De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 6 mei pagina 11

6 mei 1939 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

TOOROP HET stilleven met de Medusa (1939) behoort tot haar beste werken. Het zelfde gegeven heeft zij in 1935 geschilderd, minder eenvoudig en met meer interessante bijvoegsels (o.a. een doodskop) Dat van 1939 bevat een wonderlijke stijging en vernieuwing van haar vermogens. Het is, meer dan andere werken, vloeiend en tot een ondeelbaar geheel geworden. Een voldragen paneel. De stil levens waren veelal verpoozingen tusschen het grooter werk, een uitrusten van de menschen. In dit stilleven roert iets van de menschen. Het is in zekeren zin een vereeniging van hetgeen vroeger strenger gescheiden was. Het is een vermenschelijkt stilleven, zooals ook het donkere oude rozen-stil leven naar den menschelijken kant toe geschilderd is. Bewogen, donker bewogen, gedragen in een breed avondgevoel, stroomend en toch vast van vorm. De Medusa rust hier als een verheven-slapende in een bed van bladeren, die als een wonderlijke krans de kop omgeven. Die kop is zoo prachtig geschilderd, zoo mooi van welvingen en strak vloeiend als haar beste naaktschildering, het lig gende naakt met het rijpe rood. Mit die stootende val der lijnen en vormen, zachtjes naar beneden toe, gaf zij een achtergrond waarin die zelfde dalende beweging is, de ruigte van bosch, dat in de hoogte begint en een ovaalstrepige lucht open latend, verdroomd en laat van glans, zich naar beneden toe verliest in duister. Een wonderlijk schilderij, door het spel dezer vormen, die aan den mensch herinneren en toch niet den mensch weer geven, die de natuur een andere stem geven en het stilleven feitelijk tot een landschap doen over gaan. Geen stilleven, geen landschap; maar wel de grootheid van de natuur en het wonderlijke van den mensch in n vorm gedragen en vereenigd. Het particuliere van een portret, een landschap en een stilleven ontbreekt; met moderne indringende be paaldheid van vorm en kleur, steunend op waar nemingen en veralgemeend door de kracht van een kernachtige visie, werd een sombere grootheid en algemeenheid van levensgevoel bereikt. Zelfportret met voile '38,'39 Liggende medusa '39 PAG. II DE GROENE No. 3231

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl