Historisch Archief 1877-1940
MEVROUW THEO MANN?BOUWMEESTER
In Memoriam door Eduard Verkade
GEHEEL onverwachts is de laatste der drie
groote Bouwmeesters overleden. ,De drie
Bouwmeesters, Louis, Frits en Theo, die ons
tooneel een halve eeuw lang hebben beheerscht.
Mevrouw Mann was behalve een kunstenares van
internationaal formaat, een goede, lieve, hartelijke
vrouw. Zij sprak zelden over haar werk en over wat
het voor haar eigen innerlijk beduidde, maar ik
herinner mij hoe een dertig jaar geleden zij, met
Enny Vrede en mij, stil bleef staan voor een huis
in Amsterdam.
Daar heb ik een heelen tijd gewoond", zei Me
vrouw Mann, en daar ben ik heel gelukkig en ook
heel ongelukkig geweest!"
Voortwandelende vertelde Mevrouw Mann ons
over een periode uit haar persoonlijk leven en wij
eindigden onze wandeling met nog eenmaal langs
hetzelfde huis te slenteren.
Ja, en weet je" eindigde Mevrouw Mann, als
ik dan zoo echt rampzalig was en ik ging 's avonds
naar den Stadsschouwburg om een groote rol te
spelen, dan dacht ik, dat ik heelemaal geen zin had.
Maar eenmaal op het tooneel, vergat ik alles in het
spel en kon mezelf dan zoo heerlijk terug vinden in
de rol, en als ik alles gegeven had wat ik heb, dan
was ik een ander mensch en kon het leven weer
heelemaal aan."
WANNEER men zich te droomen zet over ver
vlogen, glorierijke dagen van ons tooneel,
dan duiken de herinneringen op en het beeld van
Mevrouw Mann onderscheidt zich in duidelijkheid
sterk van zooveel anderen.
Mevrouw Theo Mann is een waarachtig groot
tooneelspeelster geweest, een eerlijke kunstenaresse,
die ongelooflijk hard gewerkt heeft en prachtige
rollen heeft gecreëerd.
Zij heeft het geluk gehad, dat er voor haar een
passend repertoire geïmporteerd kon worden uit
Frankrijk, waar Sardou de eene sterrol na de andere
voor Sarah Bernhardt schreef. En wanneer maar
ergens een jonge vrouwenrol door het spel van een
groote actrice in een der hoofdsteden van Europa
opviel, kon men er zeker van zijn, dat Mevrouw
OUDE EN NIEUWE KUNST
(Adv.)
Tl KOT l N
DEN HAAG - N ASS A U Pl_ E l N 6
EASTERN ART
D. A. Hoogendijk & Co.
Keizersgracht 640
b ij de Vijzelstraat
AMSTERDAM
OUDE SCHILDERIJEN
Permanente tentoonstelling van
MODERNE SCHILDERIJEN
JOB. Lossenburg
Boschweg, Nunspeet
AAN
INZENDERS VAN MANUSCRIPTEN
wordt verzocht bij hun {bijdragen een ge
frankeerd briefomslag met adres van den
afzender in te sluiten. Op het adres van
stukken, voor de redactie bestemd, ver
melde men geen namen van personen.
Mann dezelfde rol hier ook spoedig zou spelen.
Niet dat Mevrouw Mann daarom studiereizen
ging maken naar buitenlandsche voorstellingen.
De toenmalige Raad van Beheer van de Koninklijke
Vereeniging, waaraan Mevrouw Mann vanaf 1912
verbonden was, zorgde spoedig voor een vertaling
of bewerking, overtuigd als zij was, dat het gezel
schap over een der grootste tooneelspeelsters van
Europa beschikte.
Mevrouw Mann is opgegroeid in de romantische
school. Haar jeugd-successen waren dan ook
Frou-Frou, Tosca, Fédora, Marguérite Gautier.
Deze rollen zijn wel is waar op succes geschreven
rollen, maar eischen behalve een groote persoon
lijkheid, uitzonderlijk talent en een bijzondere
techniek. Dat soort rollen wordt geenszins vanzelf"
gespeeld. Een bewijs daarvan is, dat Mevrouw Mann
de rol van Marguérite Gautier nog volkomen aan
nemelijk wist te maken, toen zij zelf reeds meer
dan zestig jaar oud was.
Maar de gaven van Mevrouw Mann kunnen door
ons het best gemeten worden aan het meer moderne
repertoire" door haar gespeeld. Magda in Haar
Thuis" van Suderman, Hanne in Voerman Hen
schel" en Rosa in Rosa Bernd", beide van Gerhard
Hauptmann, Vrouw Rott in Glaube und Heimat"
van Schönherr en Mrs George in Trouwen" van
Bernard Shaw.
Het werk van Mevrouw Bouwmeester omspande
minstens drie generaties. Zij beheerschte het reper
toire van een bepaald soort klassieken en de zuivere
romantiek, het repertoire der draken, het naturalisme
en de neo-romantiek. De rol van Shaw's Getting
Married" was voor haar een soort experiment en
de auteur genoot niet haar volle sympathie, maar
het resultaat was uitzonderlijk. De rol van Mevrouw
Warren wilde zij niet spelen, toen haar dit werd ver
zocht, hoewel zij daar een prachtige creatie van ge
maakt zou hebben. Legio zijn de werken, waarin de
hoofd-vrouwenrol weinig beteekenis had, en die,
dank zij haar uitbeeldingen, veel meer relief kregen.
Mevrouw Mann was een even groote tragédienne
als comédienne en zij speelde dan ook zoowel het
repertoire van Sarah Bernhardt als dat van Rejane.
Haar creatie van Madame Sans Gêne was sappig
en warm-menschelijk en staat ons na jaren duide
lijk, ook in details, voor den geest.
De tooneelspeelster uit de romantische school, be
schikte over de waarachtigheid en eenvoud, die zich
volkomen voor het naturalistische repertoire en
ieder scherp omlijnde karakter-rol eigende.
Juist de naturalistische rollen deden ons beseffen,
dat zij het is geweest, die warm leven schonk aan
tallooze romantische figuren, die geen eigen waar
achtigheid van den schrijver mee nebben gekregen,
maar slechts contrasten uitmaken van een roman
tisch verhaal, De groote tooneelspeelster gebruikt
het verhaal als stramien voor haar uitingen en nuan
ceeringen van liefde en haat, die zuiver gefanta
seerd en gespeeld moesten worden, voorbereid en
opgebouwd, wilden zij dermate ontroeren.
WANNEER men Mevrouw Mann heeft hooren
vertellen van haar conflicten, van haar geluk
en verdriet in haar persoonlijk leven, dan begrijpt
men, ook al heeft men het niet alles kunnen zien,
wat er een zestig jaar geleden, gelaaid moet hebben
op de planken, wanneer deze vrouw leed en vreugde
beeldde" in haar groote rollen. Het publiek van
vóór 1914 stroomde vanuit zijn vredig bestaantje
naar den schouwburg om vol verbazing en be
wondering al die gevoelens en emoties te aanschou
wen en mede te leven, waar het zelf amper van
gedroomd had en waartoe het veelal noch de
kracht, noch de moed bezat.
Wanneer men de laatste jaren Mevrouw Mann
met weloverwogen techniek haar pauzes hoorde
nemen, wanneer zij het publiek in een toespraakje
vroeg het tooneel trouw te blijven, dan hebben de
jonge menschen in de zaal, die haar heelemaal niet
gekend hebben in haar spel zich misschien afge
vraagd: wat beteekent dat nu eigenlijk? Maar voor
de ouderen, die haar zagen tot haar afscheid van het
tooneel toe, was het duidelijk, dat deze vrouw van
bijna negentig jaar, een wonder van vitaliteit en
geestkracht is geweest en dat het geluid van een
voor haar bestemd applaus, dat haar bij zoo'n ge
legenheid tegemoet klonk, duizenderlei herinne
ringen bij haar moest opwekken, een kleine be
looning voor al dat gene, wat zij haar publiek eer
tijds had doen genieten.
PAG. II DE GROENE No. 3229