Historisch Archief 1877-1940
rouwen en vrouwenleven
ft
Kinderhuwelijken in Britsch Indi
EEN veelomstreden programma
punt der Britsch-Indische
,,Assembly" of Volksvertegenwoordi
ging is de Child Marriage Restraint
Act", meer algemeen bekend onder
den naam van Sarda-Act" naar
Dewan Bahadur H. B. Sarda, welke
in 1929 het wetsontwerp indiende,
waarop de wet werd aangenomen.
Deze wet had in eerste instantie ten
doel, verbetering te brengen in het lot
der kind-weduwen.
In de Hindoe-wereld worden huwe
lijken uitsluitend door ouders of voog
den der partijen tot stand gebracht.
Hierbij is van overwegend belang,
of de huwelijkscandidaten van gelijke
kaste zijn, het tweede voorname punt
is de regeling van den bruidschat van
het meisje. Of de bruid gezond, nor
maal, mooi, leelijk, lieftallig of van een
boosaardige dispositie is doet bij deze
onderhandelingen niets ter zake, ter
wijl er van een eigen keuze van bruid
el bruidegom in 't geheel geen sprake
is. Zij worden hierin niet geraad
pleegd.
De Hindoe, speciaal die der hoogere
kasten, heeft sedert onheuglijke tijden
een voorkeur gehad voor het huwelijk
van en met jonge kinderen. Is de
normale huwelijksleeftijd in Indiëon
geveer 16 jaar voor den man, 13 jaar
voor het meisje, in de dagen vóór de
Sarda-Act .gebeurde het niet zelden,
dat afgeleefde grijsaards van bij de
zeventig een kind van beneden de tien
jaar ten huwelijk namen een ver
derfelijk gebruik, dat door den gods
dienst werd gesanctionneerd. Deze
huwelijken waren bindend voor het
leven, echtscheiding is niet mogelijk en
tot voor kort was het zelfs voor de
Hindoe-weduwe onmogelijk, een nieuw
huwelijk te sluiten. Het was in vroeger
jaren algemeen gebruik, dat Hindoe
ouders of voogden uit hooge kaste een
meisje direct na de geboorte of in de
eerste kinderjaren uithuwelijkten aan
een veel ouderen man. Stierf deze man
kort na het tot stand komen van deze
transactie, dan was het kind, dat zich
in vele gevallen nog maar amper op
de voetjes overeind kon houden....
weduwe. Nog onlangs vertoonde een
der leden van de Assembly een foto
van zoo'n weduwe van drie jaar oud l
DIT zou nu zoo erg niet zijn in een
land met normale
huwelijksgebruiken.
Doch in Indiëis het woord weduwe"
identiek met outcast", paria,
verschoppelinge. Niet alleen was de
widhava" voor altijd uitgesloten van
huwelijk en moederschap, maar zij was
en is de uitgestootene der samenleving.
Haar tegenwoordigheid brengt onheil,
dus zij wordt geweerd bij alle feestelijk
heden, het ruwste werk in huis is haar
deel, het is haar verboden gekleurde
sari's of sieraden te dragen en de
slechtste plaats in huis is voor haar
goed genoeg.
Men vraagt zich met verbazing af,
hoe de Hindoevrouw gedurende dui
zenden jaren heeft kunnen berusten
in dit vernederend lot, en dan is er
slechts deze verklaring, dat de Hindoe
weduwe, die zich verstouten zou tot
een nieuw huwelijk, zóó met smaad
en schimpscheuten zou worden over
laden, dat hierbij vergeleken de
weduwstaat nog te verkiezen ware. En
dan.... wie zou de candidaat moeten
zijn voor een dergelijke tweede
echtverbintenis? Al bezat de jonge vrouw
ook de schatten van Croesus en de
schoonheid van Helena, geen Brah
maan zou er over denken, haar tot
vrouw te nemen, haar, de onreine, de
gedoemde.... de weduwe! En zoo
mag zich de onlangs uitgevaardigde
wet, waarbij het de Hindoeweduwe
wordt mogelijk gemaakt, te hertrou
wen, voorloopig nog niet in groote
populariteit verheugen. In de steden
ziet men reeds een enkel van dergelijke
huwelijken, waarover in de pers nogal
de trom wordt geroerd, doch in het
binnenland is deze nieuwigheid nog
verre van algemeen.
MEER positief succes heeft de
Sarda-Act omdat deze zich bezig
houdt direct met het huwelijk en den
leeftijd van de beide partijen. De wet
stelde dezen leeftijd op achttien voor den
man, veertien voor het meisje volgens
Westersche begrippen jong genoeg !
Zoowel de bruidegom als ouders en
voogden welke kinderen beneden dien
leeftijd uithuwelijken en aldus de wet
ontduiken, staan bloot aan gerechte
lijke vervolging met een
strafmogelijkheid van duizend roepee's boete of drie
maanden gevangenisstraf.
Voorts bezit de wet het vermogen,
om van ouders of voogden, aan wier
zorgen kinderen zijn toevertrouwd en
die deze kinderen willen uithuwelijken
beneden den voorgeschreven leeftijd,
te eischen dat deze kinderen gescheiden
blijven leven tot zij den wettelijken
leeftijd bereikt hebben.
Van deze laatste mogelijkheid wordt
druk gebruik gemaakt. Want voor den
kaste-Hindoe, die aan strenge
geloofswetten is gebonden, is het minder erg
een kind in de prilste jaren uit te
huwelijken en daarna te wachten, dan
om een meisje ongehuwd te laten
opgroeien tot den puberteitsleeftijd
met de kans, dat er dan geen geschikte
bruidegom meer voor wordt gevonden.
Meisjes boven de 16 jaar zijn op de
Hindoe-huwelijksmarkt vrijwel waar
deloos. En zoo ziet men hier in de
zomermaanden de echte
huwelijksmaanden nog hetzelfde schouwspel
van eeuwen geleden: bruidegoms van
10 of 12 jaar worden, mooi uitgedost
en gezeten in palankijns, gedragen
naar het huis van den vader der bruid
een bruidje, dat doorgaans van
denzelfden leeftijd of jonger is. De
kameyadan" of huwelijksceremonie
vindt plaats en ouders of voogden kun
nen dan gerust zijn, want zooals reeds
vermeld: dit huwelijk is bindend voor
het leven, ook al blijven de kinderen
in de eerstvolgende jaren nog bij de
ouders wonen.
HOEWEL de Sarda-Act in alle
opzichten de volkswelvaart be
oogt, is zij nog steeds een punt van
discussie in de Assembly. Daar zijn
ten eerste de Mohammedanen, welke
ertegen protesteeren. Hun aantal be
draagt 24 pCt. tegen 73 pCt. Hindoes.
Ook zij huwelijken hun kinderen
jong uit zooals dit vrijwel in alle
Oostersche landen gebeurt maar
ten eerste is dit huwelijk niet voor
Mod
e en eenvou
d
A LS iedere vrouw, is ook de Parisienne een
mengelmoes van vele tegenstrijdigheden. Neem
nu b.v. haar smaak. Die is allerminst eenvoudig :
zie hoe ze haar kinderen kleedt, en ze uitdost met witte
handschoentjes, strookjes en strikjes; hoe ze haar
huis meubelt, en het vol zet met vele overtollige orna
menten. En gebruik dan eens de 5 o'clock-tea (echt
Fransch!!) in een dier chique gelegenheden, waar
van de meeste menschen alleen maar lezen, en aan
schouw haar toilet: zwart, zwart en nog eens zwart,
soms met een enkel kleurig of blinkend détail, maar
niet eens altijd. Alleen haar make-up getuigt nog van
datgene, wat toch blijkbaar haar eigenlijke, en niet
bijster eenvoudige smaak is.
Echt-Parijsch is dan ook dit middagjurkje van
zwarte crêpe, dat van boven bedrieglijk een monnikspij
nabootst, al geneest het cru kantje U spoedig van
deze dwaling, en beneden de taille de moderne
tuniquevorm vertoont: een recht glad stuk tot ver onder de
heupen, en een rok met niet te stijve plooien. De
wijze waarop de mouw is ingezet, levert ook stof
tot nadenken, maar is uitsluitend geschikt voor slanke
personen, wat trouwens van de heele japon gezegd
moet worden.
Noord-Indische jonge moeder
altijd bindend. Weliswaar gaat de
Khula" of echtscheiding van den
man uit, doch er is een mogelijkheid
om de banden te slaken. Ten tweede,
kan een Mohammedaansche vrouw
welke weduwe wordt, zonder eenig
bezwaar een nieuw huwelijk aangaan.
Zij verliest daarmee in geen enkel
opzicht haar maatschappelijke positie.
Ten derde kan de Mohammedaansche
jongeman, die den huwbaren leeftijd
heeft bereikt, het meisje dat de ouders
gedurende zijn kinderjaren voor hem
bestemd hebben, weigeren de
jeugdverbintenis kan, in tegenstelling
met de Hindoewet, nog worden ver
broken.
Het is dus begrijpelijk, dat de Mos
lims, met hun andere
huwelijksgebruiken tegen de Sarda-Act protes
teeren.
Opmerkelijker is, dat er bij voort
during ook uit de Hindoewereld stem
men blijven opgaan, om herziening
van deze wet. ... en steeds in den
geest van: verlaging van den leeftijd
van het meisje.
IN den staat Indore (Centraal-India),
waar men nog streng aan de
kastegebruiken vasthoudt, bereikte men
reeds dispensatie voor meisjes beneden
14 jaar (mits niet jonger dan 12 jaar),
indien kan wordsn bewezen, dat
ouders of voogden van dit kind reeds
oud zijn en mogelijk niet meer in
laven tegen den tijd van den wettelijk
voorgeschreven huwelijksleeftijd.
Overtredingen van de Sarda-Act,
gewoonlijk door oudere mannen die
zeer jonge kinderen huwen, komen
nog steeds voor deze trouwlustige
bruidegoms laten zich zelfs niet door
gevangenisstraf afschrikken.
In mijn directe omgeving ken ik een
Indische vouw van hooge kaste, oud
17 jaar en moeder van. . . . drie kin
deren ! Dergelijke gevallen zijn in 't
geheel geen uitzonderingen. Van het
totale sterftecijfer in Britsch-Indi
d. i. het cijfer der geregistreerde
dooden, dat slechts een vaag beeld
geeft van de wrange werkelijkheid
wordt 55 pCt. vermeld voor kinderen
beneden 5 jaar, terwijl jaarlijks hon
derdduizenden jonge moeders in 't
kraambed sterven.
Wat ook de medische professie en
hygiënische voorzieningen hier te lande
ooit mogen verrichten, het is de
SardaAct met zijn onverbiddelijk verbod ten
aanzien van de kinderhuwelijken, wel
ke den grondslag heeft gelegd voor
grootere volkswelvaart en een geluk
kiger bestaan van millioenen vrouwen,
moeders en kinderen. A. D. H.?B.
PAG 12 DE GROENE No. 3220