De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1939 6 mei pagina 14

6 mei 1939 – pagina 14

Dit is een ingescande tekst.

UlTHUiZIGHEDEN Stadsinventaris Het IJ HET IJ is het middenrif van Am sterdam. De stad haalt er adem en heeft er zijn allereerste ontstaan. Nu is het van ons afgesloten door het grimmige Centraal Station. Maar heelemaal wegduwen kon het het IJ niet. Langs het IJ groeit de hoofdstad tot wereld-stad. Langs de kaden te slenteren moest maandelijksche plicht zijn. Een Amsterdammer, die daar niet komt, is geen Amsterdammer. In de haven van Amsterdam begint de wereld. De pakhuizen spreken van verre landen en vreemde steden. In de haven heerscht de werkelijke vrede en samenhoorigheid. De haven is internationaal en de menschen, die er verkeeren, hebben de ruimheid van de zeeën, de onbekrompenheid van de internationaliteit. Over het IJ brommen de scheepsfluiten en toeteren de sleepbootjes. De golven deinen eeuwig en laten de boeien zachtjes meewiegelen. Langs de stei gers aan den kant heerscht bedrijvig heid. Overdag van laden en lossen, van bevrachten;' s-nachts van deinende, knipoogende lichtjes in alle kleuren. En steeds het heen en weer varen der ponten. Schepen schuiven voorbij. Uit alle werelddeelen. Zweden, Noren, Chineezen en Duitschers, Amerikanen en Australiërs. In de verte worden de randen van het water blauw en de steigers, kranen, dokken en pakhuizen lossen zich op in een wazigen kartelrand. Het IJ ligt tusschen Noordzee en Zuiderzee en van beide ouders kreeg het wat mee. Van de Noordzee de wijdheid, van de Zuiderzee de knusheid. En aan het IJ ligt Amsterdam. Straattooneel De Poppenkast op den Dam ZE hebben harde houten koppen, waarschijnlijk zijn ze daarom on sterfelijk. Met nog veel hardere knallen slaan ze met de koppen tegen elkaar en tegen den muur, onder luide bijvalsbetuigingen van het publiek. Dat pu bliek bestaat uit kinderen die hier en daar door hun moeder op den arm genomen moeten worden opdat ze het kunnen zien. Met een paars gezicht komt de beul tevoorschijn en stelt de galg op. Jan Klaasen meent dat het ,,de antenne van de radeloos" is. Hij moet z'n hoofd in de lus steken, en als hij dat verkeerd gedaan heeft richt hij zich tot het publiek: Lieve kindertjes, ben ik dood?" Verheugd roepen ze als n man: Nee!" Leef ik nog?" Jaaaa !" Wat een mazzel!" De beul merkt op: Je zit er niet in." Jij ook niet", concludeert Jan Klaasen, die den beul vraagt het hem voor te doen. Weinige seconden later klopt Jan Klaasen aan bij de lijkbezorging" Een in 't zwart gehulde gestalte komt tevoorschijn: Ik be-be-ben de-de-de doo-doo-doodgraver". De beul wordt gekist, maar de kist is te klein. Met een beetje goeden wil lukt het tenslotte hem er in te stampen. Het deksel wordt gehaald. Willen jullie hem nog even zien, kindertjes?" Natuurlijk willen ze dat. De kist wordt overeind gezet, het hoofd van de beul wiebelt en valt voor over. Als het deksel er op is, wordt de doodenmarsch geslagen, met houten handen op de zwarte plank. Zoo gaat Japie naar de bliksem toe. ..." Tijdens de begrafenisplechtigheid een klein in cident, de kist valt om en. . . ., enfin, genoeg hierover. De kinderen kijken met groote oogen en ingehouden adem. Zij ge nieten zooals wij in den schouwburg zouden willen genieten. En de moraal van deze poppenkast drama's? Hebben deze poppenkast drama's paedagogische waarde? Daar interesseert Jan Klaasen zich niet voor, hij is slechts onsterfelijk en dat is een groote kwaliteit. iiiiiiiiiiimimiiiiimiiiiiiiii 1111111111111111111111111111111111112 VRIEND, DE THUISZITTER over: DE SNELHEID VROEGER", aldus mijn vriend de Thuiszitter en hij lepelde met smaak zijn roomsoes, vroeger vond men het snel, als men op een hollend paard reed.Tegenwoordig is dat langzaam. Als je loopen vlug noemt, noem je kruipen langzaam. Daarom zit ik hier prettig voor het raam. Er is tóch altijd iemand, die sneller gaat en ik span mij tenminste niet in. Tegenwoordig," aldus mijn vriend en hij wees naar buiten, tegen woordig is veertig kilometer per uur langzaam en honderd al iets vlugger. Maar als je het behoorlijk wilt doen, moet je een zevenhonderd kilometer per uur gaan door de lucht. Dat doen een paar Duitschers. Maar als ik een Duitscher was, dee ik het nog vlugger. De mensch heeft nu eenmaal een hang naar de snelheid. Misschien", aldus mijn vriend en hij keek mij verwijtend aan, misschien probeeren ze wel aan zichzelf te ontkomen. Maar dat lukt ze niet. Tenzij ze sneller gaan vliegen dan het geluid. Want dan hoor je je zelf tenminste niet, althans eerst wat later. Hoewel ze daarvoor weer de radio hebben uit gevonden, die zoo vlug gaat, als de mensch de eerste eeuwen toch niet kan bijhouden, wat ook geldt voor het licht, waardoor ieder zichzelf nog honderden jaren zal blijven zien. Het zou anders wel mooi zijn. Dan waren we door de snelheid in eens van alles af, behalve van de waarheid, die den leugen, al gaat die nog zoo snel, toch zou achterhalen. Misschien zouden de menschen door de snelheid dan een beetje betere menschen worden; maar ik vrees, dat het alleen maar snellere menschen zouden zijn. En daarom is het met die snelheid niets gedaan. Alles wordt gemotori seerd, maar niets wordt er beter van. En daarom heb ik een idee. Ze moeten de menschen niet versnellen, alleen verbeteren. Gewoon beter maken en dan kun je alle snelheidsrecords van mij cadeau krijgen. Gewoon beter maken volgens de oude en beproefde regelen en methoden van gods dienst, ethiek, paedagogiek. Dat is de oplossing. Jammer, dat jij, die toch heusch wel een beetje beter zoudt kunnen zijn, dat jij daar nu weer niet op gekomen bent". iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiiii iiiiiiiiiiiiiiiiiiii IIIIIIIHI iimiiiimiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiliiiiii!: > iMiliVHBiBBiBBB OtaosscliOUWDurg N.V. HET NEDERLANDSCH TOONEEL - Directeur Cor Tan der Lupt Melsert 7 . , , ,? M . o .«r l DE ONDERGANG VAN DE VRIJHEID" Zaterdagavond O Mei o. l D uur l . . . , , , T T TT D ., L i L i j l spel in T bedr. door Jan de liartog. Première van net bekroonde tooneel\verk l spel in 1 bcdr. door Ja Regie: Cor van der Lugt Melsert. Pr. van Fl. 2-06 - Fl 0-46 a.r.i. Zondagmiddag 7 Mei 2 uur | SCHUN K-N W H R KKLI )KH KI I) Zi iTRj-otr l BOEFJE ondagavond / Mei o. Ij uur l . , , ~, , -,c. r\ n AC «j | mijd, eo ay pr. van Fl. 1.76 - Fl 0.46 a.r.i. Rap |[liyI>KX TEXST.K. 35 . B U. L L l l V.luiil C. - Tri. 35249 TYPEN - COP1ËEREN - VERTALEN Het bureau dat U steeds tevreden stelt ?. i talen! FRANSCH D WIESEBRON Jjocranr M. O. Beëedigd vert. opl. ex. privéen clublessen. Nassau kade 381. Telefoon 82094 Amsterdam Adverteeren, doet verkoopen! Blondona voor blond haar | De alkali-vrije haanvasmiddelen voor volmaakte haarverzorging. Na het wassen droogt bet haar -verrassend snel. Fraai glanzend l haar verhoogt Uw charme. Brunetta £one BAT IN MINIMUM VAN TIJD CONSTATEERT DE GEBREKEN TELEFOON COMPRESSIE \4I41V KLEPPEN \i_ ONTSTEKING CAR8URATIE ENZ: BUREAU VOOR AUTOMOBIEL ECONOMIE SPAARNDAMMERSTRAAT 94 ADRESWIJZIGINGEN Aan onze abonnees wordt beleefd verzocht de ::dresveranderingen duidelijk op te geven met de mededeeling of deze tijdelijk of blijvend zijn. Voor een tijdige ontvangst kan dan alleen worden inge staan indien een wijziging des Woensdags in ons bezit is. DE ADMINISTRATIE Film Levens proble men (City Theater) OPA Vanderhof uit You can 't take it with you" heeft school gemaakt in Amerika. Zijn theorieën worden in deze film verkondigd door de jongere generatie in de persoon van Cary Grant die eerst vacantie wil hebben en dan pas werken, wat nogal anarchistisch klinkt. Als hij bij de uitvoering van dit levensplan een millionnairsdochter, Julia Seton, ontmoet en halsoverkop met haar wil trouwen, gaat iedereen er wat achter zoeken, behalve Julia's zuster, die ook wel eens wat vacantie wil hebben. Zóodat de oplossing te ra den valt, al komt deze eerst na veel over en weer gepraat. Maar dan gaat Cary Grant op reis met het echtpiar Katkerine Hepburn Everett Horton en met Katherine Hep burn en iedere man zal hem dus deze vacantie benijden. De Hollandsche ver taler vertaalde de titel Holiday" in Levensproblemen", maar niemand behoeft deze onbeëedigde vertaler ook maar een moment te gelooven. De zoon van Frankenstein (Roxy Theater) IN Amerika adverteerden zij deze film met de uitdaging See it if you 80ris Karloff, de vader van Ftankenstein dare", maar met de huidige training van krantenlezen kan men met De Zoon van Frankenstein" een genoegelijk avondje doorbrengen en zich amu seeren met de moeite, die Boris Karloff zich geeft om griezelig te doen. Futu ristische decors, een levende doode, een politieinspecteur met houten arm en het monster, dat evenals Henri de Lagardère niet dood is, alle ingre diënten zijn aanwezig en ge kunt ple zierig een tweetal uurtjes gaan grieze len, als ge dat bij uw avondblad nog niet gedaan hebt. Op het einde valt Karloff in een zwavelpoel en verbrandt levend, maar ik durf er wat onder te verwedden, dat de kleinzoon van Fran kenstein hem weer zal ontmoeten. PAG. 14 DE GROENE No. 3231

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl