepen zullen worden. !><? ciTstc P i'ij * De heer D. C. A. Lugt te Uithoorn zond ons de origineelste wijzigingen, zoodat we hem den eersten prijs toeken den. Zijn inzending bevatte o.m. de volgende zegswijzen: Veel geschreeuw en weinig wol: Veel geschreeuw en weinig lanital. Eigen haard is goud waard: Eigen radiator is goud waard. Eén zwaluw maakt nog geen zomer: Eén ijscoman maakt nog geen zomer. In het land der blinden is noog koning: In het land der verblinden is noog dictator. De kogel is door de kerk: De bom is dooi de synagoge. . De tweede prijs heeft de heer C. van der Burg te Rotterdam gewonnen. Van het groote aantal zijner vondsten noemen wij de volgende: Riemen snijden van andermans leer: Stukken snijden van andermans land. De kous op den kop krijgen: Met de parapluie op reis gaan. Zeg het met bloemen: Zeg het met bommen. Despereert niet: Houdt er den moed maar in. Hoe een stuivertje rollen kan: Hoe een dubbeltje rollen kan. Df dcrdu prijs Van mevr. A. M. Nachenius-Roegholt te Amsterdam ontvingen wij ook een groote hoeveelheid zegswijzen, waarvan er echter enkele erg gezocht waren, zooals b.v.: Een rare snuiter: Een rare dimmer. Maar bruikbare uitdrukkingen zijn: Vlieg op: Val neer. Veel op z'n kerfstok hebben: Vaak op de bon staan. Onder de plak zitten: Een injerioriteitscomplex hebben. No blesse oblige: Noblesse oublit, (Dit laatste is echter Fra.nsch). Van de verdere inzenders noemen wij nog de volgende zegswijzen: Ge noegen nemen met iets: Chamberlainen. In de doofpot stoppen : Voorden Volkenbond brengen. Boter aan de galg: Margarine aan de electrischc stoel. Dagmeisje: Dagboy. Straatveger: Hy giënische verkeersaderverzorger. Opmerkelijk is het, dat twee inzen ders elkaar tegenspreken. De eene geeft een uitdrukking die volgens hem onge wijzigd kan blijven, en wel: Zwijgen als een mof. De andere maakte er van: Schreeuwen als een mof. Beide inzen ders hebben volkomen gelijk ! PAG. 18 DE GROENE Ne. 321*

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl