Historisch Archief 1877-1940
Vrouwen en vrouwenleven
Oude mode ie eere hersteld
Bouquétjes op den
wijden rok van een
zomeravondjapon
maar ook op, of lie
ver onder, den
sierlijken hoed van zwart
vilt met zwarte kant,
die bij zulk een
japon gedragen kan
worden.
Onder links: een
wit organza avond
japon, met corsage
en banden van rood
en wit gestreepte
tafzijde. Witte tullen
niche aan het cor
sage.
Rechts: zwart
marquisette voor een
avond japon, waarbij
een zwarte tafzijden
onderrok; vest van
Engelsen borduursel.
TOT verbazing van het gansche
publiek hebben dit jaar de mode
ontwerpers een geheel nieuwe lijn voor
het voetlicht gebracht; wijde rokken,
nauw corsage, overdag de japonnen
tot even onder de knie, voor 's avonds:
de crinoline. Crinolines, op honderd
verschillende wijzen uitgevoerd, aan
honderd voorbeelden ontleend, maar
toch telkens weer: crinolines.
In Parijs is het seizoen weer be
gonnen: de van wintersport of Riviera
teruggekeerden vertoonden zich op de
eerste groote bals en ontvangsten; en
te Londen werd het seizoen bijzonder
feestelijk ingeluid door de festiviteiten
ter eere van den President der Fransche
Republiek; en Parisienne zoowel als
Engelsche Koningin bleken de crino
line met een welwillend oog aan te
zien, en haar te accepteeren.
Robert Piguet, uitvinder (beter ware
het te zeggen: her-uitvinder) van de
jupon, lanceerde met Jeanne Lanvin
het groote hof-décolleté: de zeer nauwe
taille, versterkt met baleinen, en ge
dragen zonder schouderbanden. Kan
ten ruches en guirlandes van bloemen
versieien het nauwe corsage van taft
of moiré; ruches en bouquetjes
garneeren den vele meters wijden rok, die
uit tulle of organdie, in wit, helrose
of een tint blauw bestaat.
Ook Mainbocher geeft tulle de voor
keur voor zijn crinolines, die echter
meer op de wijde rokken van een
boerin lijken, terwijl ook de strakke
corsages aan de boerendracht ontleend
zijn. Hij gaat zelfs zoover, dat het
borduuisel op de rok een schort je lijkt;
want vele van deze japonnen zijn met
bonte pailletten geborduurd. Lelong
daarentegen koos zich voor zijn groote
avondtoiletten het tweede Keizerrijk
ten voorbeeld: zware tafzijde en moiré;
breede kanten volants ??alles meer
statig en koninklijk.
Chanel ontwierp haar modellen naar
schilderijen van Boucher en
Fragonard. Zijden mousseline, voile en
organdie zijn verwerkt tot crinolines,
luchtig als een klein gedicht. Het
corsage is hier meest van gros grain,
in een tint, afstekend van die van de
rok. Om de halsuitsnijding prijken
struisveeren en bouquetjes.
Schiaparelli haalde zich haar inspiratie bij
Watteau; Balenciaga bij de mode van
1890 en bij Velasquez, anderen weer bij
Marie Antoinette, in Spanje, in het
jaar 1860. Paquin brengt bijna uit
sluitend witte avondtoiletten: witte
kant, tulle, organdie, taft, piqué, met
wit borduursel. En dinerjaponnen
van witte waschzijde, die men zal
kunnen wasschen als zakdoeken. Wat
een kostelijk idee l
De eenige, die dit jaar afwijkt
van de algemeene tendenzen der
Parijsche couturiers, is Molyneux. Zijn
avondjaponnen zijn namelijk bijna
alle Empirejaponnen. Het publiek
der moderevues kreeg slechts twee
wijde robes te zien, beide sterk on
der invloed van Gainsborough, alle
andere waren copieën van Joséphine
de Beauharnais' gewaden: hooge
taille, geborduurd met bladeren en
arabesken, diep gedecolleteerd. En
zelfs een japon a la Merveilleuse:
tot de knie gespleten, waardoor
witte kousen en zwarte schoenen
met zwarte kruisbanden te zien
kwamen.
Of Molyneux het winnen zal van
de crinolines, met zijn Empirejapon
nen? of hij nogmaals de rechte,
gladde japon zal doen zegevieren?
Het oordeel der Parissienne is be
langrijk, en zij heeft dit jaar Robert
Piguet's collectie uitverkoren. Met
korte, wijde rokken voor overdag,
met jupons en crinolines.
MIA PASSINI