De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 11 februari pagina 12

11 februari 1939 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

Van model tot mode WAT doet het ijverige typistetje als haar blauw wollen jurkje met de witte opslagen nu eindelijk zoo doorgesleten is, dat geen verandering, geen kraagje, geen ingezet vestje of nieuw blousje er nog iets aan kan redden? Zij gaat naar B. & G." of naar Maison Dame", of hoe deze paleizen heeten. Zij stapt binnen, met haar beste vriendin. Wat had U gewenscht willen hebben, dames?" Een jurkje, zoo iets als ik aan heb." Wilt u dan maar even volgen? Kijkt u eens, dit is een cognackleurig jurkje, met een geplooid rokje. Heel modern. Wij hebben het zoo juist aangekregen". Ja", zegt de lieve vriendin, die op de hoogte is, dat heb ik net gezien in De Elegante Dame", dat ik gisteren aan de kiosk gekocht heb. Er stond een foto in van de Duchesse de Contraste, met een snoes van een hoedje en weet je nog wel, Zaterdagavond. in die Amerikaansche film van Danielle Darrieux, had zij een middagjurk aan, precies zóó met marterbont. Het is nu mode zoo ruim en deze kleur overheerscht op de Parijsche boulevards, schreef de mode-medewerkster van Het Noord-Hollandsch Dagblad". Hoeveel kost dit jurkje, juffrouw ?" Zes gulden en vijf en negentig. Het is een speciaal voordeelige aan bieding. Past u het eens aan. Het staat u beeldig dame. Niet dame?" Ja, en Hans zal je prachtig vinden." En na dergelijke redenen, ongeveer anderhalf uur lang, heeft het meisje een keurig pakje onder haar arm, waarin haar oude jurk. EEN maand vroeger, juist begin Februari heeft zich al een andere scène afgespeeld. De Duchesse de Contraste et d'Or belde in de vroegte, omstreeks n uur in den morgen, haar vriendin, Armande Renard Argent op: Lieve, ga je vanmiddag mee naar Madame Agnaparusy, die aan haar clientèle haar collectie zal toonen ? Het schijnt dat zij wel honderdvijftig nieuwe dingen heeft gemaakt en ze heeft allerlei nieuwe stoffen verwerkt". Zoo rijdt dan de eindelooze limousine met het grafelijk voorvaderlijk wapen van de Contrastes et d'Ors voor het fraaie oude hotel" in de rue de HauteCouture voor, en de beide vriendinnen, in japonnen, die ze straks niet meer dragen kunnen (hoewel de typiste er nooit een zal bezitten, die ook maar een tiende zoo kostbaar is), gaan naar binnen. Zij nemen plaats in den salon, waar in de elegantste Louis Quatorococo-stoeltjes de plus beau monde de Paris gezeten is. En nu spreek ik nog niet eens van Hare Koninklijke Hoogheid Zus en Majesteit Zoo, of Mrs. Vanderskyskraper, die op een middag heelemaal voor zich alleen de mannequins hebben laten para deeren om haar ochtendjas en middagjurk uit te zoeken. Naast de beide vriendinnen, die minzaam en critisch groe ten, zit Mr. Stein from New York, Sixth Avenue, om tegelijk met de particuliere clientèle en den Duitschen modeschepper Herr Tannebaum uit Berlijn en de be kende modejournaliste Mrs Bob" Smart uit Londen de geheimzinnige nieu wigheden te zien en te kennen. En zoowaar daar zit ook meneer Stuiver uit Amster dam, die de inkooper is, niet van Maison Dame", maar van Stuiver & Gans, Maison de Haute Couture, Plaats, La Haye". De zachte en bij dergelijke gelegen heden vloeiende muziek klinkt. De mannequins dalen de trap af, en wiegelen langzaam en geraffineerd bestudeerd langs de tafeltjes. Lorgnons gaan omhoog, Mrs. Bob" Smart schrijft nerveus, Mr. Stein kijkt quasi ongeïnteresseerd. Zoo komen peig noirs, voorjaarsjurkjes, middagjapon nen. Pauze, Avondcapes, avondjurken, met crinolines. Uitroepen van be wondering, een welwillend applausje. Daar komt een brokaat avondjurk met witte vos gegarneerd. Plotseling springt Mr. Stein op. Dit zal hij koopen voor zijn firma. Hij wacht niet op de rest van de collectie, maar stort zich op de telefoon. Langer wachten zou ge vaar beteekenen. Het gesprek met zijn. firma is al aangevraagd. De lijn is vrij. Hallo l Bij Agnaparusy avond jurk ! wijnrood met witte vos ! gedra peerd om den schouder I linkerschou der vrij ! rok heelemaal tule over zijde, heelemaal wijd...." De rest van het gesprek gaat ons verloren. Maar een halven dag later, in het grootste raam van Stickson Comp., Sixth Avenue, ligt een nauwkeurige copie van het Fransche jurkje, die weer drie uur later gekocht wordt door Mrs. Bliz, die een zuster is van Mrs. Vanderskyskraper, die het geluk had, de collectie in Parijs al gezien te hebben. Meneer Stuiver heeft ook wat ge kocht. Hij vliegt er mee naar Holland en hangt het uit in de etalage van Stuiver & Gans (La Haye). En dra komt Douairière Stukschoten tot Bottine binnen, en koopt een kostbare regenjas die, al veertien jaar net eender was; maar ze koopt hem, omdat in de etalage de laatste mode uit Parijs hangt. Daar komt al Liesje" Valentine, wier be staan te vinden is in de casino's en speelzalen der oude wereld. En Liesje" ziet de avondjapon, en koopt hem, niet voordat zij er, zeggen wij, zeven hon derd gulden voor betaald heeft. Maar ook Madame la Duchesse en de vrouw van den industrieel Renard Argentéheeft te Parijs gekocht. En een week later paradeert Madame La Duchesse in de Opéra met een avondcape van blauwe zijde met een zilverlamékraag en een zilverlam hoedje, en wordt bewonderd, en.... gefotografeerd. EEN paar weken zijn vergaan. De sensatie van de hertogin in de opera is vergeten en ook het leelijke woord dat Mrs Blitz gezegd heeft tegen Miss Amie Greenhat, toen Mrs Blitz zag, dat Miss Greenhat bijna de zelfde japon al een week eerder had dan zij, omdat de modist van de rijke en han dige Miss Greenhat een spionne in Parijs had, die de teekeningen van de collectie van Madame Agnapasusy, nog voordat ze uitgevoerd waren, al telegrafisch naar New York had ge seind. Maar ook de mindere goden van de mode hebben niet stil gezeten. De inkoo per van Frusch te Amsterdam heeft een prachtig model middagjurk voor duur Madame Agnaparusy creëert met stof en spelden het model op een der mannequins geld gekocht, en heeft die op het atelier schielijk laten copieeren. Hij heeft daartoe het recht en dat heeft hij duur genoeg betaald. En reeds een week na de Parijsche show staan in de etalages van Frusch te Amsterdam wassen pop pen met den middagjurk in verschil lende uitvoeringen, overigens altijd nog een honderd gulden per stuk. Nu alle klanten van Madame Agnaparusy bediend zijn en hun japonnen thuisgekregen hebben, heeft ook Mrs Bob" Smart, de handige journaliste, het recht gekregen in haar Engelsche mo detijdschrift foto's en teekeningen van de collectie af te drukken. Duizenden kleine modistjes over de heele wereld drinken deze modewijsheid in, en gaan vlijtig met stofjes en schaar voor hun vrouwelijke clientèle in de weer. De ontwerper van Maison Dame", op den Nieuwendijk heeft geneusd bij Stuiver & Gans en laat dat dure model wat vergroven en veranderen en na maken van kunstzijde of van katoen wol, zeer chique l" en zet het in de uit stalkast, geprijsd Voordeelig, Paris ! ? 6.95." De Confectiefabriek Groen maakt die modellen in vijftien verschil lende afwerkingen, met vijftien ver schillende kleuren, en vijftien ver schillende garneeringen en vijftien ver schillende prijzen en vijftien verschil lende stoffen. Zijn reizigers verkoopen die vijftien maal vijftien maal vijftien modellen aan vijftien maal vijftien ma gazijnen. Binnen twee maanden is het exclusieve model van Madam Agnapa rusy door vijftien maal vijftien millioen vrouwen op de een of andere manier gedragen. Madame la Duchesse echter, kijkt in haar kleerenkast, waar het voor kort extra exclusieve model van 18000 francs nog in al haar millioen maal gecopiëerden glans hangt en zegt: Ik heb weer niets om aan te trekken " HOE komt madame Agnaparusy nu aan het model Rêve d'Amour" dat van California Beach tot Zandvoort, van Madison Square tot den Kerkbrink de mannen doet omkijken ? Madame Agnaparusy is een gezellige dikke vrouw, die schildert en onder haar hartstochten als eerste vrouwekleeren" noemt. Zij heeft zoo juist een schilderijententoonstelling bezocht met haar vriend Jean Genou, den meest modieuzen kapper van Parijs. Verdikkie", sprak Genou, met zijn weeke stem, Agnaparusy, zie je die Watteau ? Wat een prachtige coiffures hadden de vrouwen toen ! En wat een hoeden ! Ik ga dat morgen namaken. En jij moet zoo'n hoed laten vlechten op je atelier. Dat zal schattig staan. Dat doen ze. Agnaparusy vindt in een hoek een lap bebloemde stof, die een fabrikant zoo juist heeft laten maken, omdat hij in het Louvre zoo'n prachtig oud costuum gezien heeft. Zij roept een mannequin, en die staat rustig stil. Madame Agnaparusy gaat met scheppingslust aan het werk. Zij drapeert de stof. Zij schikt linten en gooit ze weer weg. Zij steekt er een clip op en hangt er goudborduursel overheen, net zoo lang, tot het haar bevalt. Dan roept zij de première" en geeft haar alles in handen. Die snijdt de stof, doet een definitieve keuze en brengt alles naar het atelier, waar het genaaid wordt.Allen werken samen. Elke medewerkster doet het met per soonlijken smaak en persoonlijk in zicht, geleid door de principes van het huis en de fantasie en den scheppenden geest van madame. Een industrie uitsluitend door vrouwen voor vrou wen. En juist deze persoonlijke artis tieke samenwerking maakt Parijs en de Parijsche vrouwen onvervangbaar. Als het dan klaar is, wordt het be waard voor de show, of het wordt met de allerjongste en begaafdste man nequin naar de rennen te Auteuil ge stuurd. Vrouwen blijven staan. Dat is het. Dat is chic". Dat zal het worden. Dan is het model ingeslagen. Foto's brengen het nieuws rond. De idee be gint zijn tocht door de wereld. Want overal laten de ontwerpers zich er door inspireeren. In Amerika, Holland en Italië. Zij voegen het model naar de eischen van de vrouwen in hun land, volgens de tradities van het huis waar voor zij werken. Groote en kleine modisten en huizen. Kostbare en goedkoope. Fantasierijke en fantasielooze. Voor rijke en arme clientèle. Zoo geeft Parijs aan, wat gedragen wordt. Een coiffure en hoeden worden er door ge boren. In elk land wordt het model an ders. De Firma Frusch maakt het wat minder extravagant, Maison Dame" zorgt, dat je er mee voor een schrijf machine kan zitten en dan tenslotte is een oogenblik van speelsche fantasie geworden tot: model 415 a., (groen, beige en blauw), cretonne en kunst zijde. Pasvorm 12/b. 4 c. Prijs nog niet gecalculeerd." Madame Agnaparusy is dan al weer aan haar honderdste creatie voor het nieuwe seizoen en verzendt de uitnoodiging voor haar nieuwe show", die op zijn beurt een revolutie zal beteekenen. F. PAG. 12 DE GROENE No. 3219

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl