Historisch Archief 1877-1940
De Maastunnel van Rotterdam
EN nou gaan we naar de Heysche haven,
Een van de negen tunnelsegmenten wordt over de Maas versleept
meneer. Stapt u maar in !"
Een meter uit den gladden steiger ligt de
Boschplaat" te wiebel-klotsen. Desondanks komen we
heelhuids aan boord, en na vijf seconden hebben
we ons genesteld in het met koper beslagen hutje
van den stuurman. Cigaretten-nevels vermengen
er zich met zwaren tabaksdamp.?Ik zal u meteen eens
even laten zien, hoe we die kanaal-segmenten onder
water met elkaar verbinden," begint mijn
dienstvaardige gids.,,Zoo pas heb ik u laten zien, dat de
Maastunnel bestaan zal uit negen aparte segmenten,
negen doozen die we kant en klaar in de rivier laten
zakken. Tusschen die doozen zit dan nog
ongeveereen meter speling. Die moet afgesloten worden,
en in die afgesloten ruimte breken we de voor- en
achterwand van de segmenten door en trekken
nu de zijwanden verder. Daartoe hebben we op den
stalen mantel verticale sponningen aangebracht.
De eene is vlak, de andere, die gevormd is door een
half dun wandijzer, bestaat uit een klauw... U kunt
me volgen meneer?"
Ja zeker !", protesteer ik.
Dan wordt een half cirkelvormige plaat...."
De Boschplaat", de nijdige motorboot van
N.V. Maastunnel" te Rotterdam, danst verder,
de Heysche haven tegemoet. De regen tikkelt tegen
de glazen van de stuurhut. Koppige deiningen
doen ons bijna aftuimelen van de stoeltjes waarop
we zitten. Links van ons lag een kolossale
baggermolen de sleuf uit te baggeren waarin straks de
negen tunnelsegmenten neergelaten worden. Nu,
op de hoogte van de onmetelijke Waalhaven is
de Maas bespikkeld met puffende sleepbooten.
Schiedam schuift voorbij. Links de groote bocht
om. Kalmer water, en de Heysche haven is in zicht.
Stapt u maar uit, meneer !"
Daar is de Heysche haven dan. Een enorm dok,
in het land uitgegraven, waar drie segmenten van
den grooten tunnel tegelijk in aanbouw zijn. Reus
achtige doozen zijn het, van meters dik gewapend
beton. Overal pieken de stalen staven naar buiten.
Tegen de grauwe, grof-bewolkte lucht, flitsen de
vonken van de lasch-apparaten.
't Is geweldig," zeg ik.
Een uur later zeg ik hetzelfde. Maar dan heb ik
de Heysche haven al weer achter den rug en bevind
ik mij in de Waalhaven, waar de drie eerste, bijna
afgebouwde segmenten voor anker liggen. Daar
wordt het betonnen deksel op de doos gelegd. Over
het roestbruine netwerk liggen smalle planken.
Een ladder voert naar het binnenste van een tunnel
segment, een groote, holle ruimte, donker met hier
en-daar de gele lichtjes van werkende arbeiders
't Is geweldig."
De derde keer ontsnapt mij weer die verzuchting.
Maar de ingang van den tunnel aan den rechter Maas
oever geeft daar dan ook alle reden toe. Reeds kan
men honderden meters onder de aarde doorloopen.
De tunnel ligt er in een onberispelijken bocht. Daar
waar hij zich straks in het zand van den Maasbodem
vlijt, zijn tientallen arbeiders bezig in den diepen
bouwput voor het ventilatie-gebouw.
't Is geweldig. Beter: het wordt geweldig, de
tunnel die over een luttele twee jaren de beide
Maasoevers te Rotterdam zal verbinden.
Het was noodig geworden.
De Willemsbrug en de Koninginnebrug, die
in 1878 voltooid waren, konden na enkele jaren
het verkeer al niet meer aan. In 1890 werd reeds
geklaagd over het verlies aan kapitaal door het
wachten op dit kruispunt van trafiek, soms vier
uren per dag". Onhoudbaar werd de toestand toen
Rotterdam zich tot de grootste havenstad van
WestEuropa ontwikkelde. Het verkeer over de bruggen
steeg met groote sprongen. Dertig pCt. van de be
volking van Rotterdam woont op den Linker-oever !
Daar komen straks dertigduizend nieuwe arbeiders
woningen ! Er moest iets op gevonden worden.
Maar wat zou men kiezen: een hooge brug of een
tunnel ?
Tientallen jaren heeft de strijd geduurd tusschen
de voorstanders van een brug en de aanhangers
van een tunnel. De tunnel heeft het tenslotte
gewonnen, omdat hij voor het rechtstreeksche
verkeer tusschen de beide oevers practischer is dan
een hooge brug, die al gauw opritten zou vergen
van tegen de twee kilometer lengte.
Maar voor het besluit tot het bouwen van den
tunnel viel, is er jaren gedelibereerd. Gedelibereerd
over de duizenden technische problemen hooge
ambtenaren van publieke werken te Rotterdam
hebben reeds tien jaren geleden een groote studie
reis naar de Vereenigde Staten gemaakt, om daar
de nieuwste tunnels te zien , gedelibereerd ook
over de kosten.
Enfin, de zaak komt nu in kannen en kruiken.
Herfst 1937 is de N.V. Maastunnel", ontstaan uit
vier van de grootste Nederlandsche aannemers
firma's, met de werkzaamheden begonnen. In den
zomer van 1941 is, als alles goed loopt, de tunnel
gereed en is vijftien millioen in het water.... gelegd.
Gegooid dat zal niemand beweren.
EEN millioen zakken beton worden voor dit
reuzenwerk gebruikt. Zegt u dat iets? Zegt
het u soms nog meer dat de staven die voor de
wapening dienen, tezamen den evenaar kunnen
omspannen? Dat de gelaschte naden reiken van
Amsterdam tot achter Zwolle? Dat het voor den
tunnel benoodigde teekenwerk, indien het door
n man werd verricht, dezen bezig zou houden
van zijn geboorte tot zijn honderdsten verjaardag?
En hebt u eenig idee van de overstelpende pro
blemen, die opgelost moeten worden om te ver
hinderen dat de tunnel op een kwaden dag scheurt
en volloopt? Daar is het probleem van het bouwen.
Welke methode moet men volgen? Welk trac
is het beste? Welke afmetingen moet de tunnel
hebben? Waarop moet men, met andere woorden,
het verkeer over tien, over twintig jaar begrooten ?
Hoe voorkomt men dat de polders last ondervinden
van den tunnel? Hoe diep moet de tunnel liggen,
en hoe dik moet de bovenbedekking zijn opdat het
zwaarste anker er geen gat in prikt en een flinke
Rijnaak er op kan zinken zonder een ramp te ver
oorzaken ?
Ziedaar vragen, die maanden van voorzichtige
rekenarij vergen. Het gaat hier tenslotte om groote
bedragen. Elke meter dat de tunnel dieper komt
te liggen het diepste punt is thans ruim 22 meter
onder Rotterdamsch Peil zou de kosten met een
klein millioen verhoogen. Alle genoemde
twijfelpunten zijn dan ook zorgvuldig en wetenschappelijk
onderzocht. Het Delftsche laboratorium voor Grond
mechanica heeft minutieuze bodem-onderzoekingen
verricht en het laboratorium vóór Aero- en
Hydrodynamica heeft uitvoerig de ventilatie-problemen
bestudeerd.
Als straks uw auto tot het millioen behoort
waarop de gemeente Rotterdam voor het eerste
jaar, dat van den tunnel gebruik gemaakt wordt,
rekent, als u straks langs de fraai betegelde en
met zorg verlichte wanden naar binnen glijdt om
aan gene zijde van de Maas weer op te duiken, of
als u zich loopend of per fiets langs de kleine
zijtunnel voortspoedt denkt u dan eens n seconde
na over den arbeid die hier is verricht, door technici
en aannemers, door de leiding gevende personen
en door de arbeiders.
Hij ligt straks zoo stil op den bodem van de
Maas, die formidabele betonnen rups. Alsof hij er
uit zichzelf is gaan liggen....
Mannen van Rotterdam, Amsterdam bewondert
het stoere werk dat gij verricht, 't Is geweldig.
Kleine perikelen
JE hebt er ten slotte geen idee
van hoe een huishouden onder
den invloed kan geraken van den
toestand in het algemeen.
Het is allemaal goed en wel",
zei de Juf deze week onder een
kopje thee, maar er moet een
hoofd zijn, een autoritaire wil, iets
dwingends, iets dat je beheerscht.
Ik bij voorbeeld kan er niet buiten
dat iemand mij beveelt mij een
dwang oplegt, of dat nu uitgaat
van de oogen, of van den mond
ik wil iemand boven mij. . . ."
Nu was het ons al lang opge
vallen dat er bepaalde aarzelingen
aan de trap waren wanneer de Juf
van haar uitgaansavond terug
keert en er moest bepaald iets
dwingends uitgaan, van de oogen
of van den mond, om die aar
zelingen te verklaren.
Als u nu eens de kinderwasch
ging uithangen", zei Gisse.
Maar in dat opzicht scheen de
Juf geen behoefte te hebben aan
iets dwingends of iets autoritairs.
Overigens was het ons een raad
sel waar de Juf geregeld vandaan
kwam, met zulke schitterende
oogen en zulke opgewonden ideeën
omtrent autoriteit en bevelsdrang.
Haar verloofde is bij de belas
tingen, doch het is een schuwe
jongen met iets zoekends in zijn
blik je zou het iets hulpeloos
kunnen noemen, als ik hem ver
trouwde tenminste, doch sedert hij
over den vloer komt, verbergen
wij onzen betrekkelijken welstand
en vooral het feit dat wij mede
werken aan De Groene" omdat
je verrader nooit slaapt.
Zoodra de kinderen naar bed
zijn, vraagt de Juf om het avond
blad, hetwelk wij haar altijd schen
ken, in het geloof dat het haar
te doen is om de kinderpagina.
Men vindt er van die edele ver
halen in hoe per abuis Amerika
ontdekt werd en al zulks doch
het bleek ons onlangs dat zij alle
politieke beschouwingen las op
de eerste pagina en in de kinder
kamer de meest sombere voor
spellingen deed omtrent het lot
van Zwitserland en Sleeswijk.
Hetgeen wij te weten kwamen
doordat de kinderen vroegen of
oom Hans nu ook beschermd ging
wonen oom Hans, die een Zwit
ser is, doch meestal in het buiten
land allerlei onnuttige dingen
doet, waaruit zij opmaakten dat
hij zich alvast veilig wilde stellen,
tegen het tijdstip dat er een
telegrammetje verzonden wordt: helpt
ons. . . .
Het werd mij een beetje te bar
en dus besloot ik de gangen van
de Juf een weinig te laten
observeeren. Bijna iederen avond vrij
en dan eerst om half twaalf thuis
dat is net iets voor een
buitenlandschen vijand. Vooral met die
opvattingen omtrent autoriteit.
Het bleek ons dat de Juf ge
regeld het Concertgebouw bezocht,
ingang Jan Willem Brouwerstraat.
De portier deelde ons mede dat er
repetitie was van Toonkunst. En
inderdaad, daar zat Juf bij de
sopranen, zoo gedwee als wij haar
thuis niet kennen, onder den
dwang van lippen en mond. Het
was de mond van Willem
Mengelberg en de standjes die hij gaf....
als wij het tiende gedeelte tegen
de Juf zouden zeggen, was zij er
al lang van door. J. VAN HOORN
PAG. 7 DE GROENE No. 3226