De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 15 april pagina 12

15 april 1939 – pagina 12

Dit is een ingescande tekst.

Vrouwen en vrouwenleven Oude mode ie eere hersteld Bouquétjes op den wijden rok van een zomeravondjapon maar ook op, of lie ver onder, den sierlijken hoed van zwart vilt met zwarte kant, die bij zulk een japon gedragen kan worden. Onder links: een wit organza avond japon, met corsage en banden van rood en wit gestreepte tafzijde. Witte tullen niche aan het cor sage. Rechts: zwart marquisette voor een avond japon, waarbij een zwarte tafzijden onderrok; vest van Engelsen borduursel. TOT verbazing van het gansche publiek hebben dit jaar de mode ontwerpers een geheel nieuwe lijn voor het voetlicht gebracht; wijde rokken, nauw corsage, overdag de japonnen tot even onder de knie, voor 's avonds: de crinoline. Crinolines, op honderd verschillende wijzen uitgevoerd, aan honderd voorbeelden ontleend, maar toch telkens weer: crinolines. In Parijs is het seizoen weer be gonnen: de van wintersport of Riviera teruggekeerden vertoonden zich op de eerste groote bals en ontvangsten; en te Londen werd het seizoen bijzonder feestelijk ingeluid door de festiviteiten ter eere van den President der Fransche Republiek; en Parisienne zoowel als Engelsche Koningin bleken de crino line met een welwillend oog aan te zien, en haar te accepteeren. Robert Piguet, uitvinder (beter ware het te zeggen: her-uitvinder) van de jupon, lanceerde met Jeanne Lanvin het groote hof-décolleté: de zeer nauwe taille, versterkt met baleinen, en ge dragen zonder schouderbanden. Kan ten ruches en guirlandes van bloemen versieien het nauwe corsage van taft of moiré; ruches en bouquetjes garneeren den vele meters wijden rok, die uit tulle of organdie, in wit, helrose of een tint blauw bestaat. Ook Mainbocher geeft tulle de voor keur voor zijn crinolines, die echter meer op de wijde rokken van een boerin lijken, terwijl ook de strakke corsages aan de boerendracht ontleend zijn. Hij gaat zelfs zoover, dat het borduuisel op de rok een schort je lijkt; want vele van deze japonnen zijn met bonte pailletten geborduurd. Lelong daarentegen koos zich voor zijn groote avondtoiletten het tweede Keizerrijk ten voorbeeld: zware tafzijde en moiré; breede kanten volants ??alles meer statig en koninklijk. Chanel ontwierp haar modellen naar schilderijen van Boucher en Fragonard. Zijden mousseline, voile en organdie zijn verwerkt tot crinolines, luchtig als een klein gedicht. Het corsage is hier meest van gros grain, in een tint, afstekend van die van de rok. Om de halsuitsnijding prijken struisveeren en bouquetjes. Schiaparelli haalde zich haar inspiratie bij Watteau; Balenciaga bij de mode van 1890 en bij Velasquez, anderen weer bij Marie Antoinette, in Spanje, in het jaar 1860. Paquin brengt bijna uit sluitend witte avondtoiletten: witte kant, tulle, organdie, taft, piqué, met wit borduursel. En dinerjaponnen van witte waschzijde, die men zal kunnen wasschen als zakdoeken. Wat een kostelijk idee l De eenige, die dit jaar afwijkt van de algemeene tendenzen der Parijsche couturiers, is Molyneux. Zijn avondjaponnen zijn namelijk bijna alle Empirejaponnen. Het publiek der moderevues kreeg slechts twee wijde robes te zien, beide sterk on der invloed van Gainsborough, alle andere waren copieën van Joséphine de Beauharnais' gewaden: hooge taille, geborduurd met bladeren en arabesken, diep gedecolleteerd. En zelfs een japon a la Merveilleuse: tot de knie gespleten, waardoor witte kousen en zwarte schoenen met zwarte kruisbanden te zien kwamen. Of Molyneux het winnen zal van de crinolines, met zijn Empirejapon nen? of hij nogmaals de rechte, gladde japon zal doen zegevieren? Het oordeel der Parissienne is be langrijk, en zij heeft dit jaar Robert Piguet's collectie uitverkoren. Met korte, wijde rokken voor overdag, met jupons en crinolines. MIA PASSINI

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl