De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 25 februari pagina 14

25 februari 1939 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

iHTHUm'GHEDEN r Tooneel Barbara (Alliance fran^aise, Stadsscho uwburg) VIND je haar eigenlijk mooi?" Deze gedenkwaardige woorden sprak de spichtige, voor mij gezeten jongedame tot haar begeleider. Zij sloegen op madame Zita Perzel, alias Barbara Bow, wereldberoemd filmster, het voluptueuze wezen dat kirrend en kattig op het tooneel de mannelijke standvastigheid van een Franscehen provinciaal belaagde met het zware geschut van décolleté's, het lichtere van lessen-in-kussen en het luchtig mitrailleurvuur van slanke bewegingen en lokkend gebabbel (de vesting is gevallen). Eigenlijk niet!", zei de meneer die voor mij zat tot zijn schrale begeleid ster. Meneer!" had ik willen zeggen, Uw woorden zijn tegelijk een beleediging voor deze vurige en weelderige Hongaarsche en een aanklacht tegen den benepen Nederlandschen smaak. En wanneer uw hart niet ruim genoeg is om er een zoo liefelijke en verleidelij,ke vrouw in te sluiten op grond van haar temperamentvolle schoonheid, kunt gij dan toch niet erkennen dat de wijze waarop zij haar lichaam, haar slanke armen en haar nu eens prui lende, dan weer lachende lippen be weegt, voldoende is om alle eventueele bezwaren het zwijgen op te leggen? En wanneer madame Zita Perzel u niet behaagt," zoo wilde ik vervolgen, zijt gij dan niet voldoende geboeid door het losse en joyeusa spel van haar tegen speler, door de ingehouden verbittering van haar echtgenoot, door den komischen ernst van den fanfare-corps speler, door de vragend opgetrokken wenkbrauw van den eigenaar van het restaurant waar Barbara en Raymond elkaar voor het eerst ontmoetten?" Dat alles had ik willen zeggen. O la-la, 't is me pas naderhand ingeval len, want dit sierlijk blijspel liet geen tijd tot nadenken, laat staan tot be antwoorden van door anderen gemaak te critische opmerkingen. Mesdames et messieurs, je vous remercie c'était chic l Duo (Het Masker) VAN dit Duo ligt de première al weer een week achter ons. Weer een nieuw stuk speelt nu Het Masker". Is dat noodig ? Is niet Colette-Géraldy's spel sterk genoeg om het meer dan een Willy Haak Ko Arnoldi John Gobau week in Amsterdam uit te houden? Of is dat tooneeltaktiek ? Een opvoering, voor zij nog rijp is, al af te plukken ? Zij was niet rijp. Alles is zoo wee moedig en licht om dit Duo, om den man, die van zijn vrouw houdt, tot de ontdekking van een voorbije ge negenheid voor den vriend dat hem niet meer mogelijk doet zijn. Welk een treurigheid, welk een waas van ge negenheid en droefenis. Welk een ge legenheid voor Willy Haak om die moedige en vrouwelijke vrouw te MIJN VRIEND DE THUISZITTER over: HET VERKEER 7 IJ, die altijd zoo op hebt met mo derne vindingen", aldus mijn vriend de Thuiszitter en hij stak zijn voeten-in-vilten pantoffels diep in den schaapswollen voetenzak, vertelt mij altijd vol enthousiasme van het verkeer. Jij meent, geloof ik", aldus mijn vriend, en hij keek mij van terzijde aan, net zooals trouwens alle andere moderne menschen, dat al die nieuwe uitvindin gen en hun toepassing pleiten voor de zakelijkheid en den geest van dezen tijd. En hoe kom je daar eigenlijk op? Ter wijl ik hier prettig bij mijn open vuur scmei jij met een baart van honderd kilometer per spoor door het Hollandsche landschap of je gaat met een vaart van honderdentien langs de autowegen. Na een uur, waarin ik bijna gedroomd had van een warmen zomerdag, waarop de bloemen lekker geuren, een vogel ergens tusschen het koren kwinkeleert en vlinders boven een kleurig gazon dansen, na dat zelfde uur van poëzie en vreugde voor mij, stap jij in Rotterdam uit, nadat je in Amsterdam ingestapt bent. Het perron is er even grauw, de lucht even vochtig, de menschen even slecht gehumeurd, je schoen is nog even klein en je tasch nog even zwaar. Goed, jij bent een modern, snel mensch. Ik ben een ouderwetsche droomer. Maar wie is verder gekomen? Jij met je honderdtwintig of ik met de vijf centimeter, die ik met mijn stoel dichter bij het vuur ben geschoven? Dat zou ik wel eens willen weten. En dan: de verovering van de lucht. Berlijn, Londen, Batavia ! Noem maar op. En als ik van hier door mijn raam naar de toppen van de hoornen kijk en daarboven, waar de wolken door het blauw slieren, wie heeft er dan meer aan de lucht: jij die met driehonderdkilometer er doorheen naar Rome schiet of ik, die met een snelheid van niets in dien zelfden tijd den trek der vogels langs mijn stukje hemel heb gade geslagen ? Hoe hard jij ook vliegt, ik ben sneller. Als jij met bliksemvaart om de aarde schiet en na twee en een halven dag weer terug bent, dan ben ik al dien tijd niet weggeweest en dus was ik er al twee en een halven dag eerder. En geen cent kosten voor benzine of olie, nog maar afgezien van een noodlanding Dat we ons verplaatsen moeten en dat we dat zoo goed mogelijk laten doen", aldus mijn vriend de Thuiszitter, en hij trok een warmen plaid over zijn knieën, wel daar heb ik vrede mee. Maar maken jullie er dan alsjeblieft geen drukte van, alsof het een heele prestatie was. Want is de wereld er iets verder mee gekomen? Zijn honger en verdriet verder weg of komen ze met het snelle verkeer nog dichterbij? En waarvoor worden die snelle verkeersmiddelen in de practijk nu eigenlijk gebruikt? Is het, dat wij thans onze vrienden zooveel eerder bij ons krijgen of onze vijanden?" Nee", zei mijn vriend, hoe ik het bekijk: sinds de mensch zich met meer dan vier kilometer per uur kan ver plaatsen is hij er niet op vooruitgegaan. En daarom lijkt het mij niet verkeerd om elke week n dag alle voertuigen en verkeersmiddelen een maximum te laten houden van vier kilometer. Je zou zien: dat werd de prettigste dag van de week. Gek, jij die altijd maar uit bent, hebt zoo iets nooit bedacht. Dat ik nu weer die goede idee moest hebben." spelen. De mannelijk-domme en kort zichtige man, dien John Gobau speelde, de vriend, die een stille passie is blijven koesteren voor de vrouw (Ko Arnoldi), welke mogelijkheden. Zijn zij ge bruikt? Oordeelt U zelf: na een week een nieuwe première. Film Morgen gaat het beter (City Theater) DE jongste Nederlandsche film heet: Morgen gaat het beter. Laten we het maar hopen. Er zijn menschen, die de bioscoop invluchten om aan de radio te ontkomen. Hier moeten zij dit niet doen, want de film handelt over de radio. Het burgerlijk ideaal van honderdduizenden brave luisteraars wordt hier tot heldin verheven. Priv levens van radio-omroepsters interes seeren mij niet. Tientallen cameramenschen, belichters, grimeurs, archi tecten, regisseur en spelers en vele Hollandsche guldens worden gespannen voor den wagen van den publieken smaak. Maar tegenwoordig wil ook het groote publiek geen sjees meer maar een limousine. Laten wij maar hopen, dat het morgen beter zal gaan. Zoo gaat het tenminste niet. Tentoonstellingen Nieuwe meubelen IN het huis aan de Keizersgracht toont Metz en Co nieuwe meubelen. Dit huis is verleidelijk. Men verlangt er te blijven wonen. Maar dit mag niet. Wilt gij dus de schoonheid en practischheid der meubelen genieten, dan zult gij ze moeten aanschaffen. Ga echter eerst kijken. De meubelen zijn voor een deel geïnspireerd op de boerenmeubelen van het Deensche platteland. Maar ze hebben de verfijning van een boudoir. Rust gaat er van uit, rust brengt het gespoten blanke hout, rustiek in hoogste perfectie is het. De ontwerpers hebben meelij gehad met de strakheid van ons leven. Zij hebben in hout poëzie getooverd. Dat is de stijl van de nieuwe meubelen in het huis aan de Keizersgracht. O taosscriouwDurg N.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL - Directeur Cor T»H der Lttgt Melsert Première Zaterdagavond 25 Februari 8.15 uur Schijn en \Verkell)klieici Zondagmiddag 26 Februari 2.-uur HONEYMOON Zondagavond 26 Februari 8.15 uur Madame SanS Gen C Elke vrouw heeft wel even lijd om haar teinl te verzorgen, waar door zij haar uiterlijk verfraait en verjongl. Het is hierbij van het grootste belang, een crème Ie kiezen, die haar huid zacht en mat maakt. Daarom kiest elke moderne vrouw, die er bekoorlijk wil uit zien, Vinolia Vanishing Cieam voor haar dagelijkse gelaatsverzor ging. Deze zachte gelaals-crême is door haar speciale bestanddelen en exlra fijne emulgering de ideale schoonheids-crême. Gebruik ge regeld Vinolia Vanishing Cream en Uw aantrekkelijke teint is ge waarborgd. VinoliaWCreams VC 44-OUI PEREZ PERZISCHE TAPYTEN AMSTERDAM SINGEL 480 bij Koningsplein ROTTERDAM '?-«HAVKM1AGE - UTBECHT Handgeknoopte Oostersche tapijten zijn mooi en niet duur PAG. 14 DE GROENE No. 3221

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl