Historisch Archief 1877-1940
UITHUIZIGHEDEN
Stadsinventaris
Het Munt plein
HET Muntplein heeft een nieuwe
gedaante. De Munt is
omgetooverd tot Gevangenpoort, zoodat je er,
net als in Den Haag, onder doorheen
kan gaan. De Munt is een soort uit
dijend heelal. Het is er begonnen als
een brugje en nu is het langzamerhand
een boven het water zwevend' plein.
Tram, fietsers, vrachtauto's en nog niet
aangereden voetgangers krioelden er
door elkaar. Dat zal nu verbeteren. De
verbouwing heeft de
volgelvrijverklaring der te voet gaanden opgeschort.
De Munt is het arbeidsterrein van
bloemen- en krantenverkoopers. De
bloemen hebben alle kleuren en de
kranten ook. Als je ze mee naar huis
neemt, stellen ze je teleur.
Veel menschen wachten er op de
trams. Op de spitsuren staan de vlucht
heuvels zwart. Het is daar het knoop
punt tusschen Noord en Zuid, tusschen
plicht en genoegen.
Cabaret
A.B.C.-cabaret (Leidscheplein)
VRIJMOEDIGHEID op planken
scheppen de auteurs Wim Kan,
Martie Verdenius en A. Viruly"*'in de
revue Vrouwen in
't Voorjaar", wat
niet slaat op den
Sconferencier-acteurauteur Wim Kan
noch op Beuker en
Denijs. Vrijmoe
digheid in de
critiek op publiek,
? radio, dezen tijd,
politieke zeden en
populaire reislust.
Deze critiek heeft blijmoedigheid en
humor. Dat is, wat de menschen van
cabaret verwachten. Zij krijgen het
ruimschoots. De vorm, waarin het
A.B.C.-gezelschap zijn satyrische op
merkingen giet, is steeds beter ge
worden en begint nu al een groote
dosis vaardigheid te verraden.
Het is luchtiger, scherper, vermake
lijker dan vroeger.
De essentie van den cabaretstijl
geeft de gaste Cilly Wang met meester
lijke dansparodieën: allén als mondain
danspaar. De vindingrijke intelligentie
van Martie Verdenius, de ontroerende
jongens-figuurtjes van Corry Vonk,
liedjes van Tilly Périn?Bouwmeester,
alles was er weer. Bravo !
Tooneel
Candida
DE Engelschen zijn gekomen en
weer gegaan. Zij speelden Can
dida. Wat een stuk! En wat een op
voering, tenminste wat de hoofdrollen
betreft. Wij houden de herinnering
aan deze vermakelijke, boeiende op
voering met virtuoos gehr n':eerde stem
mingen.
Film
Je kunt 't toch niet meenemen
HET gekke is, dat Laseur het
Amerikaansche stuk van
Kaufmann en Hart beter aangevoeld heeft
dan de Amerikaansche filmproducers,
die met vaak grove effecten de families
Corry Vonk
Mr. Kirby en Opa Vanderhof
Kirby en Vanderhof tegen elkaar uit
gespeeld hebben. Vóór alles is dit stuk
mild en staat het kinderlijk naïef
tegenover iedere probleemstelling,
maar de film gaat werken met sociale
contrasten en dat kan nooit de bedoe
ling zijn geweest. En hoewel de Ameri
kanen meesters zijn in het maken van
mad-comedies", spelen zij dit ver
rukkelijk dwaze blijspel naar de logi
sche realiteit toe, de eenige sfeer,
waarin de familie Vanderhof niet kan
leven. Onwillekeurig vergelijkt men
individueele prestaties en dan is James
Stewart als Kirby J r. aannemelijker
dan zijn Hollandsche collega Teulings,
daarentegen staat Cor Hermus als
Opa Vanderhof een klasse hooger
boven Lionel Barrymore, zoodat de
totale stand op dit terrein wel gelijk
spel wordt. De bezwaren tegen de film
komen slechts op na het zien van
Laseur's perfecte vertooning.
iiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiiutiiitiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiNiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiitiiiiiiitiiiiiiiii;
MIJN VRIEND, DE THUISZITTER |
over: DE ANGST ' l
JIJ bent", aldus mijn vriend, de Thuiszitter en hij roerde nadenkend
in zijn kop chocolade met room een mensen vol angst en vreeze. Dat
staat op je voorhoofd te lezen en daar ik toch niets te doen heb, lees ik het
maar. Eiken dag kijk je haastig de krant in, of er niets slechts in staat.
Eiken dag loop je gauw naar de brievenbus, om te zien, of er geen rekening
of andere ramptijding in ligt. Je bent bevreesd, van de trap te vallen,
je bent ongerust over je financieele, maatschappelijke en familiale positie,
kortom: je bent n bundel angst. En als jij dat alleen was, zou mij dat
verder volstrekt geen belang inboezemen. Maar dat zijn er millioenen
met jou. En daarom zal ik je wat zeggen.
Zonder dien angst liepen wij allemaal nog in hemdjes en broekjes van
gras en beestevellen heerlijk vrijuit in de zon. Wij kenden geen bank
rekeningen, vervaldagen en microscopen. Wij zouden elkaar lachend
doodslaan, lachend doodgeslagen worden, vroolijk verdrinken en blijde
elkanders vrouw begeeren. En hier", aldus mijn vriend, en hij dronk met
genietende slokjes van zijn warme chocolade en hier ligt nu het actueele
van hetgeen ik bedoel. De mensch is nog precies eender geschapen als
voordat de geschiedenis begon. Wij slaan dood en worden doodgeslagen,
wij komen om op onbewaakte overwegen, wij hongeren, begeeren, stelen
en worden gestraft. Maar wij doen alles met angst. Wat is er dus een
voudiger", aldus mijn vriend, en hij keek mij recht in het gelaat, wat is
dus eenvoudiger, dan de angst eenvoudig af te schaffen?
De angst nu zetelt in een bepaald gedeelte van de
middelgrootemiddelkleine hersenen. Geef den menschen er een prikje met een stopnaald en
de angst is weg. Wij laten nu instellen de verplichte angstvaccinatie en. ...
weg is de vrees. Vreesloos trekken legers den oorlog in, vreesloos zullen
allen de waarheid zeggen, vreesloos elkaar in de oogen zien en vreesloos
elkander dood slaan. Vreesloos wordt er begeerd, vreesloos genomen,
vreesloos bemind en vreesloos gehaat.
Het is toch wel gek", besloot mijn vriend, jij bent verreweg de
bangste van ons twee. Dat ik nu weer die idee moest hebben !"
C 1 t | ^^^^^^^^
NV HET NEDERLAND
Zaterdagavond 8-15 uur
Zondagmiddag 2 uur
Zondagavond 8.15 uur
Maandagmiddag 2 uur
Maandagavond 8.15 uur
SCH TOONEEL - Directeur Cor van der Lugt Melsefl
PAASCH AGENDA
ONZE STAD
SCHIJN EN WERKELIJKHEID
B O E F J K
PYGMALION (Lily Bouwmeester)
Madeleine (De Uitkijk)
IN het Fransch heet deze film
L'amour" en daar gaat hij dan
ook over. Jean Gabin, als joyeuze
soldaat ontmoet Mireille Balin, een
heel mooie, capricieuze jonge vrouw.
Hij gaat van haar houden, doch haar
liefde voor hem is grillig, wisselend
en slechts bij vlagen. Dit spel van aan
lokken en afstooten richt den man te
gronde, die in zijn woede de vrouw
vermoordt.
In deze koele woorden schijnt het
wellicht melodramatisch. Het is echter
een meesleepende reeks beelden, die
beider leven in die korte jaren vertelt
en begrijpelijk maakt, alsof wij deze
menschen gekend hebben. Levensecht
en boeiend.
IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIII
Verkiezingssuggestie
Er moet nu gekozen weer worden.
Op haast alle bruggen staan borden
Met velerlsi soort candidaten
En zelf?, in heel volkrijke straten,
Daar hangen illustere namen
Te bengelen buiten de ramen.
Kiest Jansen, Stemt Gerrits, Kies Mij'es
Klinkt het hier in gebiedende wijs.
Ik ben (zegt er een) voor de vrede;
Nummer Twee deelt, per bord, aan ons mede,
Dat hij ons weer de vrijheid zal schenken
Als wij hem per stembrief gedenken.
Een derde belooft aan de vrouwen
Dat zij mogen werken n trouwen;
Nummer Vier eischt meer loon naar meer werken;
Een vijfde belooft ons meer kerken;
De zesde zegt: Ik zal regeeren
Als Salomo. Stemt mij dus heeren!"
En zeven die maakt er reclame
Voor 'n erg vooruitstrevende dame.
En acht . . . maar waarom te vermelden
Wat ons al die borden vertelden?
Zij schenken een hemel op aarde
Zoo men zich slechts achter hen schaarde.
Doch kiest men het bord van de buren
Dan zal de ellende nog duren.
Toch, zelfs als dit alles niet misleidt,
Ontbreekt het den geesten aan frischheid
Aan origineele gedachten
Aan stemmen verwekkende krachten.
Ze moesten er iets op verzinnen
Om beter hun stemmen te winnen.
Portretten en bustes en films
Dat is Jansen" en Zoo is nou Willems!"
Ze moesten op rijdende karren,
Met hun naam, om ze niet te verwarren,
De aanstaande leden der Staten,
Met hun lijst, laten gaan door de straten
Met een waschzak met zilveren munten
Om te strooien op zekere punten.
Dan moesten ze groote banketten,
Gelagen op pleinen gaan zetten,
Vrij alcohol, vrij consumeeren,
Vrij veel en vrij zonder geneeren,
En vrijen. Dat is dan pas vrijheid
Waar niemand zoo maar aan voorbij rijdt.
Dan moest de muziek en fanfares
Zóó blazen, dat 't lijkt of het waar is.
Wellicht werd er soms wat geslagen
Als alcohol niet werd verdragen,
Maar algemeen maakte men vrinden
En trof men net eender gezinden;
Want iedereen houdt, zelfs hier,
Toch wel van een beetje plezier.
Het is, dat zeg ik er zoo bij,
Alleen maar een denkbeeld van mij.
Ik sticht, wellicht toekomstmuziek,
Een Partij: Voor Plezierpoütiek"
Kiest de lijst der Pleziertjespartij
Dat ben ik. Stemt dus allen op mij!
H. B. F.
PAG. 14 DE GROENE No. 3127